شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کومان در آیندهوون چه اهدافی را دنبال می کند؟


کومان در آیندهوون چه اهدافی را دنبال می کند؟
طبق نظر «رونالد كومان» مربی آیندهوون رقابت های لیگ هلند در آوریل گذشته به اوج حساسیت رسید؛ زمانی كه ۳ تیم بالای جدول با امتیاز مساوی به هفته پایانی گام گذاشتند. آلكمار تفاضل گل بهتری داشت و امید اول فتح جام بود اما در رالی گل هفته پایانی، آیندهوون یك گل بیش از آژاكس درون دروازه رقیب جای داد تا برای سومین سال پیاپی جام لیگ هلند را بالای سر ببرد. سرمربی قرمز و سفیدها می دانست آیندهوون یك فصل قبل با اختلاف ۱۱ امتیاز جشن قهرمانی برپا كرد. او در این باره گفت:« رقابت های فصل اخیر هیجان انگیزبود. پس از تعطیلات زمستانی دچار ركود شدیم امابازگشتیم و علاوه بر قهرمانی جواز صعود به لیگ قهرمانان را كسب كردیم. یك فصل فوق العاده خوب را پشت سر گذاشتیم.»
● چهره جدید
فاینورد در فصل جدید یك مدعی پرقدرت نشان می دهد. آیندهوون كه دفاع از عنوان قهرمانی را با بازی مقابل «هرآلكس آلملو» آغاز می كند، آلكس و كاپیتان فیلیپ كوكو را از دست داده اما جایگزین های مناسبی یافته است.میك زو نولد، تامیون در لگت ( مهاجم)، كنت پرز، جاناتان ریس، دانكو لازوویچ ( هافبك)، اسلوبودان راكوویچ( مدافع) و كاسیو راموس ( دروازه بان) تازه واردهای تیم به حساب می آیند. از طرفی اسماعیل ایساتی و اوتمان باكال پس از حضور قرضی در سایر تیم ها به آیندهوون بازگشته اند. كومان امیدوار است این نفرات آسب نبینند و یك فصل رؤیایی را رقم بزنند.
● گزینه ها
كومان ادامه داد:« اگر كلایوت و رایزیگر را در نظر نگیریم، باید بگویم كوكو با تجربه ترین عضو تیم محسوب می شد و آلكس نیز ستاره مابود اما آنها را از دست دادیم. پر كردن جای خالی این ۲ نفر آسان نبود و ما به همین خاطر بازیكنان زیادی را جذب كردیم. اكنون برخلاف فصل گذشته در خط حمله گزینه های زیادی نداریم. می خواستیم «آیساتی» و «باكال» در سایر تیم ها تجربه كسب كنند. آنها در حال حاضر به سطح سایر بازیكنان تیم رسیده اند و به همین خاطر دستور دادم دوباره لباس آیندهوون را بپوشند. اگر آیساتی همان مرد روزهای حضور در توئنته باشد، می تواند خلأ بازیكنان جدا شده را پر كند. باید دید تقدیر چه حكمی رقم می زند.»
● اعتماد به نفس
كومان از اینكه در آیندهوون جایگزین مربی اسطوره ای مانند هیدینگ شده به خود می بالد اما نمی خواهد دنباله رو باشد و سعی می كند تیمی بر مبنای تصویر ذهنی خاص خود بسازد. او گفت:« بیشتر از هر شخصی به پیشرفت روزافزون فكر می كنم. همیشه خود را با شرایط گوناگون تطبیق داده ام. خوشبختانه فرصت زیادی برای تمرین با بازیكنان به دست آوردم. موفقیت ما در گرو اعتماد به نفس بازیكنان و میل آنها به پیشرفت است. یك شروع خوب، این ویژگی ها را نزد بازیكنان تقویت خواهد كرد.»
● شكست آرسنال
كومان عضوی از آیندهوون هیدینك، تیم فاتح لیگ اروپا در فصل ۱۹۸۸-۱۹۸۷ بود و سال ۱۹۹۲ نیز همراه بارسلونا این تورنمنت باشكوه را فتح كرد. مرد ۴۴ ساله در دوران مربیگری هم موفقیت های زیادی داشته است. حذف آرسنال و راهیابی به مرحله یك چهارم نهایی فصل گذشته لیگ قهرمانان اوج شاهكار شاگردان وی به حساب می آمد.
صعود از مرحله گروهی فصل جاری و تكرار عنوان قهرمانی لیگ هلند، اهداف فصل جاری كومان تلقی می شود. او می داند آیندهوون با یك بار حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان (بازی هایی كه از سال ۱۹۹۳ آغاز شده است) در كنار بارسلونا، رئال مادرید و میلان، جزو ركوردداران این عرصه به شمار می رود.بودجه باشگاه هم از ۱۰ میلیون به ۶۵ میلیون یورو رسیده كه كارشناسان این موضوع را اعلام خطر قهرمان سابق اروپا به رقبا می دانند.
● دستاورد بزرگ
برای یك تیم هلندی سربلندی در اروپا و رقابت با بزرگان قاره سبز دستاورد باشكوهی قلمداد می شود. كومان ادامه داد:« هرگز قادر نیستند موفقیت همیشگی تیم خود را تضمین كنید. گاهی اوقات شانس نقش مهمی دارد. سال گذشته از چنین فاكتوری، نهایت بهره را بردیم چون با گالاتاسرای و بوردویی روبرو شدیم كه اصلاً در شرایط خوبی نبودند. اگر جوانان تیم به باور موفقیت برسند، تكرار فتوحات آژاكس طلایی دوران گذشته، ناممكن نخواهد بود. با این پدیده ها می توانیم راه های طولانی را به سلامت طی كنیم. فقط كافی است شك و تردیدها را از بین ببریم. اگر سال گذشته آرسنال را حذف كردیم، این بار قادریم در میان بزرگان اروپا تاج قهرمانی را بر سر بگذاریم. اروپا! منتظر ما بمان.»
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید