پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

دنیای متفاوت ژرمن ها


دنیای متفاوت ژرمن ها
مطمئناً با شروع فصل جدید بوندس لیگا دیگر نمی توان گفت رقابت های باشگاهی در آلمان بی كیفیت و كسل كننده است، چه آنهایی كه پیش از این نیز چنین اعتقادی داشتند در این مورد به خصوص قضاوتی سطحی داشته و برمبنای عقاید شخصی و احساسی شان حرف می زدند. شاید شنیدن عبارت «فوتبال ماشینی» برای توصیف فوتبال باشگاهی آلمان كه فاقد جذابیت های ویژه بوده برایمان عاده شده باشد اما امسال بایرن مونیخ با خریدهای بزرگ خود چهره ای نو به بوندس لیگا بخشیده و دیگر منتقدان این لیگ اروپایی نمی توانند از این لحاظ به رقابت های فوق خرده بگیرند.
ولخرجی بایرنی ها و ۱۷ تیم دیگر سطح اول فوتبال آلمان كه بالغ بر ۱۷۱ میلیون یورو هزینه در برداشته است باعث شده تا منتظر دیدن رقابت هایی داغ در فصل جاری كه هفته اول آن نیز سپری شده باشیم. ورود ستاره های بین المللی مثل فرانك ریبری و لوكاتونی به بوندس لیگا باعث شده حتی روزنامه های ۲ كشور صاحب فوتبال ایتالیا و فرانسه نگاه تازه ای به رقابت های باشگاهی آلمان داشته باشند و اخبار مربوط به بازیكنان شاغل در لیگ، تیم ها و مسابقات فوق را به شكل ویژه پوشش دهند.
در این میان حتی تیم هایی مثل وولفسبورگ، بایر لوركوزن و وردربرمن نیز با جذب بازیكنان مطرح اروپایی در جذاب تر شدن فصل ۲۰۰۸ - ۲۰۰۷ بوندس لیگا نقش عمده ای خواهند داشت. با این توصیف رویكرد جدید دیگر تیم های آلمانی به این مسأله جدا از بایرن مونیخ كه همیشه به عنوان قطب فوتبال آلمان مطرح بوده نیز می تواند جالب باشد.
این اتفاقات تازه باعث شده تا ركورد استقبال از بازیهای فصل تازه نسبت به فصول گذشته نیز افزایش چشمگیری داشته باشد و شاید پیش فروش تعداد ۳۷۷ هزار بلیت برای مسابقات پیش رو صحت این مسأله را اثبات كند. با این وجود و با استقبال بی نظیر فوتبالدوستان آلمانی از رقابت های باشگاهی این كشور، مطمئناً می توان انتظار فصلی درخشان برای تیم های سطح اول رقابت های بوندس لیگا را كشید و البته شاید حتی در رقابت های اروپایی طلسم ناكامی های چند سال اخیر آلمانی ها شكسته شود.
● تغییر رویكرد باشگاه ها
اما بدون شك تغییر رویه مدیران باشگاه های فوتبال آلمان در قبال خرید بازیكنان نامدار و جذب ستاره های بین المللی عمده دلیل افزایش جذابیت و نگاه تازه فوتبالدوستان به بوندس لیگا خواهد بود. طی سال های گذشته تیم های آلمانی و حتی بزرگانی مثل بایرن مونیخ به جذب مهره های تازه نگاهی دلال مأبانه داشته و هرگز هزینه گزافی را صرف این مهم نكرده اند چنانكه خریدهایی از فوتبال آسیا، اروپای شرقی و بازیكنان درجه دوم امریكای جنوبی و آفریقا گواهی بر این مدعاست.
تیم های آلمانی با خرید این مهره های نه چندان كارآمد كه در چند سال اخیر تعدادشان اصلاً كم نبوده پس از جرقه ای كوتاه و با درخشش مقطعی آنها خیال فروش و به جیب زدن رقمی بیشتر از آنچه بابت بازیكنان فوق هزینه می كردند را در سر می پروراندند اما حالا با تغییر رویه فوق به غلط بودن تفكرات گذشته شان صحه می گذارند.
البته شكست های اخیر تیم های آلمانی در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا و جام یوفا كه همواره مقابل تیم های انگلیسی، اسپانیایی و ایتالیایی بازنده بوده اند نیز یكی از عمده دلایل تغییر تفكر باشگاه های آلمانی در جذب مهره های نامدار و سطح اول فوتبال اروپا بوده است. بعد از قهرمانی بایرن مونیخ در فصل ۲۰۰۱ - ۲۰۰۰ به مدت ۶ فصل پیاپی است كه تیم های آلمانی در رقابت های اروپایی توفیقی نداشته اند و شاید با ترفند تازه در پی شكستن طلسم ناكامی ها نیز باشند.
● استانداردترین لیگ اروپایی
بی گمان لیگ دسته اول فوتبال آلمان از لحاظ كیفی نمی تواند حداقل از رقابت های باشگاهی در ایتالیا و فرانسه در سطح پایین تری باشد و مطمئناً این مسأله در فصل پیش رو بیشتر از گذشته اثبات خواهد شد.
در آخرین رده بندی سطح كیفی رقابت های باشگاهی در اروپا، بوندس لیگا پایین تر از لیگ های برتر انگلیس، لالیگا اسپانیا، كالچو ایتالیا و حتی لوشامپیونا فرانسه در رده پنجم ایستاده است اما شاید بانگاهی منصفانه تر بتوان به این موضوع پی برد كه این لیگ دارای جذابیت های ویژه ای است كه حداقل در فوتبال ایتالیا و فرانسه نمونه اش را نمی توان یافت. اولاً سطح استقبال تماشاگران از رقابت های بوندس لیگا با كالچو و لوشامپیونا قابل مقایسه نیست. دوماً تمام تیم های باشگاهی آلمان دارای استادیوم های اختصاصی هستند كه این مسأله در فوتبال باشگاهی ایتالیا دیده نمی شود.
هفته های پایانی فصل گذشته رقابت های اروپایی نیز شاید بتواند گواهی بر این مدعا باشد كه رقابت های بوندس لیگا به لحاظ جذابیت چیزی كمتر از كالچو و لوشامپیونا ندارد.
در فصل گذشته رقابت های كالچو و از نیم فصل بازیها می شد حدس زد كه اینتر میلان قهرمان سری A خواهد بود و فاصله ۲۰ امتیازی این تیم با تیم های پایین تر این گمانه را تقویت می كرد.
در رقابت های لیگ دسته اول فرانسه هم لیون با فاصله قابل توجه ششمین قهرمانی متوالی رقابت ها را به دست آورد تا همچنان تیم یكه تاز باشگاهی در فرانسه باشد.
سازماندهی هواداران، امكانات باشگاه ها، پوشش های تلویزیونی، برنامه ریزی مسابقات و... نیز مثال های بارز برتری های بوندس لیگا نسبت به بقیه لیگ های اروپایی هستند.
در رقابت های بوندس لیگا با توجه به تعطیلات ۴۵ روزه تا دوماهه نیم فصل و دوره بدنسازی دوباره، این لیگ از سایر لیگ ها متمایز می شود و شاید یكی از دلایل موفقیت تیم ملی آلمان در تورنمنت های مهمی مثل جام جهانی یا جام ملت های اروپا همین مسأله آمادگی جسمانی بالای بازیكنان باشد.برخلاف رقابت های باشگاهی در انگلیس یا ایتالیا، رقابت های باشگاهی آلمان مثل بازیهای لیگ و جام حذفی یا جام اتحادیه با فاصله متناسب از یكدیگر برگزار می شود و اصلاً اینطور نیست كه یك تیم در هفته ۳ یا ۴ بار به میدان برود.با تمام این تفاسیر شاید از بوندس لیگا به عنوان استانداردترین لیگ باشگاهی در فوتبال اروپا بتوان نام برد.
البته امسال این عنوان برای رقابت های فوق با كیفیت فنی بالاتر نسبت به فصل گذشته عجین شده است. به این ترتیب بوندس لیگا در فص ۲۰۰۸- ۲۰۰۷ دیدنی تر خواهد شد و نگاه ویژه فوتبالدوستان حرفه ای در اقصی نقاط اروپا و جهان را به سوی خود جلب می كند.
محمد قراگزلو
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید