شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

قصه های لمپارد


قصه های لمپارد
رونالدینیو همواره مورد تمجید قرار می گیرد اما آن شخص كه چند سال پیش پشت سر وی ایستاد نیز قابل تحسین است؛ بخصوص اگر بدانیم فرانك لمپاردی نام داشت كه ۲ سال قبل تنها یك فوتبالیست معمولی محسوبمی شد. او در حالی بازیكن دوم جهان شناخته شد كه از بین بریتانیایی ها، تنها بكهام در دوران اخیر چنین مقامی كسب كرده است. فرانك در۳ سال اخیر همزمان با ورود به چلسی رشد فوق العاده ای از خود بروز داد.
● وستهام و سوانسی
لمپارد از وستهام شكوفا شد؛ درست در زمانی كه پدرش كمك مربی این تیم بود. لمپارد در ژوئن ۱۹۹۴ راهی آكادمی باشگاه شد و به طور رسمی، اول جولای ۱۹۹۵ به عضویت تیم حرفه ای وستهام درآمد. لمپ در اكتبر ۱۹۹۵ به طور قرضی راهی تیم دسته دومی سوانسی شد و اولین تجربه لیگی را در لباس این تیم و مقابل برادفوردسیتی تجربه كرد.لمپارد در ادامه، ۹ بازی دیگر برای سوانسی انجام داد. اسطوره چلسی به طور كلی یك گل به ثمر رساند و در ادامه به وستهام بازگشت.
شروع دوباره وی با پیراهن چكش ها در ۳۱ ژانویه ۱۹۹۶ رقم خورد؛ هر چند یك تراژدی بزرگ در انتظارش بود. پای راست وی در بازی روز ۱۵ مارس ۱۹۹۷ مقابل آستون ویلا شكست. این آسیب دیدگی به فصل فرانك خاتمه داد. اولین گل لمپارد برای وستهام در فصل ۱۹۹۸ ـ ۱۹۹۷ به ثمر رسید. این گل به پیروزی باشگاه در بازی خارج از خانه مقابل بارنزلی كمك شایانی نمود. در همان سال او به عنوان كاپیتان وستهام، جام حذفی جوانان را فتح كرد.
● اولین بازی ملی
لمپارد روز ۱۳ نوامبر ۱۹۹۷ مقابل یونان اولین بازی ملی خود را با پیراهن تیم زیر ۲۱ سال بریتانیا تجربه كرد. فصل ۱۹۹۹ ـ ۱۹۹۸ برای فرانكی خاطره انگیز بود؛چرا كه سرانجام جای ثابتی در تركیب وستهام یافت. لمپ حتی یك مسابقه تیم را هم از دست نداد و باشگاه با كمك او به رتبه پنجم جدول تكیه زد.دوران درخشان وی با دعوت شدن به تیم ملی بزرگسالان، تكمیل شد. آن بازی روز ۱۰ اكتبر ۱۹۹۹ در ساندرلند مقابل بلژیك انجام گرفت؛ با این حال او در یورو ۲۰۰۰ حضور نیافت.
لمپارد به عنوان كاپیتان، تیم جوانان انگلستان را در رقابت های قهرمانی اروپا همراهی كرد. آخرین حضور فرانك در این تیم ژوئن ۲۰۰۰ در بازی بیرون از خانه مقابل اسلواكی رقم خورد. لمپارد در وستهام با ۱۸۷ حضور، ۳۹ گل به ثمر رساند.لمپارد با وجود آنكه با ۶ سال حضور از اعضای قدیمی تیم محسوب می شد اما غالباً جای ثابتی در تركیب تیم نمی یافت.
او در آن دوره، همتیمی استعدادهای درخشانی چون جوكول، مایكل كریك و ریوفردیناند بود اما هنگامی كه ریوفردیناند این تیم را به مقصد لیدزیونایتد ترك كرد و از طرفیهری ردنپ دایی او نیز از تیم وستهام جدا شد ، دیگر عملاً جایی برای فرانكی محبوب نیز باقی نماند. با آنكه آستون ویلا به جذب وی علاقه نشان داد اما ترجیح داد در لندن مانده و چلسی را برگزیند.
● دوران شكوفایی
فرانك رسماً ۱۵ می ۲۰۰۱ با مبلغ ۱۱ میلیون پوند راهی آبی های شهر لندن شد. او یكی از اولین خریدهای رانیه ری مربی قبلی باشگاه بود و در ۲ فصل ابتدایی به خاطر مشكلات قرارداد و حضور پدیده ای چون زولا كمتر مجال خودنمایی یافت اما وقتی در سال سوم رومن آبراموویچ از راه رسید اوضاع برای وی بهتر شد. وی به عضو ثابت ستارگان چلسی تبدیل شد و هواداران با تمام وجود دوستش داشتند. اولین شروع پسر جوان با چلسی، در بازی های پیش فصل مقابل لیتون اورینت رقم خورد. او اولین گلش را در بازی بعدی پیش فصل به ثمر رساند و یكی از ۷ گل تیمش را وارد دروازه نورثهمپتون تاون كرد.
شروع او با چلسیدر لیگ برتر، روز ۱۹ آگوست ۲۰۰۱ در جریان تساوییك بر یك مقابل نیوكاسل شكل گرفت؛ با این حال در چهارمین حضور رسمی با پیراهن آبی ها از بازی اخراج شد. وی به سبب یك خطای وحشتناك در دربی لندن مقابل تاتنهام، تنها اخراج آن فصل را تجربه كرد. فرانك ۷ گل در تمامی مسابقات آن فصل به ثمر رساند.
لمپارد بار دیگر یك رقابت مهم ملی را از دست داد چون نام او در لیست ۲۳ نفره تیم ملی جهت حضور در جام جهانی جای نگرفت. وی فصل بعد در چلسی تبدیل به مهره ای انكارناپذیر شد؛ ۸ گل و رساندن چلسی به مقام چهارم لیگ برتر دستاورد آن فصل فرانكی محسوب می شد. لمپارد برای اولین بار فرصت حضور در لیگ قهرمانان را به دست آورد.
● فصل كلیدی
در فصل ۲۰۰۴ او برای بازی دوستانه تیم ملی مقابل كرواسی در روز ۲۰ آگوست به اردو فراخوانده شد. این بازی با حساب ۳ بر یك به سود انگلیسی ها خاتمه یافت و زننده یكی از گل ها فرانك لمپارد نام داشت. این بازیكن در سپتامبر ۲۰۰۳ به عنوان بازیكن برتر ماه انگلستان شناخته شد و ماه بعد عنوان بازیكن منتخب هواداران را به دست آورد. او و چلسی تا مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان راه یافتند. لمپارد در این بازی ها ۴ گل در ۵ بازی به ثمر رساند.
در لیگ برتر آنها پشت سر آرسنال در رتبه دوم جای گرفتند. لمپارد با ارائه درخشان ترین نمایش ها تبدیل به عضو كلیدی تیم شد.سرانجام اولین تورنمنت بزرگ فرانكی فرا رسید. انگلستان همراه با او به مرحله یك چهارم نهایی لیگ قهرمانان راه یافت. لمپارد ۳ گل به ثمر رساند و در تیم منتخب جام جای گرفت. با بازنشستگی اسكولز از تیم ملی، لمپارد تبدیل به مهره ای ثابت در تركیب تیم ملی انگلستان شد.
در ۳ فصل پیش كه یكی از درخشان ترین دوران چلسی رقم زده شد، لمپارد نقش ویژه ای داشت. او در هر ۳۸ بازی لیگ برتر حاضر شد و ۱۳ گل به ثمر رساند. این تعداد گل برای یك هافبك فوق العاده بود. همین گل ها بخشی از جریان اولین قهرمانی چلسی پس از ۵۰ سال را شكل داد. در ادامه، لمپارد از طرف كارلوس آلبرتوپریه را و یوهان كرایف بهترین هافبك جهان نام گرفت و جایزه بازیكن سال فوتبال انگلستان را دریافت نمود.
او از سوی هر ۲ اتحادیه بازیكنان و نویسندگان فوتبال انگلستان این عنوان را كسب كرد. وی شم گلزنی فوق العاده ای دارد و به عنوان یك هافبك، بیش از حد معمول گلزنی می كند. لمپارد هم اكنون یكی از گلزنان برتر لیگ برتر محسوب می شود.
● مورینیو: او بهترین بازیكن جهان است
خوزه مورینیو، سرمربی چلسی یك بار در مصاحبه با كیكر لمپارد را بهترین بازیكن جهان دانست. «لمپارد برترین بازیكن جهان است. گل های او، بهتیم ملی انگلستان جهت حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ كمك شایانی نمود. در سپتامبر ۲۰۰۵ لمپارد عضوی از تیم رؤیایی فیفا و در زمستان نیز نام وی پس از رونالدینیو به عنوان دومین بازیكن برتر جهان شناخته شد. او در انتخابات مرد سال فوتبال اروپا نیز در رتبه سوم جای گرفت. لمپارد صاحب ركورد بیشترین بازی پیاپی در لیگ برتر است. او از ۱۳ اكتبر ۲۰۰۱ تا ۲۶ نوامبر ۲۰۰۵ ، ۱۵۹ بازی پیاپی را در لیگ برتر تجربه و ركود دیوید جیمز را شكست.
● یك خانواده فوتبالی
لمپارد پدری فوتبالیست دارد. دایی وی نیز یك ملی پوش سابق تیم ملی بود. هری جیمی ردنپ پسر دایی او، اسطوره لیورپول بود و قبل از اینكه از فوتبال خداحافظی كند، در تاتنهام توپ می زد. جیمی سابقه ۱۷ حضور در تیم ملی را نیز داشت. فرانك از طرف روزنامه سان سوپرگل نام گرفته است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید