چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


وضعیت لجام گسیخته اجاره بهای مسکن


وضعیت لجام گسیخته اجاره بهای مسکن
هجوم نقدینگی سرگردان جامعه به سمت بازار مسکن که وضعیت این بخش را دچار تشنج کرد به رغم سیاست هایی که دولت به اجرا گذاشته، همچنان لجام گسیختگی خود را حفظ کرده و نمایندگان مجلس نیز این موضوع را تایید می کنند. در حال حاضر دامنه افزایش قیمت مسکن که به حوزه اجاره بها نیز کشیده شده دولت را به تکاپو واداشته تا بازار به مرور ساماندهی شود، اما به باور بسیاری از کارشناسان مسکن تزریق وام های مسکن و سیاست های مقطعی دولت آشفتگی وضعیت مسکن را به همراه داشته و باعث رشد ناگهانی قیمت ها شده است. متاسفانه نادیده گرفتن وضعیت نامساعد مصالح ساختمانی و وعده ساخت واحدهای مسکونی بدون در نظر گرفتن هزینه های جانبی و شرایط تامین مواد اولیه ساماندهی وضعیت مسکن را با ابهام رو به رو کرده است.
مسکن را نباید جدای از مباحث اقتصادی بررسی کنیم، اظهار کرد؛ مسکن آمیخته‌یی از مسائل اقتصادی، سیاست ها، برنامه ریزی ها و جهت گیری های اقتصادی بوده، همچنین بحث مسکن را جدای از مسائل اشتغال نمی توان بررسی کرد. آذروش با اشاره به این که اگر مسکن را به عنوان یک مجموعه در نظر بگیریم، یک بال آن زمین، نیروی انسانی، مصالح ساختمانی و تسهیلات بانکی است، گفت؛ یک بال دیگر آن مجموعه بزرگ سیاست های مختلف اقتصادی است که هر دو در حد و میزان خود می توانند بر این بخش موثر باشند به طوری که بیشتر مشکلاتی که امروزه در بخش مسکن داریم از سیاست های نادرست و تصمیمات فی البداهه اقتصادی ناشی می شود.
وی با بیان اینکه اگر به دنبال تثبیت قیمت مسکن هستیم ابتدا باید بحث نقدینگی را در کشور کنترل کنیم، ابراز عقیده کرد؛ نقدینگی در کشور به بالا ترین سطح خود رسیده، به طوری که وضعیت نابسامانی را در بخش های مختلف اقتصادی و به ویژه در بخش مسکن ایجاد کرده است و تا وقتی اعتبارات بدون برنامه و سرگردانی در کشور وجود داشته باشد نمی توان برنامه ریزی لازم را برای سرمایه گذاری داشت. عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد؛ نقدینگی موجود در کشور به دنبال یک محل امن و مطمئن است که آن محل امن، بخش مسکن است.
نماینده مردم اردبیل در خانه ملت در ادامه گفت وگو با نادرست دانستن برخی از سیاست های دولت در بخش مسکن گفت؛ پرداخت تسهیلات و اعطای وام های مسکن به افراد و اشخاص یکی از این سیاست ها بوده است، زیرا به جای این که این تسهیلات به انبوه سازان و تولیدکنندگان مسکن پرداخت شود، به افرادی که توانایی بازپرداخت یا نحوه تبدیل کردن آن تسهیلات به مسکن را ندارند، داده شد.
وی خاطرنشان کرد؛ از دو میلیون متقاضی وام مسکن که ثبت نام کرده بودند، دولت توانست تنها به ۵۰ هزار نفر از این افراد وام مسکن پرداخت کند که البته این وام نیز تبدیل به مسکن نشد، بلکه یک معضلی برای جامعه شد. آذروش با انتقاد از تفکر موجود نسبت به مسکن و با بیان اینکه متاسفانه به آن به عنوان یک کالای خدماتی و مورد نیاز مردم نگریسته نمی شود، تصریح کرد؛ متاسفانه در کشور ما مسکن به عنوان یک کالای سرمایه یی در دیدگاه های مختلف مورد توجه قرار گرفته و هرکسی به دنبال یک ارزش افزوده و منافع بیشتر در این بخش است و از آنجا که کالای سرمایه یی در اقتصاد یک شیء سیالی است، هرجا که احساس امنیت کند وارد شده و سرمایه گذاری می کند.
وی همچنین ارائه لایحه یی دو فوریتی تحت عنوان ساماندهی و بهسازی مسکن از طرف دولت را یک قدم مثبت در جهت رفع و حل مشکلات این بخش برشمرد و افزود؛ همه موارد این لایحه در چارچوب سیاست های قانون برنامه چهارم بوده و دولت موارد جدید و خاصی در آن نیاورده است و در واقع همان قانون برنامه چهارم را با یک شرایط و ساز و کارهای اجرایی تر و عملی تر ارائه کرده است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران با بیان این مطلب که لایحه ساماندهی مسکن احتمالاً هفته آینده در صحن علنی مجلس ارائه می شود، خاطرنشان کرد؛ در این لایحه حمایت از سازندگان و انبوه سازان مسکن، پرداخت تسهیلات بانکی، مشارکت بخش خصوصی و کمک برای افرادی که در بخش انبوه سازی وارد می شوند از جمله مواردی هستند که مورد توجه جدی قرار گرفته که دولت باید در آن زمینه اقدامات لازم و کافی را انجام دهد. او همچنین ساخت ۵/۱ میلیون واحد مسکونی در سال را اقدامی بسیار مشکل توصیف کرد و گفت؛ ساخت و سازهایی به این وسعت و گستردگی نیازمند نیروی انسانی کارآمد است که در این زمینه مشکل وجود دارد. همچنین ما نمی توانیم دو محصول استراتژیک، آهن آلات و سیمان، را که در ساخت و تولید مسکن مورد نیاز است به مقدار لازم و کافی در داخل تامین کنیم. این نماینده مجلس متذکر شد؛ برای کنترل قیمت مسکن باید مجموعه دولت، دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی وارد عمل شوند تا بتوانیم قیمت مسکن را کنترل کرده یا به یک حالت متعادل در بیاوریم.
عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری معتقد است؛ در کشور وضعیت اجاره بهای مسکن به یک وضعیت لجام گسیخته یی درآمده است و آنهایی که به دنبال اجاره مسکن برای یک سرپناه هستند با مشکلات زیادی روبه رو می شوند که امیدواریم با تصویب لایحه ساماندهی مسکن، ساز وکار اجرایی جهت حل و رفع این مشکلات به وجود آید.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگ توسعه


همچنین مشاهده کنید