دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ / Monday, 24 September, 2018

شورت باس Shortbus


شورت باس    Shortbus
▪ نویسنده و کارگردان: جان کامرون میچل.
▪ موسیقی: یو لا تنگو.
▪ مدیر فیلمبرداری: فرانک جی. دمارکو.
▪ تدوین: برایان ای. کیتز.
▪ طراح صحنه: جودی اسنس.
▪ بازیگران: سوک ین ل[سوفیا]، پل داوسون[جیمز]، لیندزی بیمیش[سورین]، پی جی دبوی[جمی]، رافایل بارکر[راب]، پیتر استیکلس[کالب]، جی برنان[ست]، آلن مندل[توبیاس]، آدام هاردمن[جسی].
▪ ١٠١ دقیقه. محصول ٢٠٠٦ آمریکا. برنده جایزه تماشاگران جشنواره آتن، برنده جایزه بهترین طراحی صحنه و فیلمنامه و نامزد جایزه بزرگ جشنواره گیخون، برنده جایزه بهترین بازیگر/پل داوسون از جشنواره گلیتر، نامزد بهترین گروه بازیگران از جشنواره گاتام، برنده بهترین تهیه کنندگی از مراسم روحیه مستقل، برنده جایزه گولدن آی برای بهترین فیلم از جشنواره زوریخ.
▪ ژانر: درام، عاشقانه.
چند شهروند نیویورکی وارد باشگاهی مخصوص به نام Shortbus در بروکلین به سرپرستی جاستین باند می شوند تا در آنجا مسائل مربوط به روابط جنسی خود را حل کنند. راب و سوفیا زوجی ازدواج کرده و خوشبخت هستند. تنها چیزی که این خوشبختی را مختل کرده، نرسیدن سوفیا به اوج لذت جنسی است. از بازی روزگار این که سوفیا مشاور زوج هایی است که دارای مشکلات جنسی هستند! دو نفر از مراجعین وی جمی و جیمز-زوجی همجنسگرا- هستند که پنج سال زندگی مشترک به شیوه تک همسری داشته اند. جیمز-روسپی مذکر سابق- می خواهد مرد دیگری را نیز وارد این رابطه کند. ست شاید مردی باشد که می تواند وارد این خانواده شود، اما کالب، چشم چرانی که در ساختمان روبرویی آنها ساکن است، نظر دیگری دارد.همزمان سوفیا نیز که به همراه راب به شورت باس پا گذاشته است با سورین ملاقات می کند، زنی که او هم رازهایی برای آشکار کردن دارد....
▪ چرا باید دید؟
جان کامرون میچل متولد ٢١ آپریل ١٩٦٣ ال پاسو، تگزاس، در محیطی نظامی بزرگ شده و به مدرسه کاتولیک ها رفته است. اما خیلی زود دنیای موسیقی و نمایش او را به سوی خود جذب کرد و در ١٩٨٥ با ایفای نقشی کوچک در یک فیلم وارد سینما شد و بازیگری را به عنوان حرفه اصلی خود برگزید. بازی در نمایش های برادوی و فیلم های تلویزیونی زمینه را برای نویسندگی و فیلمسازی وی فراهم کرد. در ١٩٩٨ نمایشنامه موزیکال Hedwig and the Angry Inch را درباره یک آوازخوان راک تغییر جنسیت داده و عاشق سابق او نوشت. سه سال بعد همین نمایشنامه را به فیلم برگرداند و برای اولین بار روی صندلی کارگردانی نشست. هم نمایشنامه و هم فیلم [همین طور بازی خود میچل در فیلم]توجه شدید منتقدان را جلب کرد و خیلی سریع تبدیل به فیلمی محبوب شد. Hedwig and the Angry Inch بیش از ٢٥ جایزه بین المللی و معتبر به چنگ آورد. اتفاقی حیرت انگیز برای یک فیلمساز جوان در اولین تجربه اش که برداشتن قدم بعدی را خواه ناخواه دشوارتر می کرد. از این رو میچل دو سال بعدی را صرف تحقیق در زمینه انحراف های جنسی نموده و سپس شروع به نوشتن فیلمنامه Shortbus کرد. فیلم اولین بار در جشنواره کن سال ٢٠٠٦ به نمایش در آمد و به خاطر هم آغوشی بازیگران به صورت واقعی در برابر دوربین سر و صدای زیادی به پا کرد. همین جنجال ها زمینه ساز عدم نمایش آن در بسیاری از کشورها شد، با این وجود Shortbus در چند جشنواره دیگر نیز به نمایش در آمده و سبب مقایسه او با کارگردان هایی چون پازولینی شد.
Shortbus از آن فیلم هایی است که باید درباره آن صفحات زیادی را سیاه کرد، چون پیچیده و سرشار از پیرنگ های فرعی فکر شده است. هر کدام از این پیرنگ ها خود داستانی مستقل به شمار می رود و از سوی دیگر بر غنای فیلم نیز می افزاید. نام ها به دقت انتخاب شده است[از جمله سورین که از نام قهرمان مرد رمان کلاسیک Venus in Furs لئوپولد فون زاخر مازوخ گرفته شده است. بله! همان کسی که ابداع کلمه مازوخیسم را مدیون او هستیم] و از همه شیوه های نمایشی-مانند فیلم در فیلم- برای پیشبرد قصه کمک گرفته شده تا بحران روحی جامعه آمریکایی را که به رغم وجود آزادی های بی حد و حصر هنوز نتوانسته راه حل هایی مثبت برای مشکلات جنسی خود بیابد، نشانه رود. جامعه ای که بر خلاف تبلیغات انجام شده، خوش ندارد در باره این چنین معضلاتی سخنی به آشکار بر زبان بیاورد. کامرون میچل می گوید که تابوها در سرزمین او شکل عوض کرده اند، سکس تبدیل به چیزی مسخره شده و تنهایی بیداد می کند. و تحقیر و سرکوب سکه رایج است.
Shortbus یک فیلم مستقل[٢ میلیون دلار هزینه تولید] و جسورانه به معنای واقعی کلمه است. فیلمی بر آشوبنده که متعلق به سینمای پس از یازده سپتامبر و تصویر گر زندگی های بی سر و سامان نیویورکی های خسته از سیاست های بوش است. تلاش می کنیم تا برای هفته های بعد نقدی مفصل بر این فیلم و مصاحبه ای مبسوط با کارگردان آن فراهم کنیم. تا آن روز بکوشید فیلم را یافته و با صبر و دقت تماشایش کنید. مطمئن باشید به اندازه سالو یا ١٢٠ روز سودوم آزاردهنده نیست!


منبع : موج نو

مطالب مرتبط

اجرای قوی، فیلمنامه ضعیف

اجرای قوی، فیلمنامه ضعیف
● (نقدی بر فیلم حكم)
هیچكاك در جایی گفته: «برای ساختن یك فیلم خوب، سه چیز لازم است: فیلمنامه خوب، فیلمنامه خوب و فیلمنامه خوب.» این گفته، تائیدی است بر این حقیقت كه مهمترین ركن یك فیلم، فیلمنامه است. بدیهی است كه از یك فیلمنامه ضعیف، نمی توان یك فیلم قوی ساخت. كارگردان، فیلمبردار و تدوینگر قوی هم نمی توانند براساس یك فیلمنامه ضعیف، فیلمی خوب بسازند. فیلم حكم به خوبی این حقیقت را ثابت می كند. وظیفه اصلی یك فیلم در وهله اول، روایت یك داستان است. داستانی با پیرنگ منطقی و استوار بر روابط علی و معلولی، شخصیت های تعریف شده و چارچوبی منسجم كه با فصل بندی مناسب، داستان را در كنترل داشته باشد و آن را در جاده ای درست به جلو ببرد و اطلاعات ضروری را در زمان لازم به تماشاگر منتقل كند. داستان حكم با همان سكانس اول، كه سكانسی بی نقص و از نظر فضاسازی و فیلمبرداری عالی است، آغاز می شود و این از نقاط قوت فیلم است. یعنی آغاز داستان بدون هیچ مقدمه پردازی. ولی مشكل اصلی این است كه بعضی از وقایع مهم و كلیدی فیلم حكم، صرفاً اتفاق می افتند بی آنكه تماشاگر دلیل اصلی آنها را بداند؛ نظیر صادر شدن حكم قتل محسن (پولاد كیمیایی) توسط جلال.
یا دلیل رضا معروفی (عزت الله انتظامی) برای همراه شدن با گروه سه نفره محسن، فروزنده و سهند یا اینكه چرا فروزنده آنقدر مشتاق است تا محسن را بكشد و... . اینكه روایت در نهایت باید توسط تماشاگر ساخته شود و اینكه فیلمنامه نویس نباید تمام اطلاعات را به تماشاگر تزریق كند درست است. فیلمنامه نویس می تواند و باید با فاصله گذاری و تاخیر در دادن اطلاعات، حس كنجكاوی تماشاگر را بر انگیزد و او را وادار به طرح فرضیاتی درباره علل اتفاقات و چیستی شخصیت ها كند ولی فرضیاتی كه تماشاگر می سازد در جایی از داستان باید تایید یا انكار شوند و جای خود را به حقایق اصلی داستان بدهند.
و این اتفاقی ا ست كه در حكم نمی افتد. از طرف دیگر، در یك فیلمنامه متعارف یك خط داستانی اصلی وجود دارد و چند خط داستانی فرعی. خطوط فرعی یا مستقیماً به خط داستانی اصلی مرتبط می شوند و یا در جهت شخصیت پردازی شخصیت های اصلی عمل می كنند. در حكم ظاهراً داستان محسن و فروزنده، خط اصلی ماجرا را می سازد. چند خط داستان فرعی نیز در كنار این خط اصلی در جریان هستند. داستان سهند و معشوقه ازدست رفته اش، دریا. داستان زندگی رضا معروفی- كه به نوعی نقش پدرخوانده گنگسترها را بازی می كند- و داستان دنیای مخفی گنگسترها. در این میان، داستان سهند و دریا به هیچ وجه ربطی به داستان اصلی ندارند زیرا در درجه اول این دو شخصیت، شخصیت هایی زائد، منفعل و تحمیلی هستند و وجودشان در داستان به هیچ وجه توجیه پذیر نمی تواند باشد.
پرداختن به زندگی خصوصی رضا معروفی، تا آنجا كه به شخصیت پردازی او كمك می كرد امری لازم و حتی واجب بود. ولی سكانس گیتارزدن دختر عقب مانده او، ربطی به داستان ندارد و به نظر می رسد كه تنها بهانه برای وجود این سكانس نسبتاً طولانی، همان فعل «گیتار زدن» است. وگرنه با یك جمله یا دو سه پلان كوتاه هم می شد به تماشاگر گفت كه رضا معروفی یك دختر عقب مانده دارد. داستان دنیای گنگسترها هم می توانست به شكلی كمرنگ در حاشیه فیلم در جریان باشد. البته نمی توان از اشتیاق فیلمساز برای «گنگستریزه» كردن فیلم و در واقع هجو دنیای گنگسترها صرف نظر كرد. با این وجود، فضای هجوآلود دنیای گنگسترهای فیلم، همخوانی چندانی با فضای سیاه داستان اصلی ندارد. در واقع یكی از مشكلات اصلی این فیلم، كه به متشتت شدن فیلمنامه انجامیده، این است كه فیلمساز می خواهد همه چیز را با هم در یك فیلم داشته باشد. البته این امر هم می توانست به شكلی درست محقق شود البته با یك پیرنگ داستانی منسجم و منطقی كه بر پایه روابط علی چیده شده باشد. یكی از ایرادهای اساسی فیلمنامه حكم، ضعف مفرط شخصیت پردازی است. بدترین نوع شخصیت پردازی در یك فیلم این است كه شخصیت ها، خود درباره خود و دلیل اعمالشان توضیح بدهند و خودشان را معرفی كنند. این اتفاقی ا ست كه كم و بیش در حكم می افتد. شخصیت اصلی، محسن- كه فكر می كنم قرار است تركیبی باشد از شخصیت آلن دلون(كاستلو) در سامورایی و آل پاچینو در پدرخوانده- هنگامی كه در رستوران با «حد میثاق» (شكیبایی) صحبت می كند، خود را معرفی می كند و می گوید:«عقیده اگر بد اجرا بشه، دلیلی بر بد بودن عقیده نیست» و بعد، «اسم[اعمال من] اعتراضه.» پرنده در قفسی كه در سامورایی بود را به یاد بیاورید. این پرنده و قفسش، بسیار بیشتر و موثرتر از ده ها خط دیالوگ، شخصیت كاستلو را به تماشاگر معرفی می كند. شخصیت های حكم، در داستان سرگردان هستند و اهداف چندان مشخصی ندارند. آنها صرفاً با كلام، خودشان را توضیح می دهند و گهگاه، جملات نغز و زیبا اما شعارگونه ای را بر زبان می آورند كه در بسیاری موارد ربط چندانی به صحنه و ماجرا پیدا نمی كنند؛ جملاتی كه به فیلمساز تعلق دارند نه به شخصیت ها. اصولاً حكم فیلم بسیار پردیالوگی است. در اینكه بیان تصویری از نظر تاثیرگذاری، قابل قیاس با بیان صوتی نیست شكی نیست. مثلاً سكانس اولین ملاقات رضا معروفی و گروه سه نفره محسن، فروزنده و سهند در كنار محوطه ساحل را در نظر بگیرید. محوطه به وسیله نرده هایی از دریا (نماد آزادی و رهایی) جدا شده. رضا معروفی به طرف درِ نرده ها می رود ولی در، كه مستقیماً به دریا راه دارد، به وسیله روبانی قرمز بسته شده. این تصویر ساده و موثر به تماشاگر می گوید كه عشق _كه رنگ قرمز نماد آن است- رضا را اسیر كرده. از طرف دیگر، نرده ها در پس زمینه تصویر محسن، فروزنده، سهند و رضا معروفی دیده می شود و بر آزاد نبودن و دربند بودن آنها تاكید می كند. یا صحنه ای كه رضا معروفی را- كه قصد دارد به گروه سه نفره بپیوندد- در نمای باز در حال رد شدن از یك پل نشان می دهد و به نوعی به تماشاگر می گوید كه این مرد (رضا معروفی)، در حال وارد شدن به یك مرحله جدید از زندگی اش است. كاركرد چنین صحنه هایی، بسیار بیشتر از دیالوگ هایی است كه احساسات و افكار كاراكترها را اعلام می كند. حكم از نظر سبك (میزانسن، فیلمبرداری، تدوین و...) فیلمی قوی و شاید برترین فیلم كیمیایی است. اما نكته این است كه قوی بودن سبك (تكنیك) نمی تواند ضعف فیلمنامه را جبران كند. ای كاش این سبك و اجرای قوی با فیلمنامه ای قوی همراه می شد؛ آنگاه حكم مطمئناً بهترین فیلم استاد لقب می گرفت؛ استادی كه هنوز با قیصر و داش آكل و غزلش زندگی می كنیم.

وبگردی
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر
ویدئوی جنجالی وزیر بهداشت؛ #خودت_بمال / تمسخر و تحقیر بیمار نیازمند توسط وزیر - وزیربهداشت بهترین توصیه رو به اون پیرمرد بیچاره کرد که گفت: خودت بمال. پیرمرد باید دستش رو محکم می‌مالید به گوش وزیر تا یک بار هم که شده از تخت اخلاق فرعونی بیاد پایین
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص
نیاز شدید تلویزیون به بدحجابها در روزهای خاص - کاش در این میان یکی به ما بگوید که بالاخره بی حجاب بد است، خوب است؟ چه زمانی بد است؟ چه زمانی خوب است؟
پاییز بازار ثانویه
پاییز بازار ثانویه - اگر ما نتوانیم تفاوت فاحش قیمت ارز در بازار آزاد و ثانویه را جبران کنیم و نتوانیم به بازار ثانویه عمق کافی ببخشیم عملا بازار ثانویه از دور خارج خواهد شد. قرار بود بازار ثانویه و آزاد یک تفاوت حداقلی داشته باشند. قرار بود نهایتا اختلاف قیمت در این دو بازار ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان باشد نه هفت هزار تومان!
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی
حال فعلی ! یا ناتوانی در تشخیص حال قبلی - حمید رسایی عضو جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه توییتر نسبت به اهانت زشت امیر تتلو به امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش واکنش تندی نشان داد.
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+)
ویدئو/ وحشت پزشکان از تولد نوزاد تک چشم در اندونزی (۱۶+) - پزشکان هنگامی که یک نوزاد دختر اندونزیایی را در یکی از بیمارستان های این کشور به دنیا آوردند بسیار وحشت زده شدند. نوزاد تازه متولد شده با یک چشم بزرگ روی پیشانی اش متولد شد و پس از هفت ساعت درگذشت.
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای !
بازنشر نامه استاد به امیر تتلو! / معیار تشخیص حق از باطل گشته ای ! - فردی به نام علی‌اکبر رائفی‌پور كه رسانه‌‌های اصولگرا از او به عنوان «استاد، محقق و پژوهشگر» یاد می‌كنند! در تاریخ 29 اردیبهشت 96 (در كوران انتخابات ریاست‌جمهوری) در نامه‌ای سرگشاده به امیرحسین مقصودلو (تتلو) نوشت: «امیر جان بخوان، تو باید بخوانی، عیبی ندارد! سرت را بالا بگیر و خدا را شکر کن که به واسطه تو این همه نفاق را آشکار کرد! دلت محکم باشد پهلوان! تو فقط بخوان، بخوان
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی
جنجال احمد خمینی در VIP عزاداری حسینی - انتشار عکس‌های نشستن احمد خمینی زیر کولر در بخش وی‌آی‌پی هیات که پوششی شیشه‌ای دارد و از سینه‌زنان جداست، پس از توضیح او که گفت آن جایگاه مربوط به «روحانیون درجه یک و دو قم» است و «اون بالا معممین میشینن که لباسشون چون زیاده باعث گرمازدگی نشه»، با واکنش‌های تندتری هم همراه بود.
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن!
واکنش جالب رهبری به روبوسی کیارستمی با داور خانم جشنواره کن! - واکنش جالب مقام معظم رهبری به روبوسی کیارستمی با خانم داور جشنواره کن از زبان عزت الله ضرغامی
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش
لحظه هولناک در چاه انداختن دختر بچه توسط پسرعمویش - این فیلم که توسط دوربین های امنیتی گرفته شده لحظه به چاه انداختن دختر 5 ساله ای در اصفهان توسط پسر بچه ای کوچک را به تصویر کشیده است.
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی
آشنایی با لامبورگینی! کاملا ایرانی - جوان خوش ذوق ایرانی لامبورگینی! تماما ایرانی را طراحی و تولید کرده است.
سلطان سکه
سلطان سکه - اولین جلسه دادگاه "وحید مظلومین" معروف به سلطان سکه به همراه ۱۴ نفر از همدستانش امروز در شعبه دو دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی زرگر و به صورت علنی برگزار شد.
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر
ریحانه یا لیلا؟! / حاشیه سازی ریحانه پارسا بازیگر سریال پدر - با وجود اینکه چند روزی است سریال پر حاشیه "پدر" به پایان رسیده است، اما انتشار تصاویر ریحانه پارسا بازیگر نقش اول زن این سریال جنجال تازه‌ای به پا کرده است. این جنجال در حالی ایجاد شده که سازندگان سریال "پدر" به دنبال تولید فصل دوم آن هستند.