پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


جانور Gwoemul


جانور    Gwoemul
▪ کارگردان: جوون هو بونگ.
▪ فیلمنامه: چول هیون بیک، جوون هو بونگ، وون جون ها.
▪ موسیقی: بایونگ وو لی.
▪ مدیر فیلمبرداری: هایونگ کو کیم.
▪ تدوین: سیون مین کیم.
▪ طراح صحنه: سئونگ هیه ریو.
▪ بازیگران: کانگ هو سونگ[پارک گانگ دو]، هیه بونگ بایون[پارک هیه بونگ]، هائه ایل پارک[پارک نام ایل]، دو نا بایی[پارک نام جوو]، آه سونگ کو[پارک هایون سئو]، دیوید جوزف آنسلمو[دانالد].
▪ ١١٩ و ١١٠ دقیقه. محصول ٢٠٠٦ کره جنوبی. نام دیگر: The Host. نامزد جایزه ساترن بهترین فیلم و بهترین بازیگر جوان/آه سونگ کو از مراسم آکادمی فیلمی های علمی تخیلی، فانتزی و ترسناک، برنده جایزه بهترین تدوین، صدابرداری و بهترین بازیگر نقش مکمل/هیه بونگ بایون از جشنواره فیلم های آسیا و اقیانوس آرام، برنده جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن/آه سونگ کو از مراسم Baek Sang Art، برنده جایزه اژدهای آبی بهترین فیلم، بهترین بازیگر ن، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل و جلوه های ویژه از مراسم بلو دراگون، نامزد جایزه امپایر بهترین کارگردانی، برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فانتاسپورتو، برنده جایزه بهترین کارگردانی و تدوین به همراه ٥ نامزدی دیگر از جشنواره گراند بل/کره جنوبی، نامزد جایزه بهترین فیلم آسیایی از جشنواره هنگ کنگ، برنده بهترین جلوه های ویژه و جایزه اورینت اکسپرس از جشنواره Sitges کاتالونیا.
▪ ژانر: کمدی، فانتزی، ترسناک، علمی تخیلی، مهیج.
رودخانه هان با مناظر و چشم اندازهای زیبایش شهر سئول را به دو قسمت تقسیم کرده است. جهانگردان و مسافران زیادی برای تماشای زیبایی های رود هان به کرانه های آن می آیند. در ساحل رود پارک هه بونگ پیرمردی شصت ساله- دارای دو پسر، یک دختر و یک نوه- دکه اغذیه فروشی دارد. اما نه او و نه کسانی که برای تفریح به ساحل می آیند خبر ندارند که در اعماق رودخانه جانوری خطرناک متولد و بزرگ شده است. زباله های شیمیایی خطرناکی که نیروهای ارتش آمریکا چند سال قبل مخفیانه در رود هان ریخته اند، سبب به وجود آمدن این هیولا شده است. یک روز ناگهان جانور پا به ساحل گذاشته و به افرادی که سرگرم پیک نیک هستند، حمله می کند. در شلوغی و وحشت ایجاد شده از این حمله، هایون سئو نوه پارک هه بونگ توسط جانور گرفتار می شود. نام جوو- تیرانداز عضو تیم ملی- و نام ایل -یک غرغروی بیکار- فرزندان او، گانگ دو پدر ساده لوح دختر را به خاطر این ماجرا سرزنش می کنند. اما هجوم مامورین و ایجاد قرنطینه در اطراف رود مجالی برای این کارها باقی نمی گذارد. نیمه شب در قرنطینه، موبایل گانگ دو زنگ می خورد. هایون سئو زنده است و از لانه جانور با او تماس گرفته است. مامورین حرف های آنها را باور ندارند و به دلیل هراس از پخش ویروسی که جانور در محیط پخش کرده، اجازه خروج از قرنطینه را هم نمی دهند. به همین خاطر خانواده پارک از قرنطینه پا به فرار می گذارند تا به هر وسیله ای که شده هایون سئو را نجات دهند...
▪ چرا باید دید؟
جوون هو بونگ متولد ١٩٦٩ نام چندان آشنایی برای تماشاگر ایرانی نیست. او در سال ١٩٩٩ با نوشتن فیلمنامه شبح[بایونگ چون مین] وارد سینما شد. شبح یک فیلم اکشن مهیج درباره اولین زیر دریایی اتمی کره بود که با استقبال خوب تماشاگران روبرو شد. سال بعد جوون هو بونگ اولین فیلمش را به نام سگ هایی که پارس می کنند گاز نمی گیرند کارگردانی کرد. فیلم بر خلاف اثر قبلی یک کمدی درباره یک استاد پاره وقت کالج و دلگیری اش از پارس سگ همسایه بود. فیلم توانست جایزه فیپرشی جشنواره هنگ کنگ را به خاطر طنز سیاه و پرداخت قدرتمندش به چنگ آورد و در جشنواره های بوگوتا، بوئنوس آیرس و اسلیم دنس نیز بدرخشد. سه سال بعد دومین فیلم جوون هو بونگ به نام خاطراتی درباره قتل به نمایش در آمد. خاطراتی درباره قتل[با شرکت کانگ هو سونگ] بر اساس قتل های زنجیره ای اواسط دهه ١٩٨٠ و تلاش های نافرجام دو کارآگاه پلیس برای یافتن قاتل ساخته شده بود. جوایز فراوانی-از جمله جایزه بزرگ و ویژه جشنواره فیلم های پلیسی کنیاک و جایزه فیپرشی جشنواره سن سباستین- که این فیلم برای کارگردانش به ارمغان آورد، زمینه ساز پخش گسترده جهانی آن شد. سه سال گذشته و جوون هو بونگ با سومین فیلمش در ژانری کاملاً متفاوت بازگشته است. اتفاقی که باعث شده تا منتقدان بسیاری به احترام این جانور کلاه از سر بر گیرند.
جانور در درجه اول فیلمی ١١ میلیون دلاری و طبعاً برای سینمای کره جنوبی یک محصول بزرگ و گران قیمت است. قسمت عمده این مبلغ صرف جلوه های ویژه و خلق جانوری شده که نامش را به فیلم بخشیده است. اما نگاهی دوباره به جانور می تواند توانایی های کارگردانش را در ساخت فیلمی پذیرفتنی از قصه ای در خور فیلم های درجه سه ویدیویی دهه هشتادی ثابت کند. سینمای کره در سال های اخیر کارگردان های با استعدادی چون کیم کی دوک و چان ووک پارک را به سینمای دنیا هدیه کرده است. روندی که به نظر می رسد در سال های آتی ادامه خواهد یافت. جوون هو بونگ نیز یکی از این فیلمسازان است که با اندکی تفاوت در کنار چان ووک پارک قرار می گیرد. هر دو کارگردان بر خلاف کیم کی دوک به خلق هیجان و تعلیق علاقه زیادی دارند و فیلم های شان از سوی تماشاگر عادی نیز بهتر پذیرفته می شود. اتفاقی که می تواند سینمای محلی کره جنوبی را از نظر اقتصادی بهبود بخشیده و درهای بازار جهانی را نیز به روی آنان بگشاید.
جوون هو بونگ با کارنامه کوتاهش ثابت کرده، کارگردانی مسلط به ژانرها و قادر به نوآوری یا تلفیق مبتکرانه آنهاست. وقتی صحبت از ژانر می کنیم باید نگاهی به فیلم های با محوریت هیولاها در تاریخ سینما بیندازیم. اغلب این فیلم ها ترکیب از دو ژانر علمی تخیلی و تریلر هستند یا اکشن های فانتزی به شمار می روند. اما جانور بدون این که از استحکام آن کاسته شود از ژانری به ژانر دیگر جهیده و موفق به رساندن درام شخصیت های خود به سر منزل نهایی گردد. بونگ با نشان دادن جانور از اولین سکانس فیلم توجه تماشاگر را از وی و حملاتش به سوی شخصیت های نه چندان متعادل خود معطوف می کند. در واقع جانور خطرناک او ضعیف ترین حلقه فیلم است. حتی تعمداً ظاهری کمیک به او داده شده : چیزی میان جانوری دریایی و دایناسور! و تلاش می شود تا مصنوعی بودن آن مشخص باشد. ولی با این حال صحنه پردازی ماهرانه بونگ سبب می شود که در چند سکانس تماشاگر بی اختیار دچار دلهره و هیجان شدیدی شود. جانور از طعنه به آمریکایی ها-به عنوان نیروی نظامی مزاحم و حتی نابود کننده محیط زیست- هم غافل نیست و حتی می کوشد با اشاره به وقایع دوره جنگ سرد-خاستگاه اصلی فیلم های هیولایی- جنبه ای مستند گونه نیز به فیلم اعطا کند. جانور یک نمونه کامل برای تفریح ، برای آشنایی با سینمای رو به رشد کره جنوبی یک نمونه کامل و برای دوستداران سینما خیال پرداز فرصتی برای آشنایی با کارگردانی تازه نفس از شرق دور است!
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید