سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ / Tuesday, 20 November, 2018

محکوم به مرگ The Condemned


محکوم به مرگ    The Condemned
▪ کارگردان: اسکات وایپر.
▪ فیلمنامه: اسکات وایپر، راب هیدن بر اساس داستانی از راب هیدن، اندی هیدن و اسکات وایپر. ▪ موسیقی: گریم ریول.
▪ مدیر فیلمبرداری: رز امری.
▪ تدوین: درک برکین.
▪ طراح صحنه: گراهام والکر.
▪ بازیگران: استیو آستین[جک کانراد]، وینی جونز[اوان مک استارلی]، ریک هافمن[گولدمن]، رابرت مامون[ایان برکل]، تروی موست[جولی]، کریستوفر بیکر[ادی]، سام هیلی[بلا]، مدلی نوست[سارا]، لوک پگلر[بکستر]، ماسا یاماگوچی[سایگا]، املیا برنز[ریو]، مانو بنت[پاکو]، داسی روز[رزا]، مارکوس جانسون[کی. سی. مک].
▪ ١١٣ و ١٠٠ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ ژانر: اکشن، مهیج.
ایان برکل تهیه کننده ای مشهور و ثروتمند، ده محکوم به مرگ را از زندان های سراسر دنیا بیرون آورده و در جزیره دور افتاده نزدیک گینه گرد هم می آورد. هدف وی از این کار به راه انداختن نمایشی واقعی از مبارزه و کشته شدن این افراد به دست یکدیگر است. فقط یک نفر باید از این جزیره زنده بیرون بیاید و پاداش او آزادی به همراه چمدانی پر از پول خواهد بود. قصد برکل از به راه انداختن این مبارزه خونین و غیر قانونی؛ پخش آن به صورت زنده و همزمان از طریق اینترنت و کسب میلیون ها دلار دیگر است. او که به همراه چندین متخصص زبده کامپیوتر و اینترنت مانند گولدمن در مکانی امن مستقر شده اند، ده محکوم را با دوربین های مخفی شده در سرتاسر جزیره تعقیب می کنند. اما یکی از محکومین و قوی ترین آنها به نام جک کانراد تمایلی به مبارزه و کشتن دیگر محکومین ندارد. هدف او زنده خارج شدن از جزیره و بازگشت نزد خانواده خویش است. وی بر خلاف دیگر محکومان، سرباز پیشین نیروهای ویژه ارتش آمریکاست که مدتی قبل در آمریکای لاتین ناپدید شده بود. محکومان به محض پیاده شده در جزیره شروع به کشتن یکدیگر می کنند. حریص ترین آنها اوان مک استارلی انگلیسی و سایگای ژاپنی هستند که موقتاً برای از میان بردن بقیه با هم متحد می شوند. و کانراد به زودی درمی یابد بر خلاف میل خود باید آنها را از میان بردارد....
▪ چرا باید دید؟
مبارزه تا سر حد مرگ در سینمای اکشن چیز تازه ای نیست. این تخم لق را فیلمبرداران لومیر و ادیسون با ضبط صحنه های مشت زنی و دیگر مسابقات رزمی در دهان فیلمسازان شکستند. این تم در صد سال اول سینما تبدیل به یکی از کلیدی ترین عناصر فیلم های پول ساز شد و به لقب خطرناک ترین بازی هم مفتخر شد. بازی که خطرناک ترین موجود زنده-یعنی انسان- در آن شرکت داشت. اولین فیلمی که داستانی مشابه محکوم به مرگ داشت و به شکار انسان می پرداخت نیز به همین نام خطرناک ترین بازی[١٩٣٢ ایروینگ پیچل و ارنست بی. شودزاک] نامیده شد. فیلمی که اکنون جزو کلاسیک های نوع خود به شمار می رود. این فیلم سنگ زیرین بنایی شد که تا امروز هر سال بر ارتفاع آن افزوده شده است. ورزشکاران زیادی برای نقش آفرینی در چنین آثاری پا به سینما گذاشتند. تعدادی از آنها چون بروس لی[نمونه مشابه این نوع اژدها وارد می شود] یا چاک نوریس و بعدها جکی چان[یکی از اولین فیلم های مشهور وی نیز مبارزه بزرگ با همین تم بود، البته با چاشنی کمدی خاص چان] توانستند شهرتی به هم بزنند و گاه نیز فیلم زمینه ساز تولید فیلم های مفرحی شوند.
دست پخت جناب اسکات وایپر، بازیگری که از اوایل دهه ١٩٩٠ شروع به کارچرخانی نیز کرده، چیزی در حد بازیافت همین تم است. ماراتون مرگی که هر کاربر اینترنت می تواند با پرداخت ٥٠ دلار به تماشای آن بنشید. یعنی تجهیز تکنولوژیک قصه و زدن رنگ سودجویی و پول پرستی بر قصه ای کلیشه و نخ نما که به سبک و سیاق همین آثار ورزشکاری چون استیو آستین[ربطی به مرد شش میلیون دلاری ندارد!] را هم به خدمت گرفته است. در چنین موقعیتی حرف هایی جدی مثل انتقاد سازندگان فیلم به گردانندگان نمایش های زنده و واقعی تلویزیون محلی از اعراب ندارد و عملاً خود از همین برنامه های سخیف تغذیه می کند.
با این حال کسانی که هنوز به سینمای عضله سالار علاقمند هستند، این فیلم نسبتاً مهیج صد در صد کلیشه ای و مملو از آدرنالین را تماشا خواهند کرد. البته با توجه به استقبال کم فروغ تماشاچیان این گونه فیلم ها در آمریکا[٧ میلیون دلار فروش] چنین به نظر می رسد که نسل این بیننده ها نیز رو به انقراض است. به هر حال هر آن چه شرط بلاغ بود گفتیم، باقی را خود دانید!


منبع : موج نو

مطالب مرتبط

آن مرد رفت

آن مرد رفت
● درحاشیه فیلم پشت پرده مه
▪ نویسنده و كارگردان: پرویز شیخ طادی
▪ بازیگران: جهانگیر الماسی، رزیتا غفاری، علیرضا شیخ الاسلامی، فاطمه طاهری و...
▪ خلاصه داستان: مرتضی پسربچه روستایی و ناشنوا با آموزگار تازه وارد دبستان بر سر عشق او به مادرش دچار توهم و بحران روحی می شود. دوستان او در ادامه كشمكش میان آنها نقش اساسی ایفا می كنند تا جایی كه آن دو را به سوی یك دوئل تلخ و غم انگیز سوق می دهند...
در خلق آثار هنری همیشه انتخاب زبان اثر و شیوه روایت ارتباطی مستقیم با بیان مفاهیم و انتقال درست و صحیح آن به مخاطب دارد. تصور كنید اگر در فیلمی قرار باشد مفاهیمی ساده كه به تجربه های مخاطب از زندگی نزدیكی زیادی دارد با روایتی مبهم و معماگونه همراه شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
می توان پیش بینی كرد اولین اتفاق فاصله مخاطب با مفهومی باشد كه در روح اثر جریان دارد و پیچیدگی های تصویری اثر موجب می شود كه مخاطب خط اصلی قصه و اشارات نامحسوس آن را به خوبی دریافت نكند. در نقطه مقابل هم می توان به آثاری اشاره كرد كه قصه هایی با ماهیت پیچیده و لابیرنت گونه را با بیانی ساده تعریف می كنند كه به همان میزان به بیان الكن اثر ختم می شود. «پشت پرده مه» به این گزاره ها شدیداً وفادار است و پرویز شیخ طادی كه پیش از این او را به عنوان طراح صحنه و لباس می شناختیم، در اولین اثر مستقل سینمایی اش نشان می دهد كه با ابزار كار آشنایی كافی دارد.
داستان حسی و عاطفی فیلم كه باید آن را در ژانر فیلم های «درباره كودك» مورد بررسی قرار داد به موازات شیوه روایت ساده و بی پیرایه تلاش می كند قصه تعریف كند و البته در لابه لای این قصه مفاهیمی را هم بگنجاند كه بیشتر باكاركردهای تصویری خودشان را نشان می دهند. هرچند موتیف اصلی فیلم چندان بدیع به نظر نمی رسد و در سالیان گذشته فیلم ها و حتی سریال های زیادی را شاهد بوده ایم كه به مسئله ازدواج مجدد و برخورد فرزندان با این موضوع اشاره كرده اند، اما شیخ طادی برای اینكه از این كلیشه قدیمی فاصله بگیرد دو تغییر عمده در این خط داستانی ایجاد می كند.
اول اینكه در این فیلم با پسربچه ای كه ناتوانی ذهنی دارد مواجه هستیم كه حتی زبان دفاع از خودش و دلایل مخالفت با ازدواج ما در را هم در اختیار ندارد. او با اشارات دست و صورت و گاهی اوقات با شیطنت هایی كه عموماً با تحریك همكلاسی هایش صورت می گیرد با این جریان مخالفت می كند. دومین كاری كه شیخ طادی برای فاصله جستن از خط روایی تكراری اثر كرده این است كه تلاش می كند مفاهیمی خارج از موضوع ازدواج مجدد مادر و دلایل علاقه معلم به او را به تصویر بكشد. در حقیقت موضوع از این فراتر می رود و به جدالی دونفره و البته نابرابر میان او و معلمش ختم می شود. سكانس پایانی و تاثیر گذار فیلم هم در امتداد همین رو یكرد كارگردان شكل می گیرد و پایان تلخ اثر دقیقاً پافشاری بر تلخی های زندگی است كه ما در فیلم این تلخی ها را بیش از موقعیت های سرخوشانه مشاهده می كنیم.
فیلم سوای خط داستانی جذابش موفقیت خود را مدیون عوامل دیگری هم هست كه می توان به بازی علیرضا شیخ الاسلامی اشاره كرد كه به حس همذات پنداری بیشتر مخاطب ختم شده است. از كنار دیگر بازی های خوب فیلم هم نمی توان به سادگی عبور كرد، البته اگر دقت زیادی روی گویش های بازیگران نكنیم چرا كه لهجه ها در بیشتر این آدم ها شباهتی به طرز صحبت كردن آدم های شمال كشور ندارد. دیدن پشت پرده مه را به دلیل موقعیت های حسی و باورپذیری كه ایجاد می كند و نیز شاعرانگی اثر كه چندان هم توی چشم نمی زند برای یك آخر هفته آرام پیشنهاد می كنیم.

وبگردی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی - با اینکه عوامل اطلاعاتی عربستان، پیش از آغاز عملیات بازداشت و قتل خاشقجی، دوربین‌های امنیتی را از کار انداختند، اما روز گذشته تصاویر زیر در شبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی سایت‌های عربی مخالف رژیم سعودی منتشر شده است. هنوز مشخص نیست که این تصاویر، واقعاً مربوط به این جنایت است، یا اینکه آن را شبیه‌سازی و صحنه‌سازی کرده‌اند. و همینطور هیچ مرجع رسمی این تصاویر را تایید نکرده است.
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا!
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا! - پس از دیدار پرسپولیس و کاشیما، در اولین بازی برگزار شده در ورزشگاه آزادی تغییرات محسوس و عجیبی نسبت به دیدار فینال آسیا دیده می‌شود.
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد - چرا خودرو سازان با وجود مشکلات عرضه بازهم پیش فروش می کنند؟
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.