چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


سریع برو و دیر برگرد Pars vite et reviens tard


سریع برو و دیر برگرد  Pars vite et reviens tard
▪ کارگردان: رژی وارنیه
▪ فیلمنامه: آریان فر، هریت مارن، ژولین راپنو، لورنس شور،رژی وارنیه بر اساس داستانی از فرد وارگاس.
▪ موسیقی: پاتریک دویل.
▪ مدیر فیلمبرداری: لوران دیان
▪ تدوین: یان ملکور.
▪ طراح صحنه: الیویه رادو.
▪ بازیگران: ژوزه گارسیا[کمیسر ژان باتیست آدامزبرگ]، ماری گیلیان[ماری]، الیویه گورمه[ژوس له گورن]، نیکول کازال[داما]، لین دان فام[کامیل]، میشل سرالو[هروه دکامبره/هروه دوکوئیس].
▪ ١١٦ دقیقه. محصول ٢٠٠٧ فرانسه.
▪ نام دیگر: Have Mercy on Us All، Seeds of Death.
▪ ژانر: جنایی، درام، مهیج.
در منطقه ١٨ پاریس روی درهای ١٣ آپارتمان یک مجتمع عدد ۴ به شکل برعکس ترسیم و در زیر آن حروف CLT نوشته شده است. کمیسر آدامزبرگ با دیدن این علامت ها دچار تشویش خاطر شده و آن را هشداری بر یک واقعه ناگوار تلقی می کند. برخی از همکاران او آنها را دیوارنوشته هایی بی خطر می دانند، ولی آدامزبرگ بعد از ملاقات با یکی از ساکنین منطقه-پیرمردی به نام هروه که سر در کتاب های قدیمی دارد- آن را نشانه ای از تهدیدی کهن برای انسان ها ارزیابی می کند: طاعون!
همزمان با این حوادث نامه های اسرار آمیز نیز به دست ژوس-یکی دیگر از ساکنین و جارچی محل- می رسد. فرستنده نامه ها معلوم نیست و هیچ کس تهدیدهای درون شان را جدی نمی گیرد. کمیسر آدامزبرگ که رابطه ای میان این نامه ها و نشانه های ترسیم شده کشف کرده، با یافته شدن جسدی سیاه شده در یک آپارتمان خود را درگیر حوادثی مرگبار می یابد...
▪ چرا باید دید؟
خانم فردریکه اودین روزیو متولد ١٩٥٧ پاریس- تاریخ نگار، باستان شناس و نویسنده فرانسوی است که داستان های پلیسی اش را با نام فرد وارگاس امضاء می کند. می شود با کمی مسامحه او را دان براون مقایسه کرد، یعنی کسی که می کوشد تا از دانسته هایش برای پیچ و تاب دادن و افزودن رمز و راز قصه ایش استفاده کند. یکی از عمده تحقیقات وی درباره مرگ سیاه-طاعون- در انستیتو پاستور که زمینه ساز نگارش سریع برو و دیر برگرد [که به نام به همه ما رحم کن/Have Mercy on Us All به انگلیسی ترجمه شده] را فراهم ساخته است. اما بر خلاف قهرمان دان براون، مخلوق وی کمیسر آدامزبرگ یک پلیس باهوش و حرفه ای-با علاقه ای مفرط به ذن-بوده و فیلم فعلی بر اساس سومین کتاب از ماجراهای وی ساخته شده است.
انتخاب چنین دستمایه ای از سوی فیلمسازی چون رژی وارنیه که به خاطر فیلم های هندوچین، شرق-غرب و زن زندگی من شهرت جهانی دارد، اندکی تعجب آور است. آخرین فیلمی که از وی به نمایش در آمده انسان در برابر انسان [یک سال و نیم قبل در همین وبلاگ معرفی شد]نیز تفاوت هایی بنیادی با دستمایه اکثریت آثار وی داشت. هر چند انسان در برابر انسان نتوانست به شهرت وارنیه چیزی بیفزاید، اما موجب نقصان آن نیز شد. ولی سریع برو و دیر برگرد تا این لحظه از سوی منتقدان فرانسه و بلزیک نقدهای سرد و اندکی منفی دریافت کرده و آن را به عنوان اقتباسی نه چندان موفق از کتابی پر فروش و پر مایه توصیف کرده اند.
رژی وارنیه متولد ١٩٤٨ با دستیارکارگردانی وارد سینما شد و یک دهه بعد اولین فیلم خود را به نام زن زندگی من ساخت. او فیلمساز گزیده کاری است و زود برو... هشتمین فیلم بلند سینمایی او محسوب می شود. یقیناً یکی از هولناک ترین صفحات تاریخ-به خصوص قرون وسطی- می تواند شیوع وبا در اروپا باشد. آثار هنری متعددی با استفاده از حوادث این دوره خلق شده است. فیلم های اندکی نیز با اشاره به این دوره در سینمای فرانسه ساخته شده اند، اما نویسنده علائم و نشانه های این مرگ سیاه را به زمانه ما منتقل کرده و دستمایه خلق داستانی پر کشش کرده است. وارنیه کوشیده تا با وفاداری کامل داستان وارگاس را به فیلم تبدیل کند و همین مایه سقوط اش را فراهم کرده است. چون قصه وارگاس در هنگام عبور از صافی رسانه ای دیگر نیازمند افزودن چاشنی های خاص آن مدیوم بوده تا قوام بیاید. چیزی که از آن دریغ شده و هم برای نویسنده و هم برای فیلمساز جز پشیمانی به بار نیاورده است. چون ساختن فیلمی متوسط برای خالق هندوچین و شرق-غرب می تواند یک شکست ارزیابی شود. تنها نکات مثبت فیلم در کنار فیلمبرداری خوب آن، بازی ژوزه گارسیا است که با فیلم تبر[کوستا گاوارس] وی را شناختیم. او می تواند انتخاب خوبی برای ایفای نقش مخلوق وارگاس در آینده باشد. باید صبر کرد و دید.
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید