پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

روزهایی سخت در انتظار «رانیه ری»


روزهایی سخت در انتظار «رانیه ری»
باشگاه یوونتوس از آن دسته باشگاه هایی است كه در تاریخ خود از مربیان برجسته و بزرگ كه به لحاظ فنی و مدیریتی در سطح عالی بسر می بردند، استفاده كرده و اكثراً نیز به همراه آنها جام های معتبر قهرمانی را فتح نمود كه این مسأله باعث شد به پرافتخارترین تیم حاضر در سریA تبدیل شود. یووه همیشه قدر مدیران بزرگ و نامدار را دانسته و به كمك افكار همانمردان كهنه كار، راه و رسم برخورد با ستاره های افسانه ای و پرطرفدار را یاد گرفته.
به همین علت كمتر شاهد بازیكن سالاری در این تیم و مشكلات حاشیه ای از این حیث بوده ایم. در فصل آینده كالچو، قرار است این تیم تحت هدایت «كلودیو رانیه ری» مربی مجرب ایتالیایی گام به میدان رقابت ها بگذارد كه كاری دشوار و مشكل را در پیش خواهد داشت چراكه پس از یك فصل دوری از سری A و رفتن بسیاری از ستاره ها احیای مجدد این گروه چندان آساننیست.
هرچند رانیه ری از نظر فنی و تئوری توان به انجام رسانیدن این مأموریت را دارا است اما به لحاظ شخصیتی و مدیریتی كاریزمای لازم را ندارد و بعید است با توجه به تجربه ای كه از نحوه فعالیت او سراغ داریم، بتواند در این تیم دوام بیاورد. یووه با تراپاتونی، لیپی و آنچلوتی صاحب افتخار شد اما همگان معترف هستند «كارلتو» هنگام سرمربیگری در این تیم چوب جوانی، كم تجربگی و عدم قدرت مدیریتی لازم را خورد و در آخرین هفته جام قهرمانی یا همان نشان اسكودتو را از دست داد اما همین مربی پس از تجربه اندوزی و یافتن اعتبار و شخصیت لازم توانست در تیم پرستاره ای نظیر میلان ۲ جام قهرمانی در لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا را كسب كند.
رانیه ری یك مربی آرام و متین و كم حرف است كه بیشتر از هر مسأله ای به تاكتیك و مواردفنی می اندیشد و این حربه را در انگلستان و اسپانیا نیز تجربه كرده و نسبتاً هم نتیجه گرفته است. او فصل گذشته از میانه راه پارما را در اختیار گرفت وخیلی سریع اثرات حضورش را با جدایی تیم از ته جدول نشان داد، پس نمی توان از نظر فنی و عملكرد فوتبالی او را ضعیف قلمداد كرد اما نمی توان شخصیت مربیانی نظیر تراپ یا لیپی و دیسیپلین حاكم بر سیستم فعالیت آنها را با این مربی مقایسه نمود.
رانیه ری در مدتی كه هدایت یووه را بر عهده گرفته، تأثیر فنی مناسبی بر عملكرد شاگردانش داشته اما او باید بداند راه موفقیت در «دل آلپی» تنها به تاكتیك فوتبال در زمین چمن بستگی ندارد، بلكه شگردهای رفتاری، برخوردهای مدیریتی و صدالبته رابطه مناسب با كادر مدیران یوونتوس از جمله مواردی است كه موفقیت یك مربی را در این جمع تضمین كرده و اجازه ادامه فعالیت را صادر می كند.روزهای سختی كه پس از آغاز فصل در حال سپری شدن است با نتایج نامناسبی در دیدارهای تداركاتی توأم شده اما او امیدوارانه به آینده می اندیشد.
یوونتوسی ها برای بازگشت باشكوه به سری A و مقابله با رقبای تا بن دندان مسلح نیز به گروهی منسجم و آماده كه تحت امر سرمربی خود باشند، نیاز دارند و این مربی كه پس از سال ها فعالیت در خارج از كشور به ایتالیا بازگشته و روی نیمكت مربیگری یكی از پرافتخارترین تیم های قاره سبز نشسته، به درستی می داند چنین فرصتی مجدداً در اختیارش گذاشته نخواهد شد پس بهتر است با درك موقعیت و بررسی شرایط سایر مربیانی كه در این باشگاه فعالیت داشته اند و نحوه عملكرد آنها، راه موفقیت را در پیش گیرد تا با كسب عناوین معتبر، مدت زمان نشستن خود را روی این نیمكت افزایش دهد.
رانیه ری مربی بزرگی است كه در یووه بیش از هر فاكتوری، نیاز به مدیریت و علم روانشناسی دارد تا ذكر مسائل فنی و تاكتیك های پیچیده، چراكه فوق ستاره هایی نظیر بوفون، ندود، دل پیه رو و تر زگه با علم روز فوتبال آشنایی كامل دارند و تنها باید با مدیریت صحیح، هركدام از این ستاره ها را مطیع كرد تا تمام هنر و توان خود را معطوف به كسب پیروزی كرده و بدون توجه به موارد حاشیه ای زیرنظر این مربی به كار و فعالیت بپردازند. علم مدیریت، نظم و انضباط و روانشناسی از لازمه های اصلی فعالیت مربیان بزرگ است كه «رانیه ری» مربی محبوب ایتالیایی تا حدی از این خصلت ها محروم مانده و شاید در نهایت همین خلأ مانع نتیجه گیری او شود.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید