شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ورزش همگانی؛ فراموشی در غوغای فوتبال


ورزش همگانی؛ فراموشی در غوغای فوتبال
در غوغای مسابقات فوتبال جام ملت های آسیا و در گیر و دار نقل و انتقالات فوتبالیست ها، ورزش همگانی كه با سلامتی آحاد مردم جامعه سر و كار دارد، به وادی فراموشی سپرده شده و هیچ خبری از این بخش مهم ورزش شنیده نمی شود.
مدیران جدید سازمان تربیت بدنی و در رأس آنها محمدعلی آبادی از بدو ورودش به عرصه ورزش، حساسیت ویژه ای روی بخش همگانی ورزش داشته است. بی جهت نبود كه اولین تغییر و تحولات سازمان تربیت بدنی در همین بخش صورت گرفت.
تغییرات به وجود آمده در معاونت ورزش همگانی سازمان و تحولات صورت گرفته در فدراسیون ورزش های همگانی، بیانگر این واقعیت است كه رئیس سازمان تربیت بدنی بی خبر از اتفاقات ورزش همگانی نیست. امروز با وجود تمام آن تغییرات، باز هم به نظر می رسد علی آبادی از عملكرد بخش همگانی و بخصوص فدراسیون ورزش های همگانی رضایت كامل ندارد. زمانی كه وی به عنوان رئیس سازمان انتخاب شد، بر این نكته تأكید كرد كه فدراسیون ورزش های همگانی باید رو به كارهای نوین بیاورد و دست از كارهای كلیشه ای بر دارد.
ارتباط با شهرداری ها و استفاده از پتانسیل و امكانات آنها، ارتباط با مراكز بسیج و پایگاه های مساجد به عنوان بازوان ورزش همگانی، در راستای اهداف رئیس سازمان تربیت بدنی بود و تأكید او روی این برنامه ها را بارها شاهد بوده ایم اما امروز نه تنها حركتی اساسی در این زمینه ها مشاهده نمی شود كه از همان برنامه های گذشته ورزش همگانی كه سالی ۲ ، ۳ بار به صورت سراسری و با شعاع تبلیغاتی بسیار خوب برگزار می شد، خبری نیست.
شاید اگر امروز یكی، دو رشته قهرمانی مثل سپك تاكرا و آلیش را از فدراسیون ورزش های همگانی بگیرند، همین یكی، دو حركت را نیز از این فدراسیون شاهد نباشیم و عجیب اینكه مسئولان رده بالای ورزش در خصوص نوع عملكرد انفعالی فدراسیون همگانی سكوت اختیار كرده و شاید به این نقطه رسیده اند كه ای كاش همان تشكیلات قبلی فدراسیون همگانی را حفظ می كردند.
یكی از كارشناسان ورزش همگانی در مورد شعاع مسئولیت فدراسیون همگانی گفت: وظیفه اول و مهم فدراسیون همگانی، تشویق مردم به سمت ورزش، توسعه و گسترش ورزش همگانی در بین تمام اقشار جامعه و تلاش برای جذب روزافزون مردم به ورزش های ساده و سهل الوصول است اما گویا قضیه برای مسئولان فدراسیون همگانی خوب جا نیفتاده است رئیس فدراسیون همگانی یك روز در میان سر از اردوی تیم ملی سپك تاكرا در می آورد و در مصاحبه ها و گفت وگوهای خود همیشه از سپك تاكرا حرف می زند گویی فدراسیون ورزش های همگانی محدود به همین رشته ورزشی شده است.
این كارشناس در ادامه گفت: فلسفه اینكه رشته هایی مثل سپك تاكرا زیر مجموعه فدراسیون همگانی قرار گرفتند، این بود كه این رشته ها پس از مدتی به استقلال برسند و فدراسیون همگانی همچنان به وظیفه اصلی خود بپردازد اما حالا قضیه فرق كرده است.
یكی دیگر از كارشناسان كه در چند ماه اخیر مأموریت پیدا كرده به صورت غیرمحسوس عملكرد انجمن های فدراسیون همگانی را مورد ارزیابی قرار دهد، گفت: در حال حاضر ۲۵ رشته ورزشی در زیر مجموعه فدراسیون ورزش های همگانی فعالیت می كنند كه غیر از ،۲ ۳ رشته، سایر رشته ها یا فعال نیستند و یا اگر فعالیت می كنند، این امر بسیار محدود است. تعداد مسئولان برخی از این رشته های ورزشی بعضاً از تعداد كل ورزشكاران آن رشته ورزشی بیشتر است.
هر انجمن ۲ تا ۳ سفر خارجی بی سر و صدا دارد و چند هزار دلاری ارز دولتی هم می گیرد. یكی از بازنشسته هایی كه مدت ها است در یكی از پارك های تهران برای سلامتی خود ورزش می كند، گفت:« ما چه فدراسیون ورزش های همگانی باشد و چه نباشد، هر روز صبح به این پارك می آییم و ورزش می كنیم. فقط هرازگاهی مسئولان می آیند و یك پلاكاردی را در این پارك نصب می كنند كه ما داریم ورزش همگانی را توسعه می دهیم اما باور كنید با این كارها نمی توان ورزش را توسعه داد.
باید اهمیت ورزش را از طریق الگو سازی به مردم بگوییم اما ما می بینیم كه همین ورزشكاران صبحگاهی پارك ها را هر از چندی در یك پارك دور هم جمع می كنند و می گویند آمار ورزشكاران هر روز زیادتر می شود.
باور كنید ورزش همگانی با این كار های كوچك و كلیشه ای به جایی نمی رسد. یكی از مشاوران رئیس سازمان تربیت بدنی در مورد عملكرد فدراسیون همگانی گفت: نه اینكه علی آبادی نسبت به اتفاقات ورزش همگانی بی تفاوت باشد اما از وقتی كه وی به سازمان تربیت بدنی آمده، سعی كرده با تغییراتی این روند را عوض كند.البته گویا این تغییرات كافی نبوده است. وی گفت:« در بررسی عملكرد فدراسیون ها، فدراسیون ورزش های همگانی ضعیف ترین نمره را گرفته و شاید لازم باشد این بار نگاه ویژه ای به این مقوله داشته باشیم.»
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید