جمعه ۱ تیر ۱۳۹۷ / Friday, 22 June, 2018

نکند قرآن نخوانیم


نکند قرآن نخوانیم
فکر می کنم تلاش بیهوده ای است اگر کسی بخواهد لزوم خواندن قرآن کریم را برای یک آدم مسلمان اثبات کند! چون همه آن آدم های مسلمان این را می دانند و بهتر از خودش می توانند برایش استدلال بیاورند. این را البته آمار می گوید و بیراه هم نمی گوید. کافی است دور و برمان را خوب نگاه کنیم و کمی هم سؤال کنیم، تا ساده ترین و با این حال محکم ترین دلایل آنها را برای این مسأله بشنویم. دلایلی که با همه پیش پا افتادگی، آن قدر در لایه های درونی شخصیت این آدم ها جای گرفته که به این راحتی نمی شود در ردشان دلیلی آورد. اما کو تا این علم الیقین بشود حق الیقین؟ مثل همه چیزهای دیگری که قبول شان داریم، اما فقط قبول شان داریم! مثل ۹۵ درصد آدم های دنیا که خدا را قبول دارند...
در هر حال یک گام جلو هستیم. همه می دانیم که باید- یا حداقل خوب است- که قرآن بخوانیم. آن هم نه تنها در مجلس ختم، بلکه به عنوان قسمتی از برنامه روزانه و حالا قرآن خواندن یا نخواندن، مسأله دقیقاً همین است! و یک سؤال مهم: چرا قرآن نمی خوانیم؟
سرانه مطالعه در ایران بسیار پائین است. آمار این سرانه را لااقل سالی چند بار به بهانه های مختلف از رسانه ها می شنویم. شاید تعمیم این آمار به قرآن کریم کار صحیحی نباشد، اما اگر منصف باشیم باید بپذیریم که اصولاً حس و حال نشستن و باز کردن یک کتاب را نداریم! و قرآن کریم هم- لااقل در صورتی که در دست ما است- یک کتاب است. هرچند حقیقت قرآن بسیار فراتر از آن است. شاید به همین خاطر است که مهدی، دانشجوی ۲۰ ساله ای که خیلی کم قرآن می خواند به عنوان نخستین دلیلی که به ذهنش می رسد و به زبان می آورد، می گوید: «چون کلاً کتاب کم می خوانم» با این که همچنان قصد نداریم لزوم خواندن قرآن کریم را اثبات کنیم، اما بد نیست کمی بیشتر به همین موضوع فکر کنیم. این که «ارتباط و انس» با قرآن کریم، که وضع مطلوب یک انسان مسلمان است، چقدر با «خواندن» قرآن به عنوان یک «کتاب» مرتبط است؟
با وجود این که استخاره، همراه داشتن قرآن کریم، داشتن قرآن در خانه و حتی نگاه به خط قرآن بدون خواندن آن، خود انواع ارتباط هستند و نوری که از حقیقت قرآن کریم
بر می خیزد، در هر نوعی از ارتباط که با قرآن کریم برقرار شود، اثرش را روی شخص می گذارد، چه دلیلی دارد که قرآن نخواندن افراد جامعه را به عنوان یک عیب به حساب بیاوریم؟ در حالی که می توانیم بیشتر به جنبه های عملی قرآن بپردازیم تا این که سعی کنیم خواندن آن را بدون این که تلاشی برای فهمش داشته باشیم، ترویج کنیم. درست مانند دختر خانمی که متصدی فروش عطر در یکی از ایستگاه های مترو بود و می گفت: «همه چیز که در خواندن قرآن کریم نیست، باید به آن عمل کرد.»
دکتر تهرانی کارشناس علوم قرآنی می گوید: «کلمات قرآن کریم ، اگر چه برایمان نامفهوم باشند، ولی در انبار ذهن و چشم انسان جای می گیرند و اثر خود را می گذارند . به ویژه اگر در دوره کودکی این کلمات به کسی آموخته شود.» راست هم می گوید! به قول خودش این همه ترانه و تبلیغ که در طول روز آن قدر برای بچه های ما تکرار می شود که در عمق ضمیر ناخود آگاه شان نفوذ می کند، پر است از عباراتی که آنها نمی فهمند اما به مرور زمان برایشان مفهوم می شود و اثرش را در زندگی آنها می گذارد.
خواندن قرآن کریم بدون فهم اگر به یک سنت تبدیل شود در عمل افراد را به سمت فهمیدن آن هم پیش می برد. چون «مگر می شود یک عمر چیزی را تکرار کنند و به این فکر نیفتند که معنی اش را بفهمند؟» مثل خیلی از قدیمی ها که بدون دانستن صرف و نحو، معنی آیات قرآن کریم را می فهمیدند.
ن● ظام آموزشی
در ظاهر تغیر نظام آموزشی ضربه بزرگی به فرهنگ قرآنی کشور ما زده است. این از حرف های دکتر تهرانی بر می آید. البته این تغییر نظام آموزشی مربوط به سال ها پیش از انقلاب است. زمانی که رضا خان بساط مکتب خانه ها را برچید.
تا پیش از آن، حکومت در نظام آموزشی دخالتی نداشت. حسن آن نظام آموزشی هم شروع آموزش با قرآن کریم به جای زبان فارسی بوده است. یعنی نخستین کلماتی که کودک در مدرسه یاد می گرفت، قرآن بود. این البته منافاتی با حفظ فرهنگ ملی نداشته است. طوری که هر کس مکتب را تمام می کرد، هم قرآن بلد بود، هم فارسی، هم حساب و هم خط و با این معلومات وارد بدنه اقتصادی کشور یعنی بازار می شد. دلیل فضای دینی حاکم بر بازار قدیم هم تا حدود زیادی همین مسأله بوده است. تا جایی که سنت قرآن خوانی میان بازاریان پیش از شروع کسب روزانه رواج داشته است.
با برچیدن مکتب خانه ها به وسیله رضاخان و حکومتی شدن آموزش، انتقال سنت قرآن خوانی از طریق فرهنگ مردم، کم کم متوقف شد و نظام آموزشی هم تلاشی در این جهت نمی کرد.
● مدرنیته
اما جامعه امروز گرفتار مشکل دیگری هم شده به نام مدرنیته. از عوارض این جامعه مدرن، یکی مشغله بیش از حد آدم ها و زندگی ماشینی است.
پیرمرد خواربار فروشی که به روایت خودش ۴۰ سال است در این مغازه زیر پله کسب و کار می کند، برای قرآن نخواندن مردم این طور دلیل می آورد: «مردم وقت کم دارند. گرفتاری و فقر. دلیلش شاید فقر است!»
عارضه دیگر مدرنیته که خیلی هم بد نیست، این است که مردم جامعه دیگر کمتر چیزی را از روی تعبد و تسلیم می پذیرند و برای قبول هرچیزی دنبال دلیل هستند و از راه فهم وارد می شوند.
در نهایت با وجود نظام آموزشی فعلی و مدرنیته حاکم بر جامعه، با افرادی مدرن مواجهیم که می خواهند- یا قرار است- با چیزی ارتباط برقرار کنند که از طریق نظام آموزشی با آن مرتبط نشده اند، یعنی قرآن کریم. پس باید از طریق مفهومی این ارتباط را برقرار کرد.
● زبان
زبان قرآن هم یکی از عواملی است که تا حدودی بازدارنده افراد زیادی از خواندن قرآن است. یک دانشجوی دانشگاه علم و صنعت می گوید: « نمی شود به خاطر قرآن برویم عربی یاد بگیریم، باید بشود آن را فارسی خواند.» اما واقعیت این است که این یک «نباید» واقعی نیست بلکه ناشی از ناتوانی و کوتاهی در یادگرفتن زبان عربی است.
● قصه همیشگی
همه حرف ها منتهی می شود به همان قصه همیشگی: مسئولان مقصرند!
این حقیقتی است که تغییر اساسی در نظام آموزشی به ویژه در زمینه آموزش قرآن کریم ضروری است. مسلم است که بازگشت به نظام مکتب خانه ای امکان ناپذیر است، اما شیوه آموزش قرآن می تواند متحول شود. نگرش سیستم آموزش و پرورش هم به آموزش قرآن نگرش صحیحی نیست.
کلاس قرآن در حال حاضر به عنوان یک کلاس فوق برنامه تلقی می شود اما به طور مثال کلاس عربی بسیار با اهمیت است و این در حالی است که اصولاً آموزش عربی در سیستم آموزشی کشور ما با هدف توانایی خواندن و درک قرآن گنجانده شده است.
خود درس عربی هم به عنوان یک درس مستقل تدریس می شود و هر کس می تواند به آن علاقه مند باشد یا نباشد. تلاش ویژه ای هم برای علاقه مند کردن همه دانش آموزان به آن در کار نیست.
در کنار نظام آموزشی، رسانه هم نقش غیر قابل انکاری در این زمینه دارد. دکتر تهرانی می گوید: «اختیار خانواده ها در دست رسانه است.» به قول او این رسانه است که تصمیم می گیرد در یک شب خاص، مردم شاد باشند یا غمگین!
در چنین رسانه ای تولیدات قوی و اثر گذار و پرشماری برای جذب مخاطب به بسیاری از زمینه های «مباح» در کنار تولیدات
نه چندان با کیفیت و کم تعداد در زمینه قرآن کریم قرار می گیرند.
فرافکنی؟
اما آیا واقعاً همیشه تنها مسئولان مقصرند؟ مگر نه این که خانواده رانخستین نهاد در جامعه می دانیم؟ اما عادت کرده ایم که هیچ وقت از نقش خودمان به عنوان عناصر تشکیل دهنده جامعه صحبت نکنیم.
فرشید، سرباز شهرستانی که در تهران خدمت می کند ، قرآن نمی خواند. اما نکته مهم این جاست که او و بسیاری مانند او پدر و مادری مذهبی و سنتی دارند. از طرفی هم، محمد تقی میرزاجانی قاری ممتازی که رتبه نخست دانشجویان کشور را در کارنامه اش دارد، یک اعتراف تلخ می کند: «اگر کلاس ها و مسابقات و جلسات نبود، شاید ماهی یک بار هم سراغ قرآن نمی رفتم.»
تهرانی تأکید دارد که همه آنچه گفته است خطاب به مسئولان است، اما افراد جامعه نباید برای چنین مسائلی معطل حکومت بمانند.
باید بپذیریم که مشغله زندگی را بیشتر از واقعیت در ذهن خود پروبال داده ایم. به قول جواد سلطانی، جوان دیپلمه ای که در حال چسباندن پوستر به دیوار بود؛ وقتی ۱۲ ساعت از روز را به کار می پردازیم، گذاشتن ۵ دقیقه وقت روزانه برای خواندن قرآن کریم زمان زیادی نیست. او حتی وظیفه ای را هم متوجه مسئولان نمی داند و می گوید: «راه و چاه معلوم است. هرکس بخواهد خودش می رود».
یا این که هرچقدر هم که نظام آموزشی در این مورد برنامه ریزی کند، تکلیفی از گردن خانواده ساقط نمی شود، چه رسد به این که نظام آموزشی نارسایی یا کوتاهی هم داشته باشد و یا اگر واقعاً به خاطر نا آشنا بودن با زبان عربی قرآن
نمی خوانیم، چرا سعی نمی کنیم از ترجمه آن استفاده کنیم؟
به هر حال بیشتر آنچه که گفته شد، از آن دست حرف هایی است که از یک کارشناس و برنامه ریز آموزش قرآن کریم انتظار می رود. اما گاهی اوقات شنیدن حرف های کارشناسی، آن هم از نوع انتقاد از مسئولان، برای دیگران در حکم تخدیر می شود تا وظیفه شخصی خود را فراموش کنند! در حالی که خواندن قرآن و تدبر در آن وظیفه ای است که از طرف خود این کتاب به یک یک ما، محول شده بدون واسطه ای به نام حکومت.
و شاید بیشتر ما وضعیتی شبیه به مهندس جوانی داشته باشیم که می گفت: «یک بار یک اتفاق موجب شد که به سرم بزند شبی یک صفحه قرآن بخوانم که بعدها شد دو صفحه. این جوری بعد از یک سال قرآن را ختم می کردم که با یک ختم قرآن در ماه رمضان می شد سالی دو بار. اما این ختم هیچ وقت تمام نشد!» و وقتی پرسیدم چرا؟ چیزی نداشت بگوید، شانه بالا انداخت و گفت «نمی دانم. شاید غفلت.»

علی همایی نژاد

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

نشانه‌شناسی و مکانیسم تکثیر معنا

نشانه‌شناسی و مکانیسم تکثیر معنا
● درآمد:
دانش متن‌شناسی از دانش‌های نوین در حوزه زبان‌شناسی محسوب می‌شود، اما اینكه بتوان از این دانش در حوزه متون دینی و وحیانی استفاده كرد امری قابل تامل است. مولف در این مقاله ضمن بررسی این موضوع رویكرد نشانه‌شناسی را در تحلیل و فهم متون دینی و وحیانی مورد بررسی قرار می‌دهد.
● نشانه‌شناسی سه كار عمده انجام می‌دهد:
▪ اولاً، روش‌شناسی برای فهم متون به دست می‌دهد.
▪ ثانیاً این دانش از روش تحلیل ارتباط و روش دستیابی به اطلاعات و معنا بحث می‌كند و از این رو، در ذیل روش‌شناسی می‌گنجد و نگاهی نظام مند به معنا دارد. از این رو، می‌توانیم بگوییم كه نشانه‌شناسی نظام و دستگاه معنا در ارتباط را بررسی می‌كند.
▪ ثالثاً، نشانه‌شناسی مكانیسم تكثیر معنا در یك نظام نشانه‌ای را روشن می‌سازد. خلاصه آنكه، لب و لباب نشانه‌شناسی بحث از روش و نظام معناست.
سخن بالا اهمیت نشانه‌شناسی را برای مفسر نشان می‌دهد. قرآن محصولِ ارتباط خدا با بشر است. در این ارتباط اطلاعاتی در دست بشر قرار گرفته است و این متن مقدس معانی بسیاری در بر دارد. مفسر به دنبال كشف این اطلاعات و معانی است. در نتیجه، نشانه‌شناسی از سه جهت برای مفسر اهمیت دارد و می‌تواند به او یاری برساند: یكی اینكه می‌تواند در تنقیح روش تفسیر به او كمك كند و دیگر اینكه می‌تواند در كشف نظام معنایی قرآن مفید باشد و نیز می‌تواند مكانیسم تكثیر معنایی قرآن را نشان بدهد.
۱) روش‌شناسی تفسیر:
تفسیر روش خاصِ خود را می‌طلبد. اگرچه در طول تاریخ مفسران بزرگ قرآن از روش‌های تفسیری گوناگون سخن گفته‌اند، ولی روش تفسیر هنوز صورت علمی ‌و نظام‌مند پیدا نكرده است؛ آنها دقیقاً دامنه و جزئیات آن را روشن نكرده‌اند و كمتر در نتایج آن بحث كرده‌اند. از این گذشته، ارتباط روش‌های تفسیری با دانش‌های جدید و روش‌شناسی‌های منقح امروزی مغفول مانده است. نشانه‌شناسی یكی از دانش‌های مهم است كه روش‌های خاصی را در بررسی و تفسیر متون به دست می‌دهد.
۲) نظام معنایی قرآن:
نظام خاصی بر معانی قرآن حاكم است. به عبارت دیگر، معانی واژه‌ها و آیات قرآن ارتباط و نظم ویژه‌ای دارند. مفسر باید به این نظام توجه كند و كشف آن، نگرش مفسر را نسبت به قرآن عمیق‌تر می‌سازد. نظام معنایی را می‌توانیم «استخوان‌بندی» متن بدانیم. بنابراین، دو مفسر را با هم مقایسه كنید كه یكی صرفاً جزء به جزء آیات را تفسیر می‌كند و به استخوان‌بندی معنایی نص توجه ندارد و دیگری به استخوان‌بندی و چارچوب معنایی توجه دارد. پیداست كه توجه به این چارچوب دید عمیق‌تری به مفسر می‌دهد و می‌تواند ارتباط پیچیده معنایی میان آیات و واژه‌ها را كشف كند.
۳) مكانیسم تكثیر معنایی قرآن:
تكثیر معنایی قرآن مكانیسم خاصی دارد و استنباط‌ معانی و كاربردهای جدید از آن و ارتباط برقرار كردن میان آن و زمینه‌های معرفتی گوناگون مكانیسم ویژه‌ای دارد. نشانه‌شناسی می‌تواند این مكانیسم را نشان دهد. پرسش‌هایی این قبیل مطرح می‌شوند كه: چگونه ادعایی فلسفی یا یك تئوری علمی‌ و غیره با قرآن ارتباط پیدا می‌كند؟ و چگونه دانشمندان اسلامی‌ از آیات نتایج فلسفی و كلامی ‌و غیره به دست می‌آورند؟ پیداست كه این قبیل استنباط‌ها مكانیسم خاصی دارد اما هنوز بحث جامعی درباره آن صورت نگرفته است.
روش بینامتنی تفسیر كه از به كار بستن نشانه‌شناسی در حوزه تفسیر به دست آورده بودم سال‌های زیادی ذهن مرا به خود مشغول كرده بود. دستاوردهای ورود نشانه‌شناسی به این حوزه به اندازه‌ای زیاد بود كه در خیالم نمی‌گنجید. به‌كار گرفتن این روش به معنای كنار نهادن روش‌های تحلیل سنتی و دستاوردهای سترگ گذشتگان؛ از قبیل مباحث علم اصول نبود. بلكه همه آنها جایگاه درخور خود را در این روش می‌یافتند.
تاكید بر نكته دیگری را ضروری می‌دانم. بیولوژی نص نه تنها فلسفه و عرفان و كلام و علوم و غیره را در فهم قرآن كنار نمی‌گذارد، بلكه جایگاه هر یك از آنها را در فهم نص روشن می‌سازد و همه آنها را در چارچوبی جامع می‌نگرد. همه زمینه‌های گوناگون تفكر اسلامی ‌را باید متونی در نظر گرفت كه قرآن با آنها در دیالوگ است و چه بسا آنها را بپذیرد و یا رد كند. همچنین، كاملاً امكان‌پذیر است كه این متون ابعاد جدیدی از این متن آسمانی را به روی بشر بگشایند و استعدادهای معنایی نهفته در آن را به فعلیت برسانند. بر همین قیاس، كاملاً امكان‌پذیر است كه علوم گوناگون بشری رابطه‌ای بینامتنی با آن داشته باشند و در پاره‌ای موارد در برملا شدن ابعاد گوناگون معنایی آن موثر افتند. خلاصه، نص با متونی كه درون سنت فكری اسلامی ‌به وجود آمده‌اند و با متون متناسب بیرون از این سنت، بی‌وقفه در دیالوگ است و روابط بینامتنی با آنها دارد. این دیالوگ به استعدادهای نص فعلیت می‌بخشد. روابط بینامتنی دلالت‌های پنهان نص را آشكار می‌سازند.
● نص در حقیقت دو نوع دیالوگ دارد؛
۱) درونی و
۲) بیرونی.
در دیالوگ درونی، بخش‌های گوناگون نص در معانی یكدیگر تاثیر می‌گذارند و لایه‌های گوناگون دلالی و تشابك دلالی را به وجود می‌آورند. هر نشانه‌ای از نص با نشانه‌های دیگر در ارتباط است و دلالت‌های متعددی را به بار می‌آورد. در دیالوگ بیرونی، نص با متون دیگر به گفت‌وگو می‌پردازد. همه نظام‌های نشانه‌ای آشنا با نص ارتباط می‌یابند. روابط این نظام‌ها یا متون با نص روابط بینامتنی است.
توانایی مفسران در پی‌بردن به روابط درونی و شنیدن دیالوگ‌های درونی یكسان نیست، توانایی آنها در كشف روابط بینامتنی متفاوت است. كاملاً ممكن است كه مفسر این روابط بینامتنی را كشف كند و یا در تشخیص آنها دچار خطا شود. بازممكن است كه مفسر به اشتباه فرض بگیرد كه رابطه‌ای بینامتنی میان نص و متنی دیگر وجود دارد، اما در واقع چنین رابطه‌ای در كار نباشد.
امروزه، تطبیق مباحث زبان‌شناسی نوین و نشانه‌شناسی بر قرآن و متون دینی و بررسی ارتباط آنها با فهم این متون از جذاب‌ترین زمینه‌های تحقیقاتی است و بابی جدید به روی عالمان دین و دریچه‌ای تازه به فهم دین گشوده است. بی‌تردید تحقیقات بعدی در باب متون دینی و قرآن را در سال‌های آینده این‌گونه تحقیقات تشكیل خواهد داد و به‌زودی این قبیل مباحث، انقلاب بزرگی در بررسی متون دینی و مطالعات دینی به وجود خواهد آورد. اگر مباحث زبان‌شناسی نوین و نشانه‌شناسی جذابیت و زیبایی ویژه‌ای دارند، طرح آنها در زمینه بررسی و فهم متون دینی دو چندان می‌شود.
گزاف نیست كه بگوییم نسل جدیدِ تفاسیر قرآن كه در دهه‌‌های آتی به منصه ظهور خواهند رسید از مبانی زبان‌شناختی و نشانه‌شناختی بهره خواهند گرفت و در فضای این‌گونه مباحث سیر خواهند كرد. این فضا تحقیقات و مطالعات اسلامی ‌را به وضعیت ایده‌آل و مطلوب نزیك می‌سازد و مجالی جدید را به روی عالمان دین می‌گشاید. علی‌رغم اینكه آثار گرانقدر مختلف در زمینه علوم اسلامی‌ آكنده از مطالب نشانه‌شناختی و زبان‌شناختی است، فقدان تحقیقات جدید نشانه‌شناختی و زبان‌شناختی در حوزه علمیه قم محسوس است. امیدوارم این اثر سرآغاز تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه در این مركز علمی ‌و سبب‌ساز حركتی گسترده در توجه عمیق به ارتباط این زمینه با مطالعات اسلامی ‌و خصوصاً با تفسیر قرآن باشد.
چنانكه گفتیم، این اثر تحقیقی در باب ارتباط نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن است اما می‌توانیم آن را بازخوانی نشانه‌شناختی تفسیر المیزان هم بدانیم؛ چرا كه در مباحث مهم نشانه‌شناختی به این اثر رجوع می‌كند. علاوه بر این، دیدگاه‌هایی كه در این اثر آمده‌اند نظریه‌ای خاص را در باب معرفت دینی می‌پرورانند و از این جهت بیولوژی نص به حوزه‌ معرفت دینی نیز تعلق دارد. من به تفصیل دیدگاه‌های علامه طباطبایی و ایزوتسو و ابوزید را بررسی‌ و مباحث نشانه‌شناختی بسیاری را به آن ضمیمه كرده‌ام.
● تذكر چند نكته را در پایان لازم می‌دانم:
۱) نص معانی گوناگونی دارد، ولی مراد ما از آن متن قرآن است. اصطلاح متن بسیار عام است و متن قرآنی را نیز در بر می‌گیرد. این متن ویژگی‌های نشانه‌شناختی خاصی دارد كه آن را از متون بشری جدا می‌سازد. اصطلاح نص این متن را با تمام ویژگی‌هایش نشان می‌دهد.
۲) خواننده متن از منظر نشانه‌شناسی در واقع مفسر آن است. مفسر در حوزه تفسیر قرآن هم همان نقش خواننده در نشانه‌شناسی را ایفا می‌كند. از این‌رو، ما در بسیاری از موارد این دو را با هم آورده‌ایم؛ چرا كه خواننده و مفسر از نظر نشانه‌شناسی برای فهم متن باید فعالیت‌های مشتركی را انجام ‌دهند.

وبگردی
فیلم |  بالاخره کار بانک‌ها ربا هست یا نیست؟ | ۴۰سال است تکلیفمان را با ربا معلوم نکرده‌ایم
فیلم | بالاخره کار بانک‌ها ربا هست یا نیست؟ | ۴۰سال است تکلیفمان را با ربا معلوم نکرده‌ایم - فیلم - دکتر حمید ابوطالبی مشاور سیاسی رئیس جمهور در کافه خبر با انتقاد از اینکه در 40 سال گذشته بسیاری از مسایل مهم را تعیین تکلیف نکرده ایم می گوید: این گونه جامعه دچار سردرگمی و به سمت گناه یا بزهکاری و یا توافق بر سر گناه سوق پیدا می کند. صحبت های او را در ویدئوی زیر ببینید و بشنوید.
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال - جواد یساری پس از ۴۰ سال با خواندن در فیلم «دشمن زن» دوباره به عرصه هنر بازگشت.این گزارش توسط تماشا تهیه و منتشر شده است. منبع
سرلشگر فیروزآبادی و ویلای 10هزار متری لواسان !
سرلشگر فیروزآبادی و ویلای 10هزار متری لواسان ! - لازم است ذکر شود جنبش عدالتخواه دانشجویی در صورت ادامه تعلل دستگاه‌های مربوطه در تخلیه ملک بیت‌المال، حق اقدامات انقلابی را برای اجبار فرد نامبرده به تخلیه ویلای لواسان، برای خود محفوظ می‌داند.
ماجرای تجاوز به 41 دختر از زبان امام جمعه ایرانشهر
ماجرای تجاوز به 41 دختر از زبان امام جمعه ایرانشهر - امام جمعه اهل سنت ایرانشهر : در ماه رمضان به ۴۱ دختر تجاوز شده که از این میان فقط ۳ دختر شکایت کرده اند.
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!