جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


استانبول، شهـر گـانگسترهـا


استانبول، شهـر گـانگسترهـا
«استانبول» شهری است كه نیمی از آن در قاره آسیا و نیمه دیگر آن در قاره اروپا قرار دارد. این شهر محل اتصال دو قاره است. در قلب این شهر تنگه بسفر قرار گرفته كه محل تلاقی آب‌های دریای سیاه، دریای مرمره و خلیج شاخ طلایی است.
به استانبول شهر درخشان هم می‌گویند. اگر در ناحیه غربی تنگه بسفر به زیبایی غروب آفتاب و رنگ قرمز آن نگاه كنید، به درخشندگی این شهر پی خواهید برد و... از طرفی وجود موزه‌ها، كاخ‌ها، مساجد باشكوه، كلیساها، بازارها و نیز طبیعت زیبای این شهر همواره باعث شگفتی گردشگران می‌شود. اگر به استانبول سفر كردید، هرگز گشت و گذار با قایق‌های قدیمی و سنتی در تنگه بسفر را فراموش نكنید. این تنگه در واقع قاره اروپا را از قاره آسیا جدا می‌كند، سواحل این تنگه تركیبی است از زمان‌های گذشته و حال و به نوعی شكوه و جلال امروزی و زیبایی و سادگی گذشته را به تصویر می‌كشد. هتل‌های مدرن و ویلاهای چوبی قرار گرفته در حاشیه ساحل به همراه كاخ‌های زیبای مرمرین كه در مجاورت قلعه‌های سنگی روستایی و دهكده‌های كوچك ماهیگیری قرار گرفته جذابیت این منطقه را دو چندان كرده است. گردش با قایق یكی از بهترین راه‌های تماشای اطراف تنگه بسفر است... هزینه گردش با كشتی در این منطقه علیرغم زمان ۶ ساعته آن، بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. در حین گذر از تنگه با كشتی، منظره زیبای كاخ‌ها دلما باغچه از ساحل كاملا مشخص است و كمی آن طرف‌تر عمارات پادشاهی ییلدینر نیز به كیفیت این مناظر افزوده است.
استانبول مركز برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی در زمینه هنر و فرهنگ می‌باشد، در این شهر همه ساله در ماه‌های ژوئن و جولای، جشنواره‌های متعددی برگزار خواهد شد. همچنین در داخل دانشگاه فنی استانبول، مركز علمی این شهر قرار گرفته و محل مناسبی برای كسب علم برای جوانان و بزرگسالان به شمار می‌آید. در منطقه سلطان احمد استانبول، تعداد زیادی از رستوران‌ها كه ساختمان‌های آن به جا مانده از دوران بیزانس و عثمانی‌ها می‌باشد، با شكل بازسازی شده خود پیش روی شما قرار دارد و با حضور در یكی از این رستوران‌ها شما می‌توانید شبی به یادماندنی و دل‌انگیز را سپری كنید. همچنین در محله «اوغلو»، در داخل خیابان چیچك (گل)، نیز علاقه‌مندان به غذای دریایی علی‌الخصوص ماهی می‌توانند غذای مورد علاقه خود را میل كنند و كمی آن طرف‌تر از خیابان چیچك، در خیابان باریكی به نام «نوی زارو» نیز غذاهای مخصوص و بومی كشور تركیه سرو می‌شود. همچنین در منطقه «امین‌انر» تماشای ماهیگیران ملبس به لباس‌های سنتی دوران عثمانی كه با قایق‌های خود مشغول ماهیگیری هستند، نیز خالی از لطف نخواهد بود.
شهر استانبول گزینه خوبی برای خرید خواهد بود. در بازار سقف‌دار كاپالی چارشی بیش از چهار هزار مغازه وجود دارد. هر یك از كوچه‌های این بازار بر حسب نوع فعالیتی كه در آن صورت می‌گیرد نام‌گذاری شده است. كوچه زرگرها، كوچه فرش‌فروشان و كوچه كلاه دوزان از جمله این مكان‌هاست، امروزه از بازار كاپالی چارشی به عنوان نبض مركزهای تجاری در شهر استانبول یاد می‌شود. در این بازار هر كس با هر سلیقه و درآمدی این امكان را خواهد داشت تا به خرید بپردازد. ضمن این‌كه بازار ادویه‌فروش‌ها هم بسیار معروف است و بوی ادویه در سراسر این بازار به مشام می‌رسد.
● گانگسترها در استانبول
شهر استانبول بجز آن كه دارای مكان‌های زیبا برای گردشگران و همچنین بازار خوبی برای خرید است، اما یك شاخصه بسیار بد دارد كه هر روزه اخباری از این شهر، بازتاب زیادی در مطبوعات دنیا دارد و آن این‌كه كلاهبرداران زیادی در این شهر دیده می‌شوند، شهری كه دروازه آسیا برای اروپایی‌ها و دروازه اروپا برای آسیایی‌ها است، روزی نیست كه در این شهر بزرگ مسافری مورد دستبرد قرار نگیرد، روزی نیست كه به بهانه ویزای آمریكا و كانادا، افرادی سر كیسه نشوند... در استانبول كه راه می‌روی باید حواست به وسایل شخصی و جیب‌های‌تان باشد، به‌خصوص در بازارهای بزرگ این شهر... بارها دیده شده كه حتی در مسافرخانه‌ها و هتل‌های درجه سوم این شهر بزرگ، مسافرین مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، حتی عده‌ای از گانگسترهای این شهر، پا را فراتر از آن می‌گذارند وتوریست‌ها و جهانگردان را به كوچه‌های تنگ و باریك می‌كشانند و حتی زن‌ها مورد هتك حرمت هم قرار می‌‌گیرند... شب‌های استانبول امنیت چندانی ندارد، به‌خصوص برای كسانی كه با زبان تركی آشنایی ندارند و یا برای اولین بار است كه به آن‌جا می‌روند هستند افرادی كه برای گرفتن ویزاهای كشورهای دیگر به آن‌جا سفر می‌كنند و یا سعی می‌كنند، قاچاقی خود را به كشورهای اروپایی برسانند، اما اسیر قاچاقچیان می‌شوند و پول‌های‌شان به یغما می‌رود...
البته باید اشاره داشت كه اوضاع در دیگر شهرهای تركیه مثل آنكارا، ازمیر، آنتالیا، بورسا و... بدین شكل نیست .
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید