سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

مراقب دمای رایانه خود باشید!!


مراقب دمای رایانه خود باشید!!
● personal computer
اکثر مردم فکر میکنند که با اضافه کردن یک فن بزرگ بهcpu تمام مشکلات گرمای رایانه حل میشود.البته این فکر تا حدودی درست به نظر می رسد ٬اما هرگز نباید فراموش کرد که حتی بزرگترین فنهای CPU نیز تنها قادرند دمای CPU را تا حدی پایین بیاورند که با دمای داخل کیس یکسان شود .بنابراین اگر دمای کیس باعث شود که با اطمینان کمتری از سیستم استفاده کنید ممکن است به این فکر بیفتید که دمای کل کیس و دستگاههای جانبی را پایین بیاورید . دستگاههای جانبی متعددی هستند که باعث بالا رفتن دمای کیس می شوند٬از آن جمله می توان به CPU ٬منبع تغذیه٬دیسک سخت٬کارت گرافیک و ...اشاره کرد.
● CPU
بسته به نوع ٬مدل٬ سری ساخت و سرعت CPU شما بین ۲۰ تا ۶۰ وات انر&#۶۴۳۹۵;ی مصرف می کند .برای مثال یک CPU پنتیوم ۲۳۳ تنها ۲۰ وات مصرف انر&#۶۴۳۹۵;ی دارد و این در حالی است که Athlon۶۵۰MHZ این رقم به بیش از ۶۰ وات می رسد.
● منبع تغذیه
اگر چه ممکن است توجه نکرده باشید ٬اما ٬منبع تغذیه دومین منبع بزرگ تولید گرما در رایانه است. برای مثال یک منبع تغذیه ۲۵۰ وات که تقریبا در تمامی رایانه ها موجود است ٬ تقریبا ۷۵ تا ۸۰ درصد بازده دارند یا به عبارتی ۷۵ تا ۸۰ درصد از انر&#۶۴۳۹۵;ی ورودی آنها تبدیل به خروجی می شود و ۲۰ تا ۲۵ درصد باقیمانده به صورت گرما هدر می رود که در بدترین حالت ۵/۶۲ وات از گرما توسط منبع تغذیه تولید می شود
● دیسک سخت
می دانیم که دیسکهای سخت در دقیقه ۵۴۰۰ یا ۷۲۰۰ دور می چرخند . در برخی انواع سرورها (U۲W-SCSI) این عدد به ۱۰۰۰۰ می رسد٬بنابراین گرمای تولیدی آنها از تمام گرمای از تمام گرمای موجود درون کیس قابل چسم پوشی نیست .یک دیسک سخت ۱/۹ گیگا بایتی قدیمی حدود ۱۰ وات و دیسک سخت U۲W-SCSI بیشاز ۴۰ وات از کل گرمای موجود را تولید می کنند.
● کارت گرافیک
با افزایش سرعت ها ٬کارتهای گرافیک سریعتر و گرمتر می شوند .نرم افزارهای گرافیکی و سه بعدی نیز فعالیت و در نتیجه تولید گرمای کارتهای گرافیک را به حداکثر خود می رساند.برای مثال یک کارت گرافیکی معمولی ۵ وات و یک کارت گرافیک جدید بیش از ۲۰ وات گرما تولید می کند.
● ایجاد یک جریان هوا در داخل کیس
اکثر کیسها یک فن اضافه در قسمت جلو یا بالا نزدیک منبع تغذیه دارند.دلیل این امر ایجاد یک جریان هوا در درون کیس است که گرمای تولیدی درونی را به بیرون هدایت کند.به طور طبیعی گرما به سمت بالا جریان می یابد.بنا بر این گرما در بالای کیس یعنی در همانجایی که منبع تغذیه قرار دارد٬ جمع میشود.متاسفانه فن اکثر منابع تغذیه٬ هوا را به سمت داخل میدهند٬ در حالی که ما می خواهیم هوای گرم جمع شده در بالای کیس را به بیرون هدایت کنیم.
بنابر این یکی از کارهایی که توصیه میشود برگرداندن ۱۸۰ درجه ای فن منبع تغذیه است که البته این کار باید به کاردان سپرده شود.در اکثر مواقع این کار باعث کاهش ۵ تا ۱۰ درجه از دما میشود.قدم بعدی ایجاد یک جریان هوا با استفاده از یک فن اضافه۸۰*۲۵*۸۰ میلی متری در پایین کیس است که هوای خنک تر را به داخل بدمد.با برعکس کردن فن منبع تغذیه در قدم اول ما اکنون یک جریان هوا در داخل کیس ایجاد کرده ایم که از قسمت پایین مکیده شده و از قسمت بالا دمیده میشود.در صورت خرید فن باید دقت داشت فن ۳ پین تهیه کرد و مادربرد نیز باید قابلیت پشتیبانی آن را داشته باشد.
● خنک کردن تک تک قطعات
تک تک قطعاتی که خود تولید گرما میکنند باید به نحوی گرمای خودرا به بیرون هدایت کنند.در مورد cpu این کار توسط یک heatsink ویک فن صورت میگیرد. جنس heatsink یا همان شبکه فلزی معروف روی اجزای الکتریکی و الکترونیکی از نقره٬ مس٬الومینیوم و... است. در برخی اجزای الکتریکی گرما به قدری کم است که با مجاورت هوا از بین میرود. گاهی وجود یک heatsink به تنهایی میتواند گرما را از قطعه گرفته و به بیرون هدایت کند . گاهی نیز عمل خنک کنندگی به همکاری نزدیک heatsink و فن نیاز دارد. کاری که برای تمامی cpuها و برخی کارت های گرافیک جدید انجام میشود. انواع کارت های گرافیکی بسته به نوع و سرعت آنها به ۳ روش یاد شده گرما را از خود دور میکنند.منابع تغذیه نیز در داخل خود heatsink دارند که به کمک فن گرما را به بیرون میدهند .
و اما
● دیسک های سخت
این قطعات تنها گرمازای عمده درون کیس است که برای آن به طور پیش فرض کارخانه٬ خنک کننده ای در نظر نگرفته است.اما با اندکی گشت وگذار درون بازار با انواع متفاوتی از فنهای دیسک سخت برخورد میکنیدکه شما نیز میتوانید با تهیه یکی از انها و نصب ان برروی دیسک سخت خود ٬ گرمای تولید شده را از این قطعه دور کنید.با این کار٬ هم کارایی و هم عمر دیسک سخت خود را افزایش میدهید.
منبع : آسمونی


همچنین مشاهده کنید