پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

پیک تباهی


پیک تباهی
هربرت نورمن شوارتسكف در ۲۸ اوت ۱۸۹۵ در نیویورك چشم به جهان گشود. پس از پایان تحصیلات ابتدائی و متوسطه وارد آكادمی نظامی ایالات متحده امریكا واقع در وست پوینت شد و با درجه ستوان دومی سواره نظام فارغ‌التحصیل و در سال ۱۹۱۷ با درجه سروانی توپخانه به فرانسه رفت.
۴ سال بعد، پس از اخذ درجه سرهنگی به امریكا بازگشت و ریاست پلیس ایالت نیوجرسی را بر عهده گرفت. وی به عنوان افسر سواره‌نظام و فرماندار نظامی. شخصاً اولین گروه ۲۵ نفره پلیس سواره ایالتی را آموزش داد و سازمان پلیس ایالتی را با دو نوع گروهان. یكی گروهان شمالی موتورسیكلت سوار به منظور كنترل مواد مخدر در شهر نیویورك و دیگری گروهان جنوبی اسب‌سوار و با هدف برخورد با قاچاقچیان شبانه ایجاد نمود.
شوارتسكف سال ۱۹۳۶ / ۱۳۱۵ ش. پس از بركناری، این نیرو را ترك كرد و سال ۱۹۴۰ / ۱۳۱۹ ش در بحبوحه جنگ جهانی دوم بار دیگر به ارتش پیوست. ۱
سال ۱۳۲۲ ش، به دنبال عقد قراردادی بین محمد ساعد وزیر امور خارجه و لوی گ. دریفوس وزیر مختار امریكا به منظور تجدید سازمان ژاندارمری با سمت رئیس هیأت مستشاران ژاندارمری وارد ایران شد.
او مقدمات عقد قراردادهای نظامی، زمینه‌‌های سلطه مستشاران امریكایی بر ارتش و تحمیل پی‌در پی موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای بعدی را فراهم ساخت. ۲
سرهنگ نورمن شوارتسكف افسری هوشمند و سخت كوش بود و طی ۶ سال اقامت در ایران بر تمام نیروی امنیت داخلی كه تعدادشان ۲۵ هزار نفر بود نظارت اجرایی داشت.
او با قوام‌السلطنه نخست‌وزیر و برخی از نمایندگان مجلس شورای ملی دوستی داشت یكی از افسران مورد اعتماد سپهبد رزم آرا به شمار می‌رفت. شوارتسكف سال ۱۳۲۷ بدون هیچ تشریفاتی ایران را ترك كرد. ۳
در جریان كودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ مستشاران نظامی امریكا نقشی تعیین كننده بر عهده داشتند؛ از جمله پس از آن كه كوششهای سیا و اینتلیجنت سرویس جهت برقراری ارتباط مستقیم با شاه توسط خواهرش اشرف پهلوی به نتیجه مطلوب نرسید، شوارتسكف روز اول اوت ۱۹۵۳ برابر با ۱۰ مرداد ۱۳۳۲ به بهانه «سفر جهانگردی و بازدید از دوستان قدیم ایرانی» وارد تهران شد و محرمانه با شاه ملاقات و پیام سیا را به او تسلیم كرد. وی همچنین با سرلشگر زاهدی و سرلشگر حسن ارفع نیز ملاقات داشت. او در ملاقات با شاه وی را نسبت به پشتیبانی كامل امریكا و انگلیس از كودتائی كه در حال شكل‌گیری بود مطمئن ساخت و برای همكاری با كرمیت روزولت (فرمانده كودتا) اعلام آمادگی كرد. ۴
با وجود محرمانه بودن این دیدارها، مطبوعات طرفدار دكتر مصدق، ملاقات نامبرده را شاه را به عنوان «توطئه‌ای شنیع» محكوم كرده و زمینه خروج زودهنگام وی را از ایران فراهم ساختند.
سرهنگ نورمن شوارتسكف پدر ژنرال شوارتسكف (فرمانده نیروی اعزامی امریكا به كویت در سال ۱۹۹۱ به منظور اخراج ارتش عراق از آن كشور) بود. وی در سال ۱۹۵۸ در اثر سرطان ریه درگذشت و در گورستان آكادمی نظامی امریكا مدفون شد.
ویدا معزی نیا
منابع:
۱ـ اینترنت، سایت ویكی پدیا.
۲ـ‌ احیایی، زینب، مستشاران امریكایی در ایران به روایت اسناد، مركز اسناد انقلاب اسلامی، ص ۴۴.
۳ـ گود، جیمز، امریكا در بی‌خبری (۳۰ ـ‌۱۳۲۵ ه‍. ش)، ترجمه احمد شهسا، صص ۸۶ ـ ۹۱.
۴ـ نجاتی، غلامرضا، جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران و كودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، ص ۳۷۱.
منبع: ویژه‌نامه «ایام» جام‌جم، ۱۱ آبان ۱۳۸۵
منبع : دوران


همچنین مشاهده کنید