سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


با کودکان مان صمیمی تر باشیم


با کودکان مان صمیمی تر باشیم
تمام والدین در این رویا به سر می برند كه خانواده ای صمیمی داشته باشند. شما می خواهید كودكانتان خوشحال و سرحال باشند و خاطره هایی داشته باشند كه آنها را هنگام ورود به دنیای واقعی، راهنمایی كند. اما یك خانواده صمیمی سریعاً به وجود نمی آید بلكه نیاز به فكر و تلاش دارد؛ ایجاد پیوند های خانوادگی قوی تر مستلزم این نیست كه روش كار خود را مورد بررسی مجدد قرار دهید، زمان زیادی نیز لازم ندارد و هزینه ای نیز برایتان نخواهد داشت. برای این كار می توانید روش های ساده پیشنهادی ما را امتحان كنید:
● رعایت آداب و رسوم:
برای حفظ پیوند های خانوادگی هیچ چیز مهم تر از رعایت سنت ها و آداب و رسوم نیست. این امر می تواند شامل صحبت كردن قبل از خواب، بیرون رفتن های آخر هفته و جشن های خانوادگی شود، مثلاً پختن كیك تولد برای اعضای خانواده. تكرار این كار ها به كودك یك حس امنیت می دهد.
● با هم شام خوردن:
لازم است كه در مورد با هم غذا خوردن خیلی دقیق عمل كنید. در كنار هم شام خوردن بیشتر از چیز های دیگر، اهل خانه را به یكدیگر نزدیك می كند. اگر دور هم جمع شدن اهل خانه هنگام شام مشكل است می توانید در صورت امكان با هم صبحانه خوردن را تجربه كنید.
● داوطلب شدن:
برنامه ای را پیشنهاد كنید كه كوچك تر ها هم بتوانند در آن شركت داشته باشند. مثلاً كاشتن گل در پارك عمومی. مشاركت در دنیایی كه در آن زندگی می كنید، خیلی اهمیت دارد.
● واقعاً با فرزندانتان صحبت كنید:
بیشتر گفت وگو های بین والدین و كودكان به این موضوعات ختم می شود: وقت خواب است... ژاكتت را بپوش... كار های مدرسه ات را انجام بده. با كودكان درباره چیز هایی كه واقعاً برایشان مهم است صحبت كنید. فقط نباید سئوالات بله یا خیر از آنها بپرسیم. مثلاً هر روز از او سئوال كنید بهترین ساعات روز برای او چه زمانی بوده است و یا صبح ها بپرسید چه رویایی دیشب دیده است.
● یك دفتر خاطرات خانوادگی داشته باشید:
این كار خیلی ساده است، ابتدا به یك دفتر بزرگ نیاز دارید كه همیشه با یك مداد جای ثابتی باشد. والدین و كودكان می توانند لطیفه ها، تبریك ها و... را در آن بنویسند و سئوالاتی را بپرسند، نگرانی هایشان را بازگو كنند یا به صورت تصاویر و بریده روزنامه ها و كارتون نشان دهند. حتی كودكان می توانند در آن نقاشی كنند. وقتی دفتر تمام شد به صورت مجموعه ای ارزشمند از خاطره ها در می آید.
● داستان بگویید: ب
چه ها خیلی دوست دارند به داستان های خانوادگی و فامیلی گوش دهند، مثلاً شبی كه برای اولین بار پدر بزرگ و مادر بزرگ یكدیگر را ملاقات كردند. وقتی كودكان این داستان ها را می شنوند، با گذشته خانواده شان یك رابطه واقعی برقرار می كنند.
● هر روز بخندید:
آن قدر سریع كار های روزانه را انجام ندهید كه فراموش كنید از كنار هم بودن لذت ببرید. ممكن است والدین پول زیادی نداشته باشند كه برای بچه ها خرج كنند، اما لبخند زدن و چهره ای بشاش داشتن نیازی به سرمایه ندارد.
● گفت وگو كردن در مواقع ناراحتی:
هر خانواده ای با مشكلاتی روبه رو می شود؛ بیماری، نگرانی های مالی، افسردگی و... و توصیه ما این است كه در مورد امور ناخوشایند همیشه حامی فرزندانمان باشیم. در این اوقات افراد خانواده به هم نزدیك تر می شوند. به سادگی مشكلات را با فرزندانمان در میان بگذاریم. آنها انعطاف پذیرند. حتی حوادث بد می تواند بخشی از تاریخچه مشترك زندگی مان را تشكیل دهد.
● فرزندان خود را در آغوش بگیرید:
قدرت شفابخش لمس كودكان را در نزدیكی به آنها دست كم نگیرید هم از نظر عاطفی و هم به معنای واقعی كلمه. در آغوش گرفتن، باعث دلگرمی و آرامش و راحتی اعصاب كودك می شود و گاهی اوقات دست ها را دور او حلقه كردن بیشتر از واژه ها معنا پیدا می كند.
● یك شعار خانوادگی پیشنهاد كنید:
شاید به نظر كاری سطحی و پیش پا افتاده بیاید اما متوجه می شوید كه چطور پیوند های خانوادگی را ایجاد می كند. یك شعار كوتاه می تواند این باشد: «ما همه مراقبیم» یا مثلاً شعاری كه خیلی جدی نیست و با شوخی همراه است: «ما آسان را مشكل می سازیم و مشكل را غیر ممكن می كنیم.» این بهانه ای می شود كه افراد خانواده كنار هم جمع شوند و صحبت كنند.
● محدودیت هایی را قائل شوید:
شاید تصور كنید وقتی كودكانتان را تربیت (تنبیه) می كنید از آنها فاصله می گیرید. اما به خاطر داشته باشید در درازمدت این محدودیت ها باعث شادی كودكان می شود. وقتی آنها بدانند كه تحت مراقبت هستند احساس امنیت بیشتری می كنند و این كار، خانه را تبدیل به یك مكان هماهنگ تر برای اعضای آن می كند.
● پذیرفتن را تمرین كنید:
جلوی آرزوهایتان را بگیرید كه كودكانتان مرتب تر، اجتماعی تر و كم توقع تر باشند. البته شما انتظارات زیادی دارید اما بهتر است سعی كنید به فرزندانتان كمك كنید تا در ویژگی های مثبت خود بهترین باشند به جای اینكه بخواهید از آنها شخص دیگری بسازید.
● هنگام خوردن غذا شكر گذاری كنید:
شروع غذا با شكر گذاری یك روش فوق العاده برای توجه به یكدیگر است. لحظه دعا زمانی است كه تمام افراد خانواده در كنار هم هستند.
● به كودكان بگوئید كه دوستشان دارید:
نگذارید یك روز به پایان برسد بدون اینكه به كودكانتان بگوئید كه چقدر دوستشان دارید و چقدر برایتان مهم هستند.
ترجمه: لادن شریعت زاده
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید