پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


صحنه هایی از طبع های جنسی ( Scenes of a Sexual Nature)


صحنه هایی از طبع های جنسی (  Scenes of a Sexual Nature)
▪ کارگردان: اد بلوم.
▪ فیلمنامه: اسکلین دیتا.
▪ موسیقی: دومینیک شرر.
▪ مدیر فیلمبرداری: دیوید میدوز.
▪ تدوین: جو مک نالی.
▪ طراح صحنه: گوردون گرانت.
▪ بازیگران: هالی آیرد[مالی]، آیلیم اتکینز[آیریس]، هیو بونوویل[گری]، تام هاردی[نوئل]، داگلاس هاج[برایان]، آدرین لستر[پیت]، اندرو لینکلن[جمی]، اوان مک گرگور[بیلی]، جینا مک کی[جولیا]، الی مکنزی[ایو]، سوفی اوکوندو[آنا].
▪ ٩١ دقیقه. محصول ٢٠٠٦ انگلستان. نامزد جایزه Raindance از مراسم فیلم های مستقل بریتانیایی.
▪ژانر: کمدی، درام.
سکس و عشق... بعضی های نمی توانند آنها را تجربه کنند، برای بعضی ها یک نیاز است، عده ای به آنها اهمیت نمی دهند، کسانی هم آن را می خرند. اما در زندگی هر کسی برای این دو جایی هست. همه چیز در یک روز آفتابی در پارک همپستد هیث لندن می گذرد. زوج های مختلفی برای آفتاب گرفتن یا پیک نیک به پارک آمده اند. ولی فیلم درباره هفت زوج است؛ از جمله زن و شوهری که درباره رفتارها و علایق یکدیگر بحث می کنند، زوج همجنس گرایی که در آستانه تصمیم گرفتن برای قبول یک فرزند خوانده هستند، پیرمرد و پیر زنی که سال ها بعد روی نیمکتی همدیگر را پیدا می کنند و ...
▪ چرا باید دید؟
عشق را چطور تعریف می کنید؟ و همین طور سکس را؟ حتماً شما هم دارای طبع خاصی در این زمینه هستید، ولی بهتر است قبل از جواب دادن به این سوال من به دیدن صحنه هایی از طبع های جنسی اولین فیلم بلند اد بلوم بروید.
صحنه هایی از طبع های جنسی یکی از آن فیلم های با کیفیت مستقل و بدون هزینه ای است که می تواند پروژه های بزرگ و گران قیمت سینمایی را زیر سوال ببرد. اد بلوم برای تهیه هزینه ٥٠٠ هزار پوندی آن آپارتمانش را رهن گذاشته و احتمالاً بازیگرانی چون مک گرگور، مک کی و اوکوندو نیز برای بازی در آن پولی دریافت نکرده اند. اما نتیجه یک سمفونی زیبا درباره هفت زوج است که هر کدام به نوعی دارای مشکل هستند. مشکلاتی در زمینه سکس و عشق که زندگی روزمره آنها را تحت شعاع خود قرار می دهد. بلوم قبلاً یک فیلم کوتاه به نام The Last Post در ١٩٩٥ ساخته و برای آن نامزد جایزه بافتا شده است. یک سریال و یک فیلم تلویزیونی نیز در کارنامه اش دارد که نام دومی ما شما وادار می کنیم حرف بزنید: تاریخ بازجویی[٢٠٠٤] بسیار جاذب است.
اما به جرات می گویم که صحنه هایی از طبع های جنسی یکی از بهترین فیلم های سال و یادآور شب روی زمین جیم جارموش و پیش از غروب ریچارد لینکلیتر است. با این حال غنا و تازگی خاص خود را نیز دارد که با موسیقی سرشار از طنز دومینیک شرر و فیلمبرداری درخشان میدوز صیقل یافته است. فیلم برش هایی میکروسکوپی از زندگی انسان های مختلف در سنین و موقعیت های متفاوت است. یک دایره المعارف رفتار جنسی و همان قدر رنگارنگ که می تواند لحظات حسی متفاوتی را نزد بیننده سبب شود. از طرف دیگر سیر وقوع حوادث نیز از ریتم واقعی آن دور نمی شود و جنبه ای به شدت واقع گرا[و طبیعی] دارد که بر سندیت آن می افزاید. ولی همین امر می تواند در کاهش جذابیت آن نیز موثر بوده و گاه آن را ملال آور کند. بلوم برای گریز از این وضعیت گفتگوهای درجه یکی برای شخصیت هایش نوشته که گاه دور از تمامی حدس های شما می تواند باشد. از جمله رفتار و گفتار دختری که در ابتدای فیلم مورد چشم چرانی و موضوع مشاجره یک زوج می شود. یا اشتباه گرفتن روز قرار توسط زوج سالخورده که زندگی شان را تغییر داده، ولی عشق شان را از میان نبرده و هر دو هنوز در انتظار روز وصل هستند.
بلوم با چیدن صحیح داستان های کوتاه در کنار هم و در دل همدیگر موفق شده تا ریتمی به فیلم بدهد و آن را از افتادن به ورطه ملال برهاند. دیگر ویژگی مهم روایت بلوم جانبداری نکردن از زوج هاست. همگی دارای نقطه ضعف ها و قوت های خود هستند. حتی اگر دوست داشتنی نباشند-مثل پسر جوانی که با آنا برخورد می کند و بعد از رفتن به سراغ زوجی دیگر در پایان فیلم با سگی تنها می ماند-می توانند اسباب تفریح و خنده تماشاگر را فراهم کنند. ولی در نهایت او نیز یک نمونه از طبایع جنسی[و شاید قابل ترحم ترین شان] است، شاید نمونه کاملی از آنهایی که فقط به دنبال یافتن یک سوراخ هستند!
شاید برای بعضی تماشاگران دنبال کردن چنین فیلمی که در لحظاتی به یک مستند مردم شناختی نزدیک می شود، کار راحتی نباشد. ولی باور کنید اگر یک ساعت و نیم حوصله به خرج بدهید، به اندازه چند کتاب فیزیولوژی و سکسولوژی-آن هم به شکل عملی و تصویری- چیز یاد خواهید گرفت. شخصاً بی صبرانه منتظر فیلم بعدی بلوم هستم و می کوشم تا فیلم قبلی او-تاریخ بازجویی- را به چنگ بیاورم!
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید