جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


احیاء: جوینده خون Rise: Blood Hunter


احیاء: جوینده خون   Rise: Blood Hunter
▪ نویسنده و کارگردان: سباستین گوتیه رز.
▪ موسیقی: ناتان بار.
▪ مدیر فیلمبرداری: جانی تال.
▪ تدوین: لیزا برامول، راب سالیوان.
▪ طراح صحنه: جری فلمینگ.
▪ بازیگران: لوسی لیو[سدی بلیک]، رابرت فارستر[لوید]، کامرون ریچاردسون[کولت]، آلن ریچ[هریسون]، سامانتا شلتون[ سردبیر LA Weekly]، کوین ویتلی[اتان میلز]، جیمز دآرسی[بیشاپ]، مایکل چیکلیس[کلاید راولینز]، مارگو هارشمن[تریشیا راولینز] کامرون گودمن[کایتلین]، کارلا گوینو[ایو].
▪ ٩٤ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ آمریکا، نیو زیلند.
▪ نام دیگر: Rise.
▪ ژانر: ترسناک، مهیج.
سدی بلیک خبرنگار جستجوگر LA Weekly به دنبال تحقیق درباره گمشدن دختران جوان و سپس یافته شدن اجساد تکه تکه شده آنها، به وجود گروهی با باورهای فرا طبیعی شک می کند. اما بعد از کشته شدن یکی از همکاران خود، زمانی که به آپارتمان وی رفته به چنگ یکی از اعضای این گروه می افتد. مدتی بعد، وقتی چشم باز می کند خود را در سردخانه پزشکی قانونی می بیند. سدی که پس از مورد حمله قرار گرفتن، تبدیل به خون آشام شده، به زندگی بازگشته و قصد دارد تا انتقام بگیرد. کارآگاه راولینز که دخترش تریشیا نیز قربانی همین گروه شده، در تعقیب پرونده و یافتن ردی از این گروه است. او که قسم خورده تا انتقام خود را از ربایندگان تنها دخترش بگیرد، به زودی با سدی برخورد می کند. سدی که با کشتن یکی دو نفر از اعضای این گروه در صدد دسترسی به رهبرشان بیشاب است، با راولینز همراه می شود. تنها تقاضای وی از راولینز در ازای کمک به وی و رسیدن به بیشاب یک چیز است:مرگ در پایان کار!
▪ چرا باید دید؟
مدت زمان زیادی از شنیده شدن نام گوتیه رز برای اولین بار نمی گذرد. در سال ١٩٩٨ بود که با فیلم جنایی خوش ساخت بوسه یهودا[با بازی کارلا گوگینو-محبوب جناب کوتیه رز و عامل ورود وی به سینما- و آلن ریکمن و برنده جایزه منتقدان جشنواره فیلم های پلیسی کنیاک] او را شناختم. اما گوتیه رز تا امسال و نمایش احیاء ترجیح داد تا دوباره روی صندلی کارگردانی ننشیند. در عوض فیلمنامه هایی چون Gothika و مار در هواپیما نوشت که توفیق تجاری نیز برای وی به دنبال داشت و شهرتی در زمینه نگارش سناریوی های ترسناک و مهیج کسب کرد. انتخاب او برای نگارش نسخه هالیوودی فیلم چشم[برادران پنگ] نیز که سال آینده به نمایش در خواهد آمد، از همین شهرت ناشی شد. کسانی مثل من که قبل از دیدن فیلم در جریان ساخت احیاء بودند با توجه به سابقه نیک گوتیه رز و حرف های خود او انتظار یک فیلم متفاوت در ژانر ترسناک با تم خون آشام ها را می کشیدند. از طرف دیگر پنداشته می شد که پس از برخورد سخت منتقدان با Gothika در چهار سال قبل گوتیه رز با حزم و احتیاط بیشتری به سراغ پروژه جدید برود. این احتیاط در ظاهر فیلم رعایت و از کلیشه های این نوع مثل دندان های تیز، استفاده از سیر و صلیب دوری گزیده شده است. حال و هوای قصه و پیچ پایانی آن نیز وامدار ژانر نوآر است. اما احیاء در باطن محصولی از یک دوستدار فیلم های خون آشامی است که باید به بسیاری از کلیشه ها وفادار می مانده و همین وفاداری مایه احتضارش را فراهم کرده است. البته نباید از کوشش های کارگردان برای برخورد با دستمایه اسطوره ای خود به عنوان یک افسانه صرف و دادن موقعیتی قابل باور به پرسوناژها-مانند فلج بودن هریسون- در کنار سبک بصری اش چشم پوشید.
با این وجود فیلم سرشار از دست اندازی های نویسنده و به کارگردان به فیلم های مطرحی چون بلید و نقطه گسست است که گاه به شکلی نه چندان ظرافتمندانه در کنار هم چیده و گاه به گاف هایی نیز ختم شده اند. می توان احیاء را تلاش های خون آشام های اشراف زاده برای خیزشی مجدد و دست و پا زدن های گوتیه رز برای تزریق خون تازه ای به رگ های این ژانر ارزیابی کرد، که مانند هر تلاشی می تواند به ناکامی نیز منجر گردد. از طرف دیگر می توان این فیلم را یک محصول کم هزینه و بی ادعا بر اساس اسطوره های غربی دانست. در هر دو حال فیلم یک کار متوسط رو به پایین با فیلمنامه ای متوسط است که باید گوتیه رز خود را از شر آن رها کند. می ماند حیرت من از حضور فیلمبرداری چون جان تال [برنده دو جایزه اسکار] در چنین پروژه ای که تنها نکته قابل توجه فیلم نیز کار اوست.
از نکات جالب توجه فرعی فیلم حضور مرلین منسون[خواننده] در نقش کوتاه یک بارمن، البته بدون گریم اغراق آمیز همیشگی است!
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید