پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اختلاف در دیه و قصاص


اختلاف در دیه و قصاص
اگر مردی زنی را بکشد چرا او را قصاص نمی کنند؟ مگر خون مرد از خون زن رنگین تر است؟ این که در پرسش نوشته شده اگر مردی زن را بکشد قصاص نمی شود نادرست است، بلکه اگر در دادگاه ثابت شود که مرد، زن را عمداً کشته است بستگان زن می توانند با حکم دادگاه مرد قاتل را اعدام کنند، البته پس از اعدام قاتل باید به خانواده او نصف دیه را پرداخت کنند. حالا برای توضیح بیشرتر به مثال زیر توجّه کنید.
وظیفه پرداخت مخارج خانواده به عهده مرد خانواده است; یعنی حتی اگر زن خانواده کارمند، پول دار، سرمایه دار و...
باشد او وظیفه ندارد خرج های خانه را بدهد. او می تواند همه پول ها و سرمایه های خودش را جمع آوری کند و در بانک و... نگهداری کند و برای خریدن یک نان از شوهرش پول بگیرد و مرد وظیفه دارد پول نان را بدهد و حق ندارد بگوید: نمی دهم
و....
حالا فرض کنید شخصی به نام جمشید دارای یک خانواده ۴ نفره است. اگر جمشید نادانی کند و زنی را بکشد. خانواده زن کشته شده می توانند جمشید را به حکم دادگاه قصاص کنند. روشن است که جمشید به سزای کار ننگین خودش رسیده است و به خاطر آدم کشی در قیامت نیز در عذاب جهنم جاودان خواهد ماند. اما به راستی گناه همسر و فرزندان جمشید چیست؟ که باید گرسنه بمانند و از گرسنگی بمیرند؟ یا باید هر کدام در گوشه ای از خیابان گدایی کنند؟ اگر اسلام پس از اعدام جمشید، خانواده او را در فقر و گرسنگی رها کند، آیا هر کدام از افراد این خانواده به دزد و قاتل دیگری تبدیل نمی شوند؟! راستی اگر من یا تو به جای خانواده جمشید بودیم چه می کردیم؟! اسلام عزیز و خداوند مهربان این مشکل را حلّ کرده است، به این شکل که خانواده زن کشته شده جمع می شوند و نیمی از دیه را به همسر وفرزندان جمشید می دهند، تا اینها هم بتوانند به زندگی خود با حداقل امکانات ادامه دهند و جمشید هم به سزای عملش برسد. البته خانواده زن کشته شده می توانند به جای قصاص و اعدام جمشید تقاضا کنند به آنها دیه پرداخت شود.
از پاسخی که نوشتم چند نتیجه می گیریم:
۱) کسی که فرد دیگری را عمداً بکشد ـ مرد باشد یا زن ـ اگر قاتل توبه نکند در قیامت به جهنم خواهد رفت; چنان که خداوند می فرماید: و هرکس که مؤمنی را به عمد بکشد کیفرش دوزخ است که در آن همیشه خواهد ماند و خداوند براو غضب می کند و او را از رحمتش دور می کند و عذاب بزرگی را برای او آماده ساخته است. (نساء،۹۳)
۲) اگر قاتل مرد باشد و مقتول زن، از آن جا که پرداخت هزینه زندگی وظیفه مردان است برای رعایت حقوق همسر و فرزندان قاتل، باید نیمی از مبلغ دیه، به خانواده قاتل پرداخت شود و نباید به بهانه لفظ تساوی، حقوق افراد دیگر پایمال شود.
۳) باید دقت کرد که بحث در «وظیفه» پرداخت مخارج است که به عهده مردان می باشد و بحث در این نیست که زنان هم ممکن است مخارج زندگی را تأمین کنند، چون زنان «وظیفه» ندارند و قانون با توجه به «وظایف» هرکس تنظیم می شود.
منبع: سر سفره خدا، ص ۶۴
نویسنده: محمد علی محمدی
منبع : سایت قرآنی سحر سحر


همچنین مشاهده کنید