چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا
پوشش زن در ادیان الاهی
پوشش و عفاف از آن جهت كه یك امر فطری است و برای حیات اجتماعی انسان ضرورت دارد، در ادیان و مذاهب الاهی دارای جایگاه خاصی است. تمام ادیان آسمانی، حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمردهاند و جامعه بشری را به سوی آن فراخواندهاند؛ زیرا حیا و لزوم پوشش به طور طبیعی در نهاد زنان به ودیعت نهاده شده و احكام و دستورهای ادیان الاهی هماهنگ و همسو با فطرت انسانی تشریع شده است.
بر اساس اصل لزوم هماهنگی و تناسب آفرینش و قانونگذاری،۱ خداوند لباس و پوشاك را در لابلای نعمتهای بیكرانش به بشر ارزانی داشت۲ و اشتیاق درونی زنان به «حجاب» را با تشریع قانون پوشش مستحكم ساخت تا گوهرِ هستی «زن» در صدفِ پوشش صیانت گردد و جامعه از فرو افتادن در گرداب فساد و تباهی نجات یابد. بدون تردید جهان بینی و انسان شناسی هر فرهنگ و مكتب، نقش اساسی و مهمّی در انتخاب نوع و كیفیت پوشش دارد.۳ بر اساس جهانبینی ادیان الاهی كه انسان خلیفه خداوند و مركز و محور جهان هستی است و رسالت كسب معرفت و تهذیب نفس و اصلاح جامعه را بر دوش دارد و حیاتش در جهان آخرت نیز ادامه دارد، باید جسم زن و چشم مرد پوشیده گردد تا غرایز شهوانی مهار و كنترل شود و استعدادهای معنوی و عقلانی بشر در پرتو رهیافتهای فطری و هدایتهای وحیانی شكوفا گردد. گرچه انتخاب لباس و پوشاك برآیند اندیشه و اراده آدمی است، ولی بر بینش و اراده انسانی نیز تأثیر میگذارد و میتواند به عنوان زمینهساز تعالی یا انحطاط فردی و اجتماعی نقش آفرینی نماید.
در آیین زرتشت، یهود، مسیحیت و اسلام - كه این مقاله به بررسی آنها میپردازد - حجاب بر زنان امری لازم بوده است. كتابهای مقدس مذهبی، دستورات و احكام دینی، آداب و مراسم و سیره عملی پیروان این ادیان چهارگانه، بهترین شاهد و عالیترین گواه بر اثبات این مدعاست.
● حجاب در آیین زرتشت
نخستین مردمی كه به سرزمین ایران آمدند، آریاییها بودند. آنان به دو گروه عمده «مادها» و «پارسها» تقسیم میشدند. با اتّحاد مادها، دولت «ماد» تشكیل شد. پس از مدّتی پارسها توانستند دولت ماد را از بین ببرند و سلسلههای هخامنشیان، اشكانیان و ساسانیان را بنیانگذاری كنند. پژوهشها نشان میدهد كه زنان ایران زمین از زمان مادها كه نخستین ساكنان این دیار بودند، دارای حجاب كاملی، شامل پیراهن بلند چیندار، شلوار تا مچ پا و چادر و شنلی بلند بر روی لباسها بودهاند.۴ این حجاب در دوران سلسلههای مختلف پارسها نیز معمول بوده است.۵ بنابر این، در زمان بعثت زرتشت و قبل و بعد از آن، زنان ایرانی از حجابی كامل برخوردار بودهاند. برابر متون تاریخی، در همه آن زمانها پوشاندن موی سر و داشتن لباس بلند و شلوار و چادر رایج بوده است و زنان هر چند با آزادی در محیط بیرون خانه رفت و آمد میكردند و همپای مردان به كار میپرداختند، ولی این امور با حجاب كامل و پرهیز شدید از اختلاطهای فسادانگیز همراه بوده است.
جایگاه فرهنگی پوشش در میان زنان نجیب ایرانزمین به گونهای است كه در دوران سلطه كامل شاهان، هنگامی كه خشایارشاه به ملكه «وشی» دستور داد كه بدون پوشش به بزم بیاید تا حاضران، زیبایی اندام او را بنگرند، وی امتناع نمود و از انجام فرمان پادشاه سر باز زد و به خاطر این سرپیچی، به حكم دادوَران، عنوان «ملكه ایران» را از دست داد.۶
در زمان ساسانیان - كه پس از نبوت زرتشت است - افزون بر چادر، پوشش صورت نیز در میان زنان اشراف معمول شد. به گفته ویل دورانت پس از داریوش، زنان طبقات بالای اجتماع، جرأت نداشتند كه جز در تختِ روانِ روپوش دار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمیشد كه آشكارا با مردان آمد و رفت كنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی حتی پدر و برادرشان را ببینند. در نقشهایی كه از ایران باستان بر جای مانده است، هیچ صورت زنی دیده نمیشود و نامی از ایشان نیامده است.۷
تجلیّات پوشش در میان زنان ایران چنان چشمگیر است كه برخی از اندیشمندان و تمدننگاران، ایران را منبع اصلی ترویج حجاب در جهان معرفی كردهاند.۸
از آنجا كه مركز بعثت «اشو زرتشت» ایران بوده است و آن حضرت در زمینه اصل حجاب و پوشش زنان در جامعه خویش كمبودی نمیدیده است، با تأیید حدود و كیفیت حجاب رایج آن دوران، كوشید تا با پندهای، خود ریشههای درونی حجاب را تعمیق و مستحكم نموده، عامل درون را ضامن اجرا و پشتوانه استمرار و استواری حجاب معمول قرار دهد.
به پند و اندرزهای «اشوزرتشت» بنگرید تا تلاش وی برای تعالی و آموزش مبانی حجاب و بیان لزوم توأم نمودن حجاب ظاهری با عفّت باطنی، روشنتر شود؛ او میفرماید:
ای نوعروسان و دامادان!... با غیرت، در پی زندگانیِ پاكمنشی بر آیید... .ای مردان و زنان! راه راست را دریابید و پیروی كنید. هیچ گاه گردِ دروغ و خوشیهای زودگذری كه تباه كننده زندگی است، نگردید؛ زیرا لذّتی كه با بدنامی و گناه همراه باشد، همچون زهر كشندهای است كه با شیرینی درآمیخته و همانند خودش دوزخی است. با این گونه كارها، زندگانی گیتی خود را تباه مسازید. پاداش رهروان نیكی، به كسی میرسد كه هوا، هوس، خودخواهی و آرزوهای باطل را از خود دور ساخته، بر نفس خویش چیره گردد و كوتاهی و غفلت در این راه، پایانش جز ناله و افسوس نخواهد بود.
فریب خوردگانی كه دست به كردار زشت زنند، گرفتار بدبختی و نیستی خواهند شد و سرانجامشان خروش و فریاد و ناله است.۹
گفتنی است كه در دین زرتشت، لباس یا كیفیت خاصی برای حجاب زنان واجب نشده است؛ بلكه لباس رایج آن زمان كه شامل لباس بلند، شلوار و سرپوش - یعنی چادر یا شنلی بر روی آن - بوده است، مورد تقریر و تنفیذ قرار گرفته است. هر چند كه استفاده از سِدرِه و كُشتی - لباس مذهبی ویژه زرتشتیان - توصیه شده است.۱۰ البته بر هر مرد و زن واجب است كه هنگام انجام مراسم عبادی و نیایش، سر خود را بپوشاند. بنا به گفته مؤبد «رستم شهرزادی» پوشش زنان باید به گونهای باشد كه هیچ یك از موهای سرِ زن از سرپوش بیرون نباشد. در خرده اوستا، به طور صریح چنین آمده است: «نامی زت واجیم، همگی سر واپوشیم و همگی نماز و كریم بدادار هورمزد؛۱۱ یعنی همگان نامی ز تو بر گوییم و همگان سر خود را میپوشیم و آن گاه به درگاه دادار اهورمزدا نماز میكنیم». بر اساس آموزههای دینی، یك زرتشتی مؤمن، باید از نگاه ناپاك به زنان دوری جوید و حتی از به كارگیری چنین مردانی خودداری كند. در اندرز «آذربادماراسپند» مؤبد موبدان آمده است: «مرد بدچشم را به معاونت خود قبول مكن۱۲».
پوشش موی سر و داشتن نقاب بر چهره، پس از سقوط ساسانیان نیز ادامه یافته است. به این نمونه بنگرید: پس از فتح ایران، هنگامی كه سه تن از دختران كسری، شاهنشاه ساسانی را برای عمر آوردند، شاهزادگان ایرانی همچنان با نقاب، چهره خود را پوشانده بودند. عمر دستور داد تا پوشش از چهره بر گیرند تا خریداران پس از نگاه، پول بیشتری مبذول دارند. دوشیزگان ایرانی خودداری كردند و به سینه مأمور اجرای حكم عمر مشت زده، آنان را از خود دور ساختند. عمر بسیار خشمناك شد؛ ولی امام علی(ع) او را به مدارا و تكریم آنان توصیه فرمود.۱۳
● حجاب در آیین یهود
همه مؤرخان، از حجاب سخت زنان یهودی سخن گفتهاند۱۴. ویل دورانت میگوید: گفتوگوی علنی میان ذكور و اِناث، حتّی بین زن و شوهر از طرف فقهای دین ممنوع گردیده بود.... .دختران را به مدرسه نمیفرستادند و در مورد آنها كسب اندكی علم را به ویژه چیز خطرناكی میشمردند. با این همه، تدریس خصوصی برای اِناث مجاز بود.۱۵ نپوشاندن موی سر خلافی بود كه مرتكب آن را مستوجب طلاق میساخت.۱۶ زندگی جنسی آنان، علیرغمِ تعدد زوجات، به طرز شایان توجّه ، منزّه از خطایا بود. زنان آنان، دوشیزگانی محجوب، همسرانی كوشا، مادرانی پُرزا و امین بودند و از آنجا كه زود وصلت میكردند، فحشا به حدّاقل تخفیف پیدا میكرد.۱۷
بدون تردید مبنای حجاب در شریعت یهود، آیات تورات بود كه بر حجاب تأكید مینمود. كاربرد واژه «چادُر» و «برقع» كه به معنای روپوش صورت است، در آن آیات، كیفیت پوشش زنان یهودی را نشان میدهد. تورات تشبه مرد و زن به یكدیگر را نهی نموده، میگوید:متاع مرد بر زن نباشد و مرد لباس زن را نپوشد؛ زیرا هر كه این را كند، مكروه «یَهْوَه» خدای تو ست.۱۸ بیحجابی سبب نزول عذاب معرفی شده است؛
خداوند میگوید: از این جهت كه دختران صهیون متكبرند و با گردن افراشته و غمزات چشم راه میروند و به ناز میخرامند و به پایهای خویش خلخالها را به صدا میآورند* بنابراین خداوند فَرْق سر دختران صهیون را كَلْ خواهد ساخت و خداوند عورت ایشان را برهنه خواهد نمود* و در آن روز، خداوند زینت خلخالها و پیشانیبندها و هلالها را دور خواهد كرد* و گوشوارها و دستبندها و روبندها را * و دستارها و زنجیرها و كمربندها و عطردانها و تعویذها را * و انگشترها و حلقههای بینی را * و زخوت نفیسه و رداها و شالها و كیسهها را * و آینهها و كتان نازك و عمامهها و برقعها را * و واقع میشود كه به عوض عطریّات، عفونت خواهد شد و به عوض كمربند، ریسمان و به عوض مویهای بافته، كَلی و به عوض سینهبند، زنّار پلاس و به عوض زیبایی، سوختگی خواهد بود * مردانت به شمشیر و شجاعانت در جنگ خواهند افتاد * و دروازههای وی، ناله و ماتم خواهند كرد و او خراب شده، بر زمین خواهد نشست.۱۹
افزون بر موارد فوق، در كتاب مقدس، وجوب پوشاندن موی سر۲۰ لزوم پرهیز از زنان فریبكار و بیگانه۲۱، نهی از لمس و تماس۲۲ و واژه چادر۲۳، نقاب۲۴ و برقع۲۵ آمده است؛ به عنوان نمونه در مورد عروس یهودا میخوانیم: پس رخت بیوكی را از خویشتن بیرون كرده، برقعی به رو كشیده و خود را در چادری پوشید و به دروازه عینایم كه در راه تمنه است، بنشست.۲۶
در «تلمود» اصلیترین كتاب فقهی كه به گفته ویلدورانت، اساس تعلیم و تربیت یهود۲۷ است، نیز بر لزوم پوشاندن سر از نامحرمان، لزوم سكوت زن و پرهیز از هرگونه آرایش برای سایر مردها۲۸، پرهیز از نگاه زن به مردان بیگانه، ۲۹ اجتناب از نگاه مرد به زنان نامحرم۳۰ و لزوم پرهیز از هر امر تحریكآمیز،۳۱ تأكید شده است.
برابر حكم سختگیرانه تلمود، اگر رفتار زن فضیحتآمیز باشد، شوهر حق دارد او را بدون پرداخت مبلغ كتوبا(مهریه) طلاق دهد و زنانی كه در موارد زیر به رفتار و كردار آنها اشاره میشود، ازدواجشان باطل است و مبلغ كتوبا (مهریه) به ایشان تعلّق نمیگیرد؛ زنی كه از اجرای قوانین دینی یهود سرپیچی میكند و فیالمثل بدون پوشاندن سرِ خود، به میان مردان میرود، در كوچه و بازار پشم میریسد و با هر مردی از روی سبك سری به گفتوگو میپردازد. زنی كه در حضور شوهر خود، به والدین او دشنام میدهد و زن بلند صدا كه در خانه با شوهر خود به صدای بلند درباره امور زناشویی صحبت میكند و همسایگانِ او میشنوند كه چه میگوید.۳۲
برخورد حضرت موسی(ع) با دختران شعیب كه به آنان فرمود تا پشت سر او حركت كرده، از پشت سر، او را به منزل پدرشان هدایت كنند، و نیز سیره عملی یهودیان مبنی بر استفاده از چادر و برقع و روبند، تفكیك و جدا بودن محل عبادت زنان از مردان در كنیسه، ناشایسته شمردن اشعاری كه در تمجید زیبایی زنان سروده شده است و ایراد خطابه توسط زنان از پشت پرده، بیانگر كیفیت شدید و سختگیرانه حجاب نزد یهودیان است.
● حجاب در آیین مسیحیت
مسیحیت نه تنها احكام شریعت یهود در مورد حجاب را تغییر نداد، بلكه قوانین شدید آن را استمرار بخشید و در برخی موارد، قدم را فراتر نهاد و با سختگیری بیشتری وجوب حجاب را مطرح ساخت؛ زیرا در شریعت یهود، تشكیل خانواده و ازدواج امری مقدس محسوب میشد و طبق نوشته ویل دورانت، در سن بیست سالگی اجباری بود؛۳۳ اما از دیدگاه مسیحیت قرون اوّلیه، تجرّد، مقدس شمرده میشد.۳۴ بنابر این مسیحیت، برای از بین بردن زمینه هرگونه تحریك و تهییج، زنان را به صورت شدیدتری به رعایت كامل پوشش و دوری از هر گونه آرایش و تزیین فراخواند. برابر متون تاریخی، چادر و روبند، برای همگان - حتّی برای خاتونهای اشراف - ضروری بود و در اعیاد نیز كسی آن را كنار نمیگذاشت؛ بلكه با طلا و نقره و پارچههای زربفت آن را تزیین مینمودند و حتّی برای تفریح نیز با حجب و حیای كامل در مجالس انس و یا گردشهایی دور از چشم نامحرمان، شركت میجستند.
انجیل در موارد فراوان، بر وجوب حجاب و پوشش تأكید و پیروانش را به تنزّه از اِعمال شهوت و عفاف فراخوانده است؛ در انجیل میخوانیم: همچنین زنان پیر در سیرت متقی باشند و نه غیبتگو و نه بنده شراب زیاده، بلكه معلمات تعلیم نیكو* تا زنان جوان را خِرَد بیاموزند كه شوهر دوست و فرزند دوست باشند* و خرداندیش و عفیفه و خانهنشین و نیكو و مطیع شوهران خود كه مبادا كلام خدا متهم شود*۳۵
در «كتاب مقدس» در مورد لزوم آراستگی به حیا و كنار نهادن آرایش ظاهری چنین آمده است: همچنین زنان، خویشتن را بیارایند به لباسِ مزّین به حیا و پرهیز؛ نه به زلفها و طلا و مروارید و رختِ گرانبها* ...زن با سكوت به كمال اطاعت تعلیم گیرد* و زن را اجازت نمیدهم كه تعلیم دهد یا بر شوهر مسلّط شود؛ بلكه در سكوت بماند*۳۶
همچنین ای زنان، ...* و شما را زینت ظاهری نباشد از بافتن موی و متحلّی شدن به طلا و پوشیدن لباس * بلكه انسانیت باطنی قلبی در لباس غیر فاسد، روح حلیم و آرام كه نزد خدا گرانبهاست * زیرا بدین گونه زنان مقدسه در سابق نیز كه متوكل به خدا بودند، خویشتن را زینت مینمودند.۳۷
افزون بر موارد پیشین، «عهد جدید» نیز لزوم پوشاندن موی سر، به ویژه در مراسم عبادی،۳۸ لزوم سكوت به ویژه در كلیسا،۳۹ با وقار و امین بودن زن ۴۰و نهی از نگاه ناپاك به بیگانگان را خاطرنشان ساخته، میگوید: كسی كه به زنی نظر شهوت اندازد، همان دم، در دل خود با او زنا كرده است * پس اگر چشم راستت، تو را بلغزاند، قلعش كن و از خود دور انداز؛ زیرا تو را بهتر آن است كه عضوی از اعضایت تباه گردد، از آن كه تمام بدنت در جهنم افكنده شود*۴۱
دستورات دینی پاپها و كاردینالهای مسیحی كه بر اساس آن پوشاندن صورت الزامی و تزیین موی سر و آرایش آن و تنظیم آنها در آیینه و سوراخ نمودن گوشها و آویختن گلوبند، خلخال، طلا و دستبند قیمتی، رنگ نمودن مو و تغییر صورت ظاهری ممنوع بود، شدت بیشتری رانشان میدهد.۴۲
در مورد سیره عملی زنان مسیحی، دائرهٔ المعارف لاروس میگوید: دین مسیحی، برای زن، خِمار را باقی نهاد؛ وقتی وارد اروپا شد، آن را نیكو شمرد. زنها در كوچه و وقت نماز، خمار داشتند. در قرون وسطی، خصوصاً قرن نهم، خمار رواج داشت. آستین خمار، شانه زن را پوشیده، تقریباً به زمین میرسید. این عادت تا قرن سیزدهم باقی بود.۴۳
ویل دورانت نیز در مورد سیره عملی زنان مسیحی چنین مینویسد: ساق پای زنان چیزی نبود كه در ملأ عام و یا رایگان به چشم خورد.... البسه بانوان در مجالس تورنه، موضوع مهمّی برای روحانیون بود كه كاردینالها، درازی جامههای خواتین را معیّن میكردند. هنگامی كه كشیشان چادر و روبند را یكی از اركان اخلاقیات عیسوی دانستند، به دستور زنها، چادرها را از مشمش ظریف و حریر زربفت ساختند... .۴۴
تصویرهایی كه از پوشاك مسیحیان و زنان اروپا به جا مانده، به وضوح حجاب كامل زنان را نشان میدهد.۴۵
● حجاب در آیین اسلام
بدون شك، پوشش زن در برابر مردان بیگانه، یكی از ضروریات دین اسلام است. قرآن كریم میفرماید: «و به بانوان باایمان بگو چشمهای خود را فروپوشند و عورتهای خود را از نگاه دیگران پوشیده نگاه دارند و زینتهای خود را، جز آن مقداری كه ظاهر است، آشكار نسازند و روسریهای خودرا بر سینه خود افكنند و زینتهای خود را آشكار نسازند؛ مگر برای شوهرانشان، پدرانشان، پدر شوهرانشان، پسرانشان، پسران همسرانشان، برادرانشان، پسر برادرانشان، پسر خواهرانشان، زنان همكیششان، كنیزانشان و مردان سفیهی كه تمایلی به زنان ندارند و كودكانی كه از امور جنسی بیاطلاعند و پاهای خود را بر زمین نكوبند تا زینتهای پنهانشان آشكار شود و همگی به سوی خداوند توبه كنید ای مؤمنان؛ باشد كه رستگار شوید».۴۶ افزون بر آن، در آیات دیگر، پوشیدگی كامل اندام،۴۷ نیك و شایسته، با وقار و بدور از تحریك سخن گفتن و دوری از آرایشهای جاهلیت نخستین،۴۸ توصیه شده است.
در روایات نیز پوشیدن جامه بدننما و نازك نزد نامحرم۴۹، آرایش و استعمال عطر در خارج از خانه۵۰، اختلاط فساد برانگیز زن و مرد۵۱، دست دادن و مصافحه با نامحرم۵۲و تشبه به جنس مخالف ۵۳ منع شده است و مردان با غیرت،۵۴ به هدایت و كنترل همسر و دختران، عفّت نسبت به زنان مردم۵۵ و دوری از چشمچرانی توصیه شدهاند.
پس معلوم شد كه تفاوت اساسی حجاب اسلامی با حجاب ادیان گذشته، در این است كه اسلام وجوب پوشش زنان را متناسب با شئونات انسان، با تعدیل و نظم مناسب و به دور از افراط و تفریط، سهلانگاری مضرّ یا سختگیری بیمورد به جامعه بشری ارزانی داشته است. حجاب اسلامی همچون حجاب مورد توصیه پاپها، به معنای حبس زن در خانه یا پردهنشینی و دوری از شركت در مسایل اجتماعی نیست؛ بلكه بدین معناست كه زن در معاشرت خود با مردان بیگانه، موی سر و اندام خویش را بپوشاند و به جلوهگری و خودنمایی نپردازد تا در جامعه، غریزه آتشین جنسی تحریك نگردد؛ بلكه در محیط خانواده، این غریزه به صورت صحیح ارضا گردد.
پینوشت:
۱. روم، آیه ۳۰.
۲. اعراف، آیه ۲۷.
۳. شهید مطهری، جهانبینی توحیدی، ص ۷۵.
۴. جلیل ضیاءپور، پوشاك باستانی ایرانیان از كهنترین زمان، ص ۱۷ - ۲۶ و ص۵۱، ۵۴، ۵۶..
۵. جلیل ضیاءپور، پوشاك زنان ایران، ص ۶۴ - ۱۹۴.
۶. فرهت قائممقامی، آزادی یا اسارت، ص۱۰۶؛ تورات، باب استر، آیه ۱.
۷. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۱، ص۵۵۲.
۸. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۲، ص۷۸ و برتراند راسل، زناشوئی و اخلاق، ص۱۳۵.
۹. یسنا، ص۵۳، پندهای ۵ - ۸؛ به نقل از: آموزشهای زرتشت پیامبر ایران؛ رستم شهرزادی، آموزش گاتها، انجمن زرتشتیان، آبان ۶۷.
۱۰. «سدره» از نه پاره پارچه سفید و نازك دوخته شده و در زیر پیراهن، چسبیده به بدن پوشیده شود. سدره كه در اوستا (ستره) نامیده شده، به معنای آن نیز هست. علمای اسلام نیز برای بیان حكم حجاب از واژه ستر استفاده كردهاند. «كُشتی»، كمربند باریكی است كه از پشم گوسفند بافته شده و باید پیوسته آن را بر روی سدره به كمر بندند؛ مؤبد موبدان، رستم شهرزادی، دین و دانش، انجمن زرتشتیان تهران، سال ۱۳۵۷.
۱۱. خرده اوستا، فصل آفرینگان دهمان.
۱۲. سالنمای ۱۳۷۲، چاپ انجمن زرتشتیان تهران، ص۱۰.
۱۳. وشنوهای، حجاب در اسلام، ص۵۹، به نقل از السیرهٔ الحلبیه، ج۲، ص۴۹.
۱۴. عبدالرسول عبدالحسن الغفّار، المرأه المعاصره، چاپ سوم، ص۴۰.
۱۵. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۱۲، ص۶۶ .
۱۶. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۱۲، ص۶۲ .
۱۷. همان، ص۶۳.
۱۸. تورات، سفر تثنیه، باب ۲۲، فقره ۵.
۱۹. تورات، كتاب اشعیاء نبی، باب سوم، فقره ۱۶ - ۲۶.
۲۰. تورات، سفر اعداد، باب ۵، فقره ۱۸.
۲۱. تورات، كتاب روت، باب دوم، فقره ۸ - ۱۰.
۲۲. تورات، كتاب امثال سلیمان نبی، باب ششم، فقره ۱ - ۱۰ و ۲۰ - ۲۶.
۲۳. همان مدرك، باب سوم، فقره ۱۵.
۲۴. تورات، كتاب اشعیاء نبی، باب ۴۷، فقره ۱ و ۲.
۲۵. تورات، كتاب غزلهای سلیمان، باب ۴، فقره ۱.
۲۶. تورات، سفر پیدایش، باب ۳۸، فقره ۱۴ و ۱۵.
۲۷. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۱۲، ص۳۴.
۲۸. همان، ص۳۱.
۲۹. همان، ج۱، ص۴۹۲.
۳۰. همان، ص۳۰.
۳۱. همان، ج۱۲، ص۲۸.
۳۲. راب اماكهن، گنجینهای از تلمود، ص۱۸۶، میشناكتوبوت ۶ :۷.
۳۳. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۱، ص ۴۳۹.
۳۴. شایان ذكر است كه اكنون مسیحیت، ازدواج را برای تمام مسیحیان مقدس میشمرد و تنها آن را برای پاپ و اسقفهای كلیسا ممنوع میداند.
۳۵. انجیل، رساله پولس بتیطس، باب دوم، فقره ۱ - ۶ .
۳۶. انجیل، رساله پولیس به تیموناؤس، باب دوم، فقره ۹ - ۱۵.
۳۷. انجیل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره ۱ - ۶ .
۳۸. انجیل، رساله اول پولس رسول به قرنتیان، باب یازدهم، فقره ۱ - ۱۷.
۳۹. همان، باب چهاردهم، فقره ۳۴ - ۳۶.
۴۰. انجیل، رساله پولس رسول به تیموناؤس، باب سوم، فقره ۱۱.
۴۱. انجیل متی، باب اول، فقره ۲۸ - ۳۰.و باب هجدهم، فقره ۸ - ۱۰.
۴۲. دكتر حكیم الاهی، زن و آزادی، ص ۵۳.
۴۳. مهذب، زن و آزادی، ص ۶۵.
۴۴. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۱۳، ص ۴۹۸ - ۵۰۰، با اندكی تصرف و تلخیص.
۴۵. براون و اشنایدر، پوشاك اقوام مختلف، ص ۱۱۶.
۴۶. سوره نور (۲۴)، آیه ۳۱.
۴۷. احزاب، ۵۹.
۴۸. احزاب، آیه ۳۲.
۴۹. سنن ابیداوود، ج۲، ص۳۸۳.
۵۰. مجلسی، بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۲۴۳.
۵۱. ناسخ التواریخ، ج۲.
۵۲. همان، ص۱۶۳.
۵۳. مجلسی، همان، ج۱۰۳، ص۲۵۸.
۵۴. نهجالفصاحه، ص۱۴۳.
۵۵. شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه، ج۱۴، ص۱۳۸و۱۴۱.
۱. روم، آیه ۳۰.
۲. اعراف، آیه ۲۷.
۳. شهید مطهری، جهانبینی توحیدی، ص ۷۵.
۴. جلیل ضیاءپور، پوشاك باستانی ایرانیان از كهنترین زمان، ص ۱۷ - ۲۶ و ص۵۱، ۵۴، ۵۶..
۵. جلیل ضیاءپور، پوشاك زنان ایران، ص ۶۴ - ۱۹۴.
۶. فرهت قائممقامی، آزادی یا اسارت، ص۱۰۶؛ تورات، باب استر، آیه ۱.
۷. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۱، ص۵۵۲.
۸. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۲، ص۷۸ و برتراند راسل، زناشوئی و اخلاق، ص۱۳۵.
۹. یسنا، ص۵۳، پندهای ۵ - ۸؛ به نقل از: آموزشهای زرتشت پیامبر ایران؛ رستم شهرزادی، آموزش گاتها، انجمن زرتشتیان، آبان ۶۷.
۱۰. «سدره» از نه پاره پارچه سفید و نازك دوخته شده و در زیر پیراهن، چسبیده به بدن پوشیده شود. سدره كه در اوستا (ستره) نامیده شده، به معنای آن نیز هست. علمای اسلام نیز برای بیان حكم حجاب از واژه ستر استفاده كردهاند. «كُشتی»، كمربند باریكی است كه از پشم گوسفند بافته شده و باید پیوسته آن را بر روی سدره به كمر بندند؛ مؤبد موبدان، رستم شهرزادی، دین و دانش، انجمن زرتشتیان تهران، سال ۱۳۵۷.
۱۱. خرده اوستا، فصل آفرینگان دهمان.
۱۲. سالنمای ۱۳۷۲، چاپ انجمن زرتشتیان تهران، ص۱۰.
۱۳. وشنوهای، حجاب در اسلام، ص۵۹، به نقل از السیرهٔ الحلبیه، ج۲، ص۴۹.
۱۴. عبدالرسول عبدالحسن الغفّار، المرأه المعاصره، چاپ سوم، ص۴۰.
۱۵. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۱۲، ص۶۶ .
۱۶. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۱۲، ص۶۲ .
۱۷. همان، ص۶۳.
۱۸. تورات، سفر تثنیه، باب ۲۲، فقره ۵.
۱۹. تورات، كتاب اشعیاء نبی، باب سوم، فقره ۱۶ - ۲۶.
۲۰. تورات، سفر اعداد، باب ۵، فقره ۱۸.
۲۱. تورات، كتاب روت، باب دوم، فقره ۸ - ۱۰.
۲۲. تورات، كتاب امثال سلیمان نبی، باب ششم، فقره ۱ - ۱۰ و ۲۰ - ۲۶.
۲۳. همان مدرك، باب سوم، فقره ۱۵.
۲۴. تورات، كتاب اشعیاء نبی، باب ۴۷، فقره ۱ و ۲.
۲۵. تورات، كتاب غزلهای سلیمان، باب ۴، فقره ۱.
۲۶. تورات، سفر پیدایش، باب ۳۸، فقره ۱۴ و ۱۵.
۲۷. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج۱۲، ص۳۴.
۲۸. همان، ص۳۱.
۲۹. همان، ج۱، ص۴۹۲.
۳۰. همان، ص۳۰.
۳۱. همان، ج۱۲، ص۲۸.
۳۲. راب اماكهن، گنجینهای از تلمود، ص۱۸۶، میشناكتوبوت ۶ :۷.
۳۳. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۱، ص ۴۳۹.
۳۴. شایان ذكر است كه اكنون مسیحیت، ازدواج را برای تمام مسیحیان مقدس میشمرد و تنها آن را برای پاپ و اسقفهای كلیسا ممنوع میداند.
۳۵. انجیل، رساله پولس بتیطس، باب دوم، فقره ۱ - ۶ .
۳۶. انجیل، رساله پولیس به تیموناؤس، باب دوم، فقره ۹ - ۱۵.
۳۷. انجیل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره ۱ - ۶ .
۳۸. انجیل، رساله اول پولس رسول به قرنتیان، باب یازدهم، فقره ۱ - ۱۷.
۳۹. همان، باب چهاردهم، فقره ۳۴ - ۳۶.
۴۰. انجیل، رساله پولس رسول به تیموناؤس، باب سوم، فقره ۱۱.
۴۱. انجیل متی، باب اول، فقره ۲۸ - ۳۰.و باب هجدهم، فقره ۸ - ۱۰.
۴۲. دكتر حكیم الاهی، زن و آزادی، ص ۵۳.
۴۳. مهذب، زن و آزادی، ص ۶۵.
۴۴. ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۱۳، ص ۴۹۸ - ۵۰۰، با اندكی تصرف و تلخیص.
۴۵. براون و اشنایدر، پوشاك اقوام مختلف، ص ۱۱۶.
۴۶. سوره نور (۲۴)، آیه ۳۱.
۴۷. احزاب، ۵۹.
۴۸. احزاب، آیه ۳۲.
۴۹. سنن ابیداوود، ج۲، ص۳۸۳.
۵۰. مجلسی، بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۲۴۳.
۵۱. ناسخ التواریخ، ج۲.
۵۲. همان، ص۱۶۳.
۵۳. مجلسی، همان، ج۱۰۳، ص۲۵۸.
۵۴. نهجالفصاحه، ص۱۴۳.
۵۵. شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه، ج۱۴، ص۱۳۸و۱۴۱.
منبع : بانک اطلاعات اخبار مجمع جهانی اهل بیت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران رهبر انقلاب کارگران سریلانکا حجاب پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم
تهران شهرداری تهران سیل کنکور هواشناسی فراجا پلیس سلامت فضای مجازی قتل قوه قضاییه وزارت بهداشت
قیمت خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو بورس سایپا تورم قیمت سکه
ترانه علیدوستی تلویزیون سریال تئاتر شعر سینمای ایران کتاب رادیو مهران مدیری سینما انقلاب اسلامی فیلم سینمایی
همراه اول ناسا کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا فلسطین جنگ غزه روسیه چین اتحادیه اروپا عملیات وعده صادق ترکیه طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال باشگاه استقلال فوتسال باشگاه پرسپولیس بازی تراکتور تیم ملی فوتسال ایران رئال مادرید بارسلونا لیگ برتر
هوش مصنوعی فیلترینگ وزیر ارتباطات تسلا عیسی زارع پور فناوری تبلیغات ایلان ماسک اپل نخبگان دوربین مایکروسافت
سلامت روان داروخانه دوش گرفتن کاهش وزن افسردگی یبوست