سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ / Tuesday, 19 February, 2019

بوش، بهداشت و آموزش


بوش، بهداشت و آموزش
من به سیاست های بوش در عرصه بهداشت و آموزش نخواهم پرداخت و بیشتر به آنچه همسایگانش در این عرصه ها صورت می دهند می پردازم. همچنین باید گفت که این مقاله در حکم یک بیانیه آنی و فی البداهه نیست. به گزارش آسوشیتدپرس، جرج بوش در مقابل دویست و پنجاه تن از نمایندگان سازمان های غیردولتی، بنیادها و گروه های خصوصی و مذهبی که همه به خرج دولت وی در واشنگتن گرد آمده بودند به هنگام افتتاح کنفرانس به زبان اسپانیایی گفت؛«Tenemos corazones grandes en este pais» یعنی ما قلب های بزرگی در این کشور داریم. از نمایندگان حاضر در کنفرانس صد تن از نواحی مختلف ایالات متحده به واشنگتن دعوت شده بودند.
این اجلاس که کنفرانس کاخ سفید پیرامون کشورهای امریکایی (قاره امریکا) نامیده می شود، بخشی از همان ایده هایی است که از سوی بوش در آغاز سفر به پنج کشور امریکای لاتین مطرح شد. در آن زمان وی اظهار امیدواری کرد که بتواند در دوره کوتاهی که از ریاست جمهوری اش باقی مانده برای منطقه کاری صورت دهد.
بوش کنفرانس مذکور را فراخواند تا به موضوعات متعدد به ویژه آموزش و بهداشت بپردازد و به بحث و گفت وگو پیرامون آن بنشیند. وی طی گفت وگویی دوستانه با شش نفر از شرکت کنندگان از گواتمالا، ایالات متحده، برزیل، هائیتی و مکزیک که در فضای تعبیه شده برای مذاکرات و گفت وگوها با او بر سر یک میز نشسته بودند اظهار داشت؛ «ما علاقه مندیم که همسایگان مان سالم و تحصیلکرده باشند.»
وی صحبت های غیرقابل تصور و خارق العاده دیگری نیز کرد که از جمله می توان به عبارت «ما در حال انجام کار و انجام مسوولیت های مان در برابر کشورهای همسایه هستیم» اشاره کرد.
بوش، رئیس خزانه داری، معاون امور نیمکره غربی و معاون امور بخش عمومی وزیر امور خارجه به ایراد سخنرانی پرداختند. آنها آنقدر حرف زدند تا صورت شان کبود شد و از نفس افتادند.
آنان متذکر شدند که بوش یک مرکز آموزشی در پاناما تاسیس کرده که تاکنون بیش از ۱۰۰ پزشک از شش کشور امریکای مرکزی از آن فارغ التحصیل شده اند. آنها موکداً به Comfort «یکی از بهترین کشتی های مجهز به ارائه خدمات پزشکی در جهان که پس از دیدار از گواتمالا برای انجام ماموریت به پاناما رهسپار شد» اشاره می کردند.
بوش پنجاه و پنج دقیقه از زمانش را به این برنامه که در یک هتل در شهر آرلینگتون در حومه واشنگتن برگزار شد اختصاص داد.
سپس کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه به این همسرایی پیوست تا از کوبا سخن بگوید.
به گزارش یک خبرگزاری دیگر، هنگامی که مجلس کشور (کوبا) در توافق با معیارهای قانون اساسی، فراخوان به انتخابات داده بود، رایس اعلام کرد؛ «ایالات متحده امیدوار است که خود کوبایی ها درباره آینده شان تصمیم بگیرند.» وی افزود؛ «واشنگتن انتقال قدرت از یک دیکتاتور به دیکتاتور دیگر را تحمل نخواهد کرد.»
بوش در سخنرانی افتتاحیه، با آگاهی از قدرت و نقش شخصی اش، ایده هایی حقیقتاً عجیب و غیرمعمول را به عنوان رئیس یک امپراتوری جهانی بیان کرد که جزئیات آن به گزارش خبرگزاری اسپانیایی افه بدین شرح است؛ «رئیس جمهور ایالات متحده، جرج دبلیو بوش، از دولت های امریکای لاتین خواست تا درست کردار و باز و شفاف باشند. رئیس جمهور ایالات متحده بر این نکته تاکید کرد که جوامعی که باز و شفاف هستند آینده یی نوید بخش را در آغوش خواهند گرفت.»
«ما انتظار داریم دولت ها درست کردار و شفاف باشند (...) ما این ایده که در آنجا پذیرای فساد در دولت باشیم را رد می کنیم.»
«ما همچنین به کمک به همسایگان محتاج مان علاقه مندیم. این کار روح ما را صیقل می دهد، اقداماتی از این دست سجایای معنوی ما را ارتقا می دهد.»
بوش می داند که دروغ می گوید و داستان های وی را نمی توان هضم کرد اما با این حال او از داستانسرایی ابایی ندارد. او مطمئن است در صورتی که آنها را هزاران بار تکرار کند بالاخره برخی، حرف هایش را باور خواهند کرد. چرا تا این حد فریبکارانه؟
چه چیزی او را عذاب می دهد؟ در چه زمانی است که اشتیاق برای اقداماتی از این دست فوران کرده؟
بوش دریافته است که نظام سیاسی و اقتصادی امپراتوری اش نمی تواند با خدمات عمده و اساسی موجود در کوبا نظیر خدمات بهداشتی و آموزشی رقابت کند و این در حالی است که کشور کوبا ۵۰ سال است که در معرض حمله و تحریم بوده است. همه می دانند که در امر آموزش، ایالات متحده متخصص فراری دادن مغزها است. سازمان بین المللی کار نشان داده است که «۴۷ درصد افرادی که در خارج از امریکا متولد شده اند و دکترای شان را در ایالات متحده اخذ کرده اند در این کشور می مانند.»
نمونه دیگری از فریب و دورویی؛ «تعداد پزشکان اتیوپیایی مشغول به کار در شیکاگو از تعداد کل پزشکان موجود در اتیوپی بیشتر است.»
در کوبا، یعنی در جایی که خدمات بهداشتی یک کالا محسوب نمی شود ما می توانیم دست به کارهایی بزنیم که بوش حتی نمی تواند رویای آن را در سر بپروراند.
کشورهای جهان سوم از منابع لازم برای ایجاد مراکز تحقیقاتی برخوردار نیستند در حالی که کوبا این مراکز را ایجاد کرده است حتی اگر متخصصانش اغوا شده و به پناهندگی ترغیب شوند.
روش ما برای آموزش خواندن و نوشتن به مردم با عنوان «بله من می توانم» امروز به صورت رایگان در دسترس تمام کشورهای امریکای لاتین قرار گرفته و کشورهایی که از این برنامه استفاده می کنند برای تطبیق آن با ویژگی های بومی کشورشان و تولید متون چاپی و نوارهای ویدئویی مرتبط با آن از حمایت های ما بهره مند می شوند.
کشورهایی نظیر بولیوی در حال اجرای برنامه مذکور به زبان های اسپانیایی، کوئنچوا و آیمارا هستند. تعداد افرادی که در آنجا به مدت یک سال خواندن و نوشتن آموخته اند بیش از تعداد تمام کسانی است که از سوی امپراتوری در سراسر امریکای لاتین خواندن و نوشتن یاد گرفته اند البته اگر اساساً کسی باشد و اگر اقدامی صورت گرفته باشد. درباره دیگر کشورها نظیر ونزوئلا سخن نمی گویم که در مدتی کوتاه اقدامات متهورانه یی در امر آموزش صورت داده اند. مزایای برنامه «بله من می توانم» به مردم جوامع دیگر در خارج از نیمکره غربی نیز رسیده است. کافی است بگوییم که نیوزیلند از این برنامه برای ریشه کن کردن بی سوادی در میان بومیان مائوری استفاده کرد. به جای تاسیس یک مرکز آموزش پزشکی در امریکای مرکزی که حدود ۱۰۰ پزشک از آن فارغ التحصیل شده اند - و ما نیز از این امر خوشحالیم - امروز کشور ما ده ها هزار دانشجو از سراسر امریکای لاتین و کارائیب را بورسیه کرده و به مدت ۶ سال هزینه های آنها را تقبل کرده تا به صورت رایگان در رشته پزشکی در کوبا تحصیل کنند و البته ما جوانان امریکایی را نیز که امر تحصیل را جدی می گیرند فراموش نکرده ایم.
ما با ونزوئلا در آموزش بیش از ۲۰ هزار جوان که در رشته پزشکی تحصیل کرده و در کلینیک ها در محلات فقیرنشین تحت نظارت پزشکان متخصص کوبایی تعلیم می بینند همکاری می کنیم. به این ترتیب آنها می توانند آینده خود و مشکلات کاری شان را از نزدیک لمس کنند. کشتی comfort با قریب به ۸۰۰ نفر پرسنل که شامل متخصصان امور بهداشتی و پزشکی و خدمه می شوند قادر نخواهد بود از تعداد زیادی از مردم مراقبت کرده و به آنها خدمات پزشکی ارائه دهد. اجرای برنامه های بهداشتی و پزشکی به صورت گذرا غیرممکن است، برای مثال در برخی موارد، فیزیوتراپی ماه ها طول می کشد. کوبا در پلی کلینیک ها و بیمارستان های مجهز به مردم خدمات پزشکی دائمی عرضه می کند و بیماران می توانند در هر ساعت از روز و شب تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرند. ما همچنین به تناسب نیازها متخصصان فیزیوتراپی را تربیت کرده ایم.
جراحی چشم نیز مستلزم مهارت های ویژه است. در کشور ما در مراکز جراحی چشم سالانه ۵۰ هزار کوبایی مورد عمل جراحی چشم قرار می گیرند و از ۲۷ نوع بیماری چشمی مراقبت به عمل می آید. هیچ لیست انتظاری برای عمل پیوند قرنیه که نیازمند ترتیبات و مقدمات ویژه است وجود ندارد. اگر در ایالات متحده بررسی دقیقی در این زمینه صورت گیرد، خواهید دید که تعداد زیادی از افراد در آنجا حقیقتاً به عمل جراحی نیاز دارند اما به دلیل اینکه آنها از سوی چشم پزشک مورد معاینه قرار نگرفته اند مشکلات چشم خود را به دلایل دیگر منسوب می کنند و در معرض خطر کوری قرار گرفته یا بینایی شان دچار عیوب جدی می شود. باید بدانید که تعداد چنین افرادی سر به میلیون ها تن می زند.
در آمار فوق من صدها هزار شهروند امریکای لاتینی و کارائیبی را به حساب نیاوردم که بعضی از آنها در کوبا اما بخش اعظم آنها در کشورهای متبوع شان توسط جراحان کوبایی تحت عمل چشم قرار گرفته اند. فقط در بولیوی، تعداد این افراد سالانه به بیش از ۱۰۰ هزار نفر می رسد. در این مورد پزشکان بولیویایی که در مدرسه پزشکی امریکای لاتین (ELAM) تحصیل کرده اند با متخصصان کوبایی در عمل جراحی همکاری می کنند. بگذار ببینیم کشتی Comfort در هائیتی چه اقداماتی صورت خواهد داد و طی یک هفته بیلان خدمات بهداشتی ارائه شده چه خواهد بود. در هائیتی در ۱۲۳ قبیله از ۱۳۴ قبیله کشور پزشکان کوبایی همراه با فارغ التحصیلان ELAM و دانشجویان اهل هائیتی سال آخر مدرسه پزشکی درگیر مبارزه با ایدز و دیگر بیماری های نواحی استوایی هستند. مشکل اینجا است که ایالات متحده نمی تواند از پس کاری که کوبا انجام می دهد برآید. از طرف دیگر این کشور به طرز سبعانه یی کمپانی های تولیدکننده تجهیزات پزشکی باکیفیت که تامین کننده این محصولات در کشور ما هستند را تحت فشار قرار داده اند تا از جایگزین کردن یا به روز کردن برنامه های کامپیوتری خاص یا ارائه برخی قطعات یدکی که تحت لیسانس ایالات متحده هستند خودداری کنند. من می توانم در این زمینه به موارد مشخص و نام کمپانی ها اشاره کنم. حتی در صورتی که ما راهکارهایی برای مقاومت در برابر آسیب ها در این حوزه مشخص داشته باشیم، این اقدام نفرت انگیز است.

ترجمه؛ بابک پاکزاد

منبع : روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط

آمریکایی‌های روسی الاصل

آمریکایی‌های روسی الاصل
در این مقاله نویسنده سعی بر آن دارد تا در ابتدا تعریفی از نژاد آمریكایی روس را ارائه داده و در ادامه از دیدگاه تاریخی به روند مهاجرت این گروه بپردازد. در میان اقسام و انواع عناصر هویتی آمریكایی روس، نویسنده، مذهب و پاره ای از بنیادهای اجتماعی را مورد مطالعه قرار داده و در نهایت، دین را به عنوان محرك اصلی مهاجرت روس ها به ایالات متحده معرفی می كند.
● مقدمه:
آمریكایی های روسی الاصل، افراد مقیم ایالات متحده آمریكا می باشند كه اجدادشان در روسیه یا سرزمین هایی از امپراطوری روسیه قدیم و یا اتحاد جماهیر شوروی سابق زندگی می كرده اند. در سرشماری سال ۲۰۰۰ امریكا، حدود ۳ میلیون آمریكایی مدعی شده اند كه اجدادشان روس بوده اند. با این وجود، كمتر از ۲۰ درصد این جمعیت ۳ میلیونی را می توان كاملا روس دانست. اگرچه تعدادی از این افراد، ادیان جدیدی را پذیرفته اند اما عموما اسلاوهایی هستند كه متعلق به كلیسای ارتدكس شرقی می باشند. جمعیت باقیمانده را تركیبی از گروههای نژادی گوناگون همچون یهودی ها، ژرمن ها، و اوكراینی ها تشكیل می دهند.
بیش از نیمی از مهاجران روسیه به آمریكا از ابتدای قرن بیستم را یهودیان شامل می شده اند. هرچند این یهودیان در بسیاری از جنبه های فرهنگی اشتراكاتی را با روسها داشته و معمولا به زبان روسی تكلم كرده، اما هرگز به طور كامل از سوی روسها پذیرفته نشدند. به طور مشابه، تعدادی از ژرمن ها، لهستانی ها، و اوكراینی های روسیه در سر شماری های بین سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۰ آمریكا، به عنوان روس در نظر گرفته شده بودند. اعضای این گروهها، مشاركت زیادی را در زندگی آمریكایی های روسی الاصل داشته و به عنوان بخش مهمی از اجتماع روسها در ایالات متحده آمریكا به حساب می آیند.
● پیشینه تاریخی
اولین پیشگامان روس، در آمریكای شمالی در طول ساحل اقیانوس آرام از آلاسكا تا كالیفرنیا ساكن شدند. روسها، اولین اروپایی هایی بودند كه به این منطقه گام نهادند. كاپیتان ویتوس برینگ، دریانورد دانماركی، در خدمت به تزار روسیه، پتر كبیر، دریاهای بین شرق دور روسیه و آلاسكا را در دهه های ۱۷۲۰ تا ۱۷۴۰ كاوش كرد. براساس اكتشافات برینگ، امپراطوری روسیه ادعای حاكمیت بر آلاسكا را كرده و به تجارت خز كه سود زیادی برای آنها داشت با مردم بومی آنجا پرداخت. در سال ۱۷۸۴، تاجران خز، اولین مستعمره دایمی روس را در آمریكای شمالی در جزیره كدایك آلاسكا تاسیس كردند. بعد از آنكه ایالات متحده آمریكا در سال ۱۸۶۷ ، آلاسكا را خریداری نمود، مركز فعالیتهای روسها در آمریكای شمالی به كالیفرنیا تغییر مكان داد.
در سال ۱۸۶۸، كشیش و روحانی اوكراینی، آگاپیوس هانكارنكو ، اولین روزنامه دوزبانه روسی – انگلیسی به نام ” آزادی “ [свобода/The Alaska herald] را در ایالات متحده آمریكا در سانفرانسیسكو كالیفرنیا تاسیس كرد. در پی ساكن شدن روسها در ساحل اقیانوس آرام، سیل مهاجران روس در طی چند مرحله از طریق دریا از بنادر اروپا به نیویورك سیتی، بوستون، و ماساچوست روانه شدند. اولین گروه از این مهاجران بین سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۹۱۴ به این سرزمین ها رسیدند. بیشتر این افراد را دهقانانی تشكیل می دادند كه به عنوان كارگرانی ساده در كارخانجات صنعتی، بسته بندی گوشت، ساختمان سازی، و صنایع پوشاك در شهرهای بزرگی از ساحل شرقی، میدوست و كالیفرنیا مشغول به كار شده و بقیه در صنایع غذایی، معادن، راه آهن، و صنایع الوار در كوههای راكی و ایالت وسترن استخدام شدند.
انقلاب روسیه كه در سال ۱۹۱۷ به وقوع پیوست منجر به تاسیس اتحاد جماهیر شوروی شد. با این حال حكومت كمونیستی، تا پایان جنگ جهانی روسیه در سال ۱۹۲۱ نتوانست همه قلمرو پیشین امپراطوری روسیه را كنترل كند. موجی از پناهندگان كه از این كشمكش و درگیری فرار می كردند بین سالهای ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰ وارد ایالات متحده آمریكا شدند. در دهه اول بعد از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵، موج دیگری از پناهندگان روس به ایالات متحده آمریكا مهاجرت كردند. بسیاری از آنها، روسهایی بودند كه در سرزمینهای اشغال شده توسط آلمانها، در طول جنگ در صنایع جنگ آلمان به كار گماشته شده بودند و بقیه سیاسیونی بودند كه با برقراری كمونیسم در میهنشان مخالفت می كردند.
بعد از تاسیس اتحاد جماهیر شوروی، آمریكایی های روسی الاصل اغلب از جانب سایر گروههای نژادی مورد اذیت و آزار واقع می شدند. به عقیده عموم، آمریكایی های روسی الاصل با سوسیالیسم، آنارشیسم، و یا كمونیسم در ارتباط بودند. در طول سالهای ” ترسهای كمونیست“ (Red Scares ) ، كه اوج تفكر آنتی كمونیست در آمریكا به حساب می آید ایالات متحده یك رشته عملیاتی را بر ضد مظنونین به انقلاب داخلی در آمریكا و طرفدارانش انجام داده و در نتیجه تعدادی از آمریكایی های روسی الاصل از ایالات متحده آمریكا اخراج شدند. در طول جنگ سرد ( نزاع سیاسی بعد از جنگ جهانی دوم، بین ایالات متحده آمریكا و اتحاد جماهیر شوروی) تظاهر به فرهنگ و میراث روسی در ملاء عام ممنوع گردید. در نتیجه بسیاری از آمریكایی های روسی الاصل، ترك رسوم و زبان روسی را در پیش گرفتند.
اما جنگ سرد منفعت هایی را نیز برای آمریكایی های روسی الاصل به همراه داشت. فضای رقابتی بین شوروی و آمریكا با فرستادن اولین ماهواره به دور زمین از سوی شوروی در سال ۱۹۵۷ شروع شد و این اتفاق باعث این شد كه مطالعات روسیه، به عنوان یك الویت ملی در ایالات متحده تبدیل گردد. از سوی دیگر تشویق و سرمایه گذاری حكومت روسیه، مطالعات روسیه در دانشگاههای آمریكا و در كنار آن، محبوبیت فرهنگ روسها را بواسطه كتابها، فیلمها، و برنامه های تلویزیونی گسترش داد. در نتیجه آمریكایی های روسی الاصل تحصیلكرده كه دارای آگاهی های وسیعی درباره زبان و فرهنگ روسیه بودند دریافتند كه ایالات متحده آمریكا نیاز مبرم به اطلاعات و دانش آنان دارد.
بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۸ ، موجی جدید، متجاوز از ۱۰۰ هزار نفر از مهاجرین شوروی وارد آمریكا شدند. اعضای اقلیت های دینی و نژادی و تعدادی از افرادی كه در شوروی مورد اذیت و آزار واقع می شدند، درصد زیادی از این گروه را تشكیل می دادند. در بین آنها علاوه بر یهودیان، اقلیت های كاتولیك، پنتكوستالیست، و ارمنی به چشم می خورد. بیشتر مهاجران اخیر روس، آنهایی كه بعد از سال ۱۹۸۸ وارد ایالات متحده شدند، بعد از آنكه سیاست گلاسنوست (آگاه سازی عمومی) در جهت آزادی های اجتماعی به اجرا در آمد شروع به ترك شوروی كردند كه این خود سیاستی باز بود كه توسط میخائیل گورباچف اعمال شد.
از زمان فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ ، شمار زیادی از روسها، امتیاز آزادی سفر را بدست آوردند كه در نتیجه، تعداد زیادی از آنها به ایالات متحده مهاجرت كردند. مهمترین گروه، كه قشر تحصیلكرده را تشكیل می دادند، با سرعت خود را با زندگی در ایالات متحده وفق دادند. تعداد زیادی از این قشر، شغلهای حرفه ای و تخصصی را در پزشكی، مهندسی، كامپیوتر و سایر صنایع بدست آوردند. همانند گذشته، اكثر این مهاجران نیز از نژاد روس نیستند. اما سیاست ” روسیه سازی “ (Russification) دوره شوروی، كه نیاز به یادگیری زبان روسی و تمرین فرهنگ روسی برای نژادهای گوناگون جمعیت شوروی داشت، آنها را به اتحاد فرهنگی وسیع تری رسانده است. و این خود باعث این شده است كه این مهاجران بعد از وارد شدن به ایالات متحده به دلیل برخورداری از فرهنگ روس، پیوندهای اجتماعی آمریكایی های روسی الاصل را گسترش دهند.
● دین و فرهنگ
دین به عنوان محرك و تحریك كننده بسیاری از روسها برای مهاجرت، نقش بسیار مهمی را در حفظ و نگهداری جوامع روس در ایالات متحده بازی می كند. كانون تمركز كلیسای ارتدكس، زندگی اجتماعی و تشویق به حفظ و نگهداری زبان و فرهنگ روسی در ایالات متحده می باشد. قبل از سال ۱۹۱۷ ، مدارس كلیسای ارتدكس در ایالات متحده، زبان و تاریخ روسیه را آموزش داده و در كنار آن به انتشار روزنامه ها و حمایت از گروه های تئاتر و تشویق به وفاداری به تزار می پرداختند. این گونه فعالیت ها در كنار مراسم مذهبی، نقشی حیاتی را در یادگیری بچه های آمریكایی روسی الاصل در مورد میراث گذشته شان بازی می كرد. فرقه های مذهبی آمریكا به عنوان بخشی از كلیسای ارتدكس روس در خارج از روسیه، به بسیاری از فعالیت های مذهبی روس می پرداختند. با این وجود بسیاری از جماعت آمریكایی های روسی الاصل برای تشكیل كلیسای ارتدكس در آمریكا با یونانی ها، سوری ها، آلبانی ها، و طبقه مسیحی ارتدكس اوكراینی متحد شدند. اما از طرفی، تعدد این گرایش ها سبب آن شد كه بالاخص روسها در انجام فعالیت های كلیسا دلسرد شوند.
جمعیت آمریكایی های روسی الاصل، شامل اجتماع اقلیت های دینی تشكیل شده از مردمی است كه به ایالات متحده آمریكا در جستجوی آزادی دینی مهاجرت كرده اند. در كنار یهودیان، گروه های بنیادگرای مسیحی از جمله، معتقدان گذشته (Old Believers )، مولوكان ها، دوكوبورها، و پنتكوستالیست ها، كه تبعیض هایی را در روسیه تحمل می كردند به ایالات متحده آمریكا پناهنده شدند. هنگامی كه بیشتر این گروه ها با جریان اصلی فرهنگ آمریكایی تركیب شدند، تعدادی از آنها محدوده اتحادشان را در مجاورت شهرها حفظ كرده و یا جوامع روستایی همچون محل سكونت معتقدان گذشته در وودبرن ایالت اُرِگون را تاسیس كردند.
تنوع جمعیتی آمریكایی های روسی الاصل و خصومت گذشته جامعه آمریكا نسبت به روسیه، موجب تضعیف اتحاد و همبستگی اجتماع آنان شد. با این وجود تعدادی از سازمانها در تلاش هستند كه بنیان اجتماع را در میان مهاجران روس ارتقاء دهند. بنیاد تولستوی از جمله سازمان هایی است كه در مسیر ساكن كردن دوباره هزاران تبعیدی روس تلاش زیادی را از خود نشان داده و اقدام به انتشار یك روزنامه سراسری روسی زبان به نام ” سخن نو روسی“ (Novoe russkoe slovo) در نیویورك سیتی كرده است.
اما در پایان باید اعتراف كرد كه آمریكایی های روسی الاصل كمكهای شایان ذكری را در جهت پیشرفت و گسترش بسیاری از علوم از جمله ادبیات، شیمی، فیزیك، اقتصاد، ورزش ، و هنر به جامعه آمریكا انجام داده و در بعضی از موارد جایگاه آمریكایی ها را در این رشته ها به طور چشمگیری در جهان بالا برده است.

وبگردی
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان
پژو 206 دولت روحانی 72 میلیون تومان - در حالی که طی روزهای اخیر افزایش عجیب قیمت خودرو، بازار خرید و فروش را زمین گیر کرده و شرایطی ویژه بر این بازار حاکم کرده است، خودروسازان از امروز، ساعت ۱۰ صبح طرح ویژه پیش فروش فوری خودرو را با قول تحویل خودروها طی سی روز آغاز کرده‌اند.
کپی‌برداری «عین‌به‌عین»
کپی‌برداری «عین‌به‌عین» - انتظار می‌رفت که علیخانی هم در قسمت اول برنامه «عصرجدید» به کپی بودن «عین‌به‌عین» برنامه‌اش و شباهت آن با برنامه مشهور «گات تلنت‌ آمریکایی» اشاره کند و در مقایسه‌ای از ویژگی‌های احتمالاً متفاوت نسخه ایرانی این برنامه بگوید؛ علیخانی اما ترجیح داد در این زمینه حرفی نزند!
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان
اشتباه جالب در مراسم استقبال از رئیس جمهور در هرمزگان - مراسم استقبال از رئیس جمهور در سفر به استان هرمزگان.
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی!
توزیع عجیب کیک 40 سالگی انقلاب توسط یک روحانی! - در ویدیویی که در فضای مجازی داغ شده شاهد پخش کیک 40 سالگی جمهوری اسلامی
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو
ادامه‌ی سکوت ضرغامی درباره‌ی انتقال آرشیو صداوسیما به شبکه من و تو - چند سالی است از جمله روزهای اخیر که با نزدیک شدن به مقاطعی از جمله دهه‌ی فجر، شبکه‌های تلویزیونی فارسی خارج کشور مانند بی‌بی‌سی و من‌وتو مستندهایی از زمان انقلاب پخش می‌کنند که جزو آرشیو صداوسیما بوده است ولی تا امروز مشخص نشده است که چطور و توسط چه کسانی به دست آنها رسیده است؟
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر - مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه در برج میلاد برگزار شد.
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد
جنجال شبیه‌سازی بیعت امام و همافران ارتش توسط علم‌الهدی در مشهد - دیدار و سلام نظامی فرماندهان نیروی هوایی ارتش به سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد انتقادهایی را در پی داشته است.
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر
ازدواج الهام حمیدی + تصاویر - الهام حمیدی بازیگر پرکار این روز‌های سینما و تلویزیون با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرامش خبر ازدواجش را به صورت رسمی اعلام کرد اما هویت همسرش را فاش نکرد.
عکس/ کشف حجاب در تهران!
عکس/ کشف حجاب در تهران! - حجت الاسلام حمید رسایی عکسی در کنار یک زن بی حجاب از حضور در برنامه‌ای با عنوان «اعلام همبستگی با ملت ونزوئلا» در تهران منتشر کرده است.