دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ / Monday, 19 February, 2018

چشم‌اندازی بر اعجاز علمی قرآن


چشم‌اندازی بر اعجاز علمی قرآن
● مقدمه:
قرآن كریم كتاب آسمانی مسلمانان و سند حقانیت آخرین فرستاده‌ی خداوند، محمد مصطفی(ص) است.
به اعتقاد ما مسلمانان، قرآن كریم معجزه‌ی جاویدانی است كه به منظور هدایت و راهنمایی بشر برقلب مبارك رسول اكرم(ص) نازل شده است.
قرآن عزیز كلامی است كه همواره خداوند به وسیله‌ی آن انسان‌ها را مورد خطاب قرار داده است.
از آن‌جا كه پیامبر اكرم(ص) آخرین فرستاده‌ی خداوند و شریعت وی آخرین شریعت و تا ابد پابرجاست؛ مخاطبین قرآن نیز باید همه‌ی نسل‌ها در همه‌ی عصرها باشند. به ناچار اعجاز قرآن نیز باید وجوهی را شامل گردد كه برای انسان‌ها در هر زمان و مكانی حجت باشد. بنابراین علاوه بر فصاحت و بلاغت قرآن كه یكی از جنبه‌های اعجاز قرآن به شمار می‌رود و به «اعجاز بیانی» مشهور است و تنها برای اعراب، آن هم اعراب صدر اسلام قابل فهم است، قرآن كریم باید شامل جلوه‌های دیگری از اعجاز نیز باشد.
لذا از دو قرن اخیر، «اعجاز علمی قرآن» به عنوان یكی از جنبه‌های اعجاز مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.
در قرآن كریم مثال‌ها و مطالب علمی فراوانی به چشم می‌خورد كه با جدیدترین قوانین و نظریات اثبات شده‌ی علمی موافقت دارد و این نكته به قدری مورد توجه دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان واقع گشت كه بسیاری از غربی‌ها، مجذوب این بعد قرآن شده و به حقانیت اسلام پی برده و به دین اسلام مشرف شدند.
در این‌جا به برخی از مطالب موجود در قرآن درباره‌ی اسرار و شگفتی‌های آفرینش اشاره می‌شود:
▪ اهمیت خطوط سرانگشتان در قرآن:
اعجاز در آیه‌ی: «ایحسب الانسان الن نجمع عظامه، بلی قادرین أن نسوی بنانه »۱:
آیا انسان می‌پندارد كه هرگز استخوان‌های او را جمع نخواهیم كرد؟ آری قادریم كه (حتی خطوط سر) انگشتان او را موزون و مرمت كنیم.
پس از آن‌كه كفار آفرینش جدید و شكل‌گیری استخوان‌های پوسیده و خاك‌شده را به شكل اول آن انكار كردند و گفتند: «أاذا متنا و كنا تراباً و عظاماً انا لمبعوثون»، خداوند با یك اسلوب تأكیدی به آن‌ها جواب داد كه خداوند نه تنها قادر به جمع‌آوری استخوان‌های پوسیده و اجساد خاك‌شده‌ی آن‌ها و اعاده‌ی آفرینش آن‌هاست بلكه قادر است، شكل و تصویر سرانگشتان انسان‌ها را مانند روز اول خلق كند.
نكته‌ای كه در این آیه توجه دانشمندان را به خود جلب كرده این است كه چرا خداوند بر روی «بنان» تأكید دارد و آیا آفرینش آن پیچیده‌تر از عظام است؟ «كلمه‌ی بنان به معنای انگشتان و هم به معنای سر انگشتان آمده است۲. » اما بعضی از مفسرین آن را به «خطوط سرانگشتان ۳» نیز معنی كرده‌اند.
▪ نكات علمی مربوط به «بنان»:
اگر «بنان» را به معنای اخیر بگیریم، با ادعاهایی كه درباره‌ی رابطه‌ی كشفیات جدید علمی با «بنان» و معجزه‌ی آن شده است، توافق دارد. دكتر دیاب و قرقوز در این‌باره می‌گویند: «در قرن نوزدهم، علم به راز اثر انگشت پی برد و بیان كرد كه اثر انگشت از خطوط آشكاری در بشره‌ی پوست تشكیل شده كه این خطوط به شكل پستی و بلندی‌هایی است كه پشت سر هم آمده و خطوط فرعی دیگری از آن‌ها منشعب می‌شود و در مجموع در هر شخصی شكل منحصر به فردی دارد و ثابت شده كه امكان ندارد اثر انگشت هیچ دو نفری حتی دوقلوهای همسان۴ در دنیا یكسان و منطبق بر هم باشد.
تشكیل سرانگشت در جنین در ماه چهارم صورت گرفته و در طول زندگی‌اش ثابت و متمایز می‌شود و ممكن است كه اثر در انگشت به هم نزدیك باشد اما هرگز یكسان نیست و لذا اثر انگشت یك دلیل قاطع و ممیزی برای شخصیت هر انسان در همه كشورهاست و تحقیق درباره‌ی مسایل جنایی برای كشف مجرمین و سارقین براساس آن صورت می‌گیرد.۵ »
درباره‌ی منشأ پوست در كتاب «رویان‌شناسی پزشكی لانگمن» این‌گونه آمده:
در ابتدا رویان از یك لایه‌ی منفرد سلول‌های اكتودرمی پوشیده شده است، در شروع ماه دوم این اپی‌تلیوم تقسیم شده و لایه‌ای از سلول‌های پهن‌شده به نام پری‌درم۶ در سطح گذاشته می‌شود با تزاید بعدی سلول‌ها در لایه‌ی قاعده‌ای، یك ناحیه‌ی سوم حد واسطه به وجود می‌آید سرانجام در پایان ماه چهارم، اپیدرم آرایش قطعی خود را به دست می‌آورد. برجستگی‌های اپیدرمی كه طرح‌های نمادین در سطح انگشتان، كف دست‌ها و كف پاها ایجاد می‌كنند، به طور ژنتیكی تعیین می‌شود. این‌ها اساس بسیاری از مطالعات در ژنتیك پزشكی و تحقیقات جنایی (انگشت‌نگاری )۷ را تشكیل می‌دهد.
در كودكان مبتلا به اختلالات كروموزومی، طرح اپیدرمی روی دست و انگشتان، گاهی به عنوان یك ابزار تشخیص به كار می‌رود ۸.
▪ نظر مفسرین درباره‌ی «بنان»:
برخی از مفسرین در تأیید معجزه‌ی علمی این آیه عقیده دارند كه از شگفتی‌های حیرت‌آور این آیه این است كه علم جدید قرن‌ها پس از نزول آن به این نكته پی برد كه از اثر انگشت برای پیدا كردن صاحبش استفاده كند و همه‌ی دانشمندان اتفاق نظر دارند كه از میان میلیون‌ها سرانگشت هیچ دو خطوط یكسانی یافت نمی‌شود و اخیراً از آن برای تشخیص هویت استفاده می‌شود. انگشت‌نگاری عملی است كه به وسیله‌ی آن اشخاص را از اثر خط‌های سرانگشتان آن‌ها تشخیص می‌دهند۹ .
صاحب المیزان نیز به اجمال این مطلب را تأیید می‌نماید: «اگر خداوند از میان اعضای بدن خصوص انگشتان را ذكر كرد، شاید برای این بوده كه به خلقت عجیب آن كه به صورت‌های مختلف و خصوصیات تركیب و عدد درآمده و فواید بسیاری بر آن مترتب می‌شود اشاره كند: می‌دهد، می‌ستاند، قبض و بسط می‌كند و سایر حركات لطیف و اعمال دقیق و صنایعی ظریف دارد، كه با همان‌ها انسان از سایر حیوانات ممتاز می‌شود. علاوه بر شكل‌های گوناگون و خطوطی كه به طور دایم اسرارش برای انسان كشف می‌شود ۱۰.»
دكتر دیاب و دكتر قرقوز تحت عنوان «معجزه البصمه» متذكر این نكته می‌شوند كه:
رازی كه به خاطر آن خداوند تبارك و تعالی «بنان» را عنوان كرد همین است، زیرا می‌خواهد به انسان‌ها، ولو، قرن‌ها پس از نزول این آیه بگوید كه قادر به اعاده‌ی ساختاری است كه موجب تمایز همه‌ی انسان‌هایی می‌شود كه از گذر زمان عبور كرده‌اند و همین بیان برای ایمان نسبت به حقانیت قیامت كافی است ۱۱.
افراد بسیاری امروزه، بنان را به معنی سرانگشت یا بصمه الانابل ۱۲در نظر گرفته‌اند و بر اعجاز علمی این آیه به خاطر شمول آن بر علوم غیرمكشوفه در آن زمان تأكید دارند.
در ترجمه‌ی انگلیسی این آیه، كلمه‌ی «بنانه» ۱۳به «Hisveryfingertips » برگردان شده است. و «بنان» را به معنای خطوط انگشتان گرفته است. با این تعبیر، به راستی، آیا قرآن كریم كه دوازده قرن و نیم قبل از كشف این موضوع، به آن اشاره كرده، دلیل قاطعی بر اعجاز این كتاب آسمانی نیست؟
بسیاری از دانشمندان غربی با مشاهده‌ی همین شگفتی‌ها در قرآن با بصیرت كامل به اسلام روی آورده‌اند. «همین آیه كه اختلاف خطوط سرانگشتان را بیان می‌كند، موجب شد تا یك دانشمند آلمانی مسلمان شود. هنگامی‌كه از این شخص پرسیدند كه چرا به دین اسلام گرویده است، وی در جواب چنین گفت: چگونه چنین چیزی ممكن است كه ما در پنجاه سال اخیر ریزه‌كاری‌های كالبد انسان را دریافته‌ایم اما انسانی در چهارده قرن پیش از عصر ما آن را دریافته باشد و این چیزی نیست جز قول خدا۱۴ .» گوته (ریاضی‌دان برجسته و شاعر معروف آلمانی) چنین می‌گوید:
ما در ابتدا از قرآن روگردان بودیم، اما طولی نكشید كه این كتاب توجه ما را به خود جلب نموده و ما را دچار حیرت ساخت تا آن‌جا كه در برابر اصول علمی و بزرگ آن سر تعظیم فرود آوردیم ۱۵.
● نتیجه:
گرچه از زمان‌های گذشته «سرانگشتان انسان» از شگفتی‌های خلقت به شمار می‌رفته و انسان از هزاران سال پیش به اشكال مختلف اثر انگشتان خود توجه داشته، اما نمی‌توان مدعی بود كه علم آن زمان به ریزه‌كاری‌‌های موجود در خلقت «بنان» واقف بوده است. بلكه گذشت ۱۳ قرن لازم بود، تا علم بشری چنین مطلبی را كشف كند و برای كشف آن نیز باید اسباب و مقدماتی فراهم می‌آمد كه مردم آن زمان به آن دسترسی نداشتند و مطلب مهم این است كه قرآن نیز، به صراحت، چنین مطالب علمی را درباره‌ی «بنان» بیان نكرده و اشاره‌ی مستقیمی به این نكته نفرموده است، اما این‌كه می‌فرماید: «ما قادریم كه دوباره خطوط سرانگشتان او را مرتب و موزون نماییم.»، قطعاً نكته‌ای در كیفیت و خصوصیات صوری و ظاهری و خلقی «بنان» وجود دارد. لذا همین اشاره‌ی قرآن می‌تواند دلالت بر اعجاز علمی این كتاب داشته باشد.

مریم شمس
فهرست منابع:
قرآن كریم
آموزش معارف قرآن، محمدتقی مصباح یزدی، مؤسسه‌ی در راه حق قم، ۱۳۶۲ش.
تفسیر نمونه، آیت‌الله ناصر مكارم شیرازی،‌ دار الكتب الاسلامیه تهران، چاپ بیست و ششم، ۱۳۷۳ش.
حجه‌التفاسیر و بلاغ الاكسیر، سید عبدالحجه بلاغی، قم، ۱۳۴۵ش.
فی ظلال القرآن، سید قطب، انتشارات دار الشرق، بی‌تا.
القرآن و الطب الحدیث، دكتر صادق عبدالرضا علی، دار المورخ العربی بیروت، لبنان، چاپ اول، ۱۹۹۱م.
القرآن یتجلی فی عصر العلم، الشیخ نزیه القمیحا، دار الهادی بیروت، چاپ اول، ۱۹۹۷م.
مطالب شگفت‌انگیز قرآن، گودرز نجفی، نشر سبحان، چاپ اول، ۱۳۷۷ش.
مع الطب فی القرآن الكریم، دكتر عبد المجید دیاب و دكتر احمد قرقوز، مؤسسه‌ی علوم القرآن، چاپ دوم، ۱۹۸۲م.
المیزان فی تفسیر القرآن، علامه سید محمدحسین طباطبایی، دار الكتب الاسلامیه، بی‌تا.
Holy Quran (translated by M.H.Shakir)
Langman’s Medical embryology.T.W.Sadler Willims and Wikins, ۱۹۹۰.
پی نوشت:
۱- قیامت، ۳ و ۴.
۲- تفسیر المیزان، ج ۲۰، ص ۱۶۴.
۳- تفسیر نمونه، ج ۲۵، ص ۲۷۳، تفسیر فی ظلال القرآن، ج ۶، ص ۳۷۶۸.
۴- دوقلوهای یك تخمكی كه منشأ جنین واحدی دارند.
۵- ر.ك: مع الطب فی القرآن، ص ۲۳، و القرآن و الطب الحدیث، ص ۲۸۸.
۶- Periderm.
۷- Dermatoglyphics.
۸- رویان‌شناسی پزشكی لانگمن، ص ۳۵۵.
۹- ر.ك: حجه‌‌التفاسیر، ج ۷، ص ۱۳۵، تفسیر نمونه، ج ۲۵، ص ۲۷۷.
۱۰- تفسیر المیزان، ج ۲۰، ص ۱۶۴.
۱۱- مع الطب فی القرآن،‌ص ۲۴.
۱۲- القرآن یتجلی فی عصر العلم، ص ۱۹۷.
۱۳- Holy Quran (Translated by M.H.Shakir) (The Resurrection ۴,۳)
۱۴- مطالب شگفت‌انگیز قرآن، ص ۱۰۸.
۱۵- آموزش و معارف قرآن، ص ۶۴.

منبع : دانایی

مطالب مرتبط

بررسی ابعاد زبانی، ادبی و موسیقایی قرآن


بررسی ابعاد زبانی، ادبی و موسیقایی قرآن
گرت هواست كه معشوق نگسلد پیوند
نگـــاه دار ســر رشته تـــا نگـه دارد .
مقالهٔ حاضر شامل دو بخش است، بخش اول درباره‌ای جنبه‌های ادبی ، زبانی و زیبایی‌شناسی قرآن است كه در مجالی اندك ارائه می‌شود.
بخش دوم مقاله درباره‌ی تلاوت تنغیمی قرآن است كه با توجه به منابع موجودی كه در این زمینه وجود دارد نگاشته شده است، امید كه مورد پسند و قبول واقع شود.
وَاِنْ كُنْتُمْ فی ریبٍ ممَّا نَزَّلْنا عَلی عَبْدِنَا،‌فَاٌتُوا بِسُورَهٍٔ مِنْ مِثْلِهِ وَ اٌدْعوُا شُهَداءَكُمْ مِنْ دوُنِ اٌللهِ اِنْ كُنْتُمْ صَادِقینَ.(۲۳)
فَاِنْ كْم تَفْعَلوُا وَلَنْ تَفْعَلوُا فَاتَّقُو اٌلنَّارَ اٌلَّتیِ وَ قُودُهَا اٌلنَّاسُ وَالحِجَارَهُٔ اٌعِدَّتْ لِلْكَافِریِنَ (۲۴) بقره
آن چه قرآن را از یك اثر ادبی صرف متمایز می‌كند جنبه‌های مختلف هنری و زیباشناسی است كه باعث شده، هر یك از این جنبه‌ها را اعجازی برای بیان كلام وحی تلقی كرد . قرآن كتابی‌ست كه علاوه بر سرشار بودن از آموزه‌های انسانی، از مواهبی چون زیبایی واژه‌ها، آهنگین بودن آیات، متناسب بودن عناصر زبانی با معانی و … برخوردار است و كسی كه قرآن می‌خواند اگر تعمق بیشتری به خرج بدهد، مسلماً از لذت زیبایی‌های ظاهری و درونی آن محظوظ خواهد شد،‌آن چنان كه حافظ شده است :
ز حافظان جهان كس چو بنده جمع نكرد
لطــــایف حكمــی بــــا كتــاب قرآنـــی
آن كه می‌خواهد از لذت‌های ظاهری و درونی قرآن بهره‌مند شود، باید علوم بلاغت بداند، باید ادبیات بداند، آشنا با دستور زبان باشد ، تئوری‌های زبانی و ادبی را بشناسد، تا رمزهای قرآن را درك كند كه البته این‌ها نیز ، نیاز به یك عنصر دیگر دارد و آن انس با قرآن است به اضافه‌ی معارفی كه برای این كار به وجود آمده است . از زمان حضرت رسول ( ص) كه اولین مفسر قرآن بودند،‌تا بعد از مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم مغنیه، ما به تفسیرهای مكرری به فراخور عصری كه در آن زندگی می‌كنیم احتیاج داریم . آن هنگام است كه از قرآن حظّ هنری می‌بریم و باز هم یك شرط درونی دیگر دارد و آن ایمان است یعنی اگر قرآن را منكرانه بخوانیم شاید به چشمان زیبا نیاید.
اگر در دیده‌ی مجنون نشینی
بــه غیر از خوبــی لیلی نبینی
یا
هر آنكه بی‌هنر افتد نظر به عیب كند
و شرط دیگر در این جا نهفته است كه :
عروس حضرت قرآن ، نقاب آن گر براندازد
كه دارالملك ایمان را مجرد بیند از غوغا
آن چه در این جمال اندك می‌آید به راستی كه بازگو كننده‌ی لطایف قطره‌یی از دریای بی‌كران قرآن نیست ولی این را نیز باید در نظر گرفت كه : اگر مراد نیابم به قدر وسع بكوشم .
بزرگان زیادی چون « عبدالقاهر جرجانی » ‌( صاحب دو كتاب مهم در علم معنای : اسرار البلاغه و دلایل الاعجاز ،‌« زمخشری » ( صاحب تفسیر كشاف ) وبزرگان با ذوق دیگری چون « جا خط » ، سید علم الهدی، غزالی و … در پی كشفت زیبایی‌های زبانی و اعجاز قرآن بوده‌اند ودر این راه به شكر خدا و مدد از او به كشف‌های زیادی پی برده‌اند.
● اعجاز زبانی
شاعران اولین كسانی هستند كه در زبان انقلاب می‌كنند و شكل و فرم زبان را در شعرهایشان به هم می‌ریزند و این به هم ریختن فرم (Norm) ها گاه آن چنان جا افتاده و قابل پذیرش است كه هنگام خواندن شعر انسان را وارد دنیایی از لذت‌ها می‌كند و این لذت‌های معنوی در قرآن چند برابر است، به طوری كه وقتی مخاطبی آگاه ، در سایه‌ی الطاف هنری قرآن قرار می‌گیرد ،‌ « تقشعِرُّ منه جلود » پوست بدنش مور مور می‌شود و از شكوه و عظمت قرآن مو بر اندامش راست می‌شود ، وقتی در سوره یوسف به این آیه برمی‌خوریم كه :
وِ اسْتَبَقَا اٌلْبَابَ وَ قَدَّتْ قَمیصَهُ مِنْ دُبُروَ اَلْفَیَا لَعَل اٌلْبَابِ، قَالَتْ مَاجَزَاءَ مَنْ اَرَادَ بِاَهْلِكَ سُوءً ا اِلاَّ اَنْ یُسْجِنَ اَوْ عَذَابٌ اَلیِمٌ . (۲۵) »
موسیقی كلمات در این آیه برای ما مبین فضایی هول آور و بغرنج است، از آن گونه كه یوسف به بندش گرفتار آمده، یا در این آیه خُذوُهُ وَ غُلّوهُ ثُمَ اٌ لحَجیمُ صَلُّوهُ وحشت دوزخ به خوبی در آهنگ كلمات حس می‌شود، از این نمونه‌ها در قرآن فراوان است ولی مجال بازگویی اندك .
« به عقیده‌ی برخی از معاصران، در میان قدما آن دسته كه طرف دار لفظ‌اند ، كسانی هستند كه هنر را در جنبه‌ی تصویر و خیالی آن می‌دانند، یعنی آن چه مربوط به اسلوب بیان است نه نفس معانی، كه گفته‌اند « المعانی مطروحهٌ فی الطریق » و بسیاری از علمای ادب و بلاغت كوشش خود را معروف بر این داشته‌اند كه اعجاز قرآن را در همین زمینه‌ی بیان و جنبه‌ی تصویری آن بدانند و از معاصران ، نیز كسانی به صورت دیگری این مسأله را مطرح كرده‌اند »
بخشی از اعجاز زبانی قرآن نیز به تصویر و استفاده از آن برمی‌گردد ، چنان كه در تمثیل‌های قرآنی ما به نمونه‌های زیبا و منحصر به فردی برمی‌خوریم :
مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ اٌلذَّی اٌسْتَوْقَدَ نَاراً فلَمّا اَضَاءَتْ مَاحَولَهُ ذَهَبَ اٌللهُ بِنَورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فیِ ظَلُماتٍ لٌاًّیُبْصِروُن. (۱۷) بقره
« مثلِ آنان همچون مثلِ كسانی كسانی است كه آتشی افروختند و چون پیرامون آنان را روشنایی داد، خدا نورشان را برد، و در میان تاریكی‌هایی كه نمی‌بینند رهاشان كرد. »
این‌ها همه معجزه‌‌های لفظ و واژه است كه در همان رشته‌ی منظم گردآوری شده است و آن چنان زنجیروار و به هم پیوسته كه كسی را یارای جابه جایی آنها نیست.
و حالا پوینده راه كلام وحی با بهره‌گیری از خود، دانش و تجربهٔ آن چه را آموخته در ذهن خود به نظم درمی‌آورد و با سیر در معانی هفت توی قرآن هنر و خود متجلی در هنر را ادراك می‌كند:
همچو قرآن كه به معنی هفت توست
خاص را و عــام را مطعــم در اوست
● تلاوت قرآن
در تلاوت قرآن كه نوع متعالی هنر قدسی‌ست، قاری با توجه به عناصر زبانی و زیبایی‌هایی كه در آیات شریفه‌ی قرآن هست و ضمن آشنایی با انواع قرائت‌ها، به تلاوت می‌پردازد و این تلاوت نیازمند آمادگی روحی و باطنی‌ست . چرا كه این هنر همچون همه‌ی هنرهای دیگر نیزامند یك نوع ریاضت و تزكیه نفس است .و تقوایی را نیاز دارد كه قطعاً این توقا نیز تأثیر زیادی در نورانیت قرائت می‌گذارد و مسلماً آن را تأثیر گذارد و دل نشین ‌تر می‌كند. قاری لازم است علاوه بر دانستن اصول و قواعد تجوید، با دستگاه‌ها ، مقامات و نغمات موسیقی عرب نیز آشنا باشد.
از این جهت موسیقی عرب را مورد بررسی قرار می‌دهیم : هر زبان آواشناسی خودش را دارد و متناسب با آواهای خود موسیقی هماهنگ با خود را می‌طلبد . بسیاری از الحاق آهنگ‌ها هستند كه در یك زبان سوار بر كلمات آن زبان می‌شوند. اما در زبان‌های دیگر نه و از آن جا كه در تلاوت قرآن كریم با زبان عربی سروكار داریم،‌نیاز به آشنایی با نغمه‌ها، آ‎هنگ‌ها و نواهای موسیقی عرب داریم.
عمده دستگاه‌هایی كه در حال حاضر قاریان در سطح جهان به ویژه در ایران و مصر از آنها استفاده می‌كنند با مقام‌هایی است با نام « صبا » یا « بیات» ، « نهاوند » ، « عجم » ، ‌«رست » ،‌« سه گاه » ، « چهارگاه » و « حجاز»‌. این مقام‌ها، ‌مقام‌های اصلی تلاوت‌هایی ست كه قاریان جهان بر حسب سبك و ذوق و سلیقه‌ی خود به آن می‌پردازند و البته تركیب‌های متنوعی از این نغمه‌ها را در ارائه‌ی تلاوت پدید می‌آورند . هر یك از این نغمه‌ها حال و هوای خاص خود را دارد و در این جا تبحر قاری‌ست كه متناسب با آیات قرائت شده صوت و لحن مناسب را برمی‌گزیند و این استادی اوست كه باعث می‌شود قاری وزن آیات را متناسب با معانی و همچنین پرده‌ها را مطابق با مفهوم آیات به كار گیرد، پایین ، متوسط یا اوج. مثلاً در آیاتی كه مضمون دعایی دارد، قاری باید حالت خضوع و خشوع و فروتنی را حفظ كند. مقام « صبا» را برای آیاتی با مضامین حزن و اندوه بر می‌گزینند .
بعد از فراگیری تجوید و مفاهیم و ترجمه، صحت قرائت‌ها باید به وسیله‌ای قاری مورد تأكید قرار بگیرد.
برخی استادان برای آسان كردن آموزش ، هر یك از دستگاه‌های قرائت را به تقسیمات كوچك‌تری تبدیل نموده‌اند، از جمله « قرار» ، « جواب‌» ، « جوابِ جواب » كه البته مبنای علمی این گونه تقسیم‌ها نیاز به بحث و بررسی زیادی دارد ولی مجال ما اندك است .
قطعاً كسی كه می‌خواهد نغمه‌یی را تلاوت كند قبل از آن باید دارای صوت خوب باشد و صوت نیز باید مركوب لحن باشد و لحن راكب صوت و اگر مركب راهوار نباشد ،‌سوار یقیناً به مقصد نخواهد رسید . پس قاری لازم است كه به تمرین‌های ویژه‌ی پرورش صدا و محافظت از صوت خود بپردازد و حنجره‌اش را آمده‌ی استفاده از این الحان كند.
● تركیب الحان
درباره‌ی چگونگی تركیب الحان باید گفت : همچنان كه در موسیقی سنتی ایران و آواز ایرانی رخ می‌دهد، خواننده‌ی آواز در هر دستگاهی كه آغاز به خواندن می‌كند،‌ در همان دستگاه تمام می‌كند ( فرود می‌آید ). البته مشتركاتی در دستگاهها وجوددارد كه تركیب گوشه‌ها باهم در هماهنگی ویژه‌یی شكل جدیدی را پدید می‌آورد كه تازه و بدیع است . قاری قرآن هم مثل خواننده‌ای آواز باید ترتیب، تقدم و تذخر الحان احاطه داشته باشد. سبك‌های مختلفی وجود دارد از جمله : « مبسوط خوانی » ،‌ « تركیبی » ، «‌تركیزی » و «متنوع». مثلاً در شیوه‌ی تركیزی قاری قرآن یك مقام را در مركزیت قرائت خود قرار می‌دهد و الحان دیگر را در حول این مقام به كار می‌گیرد و پس از قرائت هر نغمه مجدداً به آن مقام اصلی تركیز می‌كند. مقام « رست » را بسیاری از قاریان به شیوه‌ی تركیز به كار می‌گیرند.
امیدواریم قاریان محترم قرآن با مطالعه‌ی قرائت‌های تنغیمی قرآن در درست خواندن قرآن موفق و پیروز بشوند و در جهت اشاعه‌ی پرتوهای نورانی قرآن مجید تلاش و كوشش كنند.

گیاه دارویی جینگو بیلوبا  (Ginkgo Biloba)
*جینگو بیلوبا چه کار می کند؟ یک گیاه دارویی است که در درمان بیماری های زیر موثر است: مشکلات گردش خون سرخرگی، تصلب شرائین مغزی...
وبگردی
حمله با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
خوشحالی عجیب معاون رئیس‌جمهور از افزایش هزینه سفر به خارج از کشور !
خوشحالی عجیب معاون رئیس‌جمهور از افزایش هزینه سفر به خارج از کشور ! - دولت - معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه نوسان قیمت ارز کلا آزار دهنده است، گفت: افزایش قیمت ارز به لحاظ محاسبه عددی هزینه تمام‌شده سفر به خارج از کشور را افزایش می‌دهد.
ویدئو / حضور خانواده مسافران هواپیمای یاسوج در محل حادثه
ویدئو / حضور خانواده مسافران هواپیمای یاسوج در محل حادثه - برخی از خانواده‌های مسافران هواپیمای تهران - یاسوج که صبح یکشنبه (۲۹ بهمن) در ارتفاعات سقوط کرد، در حوالی مناطق احتمالی وقوع حادثه حضور یافته‌اند تا از نزدیک در جریان عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیما قرار بگیرند. نیروهای حاضر در محل نیز برای آنها توضیح می‌دهند که چرا کار این عملیات با دشواری‌هایی مواجه است.
اسنادی که نشان می دهد فرودگاه یاسوج رادار ندارد
اسنادی که نشان می دهد فرودگاه یاسوج رادار ندارد - رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید از اسنادی رونمایی کرد که نشان می دهد، فرودگاه یاسوج علیرغم تکذیب مسئولان، رادار و تجهیزات کافی برای فرود امن هواپیماها ندارد. گفته می شود یکی از دلایل دخیل در سقوط هواپیمای تهران - یاسوج فعال نبودن رادار فرودگاه یاسوج بوده است.
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود!
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود! - رویدادی که در بطن آن، هواپیمای ATR شرکت آسمان قرار داشت که با کد EP-ATS رجیستر شده و مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان بر آن نام «خرمشهر» را گذارده بودند. نامی که هدف از انتخاب آن هرچه بوده، حتما یادآوری سقوط خرمشهر در ابتدای جنگ تحمیلی نبوده است. رویدادی که ساعاتی پیش بار دیگر رخ داد؛ این بار با سقوط هواپیمایی که خرمشهر نام داشت.
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی