پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
آشفته بازار یا بازار آشفته؟
امروزه موضوع سهمیه بندی بنزین نقل داغ مجالس و محافل شده است ، به طوری که هر کس با هر ایده و تفکری خود را وارد بحث می کند و با دلایل خود ساخته تلاش دارد تمامی مشکلات موجود را به سهمیه بندی بنزین ارتباط دهد ، بویژه آنهایی که به دنبال استفاده غیر اصولی بوده و تلاش می کنند مستمسکی برای اعمال خلاف خود بیابند، بعد از آسمان ریسمان کردن های زیاد، سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن را به عنوان دلیل اعمال خلاف خود مطرح می کنند.
این قلم وارد اهداف و اعمال خلافکارانه افراد خاص نمی شود، فقط برای روشن شدن موضوع به افزایش قیمت خودرو و عوامل و دلایل آن بسنده می کند.
طبق مستندات آماری و نظرسنجی های انجام شده ، صنعت خودروی کشور در یک دهه اخیر بویژه در ۵سال گذشته از نظر کیفی و کمی رشد مطلوبی داشته است.
از نظر کمی تعداد تولید خودرو در یک دهه از ۲۰۰هزار دستگاه به یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه رسیده است.
طبق اخبار و اطلاعات به دست آمده ، در یک ماهه اخیر شاهد افزایش قیمت خودرو بین ۵تا ۱۵درصد بوده ایم ، در بررسی دلایل این اتفاق ، افکار عمومی افزایش قیمت خودرو را به سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین ارتباط می دهند.
منطق حکم می کند که با کمبود سوخت و پایین آمدن اجباری مصرف آن ، تقاضا برای خرید و استفاده از خودرو کاهش یابد، از طرفی ، از آنجا که مصرف سوخت به ازای یکصد کیلومتر خودروهای تولید داخل نسبت به خودروهای خارجی در حد بالایی قرار دارد، گرایش به خرید خودروهای خارجی می تواند از قاعده بازار تبعیت کرده و افزایش یابد. ولی شرایط در جهت عکس این پدیده طبیعی ، پیش رفت. در کشور ما اغلب جای مهره ها براحتی عوض می شود.
بنزین سهمیه بندی می شود و مسافرت ها کاهش می یابد ولی قیمت خودرو افزایش می یابد. چرا چنین است؟
کدام اصول علمی و قوانین تجاری ، افزایش قیمت خودرو را در چنین شرایطی تایید می کند؟
مجلس هفتم بدرستی ۳سال از افزایش قیمت بنزین و فرآورده های نفتی جلوگیری کرد؛ اما حتی در این ۳سال نیز شاهد افزایش کرایه خودروها، قیمت ارزاق عمومی و کالاهای واسطه ای و حتی خدماتی بوده ایم.
با این حال ، تثبیت قیمت فرآورده های نفتی برای ۳سال متوالی یک آزمایش کوتاه مدت و قابل قبول برای همه کارشناسان اقتصادی و بازرگانی است.
نتایج آماری به دست آمده در ۳سال نشان داد که افزایش قیمت بنزین و فرآورده های نفتی پیوسته ابزاری برای سوئاستفاده کنندگان بوده است.
به هر ترتیب با افزایش قیمت خودرو در بازار، روی دیگر سکه کاملا نمایان شد.
به این معنی که بازار ایران هیچ وقت تابع قواعد تجاری نبوده و نخواهد شد و در اینجا متولیان امور بازرگانی فقط نظاره گر هستند و این واسطه ها و افراد سودجو هستند که سمت و سوی بازار را تعیین می کنند.
طبق بررسی های انجام شده ، مشخص شد هیچ یک از خودروسازان پس از سهمیه بندی بنزین افزایش قیمت نداشته اند، با وجود این ، افزایش ۱۵درصدی را در بازار خودرو شاهد هستیم. چرا و چه باید کرد؟ پاسخ و قضاوت با خوانندگان عزیز است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن
ولی ملکی
ولی ملکی
منبع : روزنامه جامجم
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی پاکستان سریلانکا حجاب مجلس شورای اسلامی کارگران رهبر انقلاب دولت رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور
کنکور هواشناسی سازمان سنجش سیل تهران زنان شهرداری تهران پلیس سلامت قتل فراجا سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو ارز قیمت سکه ایران خودرو سایپا تورم
تلویزیون ترانه علیدوستی فیلم سینمای ایران مهران مدیری سحر دولتشاهی کتاب سینما شعر تئاتر صدا و سیما رادیو
کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا روسیه جنگ غزه اوکراین طوفان الاقصی اتحادیه اروپا حماس ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تراکتور فوتسال تیم ملی فوتسال ایران رئال مادرید
هوش مصنوعی همراه اول تیک تاک ناسا مریخ فیلترینگ فناوری اپل تبلیغات ایلان ماسک سامسونگ
سلامت روان استرس افسردگی داروخانه پیری دوش گرفتن