جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آماری از جام ملت ها


آماری از جام ملت ها
● میزبان ها آبروداری کردند
در چهاردهمین دوره جام ملت های آسیا در ۳۲ بازی انجام شده مجموعاً ۸۴۵ گل به ثمر رسید. شاید با توجه به میانگین ۶/۲ گل زده در هر بازی این تصور پیش بیاید که بازی های جام چهاردهم چندان کم گل نبوده اما در واقع بسیاری از بازی های این دوره از رقابت ها کم گل بود و تیم هایی مثل مالزی و تایلند با گل های خورده فراوان شان باعث شدند که کمی میانگین گل های زده این تورنمنت آبرومندانه باشد. در این زمینه میزبان ها به خوبی آبروداری کردند.
در این میان عربستان با ۱۲ گل زده بهترین خط حمله مسابقات را به خود اختصاص داد و بعد از عربستان نوبت به ژاپن با ۱۱ گل می رسد. در آن سو عمان و مالزی با تنها یک گل زده ضعیف ترین آمار را از خود به جا گذاشتند. ضعیف ترین خط دفاعی هم معلوم است که به مالزی با آن ۱۲ گل خورده اش اختصاص دارد. عراق قهرمان هم در طول بازی ها تنها دو گل خورد تا بهترین خط دفاعی را داشته باشد.
● باز هم آقای گل مشترک
بهترین گلزنان این دوره با زدن چهار گل عنوان آقای گل رقابت ها را به دست آوردند. این در حالی است که در روز گذشته علی کریمی و علاء هبیل از بحرین با پنج گل زده این عنوان را به خود اختصاص داده بودند. در مسابقات این دوره خبری از علاء هبیل مصدوم نبود. از طرفی کریمی هم نتوانست راه دروازه ها را به خوبی پیدا کند. بهترین گلزنان جام چهاردهم این نفرات بودند و مثل سه سال قبل بازیکنی نتوانست به تنهایی آقای گل شود.
۴ گل؛نائوهیروتاکاهارا (ژاپن)، یاسر قحطانی (عربستان)، یونس محمود (عراق)
۳ گل؛ ماکسیم شاتسکیخ (ازبکستان)، مارک ویدوکا (استرالیا)، سباستین کوئینتانا (قطر)
● وقت اضافی بدون گل زده
اکثر باز ی های حساس این دوره از رقابت ها کم گل از آب درآمد. چهار بازی به وقت اضافی کشیده شد. جالب اینکه در هیچ کدام از این بازی ها در وقت اضافی گلی به ثمر نرسید. بیشترین گل ها هم بین دقایق ۷۵ تا ۹۰ بین تیم ها رد و بدل شد که یک آمار متداول و قابل انتظار است. خستگی مدافعان و فشار تیم ها در آن دقایق باعث می شود که گل های زیادی در آن دقایق به ثمر برسد.
●معدنچی و نکونام پیشتازند
ایران با شش گل زده در چهار بازی چندان آمار خوبی از خود به جا نگذاشت. در این میان جواد نکونام با دو گل زده بهترین گلزن ایران بود. جواد در ۲۰۰۴ هم دو گل به ثمر رسانده بود. در زمینه کارت زرد هم مهرزاد معدنچی با دریافت دو کارت زرد در بین ایرانی ها پیشتاز است. هفت بازیکن ایرانی دیگر هم در این دوره از رقابت ها اخطاری شدند.
● ۱۴۳ کارت زرد
در این دوره از رقابت ها داوران مجموعاً ۱۴۳ بار به بازیکنان اخطار دادند که در این میان «قوسی مونیر» از عراق با دریافت سه کارت زرد در جدول بازیکنان اخطاری جام در صدر جدول قرار گرفت. در پایان نیمه ها بازیکنان بیشتر از دقایق دیگر کارت گرفتند. ۲۹ بازیکن هم دو بار کارت زرد گرفتند که یکی از آنها مهرزاد معدنچی بود.اندونزی با ۱۴ کارت زرد خشن ترین تیم این دوره از مسابقات شناخته شد پس از این تیم ویتنام با ۱۱ کارت دومین تیم خشن مسابقات بود. مالزی هم با ۴ کارت زرد خوش اخلاق ترین تیم لقب گرفت.
● اخراج در نیمه دوم
در۳۲ بازی انجام شده تنها چهار بازیکن اخراج شدند که همه این کارت های قرمز در نیمه های دوم از جیب داوران خارج شد. بشیر سعید از امارات، حسین یاسر از قطر، کانگ مین سو از کره جنوبی و وینسه گرلا از استرالیا اخراجی های جام چهاردهم بودند. چهار کارت قرمز در ۳۲ بازی نشان می دهد آسیایی ها خیلی هم خشن نبودند.
● کاظمیان ذخیره همیشگی
چهارده مربی حاضر در جام ملت ها در ۳۲ بازی انجام شده ۱۷۶ بار تعویض انجام دادند. در نیمه های اول مسابقات تنها شش تعویض انجام شد که هیچ کدام از آنها زیر دقیقه ۳۰ نبود. معمولاً تعویض های نیمه های اول به دلیل مصدومیت است و به نظر می رسد در جام چهاردهم هیچ بازیکنی در نیم ساعت اول مصدوم نشده است. طبیعی است که در اواخر بازی آمار تعویض ها بسیار بالا رفته است. در این میان نائوتاکه هاینو از ژاپن و سعد الهرثی از عربستان با پنج بار تعویض شدن بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند. در میان بازیکنان ایرانی هم جواد کاظمیان با سه مرتبه تعویض شدن پیشتاز است.
● سریع ترین گل برای یونس محمود
یونس محمود کاپیتان تیم ملی عراق که بهترین گلزن و بازیکن جام شد، سریع ترین گل جام را هم به نام خود ثبت کرد. او در دقیقه دو بازی عراق با ویتنام دروازه حریف را باز کرد. در آن سو سعد الهرثی هم دیرهنگام ترین گل مسابقات را به ثمر رساند. او در دقیقه ۲«۹۰ به اندونزی گل زد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید