شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شامپو‌ها و کرم‌ها


شامپو‌ها و کرم‌ها
● شامپو ها
شامپو ها فراوردهایی هستند كه پس از مصرف چربیهای سطحی -ترشحات طبیعی پوست -چرك های ناشی از محیط و باقی مانده فراوردهای آرایش و بهداشتی رااز مو و پوست سر بدون آن كه اثر نامطلوبی داشته باشند پاك می كنندو بعد از شتشو باید مو سر براق -طبیعی -بدون شوره و شكنندگی و از لحاظ فرم پذیری قابل كنترل باشد.
قبل از پیدایش شامپو به صورت امروزی مردم برای شستشوی موها از صابون -مواد گیاهی (سدر - چوبك و كتیرا) و برخی مواد معدنی مانند خاك های سیلیسی استفاده می نمودند.ولی صابون متداولترین ماده جهت شستشوی مو بوده و به همین علت اولین شامپوها شامپوهای صابونی بوده اند.ولی كم كم با پیدایش پاك كننده های مصنوعی مخلوطی از صابون و پاك كننده و بلاخره پاك كننده های خالص عرضه گردیدند.
▪ تركیب شامپوها:
مواد تشكیل دهنده شامپوها عبارتند از :
۱) مواد پاك كننده
۲) مواد افزودنی
مواد پاك كننده در شامپوها دترژنت ها(سورفكتانت ها) هستند كه برای پاك كردن مو و پوست سر و تولید كف بكار می روند.
مواد افزودنی بیشتر برای جلب رضایت مصرف كننده و بهبودی كیفیت شامپو بكار می روند . این مواد شامل:
ـ مواد اصلاح كننده ویسكوزیته
- مواد كدر كننده و صدفی كننده
- مواد شفاف كننده
- مواد حالت دهنده مو
- مواد ضد شوره و ضد میكروبی
- مواد كاهش دهنده سختی آب
- مواد محافظ
- پایدار كننده ها
- رنگها-عطرها
- موادپایدار كننده كف می باشند.
اغلب دترژنت ها موها را به نحوی می شویند كه موها بخوبی قابل كنترل نبوده و در نتیجه حالت طبیعی خود را ندارند.عوامل حالت دهنده به صورت لایه نازكی روی مو ها قرار گرفته و مو ها را قابل كنترل كرده و شانه كردن را أسان می كنند.
فساد شامپو ها به علت قارچها و میكروارگانیسم ها است . باكتریها می توانند موجب فساد دترجنت و از بین بردن رنگ فراورده شوند.اغلب شامپو ها محیط مناسبی برای رشد ارگانیسم ها بویژه پسودوموناس بوده و در صورت كافی نبودن ماده محافظ مناسب بوی نامطلوب تولید شده و ظاهرا شامپو كدر می شود.
پایدار كننده ها موادی هستند كه شامپو را در برابر اكسیدشدن - نور - تغییراتPH و رسوب ذرات جامد محافظت می كنند.
چون شامپو ها یكی از فراوردهای بهداشتی برای مصرف روی پوست سر و موها می باشند بوی أنها بسیار مهم است و از طرفی جهت پوشش بوی نامطلوب اكثر دترژنتها افزایش یك ماده معطر به شامپو ها ضروری است.
پایداركننده های كف موادی هستند كه در صورت اضافه شدن به شامپو كیفیت - حجم و پایداری كف را افزایش می دهند.این مواد اغلب ویسكوزیته را افزایش داده و موها را لخت و نرم می كنند.
▪ ارزیابی شامپو ها:
از خواص ضروری شامپو این است كه ضمن ایجاد كف مناسب (از لحاظ كیفی و كمی) مو ها را تمیز - حالت پذیر- نرم و براق نمایدو حساسیت روی بافت چشم و پوست نداشته باشد.
یك شامپو خوب باید خصوصیات زیر را دارا باشد:
۱)كاربرد آسان و توزیع مناسب روی پوست سر داشته باشد.
۲) مشخصات كف مانند سرعت تولید كف -حجم كف - حالت كف(رقیق یا كرمی بودن آن) - پایداری كف -سهولت شستشوی كف از بین موها و پوست سر مناسب باشد.
۳)پس از مصرف شامپو موی مرطوب آسان شانه شود.
۴) عطر آن ملایم بوده و ایجاد حساسیت نكند.
۵) مدت خشك شدن مو پس از شتشو زیاد نباشد.
۶) موهای خشك حالت پذیری مناسب داشته باشند.مو های حالت یافته باید نرم - براق - صاف - لغزنده - قابل كنترل و همچنین در حالت خشك و مرطوب به راحتی شانه شود.
۷) پس از شستشو موها باید خوب روی یكدیگر قرار بگیرند و لخت و قابل كنترل باشند.
۸) مو پس از مصرف شامپو جلوه ظاهری مناسب داشته باشد.
۹) شامپو روی پوست و مو ایجاد حساسیت نكند.
۱۰) یك شامپو باید قدرت پاك كننده گی ملایمی داشته باشد.شامپویی كه كل چربی موها را بزداید شامپوی مطلوبی نیست.
۱۱) پس از شستشو مو ها الكتریسیته ساكن نداشته باشد یعنی موها حالت وز نداشته باشد.
● كرم ها
▪ آشنایی با انواع کرمها
۱) كرمهای مرطوب كننده:
این كرمها از سه طریق می توانند رطوبت پوست را تأمین نمایند برخی با بر جای گذاردن یك لایه چرب بر روی پوست مانع از دست رفتن آب پوست می شوند (مانند وازلین و كلد كرمها) ، برخی كرمها حاوی اجزاء جاذب رطوبت هستند كه رطوبت را جذب و در خود نگه می دارند، برخی از كرمهای مرطوب كننده حرفه ای (مانند هیدرازن لانكوم) سیستم آب رسانی دارند و مرتب آب به پوست می رسانند.
۲) کرمهای ضد آفتاب :
این كرمها حاوی موادی به نام فیلترهای ضد اشعه UV هستند كه اشعه مضر فرابنفش خورشیدی را از طریق جذب نور و یا تفرق و انعكاس آن تضعیف می كنند و مانع از آسیب رساندن آن به پوست می شوند. میزان كارایی یك فراورده ضد آفتاب با استفاده از عددی به نام SPF نشان داده می شود.مفهوم این عدد افزایش مقاومت پوست در برابر قرمز شدن در صورت استفاده از فراورده ضد آفتاب است.برای مثال اگر پوست بدن شما بدون استفاده از فراورده ضد آفتاب مثلاً پس از ۱۰ دقیقه قرمز شود با استفاده از فراورده ضد آفتاب با SPF=۱۵ پس از ۱۵۰ دقیقه قرمز خواهد شد.
۳) كرمهای روز و كرمهای شب :
تشابه این دو كرم در مرطوب كنندگی آنها است تفاوت آنها در این است كه كرمهای روز حاوی مقادیری فیلتر ضد آفتاب ولی كرمهای شب حاوی ویتامین ها و مواد مغذی مفید برای پوست است . تا در طول شب بر روی پوست مانده و تأثیر خود را ظاهر كنند.
منبع : سایت اطلاعات دارویی و پزشکی


همچنین مشاهده کنید