سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ / Tuesday, 25 April, 2017

روابط عمومی و رسالت آن در مراکز آموزش جهاد کشاورزی


روابط عمومی و رسالت آن در مراکز آموزش جهاد کشاورزی
مراکز آموزشی وزارت جهاد کشاورزی در دراستای اهداف آموزشی خود در بخش کشاورزی و به‌منظور انجام وظایف و مأموریت‌ها در افزایش تولید و امنیت غذائی با استفاده از انتقال دانش و مهارت و فن‌آوری نوین به کاربران و راهبران این بخش گام‌هائی مثبت و توأم با موفقیت‌های چشم‌گیر برداشته‌اند فلذا ضرورت دارد با استفاده از روش‌های نوین اطلاع‌رسانی در امر روابط عمومی گام‌های بلندتری را بردارند. این‌که جای یک روابط عمومی فعال و کارآمد در مراکز آموزشی جهت تحقق اهداف یاد شده خالی است شکی نیست، و از سوی دیگر در عصر اطلاعات و ارتباطات همه افراد جامعه در یک دهکده جهانی در معرض انواع امواج سهمگین اطلاعات قرار گرفته‌اند به‌طوری‌که وجود این همه اطلاعات در جای خود تهدیدی است برای بقای سازمان‌ها که بایستی با یک برنامه‌ریزی صحیح و تغییر نوع نگرش به‌جایگاه خوداین تهدیدها را تبدیل به‌فرصتی مناسب در راستای پیشرفت نمایند.
اما از چه طریقی و با استفاده از چه روش‌هائی این کار تحقق خواهد یافت؟ در این مقاله سعی خواهد شد، روش‌هائی را به‌منظور مشخص کردن نقش، جایگاه و وظایف و مأموریت‌های مربوط به ‌روابط‌ عمومی‌های مراکز آموزشی با زبان ساده و کاربردی بیان و در نهایت تکنیک‌های لازم برای انجام وظایف محوله مطابق با اهداف و رسالت‌های وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شود. اغلب ما واژه‌ها و عبارت‌هائی هم‌چون مجلات الکترونیکی، وبلاگ‌ها، پایگاه‌های اطلاعاتی و سایت‌های اطلاع‌رسانی، تلفن‌های گویا، اینترنت، ایمیل، و در یک کلام انفجار اطلاعات در عصر دیجیتال را بارها و بارها شنیده یا به‌صورت کاربردی با آنها زندگی کرده‌‌ایم، همه این موارد نشان از اهمیت اطلاعات و ارتباطات دارد. سازمان‌های امروزی به‌منظور مطالعه و شناخت مداوم محیط خارج و داخل سازمان می‌باشند؛ چراکه نقش‌ سازمان‌های امروزی در مقایسه با گذشته با توجه به شرایط موجود بسیار پیچیده شده‌ است؛ که بخش عمده‌ای از آن نقش‌ها به‌روابط عمومی‌های سازمان‌ها مربوط می‌گردد و این نشان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ روابط عمومی در سازمان می‌باشد و به‌همین دلیل به‌عنوان یک اصل اساسی در مدیریت پذیرفته شده است. افراد، مؤسسات به‌منظور نیل به مقاصد خود نیازمند ایجاد ارتباط، درک متقابل و رشد و توسعه ،تفاهم با یکدیگر و با مخاطبین و با عموم مردم می‌باشند.
حال این سئوال مطرح است که روابط عمومی موفق و کارآمد چه ویژگی‌هائی دارد؟
روابط عمومی موفق، روابط عمومی است که با صراحت، صداقت، رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای خود و با حفظ منافع سازمان و حق و حقوق مخاطبین و با کمترین خطا و پرهیز از هرگونه حاشیه‌پردازی و بدون فریب افکار عمومی در چهارچوب موازین اجتماعی و اخلاقی و با احترام به دیدگاه‌ها و نقد و انتقادات از جانب مخاطبین، سازمان خود را معرفی و انجام وظیفه نماید و به‌عنوان یک مشاور کارآمد با احاطه بر وظایف محوله سازمان و با اطلاع‌یابی از مسائل پیرامون خود و تولید اطلاعات مورد نیاز برای ارائه خدمات مشاوره به بالاترین مقام اجرائی سازمان خود گام بردارد. هم‌چنین با مطالعه در درون سازمان و اولویت دادن به خواسته‌های به‌حق کارکنان سازمان و انعکاس به‌موقع اخبار و اطلاعات به مدیر مربوطه، پیوسته در جهت رضایت و تکریم کارکنان گام‌های اساسی بردارد و با ایجاد ارتباط متقابل با رسانه‌های گروهی سعی و تلاش خود را در انعکاس فعالیت‌های سازمانی خود به‌کار گیرد تا از این طریق بر سطوح مختلف اقشار جامعه اثرگذار باشد، در این صورت است که با برنامه‌ریزی صحیح، آمادگی کامل به‌منظور مقابله با بحران‌های احتمالی را از خود نشان خواهد داد. بنابراین یک روابط عمومی موفق و کارآمد بایست شاخص‌های مربوط به بهتر بودن و بهتر شدن را در نوع ارتباط خود با مخاطب ایجاد و حفظ نماید.
● مأموریت‌های مهم روابط عمومی کارآمد
در سازمان هر جایگاه اداری و سازمانی بر مبنای یک‌سری اهداف تعریف شده و مشخص و با شرح وظایف معین در یک ساختار سازمانی منظم به‌منظور محول نمودن آن وظایف به‌یک شخص با شرایط لازم برای هر رشته و رسته اداری تعریف گردیده است و بدون شک این موارد با مطالعه کارشناسان و صاحب‌نظران و با دقت فراوان صورت گرفته و نقش مهمی در موفقیت یک سازمان دارد. متأسفانه اگر یک مطالعه درست در این زمینه انجام گیرد شاید اغلب متوجه این موضوع شویم که اکثر پست‌های سازمانی نه بر مبنای تخصص و کارآئی افراد بلکه با شاخص‌هائی غیر از آن به اشخاص محول گردیده و در این میان روابط عمومی بیشتر در معرض این‌گونه بی‌مهری‌ها قرار گرفته است. البته این موضوع نسبی است و بستگی به نوع نگرش مدیران و میزان آشنائی و اهمیت دادن آنها به جانگاه روابط به‌ویژه نقش فعال روابط عمومی در هر سازمان دارد. به‌هر حال نوع نگرش مدیران به‌این بخش و آشنائی بیشتر آنها با وظایف و مأموریت‌های روابط عمومی نقش مهمی در جایگاه‌ آن خواهد داشت سخن از مأموریت‌های یک روابط عمومی کارآمد شد لازم است ابتدا وظایفی که اینبخش می‌تواند انجام دهد به‌شرح زیر اشاره کنم:
سنجش افکار عمومی، انتشارات و تولید اطلاعات و ارتباطات و اطلاع‌رسانی، امور فرهنگی و نمایشگاه‌ها، تحقیق و پژوهش، تبلاغات، برنامه‌ریزی و به‌طور کلی اطلاع‌یابی با استفاده از روش‌های مختلف و متفاوت هستند که مطالعه بیشتر در این مورد را بر عهده خوانندگان گذاشته و اجمالاً به برخی از موارد آن اشاره می‌گردد. شناخت افکار عمومی از وظایف بسیار مهم یک روابط عمومی کارآمد می‌باشد و این شناخت امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر این‌که با توسعه ارتباطات خود از طریق برنامه‌ریزی صحیح و انعکاس فعالیت‌ها و با جمع‌آوری مجموعه اطلاعات موجود از کانال‌های مختلف، اطلاع‌یابی و سرانجام تولید اطلاعات نماید این کانال‌ها از دیدگاه کارکنان و مردم گرفته تا انواع رسانه‌های گروهی که می‌توان به اطلاعات لازم دسترسی پیدا کرد را شامل می‌شود و سازمانی که می‌خواهد این شناخت را از مخاطبین خود گردآوری و تحلیل نماید بایستی با ایجاد نمایشگاه‌ها، توسعه مسائل فرهنگی و ارائه فعالیت‌های سازمانی و تنویر افکار عمومی از طریق سنجش افکار مخاطبین خود و با زمینه‌سازی درست، ارتباط خود را با درون و برون سازمان حفظ نموده و دائم اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشد در این صورت استکه روابط عمومی یک نقش راهبردی و مشاور خوب برای مدیران موفق را پیدا می‌کند و تفاوت روابط عمومی به‌عنوان بازوی توانمند مدیر در امر مدیریت سازمان، معنا و مفهوم واقعی خود را نشان می‌دهد. البته در کنار این نقش که روابط عمومی مشاور مدیر می‌باشد، بایستی به‌منظور تحقق این هدف ارتباطات مردمی، ارتباط با رسانه‌ها، امور نمایشگاه‌ها، انتشار گزارش عملکردها و بولتن‌های خبری نیز در اولویت امورات قرار گرفته و به‌نحو احسن این وظایف به‌خوبی انجام پذیرد.
● برخی مشکلات روابط عمومی مراکز آموزش جهاد کشاورزی
مشکل پست سازمانی مصوب و ردیف اعتباری مشخص، نگرش تبلیغاتی به وظایف این بخش، عدم توجه به جایگاه روابط عمومی به‌عنوان مشاور کارآمد و به‌طور کلی بی‌مهری و کم‌لطفی به‌نقش روابط در مدیریت و خیلی از موارد دیگر متأسفانه آن‌چه که بسیار جالب توجه می‌کند به‌کارگیری نیروهای غیر متخصص و کم‌تجربه در این بخش بوده که بدون توجه به میزان علاقمندی و توانمندی شخص اموراتی را به‌ ‌آنها علی‌رغم میل باطنی تحمیل می‌کنند که این خود در نهایت آفتی بزرگ برای سازمان خواهدبود.
● چند پیشنهاد برای دستیابی به یک روابط عمومی پویا و خلاق
تغیر نوع نگرش به جایگاه روابط عمومی، شناخت و مطالعه بیشتر در این خصوص و تربیت نیروهای خلاق با تفکر و نگرش نوین به ارتباطات مردمی و ایجاد تعامل بیشتر بین سازمان و مخاطب حذف نگرش تبلیغاتی از مفهوم کلی روابط عمومی وتوجه به آن با این تعاریف که: ”روابط عمومی یعنی استفاده از شیوه‌های علمی و هنری به‌منظور اطلاع‌یابی و شناخت و تجزیه و تحلیل نگرش و گرایش‌های مخاطبین از طرق مختلف و در نهایت اطلاع‌رسانی صحیح و جامع“
با توجه به این‌که روابط عمومی ترکیبی از علم و هنر برای انجام و اعمال مدیریت می‌باشد بهتر است در تقویت موارد ذیل در دست‌اندرکاران روابط عمومی به‌شرط داشتن همان توانائی‌ها که قبلاً ذکر شد، کوشش کنیم.
قدرت نویسندگی، خلاقیت، کنجکاوی، آینده‌نگری، نوآوری، مطالعه مستمر، احساس مسئولیت، داشتن آگاهی‌های روز، آموختن مهارت‌های علمی این رشته، آگاهی به جریان‌ها و تحولات جامعه در سطح ملی و بین‌المللی، آشنائی با علوم اجتماعی به‌ویژه علومی هم‌چون: جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، روان‌شناسی، تاریخ و خلاصه مطالب مربوط به علوم انسانی.
● نتیجه‌گیری
یقیناً مدیران ارشد در مراکز آموزش به جایگاه مهم و ارزشمند روابط عمومی در عصر کنونی واقف هستند و مطمئناً روابط عمومی را زبان گویا و پویای سازمان، مشاور و بازوی توانمند مدیریت خود دانسته، به‌همین دلیل باید به آن بیشترین بهاء داده شود. جریان خون سازمانی در جهت حفظ و بقای آن در رگ‌های سالم تشکیلاتی به‌نام روابط عمومی گردش موفقی خواهد داشت. به‌کارگیری افراد توانمند، خلاق و مبتکر و آشنا به اصول و فنون علمی روابط عمومی در مراکز آموزش، اعتقاد و پشتیبانی مسئولین مراکز از این جایگاه، تضمین کننده موفقیت مدیریت کلان سازمان و در نهایت بالندگی سازمانی را به ارمغان خواهد آورد. به امید آن روز.

رضا نعمتی رئیس امور اداری و کارشناس مسئول اطلاع‌رسانی و مسئول روابط عمومی مجتمع آموزشی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی

منبع : سایر منابع

مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
آرمان نظام , دانشگاه پیام نور اردبیل , پلیس مازندران , کائنات , تش سوزی , محکومیت اشغالگری رژیم صهیونیستی , پیمانکاران چینی , عیسی حیاتو , افزایش قدرت دفاعی کشور , رن ایزدی , افزایش سهام , محمد باقر ملکیان , سبزه عید خلاقانه , ینوا , نیک شهر , خانوادههای , انقضای زمان بازپرسی , سعید محمدزاده , سازمان پسماند , ضوابط و مقررات , معروف‌ ترین , موزه جواهرات , اشکان اشتیاق , پرهیزکاران , دعوت مهمانان , سمات , تعجب جان کری , احکام دائمی , شبکه سوم , حسین سرچاهی , دکتر قانعی , قرمزپوشان , اقتصاد , دژ بابک , رکورد ملی , رئیس دادگاه انقلاب اسلامی , نشست هیات ها , حکومت صدام , اینستاگرام ورزشکاران , آدرین , خسرو آبادی , بررسی گوشی , استکبار , رئیس دوره ای , تحریم های غرب علیه روسیه , کشف سلاح شکاری , فراهم شدن بستر اشتغال , پوکر , جاذبه های ایران , سفر رئیس جمهور ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
۱۶۵۰ م. افول هنر کنده‌کاری روی چوب و آغاز کنده‌کاری اوراق مسی , زمان برداشت آفتابگردان , آن زمانی را که چشم از چشم او مخمور بود , تجریه امپراطوری هند و تشکیل کشور پاکستان , آگهی خسرو از مرگ بهرام چوبین , راه‌نامه (بارنامه) هوائی , زردزخم (Impetigo) , افتالمومیازیس , منوچهر مطیعی تهرانی , اقدامات اولیه , همکاری مشترک با شرکت‌های چندملیتی , جمعیت، ترکیب و پراکندگی آن , جمعیت و توسعه پایدار , درمان , منوچهر مطیعی تهرانی , آداب و رسوم (۳) , وقت مردن هم نیامد بر سر بالین طبیبم , در مدح شاه شیخ ابواسحاق , چه بود هستی فانی که نثار تو کنم؟ , این بوالعجب کاندر خزان شد آفتاب اندر حمل ,

برخی منابع مهم خبری
tejaratnews.com تجارت نیوز , ketab.ir کتاب , yalasarat.com یالثارات , nasle-farda.ir روزنامه نسل فردا , bananews.ir بنا , dolat.ir دولت , 24onlinenews.ir 24 آنلاین , mellatonline.net ملت آنلاین , teribon.ir تریبون , foodna.ir فودنا , mehrpress.com مهرپرس , jnclinic.com جندی شاپور , irdiplomacy.ir دیپلماسی ایرانی , energynewcomes.com تازههای انرژی , bultannews.com بولتن نیوز , iranojahan.com ایران و جهان , noandish.com نواندیش , avapress.com صدای افغان , otaghkhabar24.ir اتاق خبر 24 , eshraf.ir اشراف , musiceiranian.ir موسیقی ایرانیان , nay.ir نی , jonoubnews.ir جنوب نیوز , zamannews.ir زمان نیوز , irna.ir خبرگزاری جمهوری اسلامی , naftna.ir نفت نا , kaenat.ir روزنامه کائنات , rasaneh.org رسانه , ashpazonline.com آشپزآنلاین , shahidnews.com شهیدنیوز ,

وبگردی
سالی 1.5 میلیون شغل ایجاد می‌کنیم
سالی 1.5 میلیون شغل ایجاد می‌کنیم - فیلم/ رئیسی: یارانه سه دهک اول را تا 3 برابر افزایش می‌دهیم/ سالی 1.5 میلیون شغل ایجاد می‌کنیم
گفتگوی حسین دهباشی با عزت الله ضرغامی
گفتگوی حسین دهباشی با عزت الله ضرغامی - خشت خام / نوبت بیست و دوم
نعوذبالله امام زمان حال فعلی آن آقا را نمی‌دانست؟
نعوذبالله امام زمان حال فعلی آن آقا را نمی‌دانست؟ - «زمانی گفته شد امام زمان سفارش یک آقایی را کرده، بعد هم که آن آقا مدعی شد، گفتند ملاک حال فعلی افراد است. یعنی نعوذ بالله امام عصر (عج) حال او را نمی‌دانستند که به شما پیغام حمایت را دادند؟!»
برخورد پره‌های بالگرد به سر مدیرکل بحران کهگیلویه‌وبویراحمد
برخورد پره‌های بالگرد به سر مدیرکل بحران کهگیلویه‌وبویراحمد - اخیرا تصاویر برخورد ملخک هلی کوپتر با مدیرکل حوادث غیرمترقبه کهگیلویه،به عنوان خبری داغ در کانال های تلگرامی منتشر شده. این ویدئو مربوط به مرداد ۸۹ است.
رابطه عاشقانه رضا روحانی با مجری شبکه من و تو
رابطه عاشقانه رضا روحانی با مجری شبکه من و تو - این آهنگساز 39 ساله به تازگی رابطه ای عاشقانه را با یکی از مجریان شبکه من و تو آغاز کرده است. رضا روحانی با انتشار عکسی از خودش و فرانک مجری این شبکه, از پیدا کردن عشق واقعی زندگی اش نوشت.
صید ماهی خاویاری ۶۰۰ کیلویی در دریای خزر
صید ماهی خاویاری ۶۰۰ کیلویی در دریای خزر - به گزارش خبرنگار مهر، یک فیل‌ماهی خاویاری با وزن حدودی ۶۰۰ کیلو و بیش از ۷۰ کیلوگرم خاویار روز یکشنبه توسط صیادان دو کومه گمیشانی صید شد.
فاطمه غرار پدیده این روزهای موسیقی
فاطمه غرار پدیده این روزهای موسیقی - آواز دختری نابینا به نام فاطمه غرار که آرزویش خواننده شدن بوده که یکی از خوانندگان (آقای شیری) با گروه خود او را به آرزویش رسانده اند
عکس یادگاری منشوری با روحانی در توچال
عکس یادگاری منشوری با روحانی در توچال - عکس روحانی با لباس ورزشی در مجموعه تله‌کابین توچال
بازیگر ایرانی دختر شایسته کانادا شد +عکس
بازیگر ایرانی دختر شایسته کانادا شد +عکس - سحر بی نیاز در سال 1365 در تهران بدنیا آمده و پس از چندسال به همراه خانواده اش به کانادا مهاجرت کرده است.
افشاگری های خبرگزاری فارس در مورد شبکه من و تو !
افشاگری های خبرگزاری فارس در مورد شبکه من و تو ! - فیلم/ سکوت یک ساله «سولماز» شکست/ مسائل جنسی عامل تعیین کننده برای ماندن در استیج!
گفتگوی جنجالی علی معلم و صادق زیباکلام
گفتگوی جنجالی علی معلم و صادق زیباکلام - صادق زیباکلام هم همفکر مسعود فراستی شد.
    پربازدیدها