شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پیروزی دموکراسی


پیروزی دموکراسی
«دموکراسی آزمون بسیار مهمی را با موفقیت گذراند.»
«ما برنامه های خود را برای اصلاحات و توسعه اقتصادی پیش خواهیم برد.»
«ما در نبرد با تروریست های شورشی مصمم هستیم و چنانچه مذاکرات امنیتی با عراق و امریکا شکست بخورد، آنکارا به شمال عراق حمله نظامی خواهد کرد.»
این جملات بخشی از اظهارات رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه است که پس از پیروزی دوباره حزبش در انتخابات پارلمانی بیان شده است.رهبر حزب عدالت و توسعه همچنین وعده داده است که از اصول سکولاریسم حاکم بر جمهوری ترکیه دفاع خواهد کرد.
انتخابات پارلمانی روز یکشنبه گذشته در ترکیه شانزدهمین انتخابات عمومی بود که بعد از سال ۱۹۴۶ پس از حاکم شدن نظام چندحزبی در این کشور برگزار شد. در تاریخ سیاسی ترکیه هر گاه روند امور سیاسی به بن بست رسیده است مراجعه به آرای عمومی اولین روشی بوده که در دستور کار قرار گرفته است. تحولات چند ماهه اخیر ترکیه نیز نزاع بین اسلامگرایان حاکم و احزاب لائیک را بر سر انتخاب رئیس جمهور به بن بست رسانده بود لذا براساس قانون اساسی مراجعه به انتخابات زودرس در دستور کار دولت قرار گرفت.
انتخابات زودرس در نظام های پارلمانی برای احزابی که اکثریت را در اختیار دارند چندان خوشایند نیست با این حال حزب عدالت و توسعه چاره کار را در برگزاری انتخابات دید تا شاید از این طریق بحران انتخاب رئیس جمهور نیز ختم به خیر شود. از طرفی انتخابات مذکور در شرایطی برگزار شد که ارتش به عنوان مدافع نظام لائیک طی چند ماه گذشته چندین بار نسبت به خطر اسلامگرایان هشدار داده بود و انتظار مداخله ژنرال های سکولار و ساقط کردن دولت چندان دور از انتظار نبود. از سویی دیگر احزاب لائیک نیز با تمسک به فرهنگ و ایدئولوژی کمالیسم جو روانی و تبلیغاتی گسترده ای را علیه اسلامگرایان به راه انداخته بودند و آنان را خطر جدی برای رنگ باختن اصول حاکم بر قانون اساسی ترکیه می دانستند.
در چنین شرایطی به واقع عقلانی ترین راه واگذاری امور و سرنوشت سیاسی کشور به اراده عمومی است تا با کم هزینه ترین روش بحران به وجود آمده را مدیریت کنند. تعریف و تمجیدهای فراوانی که از صندوق های رأی به عنوان راه حل برون رفت از انسداد سیاسی بیان شده است روز یکشنبه در ترکیه مصداق یافت و مردم در فضایی آرام و به دور از دخالت نظامی، نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب کردند.آنها با انتخاب خود مسیر آینده کشور را به احزاب و فرماندهان ارتش نشان دادند. با این وصف ادعای اردوغان مبنی بر موفقیت آزمون دموکراسی ادعای صحیح و واقعی است. برنده اصلی انتخابات ترکیه دموکراسی بود.دموکراسی به مفهوم روش های معین برای رسیدن به نتایج نامعین. تا زمانی که این مفهوم به عنوان یک اصل پذیرفته شده باشد نیازی به مداخلات نظامی نیست. خواست عمومی از صندوق های رأی بیرون می آید و انسدادها تبدیل به گشایش ها می شود.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید