سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

برگزاری لیگ جودو با اما و اگرها


برگزاری لیگ جودو با اما و اگرها
منحل شدن، انحلال، كنار كشیدن... این گزینه ها جدیداً از رشته فوتبال به بقیه ورزش ها نیز سرایت كرده و این روزها می بینیم و می شنویم كه اكثر تیم های ریشه دار و مطرح، یكی پس از دیگری به دلایل مختلف از ادامه فعالیت سر بازمی زنند و صحبت از انحلال می كنند!
این موضوع كم كم در جامعه ورزش كشور تبدیل به یك معضل شده است و معلوم نیست كه چه كسی باید پاسخگوی آن باشد.
در همین رابطه چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر كنار كشیدن تیم مهرام قزوین یكی از تیم هایی كه در لیگ برتر جودو حضور داشت. به نظر می رسد بعد از انحلال تیم پاس و چندین و چند باشگاه دیگر در سطح ورزش ایران این اتفاق اپیدمی می شود!
گویا تیم پارس جنوبی هم تصمیم گرفته از این فصل در دسته یك لیگ جودو به كارش ادامه دهد. (یعنی مجبور است) در كل، مجهولیات در جودو و ادامه حیات تیم ها مزید بر علت شده تا اینچنین به آن پرداخته شود. یكی دیگر از عوامل عدم پویایی، لیگ آینده سازان جودو به شمار می رود. چرا كه این لیگ از سال گذشته آغاز شده و هنوز هم كه هنوز است به اتمام نرسیده و همچنان به كارش ادامه می دهد. این در حالی است كه تا به الان هنوز هیچ خبری از لیگ بزرگسالان جودو در میان نیست و به عبارتی می توان گفت جودو در حركت لاك پشتی ادامه راه می دهد!
چندی پیش مسؤولیت لیگ جودو از طرف محمد درخشان رییس فدراسیون جودو به احمد صاحبی (قائم مقام و سرپرست اسبق تیم فوتبال باشگاه پاس) سپرده شد ولی او نیز تا بدین روز هیچ اقدام در خور توجهی را درباره این لیگ و راه اندازی آن در سال جاری در دستور كارش قرار نداده و این قضیه به امان خدا رها شده است!
اشاره به این نكته خالی از لطف نیست كه چندی پیش محمد درخشان از لیگ جودو به عنوان شاهرگ اصلی این رشته ورزشی نام می برد ولی الان...!
احمد صاحبی درباره اخبار جدید و برنامه های آینده جودو و لیگ آن می گوید. او در ابتدا به حضور بازیكنان خارجی در لیگ اشاره می كند: «استفاده از بازیكنان مطرح خارجی می تواند هم لیگ جودو را از یكنواختی خارج كند و هم حاشیه امنیت را برای ملی پوشان از بین می برد.»
رییس سازمان لیگ جودو ادامه می دهد: «حضور بازیكنان خارجی می تواند فواید فراوانی برای جودوی كشور و رونق بخشیدن به رقابت های لیگ داشته باشد.
به همین دلیل در حال بررسی راه های حضور بازیكنان خوب خارجی در لیگ برتر هستیم و در قدم اول از مسؤولان امر در فدراسیون خواسته شده تا اسامی جودوكاران مطرح خارجی كه در كشورهای همجوار حضور دارند را تهیه و در اختیار ما قرار دهند.» او خاطرنشان می كند: «بحث مالی این موضوع اهمیت فراوانی دارد و به همین دلیل می خواهیم با استفاده از راهكارهای مناسب این جودوكاران خوب خارجی را به لیگ و تیم های مختلف تزریق كنیم تا لیگ جودو رونق خاصی پیدا كند و اعضای تیم ملی نیز با حضور در لیگ با انگیزه بیشتری تمرین كرده و مسابقه ها را دنبال كنند.»
همچنین صاحبی درباره حضور باشگاه های مطرح می گوید: «۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس به دلیل پتانسیل جذب تماشاگر می توانند گرمابخش لیگ جودو باشند. برای این دو باشگاه نیز حضور در لیگ جودو باعث می شود از حالت تیمداری خارج شده و به یك باشگاه به تمام معنا تبدیل شوند. روی همین اصل جلساتی را با مسؤولان این دو باشگاه داریم تا نظر موافق آنها را برای حضور در لیگ جودو جلب كنیم.»
او با اشاره به توجه ویژه به قوانین آیین نامه و اجرای صحیح آنها در مورد شرایط تیم پارس جنوبی می گوید: «تاكنون در مورد این باشگاه با من صحبتی نشده ولی من اعتقاد خاصی به اجرای قوانین و آیین نامه های لیگ دارم و اگر این تیم می خواهد در لیگ حضور داشته باشد باید امتیاز یك تیم را خریداری كند. در غیر این صورت هیأت رییسه سازمان لیگ در مورد آن تصمیم گیری می كند.»
او در پایان پیرامون تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتر مسابقه های لیگ یادآور می شود: «در این باره نیز برنامه هایی دارم. مثلاً چه اصراری است كه ما لیگ را روز جمعه كه صدا و سیما با حجم بالای مسابقه های ورزشی مواجه است برگزار كنیم؟ می توانیم روزهای دوشنبه تا چهارشنبه كه حجم این رقابت ها كاهش می یابد با مسؤولان رسانه ملی هماهنگ كرده و مسابقه ها را برگزار كنیم. ما ابتدا باید جودو را به خانه ها ببریم كه در این راه چشم به حمایت اصحاب رسانه نیز داریم و از آنها طلب یاری می كنیم.»
● اما نكته...
بی شك با توجه به گفته های احمد صاحبی رییس سازمان لیگ جودو مبنی بر حضور تیم های صاحبنامی همچون پرسپولیس و استقلال در رقابت های لیگ برتر جودو این شائبه به وجود می آید كه اگر این امكانات تا به الان وجود داشته و طی طریق می شده است، پس چرا آن را به تیم هایی كه چند سال است در لیگ جودو حضور داشته و دارند تزریق نشده و شریان حیات آنها بسته شده است!؟
تیم پارس جنوبی با حضور قدرتمند خود در جام فجر كه در روزهای گذشته در تهران برگزار شد متوقع است كه بخواهد در لیگ برتر جودو حضور داشته باشد اما آیین نامه و اساسنامه فدراسیون جودو اجازه این كار را نمی دهد و موانع بی حد و حصری را برای آن تعیین كرده است.
از اولین شرایط مصوب این آیین نامه این است كه هر تیمی كه خواستار حضور در لیگ برتر باشد در ابتدای امر باید فعالیت اش را از دسته یكم شروع كند و اگر فاكتورهای لازم را به دست آورد می تواند به عنوان یك تیم لیگ برتری معرفی شود.
پس با توجه به این موضوع و شرایط به این نتیجه می رسیم كه ۲ تیم استقلال و پرسپولیس هم نمی توانند در لیگ برتر حضور پیدا كنند و تنها راهی كه مقابل آنها گذاشته می شود این است كه برای حضور در لیگ برتر به خریدن امتیاز یك تیم لیگ برتری اقدام كنند (همان شرطی كه برای پارس جنوبی ها نیز گذاشته شد!) این تنها راهی است كه تیم های مطرح می توانند برای فعالیت در لیگ برتر جودو برای خود اختیار كنند ولاغیر! با توجه به این قضیه و این تمثیل بجا كه می گوید: «هیچ كاری نشد ندارد» یا «غیرممكن، غیرممكن است.»
در روزهای آینده و فرصت ۳-۲ ماهه ای كه تا تاریخ مقرر آغاز لیگ جودو در سال جدید باقی مانده است، شاید خیلی از این گفته ها به حالت معكوس در بیاید و تمامی آنها تبدیل به احسن شود. با علم به اینكه پول و نقدینگی در حال حاضر حرف اول و آخر را در تمامی عرصه ها و علی الخصوص ورزش می زند باید شاهد باشیم تا از سوی مسؤولان جودو، قوانین دست و پا بسته، شكننده تر شده تا نظاره گر معنای واقعی پویایی در لیگ جودو و جذابیت آن در بین اهالی ورزش باشیم. آیا ممكن است...؟!
مجید بهره مند
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید