چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بلانکو؛ بالاتر از بکام


بلانکو؛ بالاتر از بکام
درست است كه پیوستن دیوید بكام انگلیسی و معروف به لس آنجلس گالكسی تمام اخبار لیگ فوتبال حرفه ای آمریكا را تحت تأثیر خود قرار داده، اما به تازگی كاتیموك بلانكو بازیكن توانا ولی دردسرساز فوتبال مكزیك نیز جذب این لیگ شده و توانسته است نظرهای بسیاری را به سوی خود جلب كند.
«بلانكو» ی ۳۵ ساله به شیكاگو فایر پیوسته كه مثل گالكسی فصل بدی را گذرانده و امیدوار است بلانكو با هنرهای خود این تیم را احیا كند و خود نیز پس از سال ها بازی در مكزیك، درسال های آخر حضورش در میدان درآمد بیشتری داشته باشد.
قابلیت های فنی او در همان نخستین بازی اش برای فایر كه تساوی ۱ـ۱ با سلتیك اسكاتلند را در یك بازی دوستانه موجب شد، به نمایش درآمد و مهم تر از هر چیز برای تماشاگران، كارهای نمایشی و هنرهای فردی او بود. وی چند بار حریفان را به طور درجا دریبل زد، با پشت پا و در حالی كه دید نداشت به یارانش پاس داد. استپ های جالبی با توپ داشت، با اشارات دست به یارانش برنامه بازی می داد و البته تك گل فایر را نیز در این بازی به ثمر رساند و نمایش اش هم مؤثر و هم برای تماشاگران سرگرم كننده بود. به این ترتیب بلانكو نوید روزهای بهتری را برای فایر داد و كسب نتایجی مثبت تر را در آینده نزدیك برای این تیم امكانپذیر اعلام كرد و البته در نخستین بازی رسمی اش برای فایر در لیگ حرفه ای آمریكا نیز به گلزنی نائل آمد.
● گره كار
«كالن كار» مهاجم شیكاگو می گوید: «نمایش های فردی و گروهی بلانكو بسیار جالب توجه جلوه می كند و ما در روزهای نخست حضور او در فایر قابلیت های زیادی را از وی دیده ایم. دید و خلاقیت او در میدان همیشه یك گشاینده راه برای ما است. بارها حس كرده ایم كه گره كار ما با یك حركت و ضربه او بازشدنی است و این تازه شروع كار وی در شیكاگو است و كسی كه در آغاز حضورش این طور مؤثر است، قطعاً می تواند در آینده بر پیروزی های ما بیفزاید. او یك نقطه تفاوت و پیشرفت آشكار در تیم فایر است.»
بیشتر از ۳۰ دقیقه از بازی شیكاگو با سلتیك نمی گذشت كه بلانكو توانست تك گل تیم جدیدش را بزند. او در این راه یك مدافع سلتیك را دور زد و سپس از آرتور بوروك دروازه بان لهستانی این تیم مشهور و معتبر اسكاتلندی هم گذشت و ضربه نهایی را هم زد. ۱۵ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه شهر بریج ویو واقع در ایالت ایلی نویز آمریكا با دیدن این هنرنمایی به وجد آمدند و فریاد شادی سردادند.
تصور و امید هواداران فایر این است كه بلانكو همین قابلیت ها را در مسابقات لیگ حرفه ای فوتبال آمریكا (MLS) برای این تیم تكرار كند و همانی باشد كه فایر می خواسته و جست وجو می كرده است.بلانكو در آن دیدار بخت های دیگری را هم برای گلزنی داشت، ولی این كه از دست رفتند مهم نبود زیرا مسأله پراهمیت این است كه وی در (MLS) چه چیزهایی را برای تیمش به ارمغان می آورد.
حسن عاجل بلانكو برای فایر این بوده كه به رغم داشتن تمریناتی اندك با تیمش توانسته است به سرعت با فایر هماهنگ شود و احساس غریبگی تاكتیكی نداشته باشد. خود او می گوید: «من فقط آمده ام به تیم جدیدم یاری برسانم اما اصلاً قرار نیست یك تنه مشكلات فایر را حل كنم و منجی آن باشم. قدر مسلم این كه من سوپرمن نیستم.»
● تعیین سرنوشت
اما بلانكو به عنوان یك ۳۵ ساله كهنه كار هنوز قادر به انجام كارهایی بزرگ و ایجاد نقطه تفاوت و عطف در كار هر تیمی است. به عنوان بازیكنی كه هر چه مسن تر شده، ارتقای فنی فزون تری یافته، بلانكو در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ با ارزش ترین بازیكن (MVP) لیگ مكزیك شناخته شد و با این كه دو سه سال از آن ایام می گذرد اما بلانكو هنوز آشكارا تأثیرگذار است و می تواند بازی را عوض و سرنوشت را ترسیم كند.
خوان كارلوس اوسوریو مربی شیكاگو فایر می گوید: «بلانكو می تواند چیزهای خاص و زیادی را به تیم خود بیفزاید و هر بار كه تیم در پشت ۱۸ قدم حریف خطرساز می شود حداقل در دو سوم اوقات حركت و ضربه مؤثر با بلانكو پایه گذاری و اجرا كرده است.كافی است او با محیط لیگ آمریكا و شرایط بازی در شیكاگو آشناتر شود و آن گاه تأثیرگذاری اش نزد ما حتی از میزان نفوذ بكام در گالكسی بیشتر خواهد شد.»
● با یك هدف
بلانكو در زمان گرم كردن برای بازی های اخیر فایر و سپس شروع بازی توسط هواداران باشگاه مورد تشویق قرار گرفته اما هر بار موقع خروج از میدان كه نمایش او بهره های قابل توجهی را به تیم رسانده، بر میزان تشویق وی افزوده شده است.
نمونه آن زمانی بود كه در دیدار دوستانه مورد بحث با سلتیك در دقیقه ۷۵ زمین را ترك گفت و تماشاگران برای او بشدت كف زدند. باز به حرف های خود بلانكو رجعت می كنیم كه پس از ورود به«MLS» و ظهور در هیأت ستاره ای آشنا در آن عرصه سعی داشته است در تضاد با طبیعت ناآرام همیشگی و سابقه سال ها ایجاد درگیری در میادین فوتبال، آرام جلوه كند و بیشتر به مسائل فنی بیندیشد.
«سعی می كنم در بازی های بعدی نیز با نمایش هایم اسباب شادی و رضایت دوستداران تیم رافراهم بیاورم. من اصلاً به این قصد به MLS آمده ام و نه با اهدافی دیگر.»اما دستاوردهای مالی نمی تواند از منظر و چارچوب كاری بلانكو دور و خارج باشد. قرارداد او با فایر ۳ ساله است و گمان می رود كه سالی حداقل ۲‎/۷ میلیون دلار را به وی ببخشد.
باشگاه قبلی او تیم مشهور «آمه ریكا»ی مكزیك بود و بلانكو بلافاصله پس از اتمام پیكارهای جام ملت های آمریكای شمالی و مركزی (گولدكاپ) و جام ملت های آمریكای جنوبی (كوپا آمه ریكا) كه مكزیك در هر دو خوب كار كرد و صاحب مقام های دوم و سوم شد، راهی شیكاگو شد و كارش را با تیم جدید خود شروع كرد.
▪ راه های اجرا
همانطور كه پیشتر گفتیم بلانكو پیشینه درگیری با مربیان، داوران و بازیگران تیم های رقیب را به كرات دارد اما هواداران و مدیران فایر امیدوارند او فقط از مهارت های فنی اش برای ارتقای تیمی سود جوید كه هر چند در دوران حضور هریستو استویچكوف بلغاری و در آخرین سال های بازیگری او به فینال MLS هم رسید اما پس از آن نزول آشكاری داشته است.
جان گوپی رئیس باشگاه شیكاگو فایر می گوید: «بلانكو تا این مرحله برای ما بسیار خوب كار كرده و ما از او راضی هستیم. وی به ما و هواداران فایر نشان داده است كه راه های اجرای یك فوتبال فنی و مؤثر چیست.»
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید