جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


آغاز نبرد بریتانیا


آغاز نبرد بریتانیا
۶۷ سال پیش ، در روز ۳۰ ژوییه سال ۱۹۴۰ میلادی مارشال هرمان گورینگ ، فرمانده لوفت وافه ، نیروی هوایی آلمان آغاز «نبرد بزرگ هوایی» علیه بریتانیا را دقیقا با استفاده از همین عبارات اعلام كرد.
هنوز زمان زیادی از به زانو درآمدن فرانسه در مقابل ارتش آلمان نازی سپری نشده بود كه هیتلر تصمیم گرفت ارتش خود را برای اشغال بریتانیا ، آخرین قدرت اروپایی كه هنوز در برابر او مقاومت می كرد ، بسیج كند.
برای شكست بریتانیا ، هیتلر ابتدا ناگزیر بود بر آسمان مانش تسلط یابد.
لوفت وافه ۷۰۰ فروند هواپیمای جنگنده را وارد نبرد كرد ، اما با مقاومت سرسختانه خلبانان بریتانیایی «فایتركماند» كه همین تعداد هواپیما را در اختیار داشتند ، مواجه شد از ماه ژوییه تا اكتبر سال ۱۹۴۰ میلادی ، ۴۱۵ خلبان بریتانیایی در این نبرد تعیین كننده كشته شدند.
وینستون چرچیل نخست وزیر بریتانیا در روز ۲۰ اوت ۱۹۴۰ میلادی تقدیر مردم بریتانیا را از خلبانان بریتانیایی با این عبارت بیان كرد: «هرگز در تاریخ جنگ ها چنین تعداد عظیمی از مردم مدیون چنین تعداد اندكی از مردان نبوده اند».
هیتلر كه موفق نشده بود نیروی هوایی بریتانیا را مغلوب كند ، شكست خود را پذیرفت و از روز ۱۲ اكتبر ۱۹۴۰ میلادی طرح اشغال بریتانیا را كنار گذاشت اما قبل از آن در روز ۷ سپتامبر سال ۱۹۴۰ میلادی تاكتیك جدیدی را اتخاذ كرد و آن بمباران بی وقفه و گسترده شهرهای بریتانیا به امید در هم شكستن روحیه دشمن بود.
با آغاز این تاكتیك نخستین بار محله های پرجمعیت ناحیه ایست اند لندن هدف بمباران شدید لوفت وافه قرار گرفتند.
شهر كاونتری در شب های ۱۴ و ۱۵ نوامبر سال ۱۹۴۰ میلادی هدف شدیدترین بمباران ها قرار گرفت و تقریبا با خاك یكسان شد.
در لندن كاخ بوكینگهام از بمباران ها در امان نماند و به شدت آسیب دید. از روز ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۴۰ تا ۱۰ مه سال ۱۹۴۱ میلادی بمب افكن های آلمانی برای در امان ماندن از دفاع ضد هوایی بریتانیا به حملات بی وقفه شبانه مبادرت ورزیدند و هر شب موجی شامل ۱۵۰ تا ۲۰۰ فروند هواپیمای بمب افكن شهرهای بریتانیا را بمباران می كردند.
در جریان این بمباران ها بیش از۵۰۰۰۰ غیرنظامی جان خود را از دست دادند.
پس از حمله ارتش آلمان به روسیه ، هیتلر كه متقاعد شده بود قادر به شكست بریتانیا نیست حملات هوایی خود را متوجه خاك روسیه كرد.
به این ترتیب در روز ۳۰ ژوییه سال ۱۹۴۰ نبرد بریتانیا كه در تاریخ به همین نام مشهور است آغاز گردید. بمباران شهرهای بریتانیا موجب شد تا در روز ۱۴ فوریه سال ۱۹۴۲ میلادی وینستون چرچیل براساس مثل قدیمی «چشم در مقابل چشم ، دندان در مقابل دندان» تصمیم بگیرد تا برای مقابله به مثل به نوبه خود شهرهای آلمان را بمباران كند.
بهرام افتخاری
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید