جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دولت نهم در آیینه قهرمانی


دولت نهم در آیینه قهرمانی
۲ سال دیگر وقتی عمر دولت نهم به پایان برسد، زمانی كه كارشناسان ورزش بخواهند عملكرد سازمان ورزش را ارزیابی كنند بدون شك ورزش قهرمانی یكی از حوزه های برجسته ای خواهد بود كه دولتی ها و علی آبادی به عنوان رییس ورزش كشور به آن خواهند بالید.
جایی كه با توجه به تأكید معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی در راستای توسعه كمی و كیفی ورزش به ویژه در بخش قهرمانی و بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود در استان های كشور با توجه به استعدادها و نخبگان ورزشی، طرح آمایش سرزمین رشته های ورزشی(اولویت بندی رشته) اجرا می شود.
كیومرث هاشمی معاون سازمان تربیت بدنی و رییس مركز توسعه ورزش قهرمانی كشور كه در دوره حضورش در ورزش برنامه های ویژه ای را برای بالا رفتن سطح كمی و كیفی ورزش انجام داده در یكی از بهترین برنامه ها طرح آمایش سرزمین ورزش كشور را تدارك دیده جایی كه بر اساس توانمندی های استان ها، سازمان تربیت بدنی سرمایه گذاری می كند تا استعدادهای پنهان شكوفا شود.
معاون سازمان تربیت بدنی و رییس مركز توسعه ورزش قهرمانی این برنامه را انقلابی در ورزش كشور می داند: « در صورتی كه این برنامه اجرا شود می توانیم شاهد انقلابی اساسی در ورزش باشیم. بر این اساس در هر استان با توجه به استعدادهای موجود، سرمایه گذاری می كنیم تا بتوانیم در آینده شاهد شكوفایی استعدادهایی باشیم كه در كشور وجود دارند. به عنوان نمونه در اردبیل ما بر روی رشته های وزنه برداری، بدمینتون، دوچرخه سواری، والیبال و بسكتبال به طور ویژه سرمایه گذاری خواهیم كرد.»
با توجه به این طرح كه از سوی دفتر استعداد یابی و قهرمان پروری تهیه شده، شش گروه ورزش های پایه، ورزش های ملی و محبوب، رشته های ورزشی مدال آور، ورزش های شانس مدال، ورزش های منتخب طرح و ورزش ویژه هر استان در نظر گرفته شده تا استان ها منهای چهار گروه مشترك در طرح، بر اساس ظرفیت ها و قابلیت های موجود دست به سرمایه گذاری بزنند. نكته جالب در طرح این است كه رشته های كشتی و فوتبال به عنوان تنها ۲ رشته ملی و محبوب در این تقسیم بندی قرار گرفته اند و این دو رشته ورزشی به لحاظ گرایش های مردمی در اكثر استان های كشور و همچنین كسب مدال های متعدد در مسابقات المپیك، جهانی و آسیایی در رشته كشتی، برای تمامی استان های كشور منظور شده است. همین یك نكته كافی است تا متوجه شویم كه این برنامه با بررسی و دقت كامل نوشته شده و برنامه ای نیست كه تنها مانند دوره های گذشته برای « فرافكنی» افكار عمومی باشد.
جالب است كه با وجود نكات مثبت فراوان این برنامه تاكنون كمتر رسانه ای به آن پرداخته و شاید اخبار حاشیه ای فوتبال، این برنامه و راهبرد ورزش را تحت الشعاع قرار داده است. به هر حال آینده مشخص می كند كه این برنامه تا چه حد می تواند « انقلابی» در ورزش باشد. در این راه باید از حمایت های مهندس علی آبادی از مركز توسعه ورزش قهرمانی یاد كرد كه امكانات و ابزار لازم را در اختیار این مركز قرار داده تا همچون گذشته این مركز بتواند به عنوان قلب تپنده ورزش به حیات خود ادامه دهد.
یكی دیگر از اقداماتی كه مركز توسعه ورزش قهرمانی كشور فعلی را در مقایسه با دوره های پیشین متمایز ساخته تعامل میان رؤسای فدراسیون ها و مدیران كل تربیت بدنی استان هاست. اردیبهشت گذشته بود كه سمیناری با حضور معاونان سازمان تربیت بدنی و مدیران ورزشی در مشهد مقدس برگزار شد. سمیناری كه در پنج كار گروه جلساتی را برگزار كرد تا نخستین قدم عملی برای نزدیك شدن به مهمترین هدف سازمان كه تعامل بین رییسان فدراسیون ها و مدیران كل تربیت بدنی استان هاست برداشته شود.
پس از این جلسه بود كه كیومرث هاشمی این اقدام را راهی برای رسیدن به چشم انداز مد نظر سازمان تربیت بدنی دانست و گفت: « برای رسیدن به چشم انداز مد نظر سازمان تربیت بدنی باید تعاملی بین مجموعه مدیریت های اجرایی در استان ها، مدیریت های ستادی در سازمان تربیت بدنی و مدیریت فنی كه در فدراسیون ها هستند، به وجود آید كه اگر این تعامل به شكل مطلوبی در این سمینار انجام شود بدون تردید به چشم انداز مطلوب ورزش كشور خواهیم رسید. ما در این برنامه باشگاه ها را به عنوان متولیان اصلی ورزش بسیار مورد توجه سازمان هستند و با توجه به تأكیدات مقام معظم رهبری در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی، میتوانیم در بخش خصوصی سازی در باشگاه ها، در كارگروه مورد نظر به دستاورهای مهمی دست پیدا كنیم. ضمن آنكه مشكلات بخش های مختلف باشگاه ها و نحوه ارزیابی هیأت های ورزشی نیز در این كارگروه مطرح خواهد شد.»
در حالی كه در دوره های پیشین سازمان تربیت بدنی یكی از نكات تاریك رابطه میان مدیریت كلان ورزش با فدراسیون ها ومدیران اداره كل تربیت بدنی استان ها بوده اقدام مثبت مركز توسعه ورزش قهرمانی برای تعامل با روسای فدراسیون ها و مدیران اداره كل تربیت بدنی می تواند نقطه تحولی در ورزش كشور باشد كه چه بسا حتی پس از پایان این همایش بزرگان و قدیمی های ورزش كشور از جمله ناطق نوری و یزدانی خرم از آن به عنوان یكی از « بی نظیرترین» سمینارها یاد كردند.
كسب مدال های رنگارنگ از بازیهای آسیایی دوحه یكی دیگر از نكات مثبت دوره فعلی سازمان تربیت بدنی است. ایستادن بر سكوی ششمی در معتبرترین رقابت ورزشی در قاره كهن از بهترین نتایج ورزش كشور در چند سال اخیر بوده است.
هر چند كه هیچ گروهی نمی تواند این موفقیت را به نام گروه خود ثبت و ضبط كند اما بدون شك مهندس علی آبادی و معاونش كیومرث هاشمی با سابقه و تحصیلات در مدیریت ورزش یكی از رهبران رسیدن به این موفقیت هستند و آنها در موفقیت های ورزش در چند سال اخیر چه بر روی صحنه و چه پشت آن نقش بی بدیلی داشته اند . هاشمی با نظارت دقیق بر برنامه های پنج ساله فدراسیون ها و حضور فعال در جلسات از پیش تعیین شده ورزش را به همان راهی می برد كه نتایج اش در بازیهای آسیایی دوحه و دیگر مسابقات ورزشی مشخص شده و روز به روز روند صعودی آن افزایش می یابد.
حتی منتقدان عملكرد سازمان ورزش دولت نهم متفق القول بر این نكته تأكید دارند كه ورزش در كشور از حالت دیمی خارج شده و برنامه های مدرن ورزش جایگزین برنامه های سنتی سابق شده اند.
این روزها همه بابت موفقیت های بسیار بزرگ بسكتبال، والیبال، دو ومیدانی، جانبازان و معلولان و واترپولو به اهالی ورزش تبریك می گویند . یكی رؤسای فدراسیون ها را عامل پیروزی ها می داند دیگری سخن از مربی داخلی و خارجی می گوید و ... ، اما كمتر كسی از عامل مهمی چون حمایت سازمان تربیت بدنی و حسن انجام وظایف این سازمان یاد می كند. سازمان تربیت بدنی و حوزه تخصصی آن یعنی مركز توسعه ورزش قهرمانی با نظارت بر عملكرد و برنامه های فدراسیون ها به درستی آنها را به سمت اهداف تعیین شده هدایت كرده و نقش بسیاری در این موفقیت ها دارد .
هاشمی با گفتن جملاتی مهمترین سر فصل های ورزش كشور را تشریح می كند و همین جملات
می تواند آینده ورزش را با افق روشن پیش رویمان قرار دهد: « گرفتن برنامه پنج ساله( برنامه محوری) فدراسیون های ورزشی، ارزیابی عملكرد فدراسیون ها و هیأت های ورزشی بر اساس نظام استعداد یابی، آیین نامه اجرایی باشگاه ها، برنامه عملیاتی گوانگ جو ،۲۰۱۰ ایجاد روندی جدید در شیوه استعداد یابی، تعامل سازمان تربیت بدنی با دانشگاه ها و آموزش و پرورش، اجرای طرح آمایش ورزش كشور، نظام مند كردن ساختار اداری و مالی فدراسیون ها و برگزاری مسابقات المپیاد ایرانیان در كشور و توجه ویژه به بخش مالی از مهمترین سر فصل های كاری حوزه ورزش قهرمانی است كه در سازمان تربیت بدنی در حال اجراست.»
دو سال دیگر و وقتی عمر دولت نهم به پایان برسد، زمانی كه كارشناسان ورزش بخواهند عملكرد سازمان ورزش را ارزیابی كنند بدون شك به نكات برجسته ای بر خواهند خورد كه به خوبی گواه عملكرد مناسب سازمان ورزش در دولت نهم است. دولتی كه با حمایت های دكتر احمدی نژاد و تلاش های مهندس علی آبادی به عنوان معاون وی و ریاست سازمان تربیت بدنی انقلابی را در ورزش كشور ایجاد كرده است.
حسن رشیدی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید