جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

یک افسانه قدیمی کشور چین و پیدایش یکی از رشته‌های قایقرانی؛ دراگون‌بت


یک افسانه قدیمی کشور چین و پیدایش یکی از رشته‌های قایقرانی؛ دراگون‌بت
● تاریخچه
یکی دیگر از رشته‌های قایقرانی که تحت پوشش فدراسیون قایقرانی و اسکی روی آب فعالیت می‌نماید رشته دراگون بت (قایق اژدها) می‌باشد. در کشور چین اژدها سمبل قدرت و استقامت می‌باشد طوری‌که می‌توانند ابر و مه و باران حرکت کنند. مسابقه رقابت‌های دراگون‌بُت به یک افسانه قدیمی کشور چین ارتباط دارد. لاترکویوآن شاعر میهن‌پرست چینی و یکی از فیلسوفان بزرگ ایالت ”چو“ کسی بود که اعتراضات و نارضایتی‌های مردم را منعکس می‌کرد طوری‌که بدون ترس و واهمه به فرمانروای ایالت خود هشدارهائی می‌داد که همین امر باعث شد او را تبعید کنند. یوآن نیز در برابر اینکار سنگی به‌خود بسته و خود را در رودخانه میلو غرق می‌کند مردم که به او علاقه‌مند بودند سعی کردند که او را نجات دهند و برای این‌کار غذاهائی را در پارچه ابریشمی در رودخانه ریختند تا ماهی‌ها مشغول خوردن غذا شده و شاعر را نخورند اما همهٔ اینکارها برای نجات این شاعر بی‌نتیجه ماند و او غرق شد. لذا هر ساله ماهی‌گیران چینی برای زنده نگه‌داشتن یاد او در روز پنجم از ماه پنجم، مسابقه درگون‌بت را به راه می‌اندازند.
در گذشته با این قایق‌ها کله گاو ماده ـ شاخ گوزن ـ یال اسب ـ بدنه افعی ـ پنجه عقاب ـ دم و بال ماهی حمل می‌کردند. اکنون به‌جای همهٔ این نمادها کلهٔ اژدها جایگزین شده که سمبل تمام قدرت‌های فوق می‌باشد. روی بدنهٔ این قایق باریک و بلند رنگ‌آمیزی و نقاشی می‌کنند. پاروها نیز نشانه پنجه عقاب می‌باشد. قایقرانان شامل ۲۰ نفر پاروزن که رو به جلو می‌نشینند تا پارو بزنند یک نفر طبال در قسمت جلو قایق و روبه‌روی پاروزنان می‌نشیند تا با ضربات ریتمیک پاروزنان را کنترل کند و به‌جای رهبر و فرماندهٔ قایق دستور صادر می‌کند و نقش کلیدی داخل قایق را دارد و یک‌نفر سکاندار که در انتهای قایق به‌صورت سرپا می‌ایستد و با یک پاروی بلند هدایت قایق را به‌عهده دارد.
البته در دراگون‌بت‌های محلی تعداد پاروزنان فرق دارد گاهی ۱۰ پاروزن، گاهی ۴۰ تا ۵۰ پاروزن پارو می‌زنند که در این قایق‌ها اطبال معمولاً در وسط قایق می‌ایستد تا صدای دستور او را همه بشنوند.
اکنون این رشتهٔ سنتی قایقرانی به‌عنوان یک ورزش همگانی در جهان فعالیت می‌نماید چون رشته‌ای گروهی و همگانی و بسیار جذاب بوده و هر فردی در هر سنی می‌تواند به این کار بپردازد.
● آشنائی بیشتر با رشته دراگون‌بُت
در این رشته حداقل دو قایق در مسافت‌های مختلف به رقابت می‌پردازند. نه تنها استقامت، قدرت، شجاعت و مهارت در این رشته بسیار مهم است بلکه روح تیمی داشتن و آهنگ پاروزنان نیز اهمیت زیادی دارد. همه این عوامل باعث هماهنگی بین پاروزنان و طبال گردیده و هماهنگ پارو می‌زنند. در کشور چین این مسابقات الگوی میهن‌پرستی و وفاداری به اخلاق می‌باشد.
در اواسط دههٔ ۱۹۷۰، مرکز جلب توریست کشور هنگ‌کنگ، ایده برگزاری فستیوال دراگون‌بت را برای جلب سیاحان ارائه نمود. از اوایل سال ۱۹۷۶ مسابقات دراگون‌بت به‌صورت امروزی شکل گرفت و گسترش یافت. برگزاری این فستیوال توانست توریست‌های بسیاری را به هنگ‌کنگ کشانده و موقعیت چشم‌گیری را به‌دست آورند به‌طوری‌که این مسابقات در سراسر دنیا گسترش یافت.
در سال ۲۰۰۰ بیست میلیون ورزشکار چینی به ورزش دراگون مشغول شدند. همچنین ورزش بعدها در جنوب‌شرق آسیا و سپس اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا و آفریقا رفت. ظاهراً در حال حاضر ۱۵۰۰ تیم در نروژ و سوئد، ۱۰۰۰ تیم در بریتانیا، ۲۰۰۰ تیم در آلمان با ده‌ها هزار ورزشکار فعال در این رشته فعالیت دارند و این وزرش به همه نقاط دنیا نفوذ پیدا کرده است.
گفته می‌شود ۲۵ سال است که این رشته به خارج از آسیا رفته و به‌طور رسمی و سازمان‌یافته، مسابقات انجام می‌شود. نزدیک ۶۰ فدراسیون جهانی به رشته دراگون‌بت می‌پردازند و روز به‌روز به درخواست‌کنندگان عضویت در این فدراسیون اضافه می‌شود.
این مسابقات در مسافت‌های ۲۰۰، ۲۵۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ متر برگزار می‌شود و در رقابت‌های استقامتی علی‌الخصوص در کشور چین مسابقات در مسافت‌های بیش از ۱۰۰ کیلومتر و یا بالای ۵۰ کیلومتر رقابت می‌کنند. در بعضی از جشنواره‌ها نیز که همه ساله براساس تقویم چینی در پایان تابستان در کانادا برگزار می‌شود. حدود ۲۰۰ تیم و ۴ هزار شرکت‌کننده حضور دارند.
این رشته ورزشی اگر چه المپیکی نیست ولی هر دو سال یک‌بار در رقابت‌های جهانی دراگون‌بت و رقابت باشگاه‌های جهان، مسابقه برگزار می‌شود. البته قرار است در بازی‌های المپیک سال ۲۰۰۸ که در کشور چین برگزار می‌شود این رشته به‌عنوان رشته‌ای نمایشی فعالیت نماید. قوانین این مسابقه بسیار کارآمد و اجرائی هستند و تیم‌هائی که به‌صورت مقدماتی شکل می‌گیرند پس از مدتی به رده‌های قهرمانی حرکت می‌کنند. در ورزش‌های قایقرانی، تنها رشتهٔ دراگون‌بت است که به‌صورت تیمی، ۲۲ ورزشکار می‌توانند همزمان به‌کار گروهی بپردازند و برای رسیدن به موفقیت، هماهنگی دقیق بین قایقرانان، برگزاری اردوها و تمرینات ضروری می‌باشد. از نظر استاندارد طول قایق ۴۹/۱۲ متر، عرض آن ۱۶/۱ و حداقل وزن قایق ۲۵۰ کیلوگرم می‌باشد. که در صورت کمبود وزن نسبت به نصب وزنه‌هائی مخصوص بر روی قایق اقدام می‌گردد. طول پاروها حداقل ۱۰۵ و حداکثر ۱۳۰ سانتی‌متر است. در جلوی قایق کلهٔ اژدها و در پشت آن دم اژدها نصب می‌شود همچنین یک صندلی برای طبال و یک طبل وجود دارد.
● مسابقات بین‌المللی تحت نظر افراد زیر برگزار می‌گردد:
۱) رئیس مسئول
۲) سازمان فنی
۳) مدیر مسئول
۴) مسئول قایق‌ها
۵) داور مسابقات
۶) داورهای طول خط مسابقه
۷) داورهای نقاط چرخشی
۸) وقت نگهدار
۹) مسئول کنترل قایق
۱۰) مسئول رسانه‌ها
مسیر مسابقات برای ۱۰۰۰ متر باید مستقیم و در یک جهت بوده، عمق آب از ۲ متر کمتر نباشد. عرض لاین‌ها حداقل ۹ متر و حداثر ۵/۱۳ متر و یک پیست حداقل باید دارای ۶ خط بوده و حداقل دو فضای ۱۰ متری در دو طرف پیست آزاد باشه ضمناً خطوط و نقطه شروع و پایان مسابقه باید توسط بویه یا توپ‌های شناور و پرچم‌های قرمز مشخص شود.
بابک فرزان‌خواه، رئیس کمیته روابط عمومی فدراسیون قایقرانی
منبع : مجله دنیای ورزشهای آبی


همچنین مشاهده کنید