جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


استراتژی های ولوو برای تسخیر بازارهای جهانی


استراتژی های ولوو برای تسخیر بازارهای جهانی
جورما هالونن ٬ قائم مقام اجرائی گروه خودروسازی ولوو در گفتگو با فوربس به تشریح اهداف آتی این شرکت پرداخت.
وی گفت : گروه خودروسازی ولوو درپی فروش آرم تجاری خود به شرکت فوردموتور در سال ۱۹۹۹ ٬ از یک شرکت اروپائی کامیون سازی محلی مبدل به یک شرکت بین المللی گردید. این روزها شما می توانید آرم تجاری ولوو را روی تعداد زیادی از کامیون های باری مشاهده کنید.درحال حاضر شرکت ولوو در اقصی نقاط جهان مجری پروژه های کلان می باشد. این شرکت در سال ۲۰۰۱ موفق به خرید شرکت کامیون سازی رنو گردید.
در اوایل سال جاری نیز ولوو طی قراردادی مالک ۵۰ درصد سهام شرکت نیسان دیزل ژاپن شد. هم اکنون ولوو بعد از دایملرکریسلر(Daimler Chrysler) ٬ با ۲۰۰۵ قرارداد فروش به ارزش ۳۰ میلیارد دلار٬ دومین شرکت بزرگ تولید کننده کامیون های سنگین در جهان می باشد. اما چنین به نظر می رسد که ولوو به این نیز بسنده نکرده است و به دنبال همکاری بیش از پیش با سایر سازندگان خودروهای سنگین می باشد. از جمله اهداف ولوو در آینده نزدیک٬ عقد قرارداد با شرکت های آسیایی به منظور ورود به بازار روبه توسعه چین و هند است.
در حال حاضر آیین نامه های زیست محیطی در آمریکای شمالی ٬ اروپا و ژاپن نظم و ثبات بازارها را بشدت تهدید می کنند. برای مثال در ایالات متحده با اجرای قانون استاندارد گازهای خروجی وسائل نقلیه ٬ خریداران به سمت کامیون های ارزانتر ساخت ۲۰۰۶ خواهند رفت٬ که این امر به کاهش ۲۵ الی ۴۰ درصدی قیمت
محصولات شرکت ولوو در ایالات متحده خواهد انجامید.
▪ فوربس : به عنوان یک شرکت تولید کننده ماشین های باری سنگین ٬ دنیای امروز از دیدگاه شما چگونه است؟
ـ در تحلیل اجمالی جهان اقتصاد٬ باید گفت بازاراروپا یکی از امن ترین بازارهای جهان می باشد و رشد ۵/۲ الی ۳ درصدی برای درآمد ناخالص داخلی اروپا در سال ۲۰۰۷ پیش بینی شده است. اگرچه بازار ایالات متحده قدری بی ثباتتر است٬ می توان رشد ۳ درصدی برای درآمد ناخالص داخلی آمریکا درنظر گرفت. شاید قدری بیشتر و یا کمتر از ۳ درصد. احتمالا" قدری کمتر. در آسیا نیز شاهد بازار استوار و قوی ژاپن با رشدی معادل ۲ الی ۳ درصد٬ می باشیم. می توان گفت بازار اروپا ٬ آمریکا و ژاپن تقریبا" در یک سطح است. سپس در منطقه آسیا با دو قدرت بالقوه یعنی هند و چین روبرو هستیم. هند با رشدی معادل ۷ یا ۸ درصد و چین با رشدی بیش از ۱۰ درصد. علی رغم اقدامات صورت پذیرفته از سوی رقبا برای کندتر کردن روند رو به رشد چین٬ این کشور همچنان رشد بسیار سریعی را تجربه می کند.
این روزها من بیشتر وقتم را در آسیا می گذرانم. حدود دو هفته در هر ماه. ما به دقت در حال بررسی و تحلیل اقتصاد چین می باشیم. پیشرفت و توسعه چین واقعا" خیره کننده است. همینک بزرگترین پروژه ملی در چین٬ بازسازی و ساخت تاسیسات زیربنائی می باشد که از جمله می توان به احداث بزرگراه ها و آزادراه ها اشاره کرد. تا سال ۲۰۱۰ چین صاحب ۴۰ الی ۴۵ هزار مایل بزرگراه چهار و پنج بانده خواهد شد. در آن صورت تنها ایالات متحده قبل از آنها قرار خواهد گرفت. اروپا در رده سوم جا خواهد داشت.
تا زمانی که جاده ها و بزرگراه ها هنوز شلوغ نشده اند٬ شانس شرکت های حمل و نقل برای خرید محصولات ارزان و با کیفیت بسیار بالا بیشتر می باشد. این کامیون های باری با سرعت متوسط بالا و با ظرفیت حمل بار زیاد ٬ میتوانند سود قابل توجهی عاید صاحبان این شرکت ها کنند.
چینی ها در حال برنامه ریزی برای استفاده بیش از ۸ الی ۱۲ ساعت در روز٬ از امکانات خود می باشند. در بررسی شرکت های تولید کننده آمریکا و اروپا٬ متوجه این موضوع خواهیم شد که آنها روزانه ۱۶ الی ۲۴ ساعت از خط تولید خود بهره برداری میکنند.اگرچه این امر در ظاهر سودمند و مفید می نماید٬ در دراز مدت موجب استهلاک و خسارت دیدن خط تولید و دستگاه ها ی تولیدی می گردد.
در اروپا ناظران نسبت به مسائل زیست محیطی بسیار سختگیر می باشند. این سختگیری ها اثرات نامطبوعی بر پیش خرید محصولات ما داشته است. برای مثال ٬ یورو۴ که جدیدترین آئین نامه کنترل گازهای تولیدی وسائل نقلیه است٬ از ابتدای اکتبر به اجرا درآمده است. این تاثیرات منفی در آمریکا بارزتر می باشد٬ چرا که از ژانویه سال ۲۰۰۷ استاندارد جدید گازهای خروجی با نام اختصاری یواس۰۷ ٬ اعمال خواهد شد.در سال جاری ولوو در آمریکای شمالی ٬ ۳۴۰ الی ۳۵۰ هزار دستگاه کامیون کلاس ۸ بفروش رساند. اما سال آینده ما شاهد کاهش فروش در آمریکای شمالی و بخصوص در ایالات متحده خواهیم بود. بنا بر مطالعات به عمل آمده از سوی همکاران و نمایندگی های ولوو در آمریکا٬ این کاهش بین ۲۵ تا ۴۰ درصد خواهد بود. البته این
روند نزولی از فوریه سال ۲۰۰۴ پیش بینی شده بود و ما تا حدی نسبت به آن آگاه بودیم. همچنین ما از قبل امکان کاهش فروش در هاگراستون(حدود ۶۰۰ مورد) ٬ مکونگی(حدود ۴۵۰ مورد) و نیو ریور والی را اعلام کرده بودیم.
در مقایسه با گذشته باید گفت٬ روند بازار در جهت مناسبی نمی باشد. آئین نامه زیست محیطی آتی که از سال ۲۰۱۰ اجرا خواهد شد٬ دلیل اصلی این چالش است. وقتی ما نتوانستیم نیاز بازار را بموقع تامین کنیم٬ طیف کثیری از خریداران از ما جدا خواهند شد. البته درحال حاضر ظرفیت صنعتی برای تولید محصولی که بتواند از فیلترهای زیست محیطی گذشته و وارد بازار شود بسیار اندک است. درنتیجه همین خریداران در نیمه دوم سال مجددا" به ما مراجعه خواهند کرد.
▪ فوربس : چرا ولوو در نهایت تصمیم به عقد قرارداد همکاری با شرکت نیسان دیزل گرفت ؟ روند این همکاری چگونه پیش می رود ؟
ـ ولوو از پنج سال قبل٬ شرکت نیسان دیزل را تحت نظر و مطالعه قرار داده است. در بررسی های اولیه ما به این نتیجه رسیدیم که نیسان دیزل دچار مشکلات زیادیست. نتایج ناخوشایند و ناامید کننده بود. موارد زیادی نامشخص بنظر می رسید و آینده شرکت برای ما مبهم بود. بنا براین مذاکرات را متوقف کردیم. بعد از مدت کوتاهی طرف ژاپنی با تغییر هیئت مدیره و با اعلام هیئت مدیره جدید به سرپرستی ایواو ناکامورا ٬ نظر ما را مجددا" به خود جلب کرد. باید اعتراف کنم هیئت مدیره جدید شرائط نیسان دیزل را بکلی دگرگون ساختند.
سود عملیاتی شرکت نیسان دیزل در زمان شروع بکار این هیئت مدیره منفی بود٬ اما امروز به جرئت می- توان گفت که به ۶ تا ۷ درصد رسیده است. این رقم از سود عملیاتی ولوو که ۷ تا ۸ درصد می باشد٬ قدری کمتر است. اما به رقم دلخواه ما حدودا" نزدیک می باشد. سرانجام اواخرسال ۲۰۰۴ و در پی تماس آقای کارلوس گوسن٬ مدیر عامل شرکت نیسان دیزل با آقای لئیف یوهانسون٬ مدیر عامل شرکت ولوو٬ دور جدید مذاکرات ما با نیسان دیزل آغاز گشت.
اگر بخواهم در مورد فعالیت های ولوو در ژاپن٬ تا قبل از شروع همکاری با نیسان دیزل صادقانه صحبت کنم باید بگویم شرائط خوبی نداشتیم.ما تنها طی سه قرارداد موفق به فروش ۴۰۰ ٬ ۵۰۰ و ۶۰۰ دستگاه کامیون شده بودیم. سال گذشته شرکت ولوو ۱۰۰,۰۰۰ دستگاه کامیون بفروش رساند. بنا بر این فروش ما در ژاپن در مقابل فروش کلی شرکت٬ با کمتر از یک درصد٬ بسیار ناچیز می نمود. ما به نتیجه رسیدیم که برای بقا و ادامه فعالیت در ژاپن نیاز به همکاری یک شرکت محلی داریم.
دیگر عامل عقد این قرارداد٬ نیاز ما به توسعه و گسترش جغرافیایی بود. هدف ما تنها بازار ژاپن نبود. ما به دنبال ایجاد زمینه های مشارکت در منطقه بودیم. اگر شما خواستار فعالیت و ایفای نقش پررنگ در دنیای امروز می باشید٬ باید از وسعت و گستردگی جغرافیایی برخوردار باشید.
عامل بعدی که ما را به سمت همکاری با نیسان دیزل سوق می داد٬ توانایی این شرکت در استرالیا٬ تایلند٬ مالزی و آفریقای جنوبی بود. همچنین ما می دانستیم ۲۰ نمایندگی معتبر ولوو در آمریکا٬ عامل فروش کامیون سایز متوسط نیسان دیزل می باشند.
▪ فوربس : آیا همکاری با نیسان دیزل به تحقق اهدافتان در چین کمک خواهد کرد ؟
ـ بله. اما پاسخ به این سوال قدری مشکل است. شرکت نیسان موتور با دونگ فنگ چین که بزرگترین شرکت کامیون سازی این کشور می باشد٬ همکاری نزدیکی دارد. اگرچه قانون در چین به یک شرکت خودرو سازی خارجی اجازه همکاری و عقد قرارداد با بیش از دو شرکت را نمی دهد٬ اما ولوو با اکتساب همکاری نیسان موتور و دونگ فنگ٬ همکار تجاری و صنعتی سه شرکت چینی می باشد. دو شرکت دیگر در زمینه ساخت اتوبوس با ولوو همکاری می کنند. در حال حاضر ما به دنبال راه کارهایی برای گسترش همکاری با شرکت دونگ فنگ هستیم. فعلا" در مورد این مذاکرات نمی توان نتیجه گیری کرد.
در سال جاری فروش کامیون های سنگین در چین رشدی معادل ۲۰ درصد داشت٬ یعنی تا پایان امسال تقاضا برای این محصول بالغ بر ۲۵۰ یا ۲۸۰ هزار دستگاه خواهد شد. البته چین برای تامین نیاز خود باید تنها ۱۰ هزار دستگاه کامیون وارد کند. ما بقی این تعداد را تولید کنندگان داخلی در اختیار بازار چین قرار می دهد. بنا بر این بخش کوچکی از محصولاتمان را می توانیم به چین صادر کنیم. در حال حاضر فروش ولوو در چین هزار دستگاه در سال می باشد٬ که فعلا" رقم قابل ملاحظه ای نیست. اما موفقیت در بازار چین نیازمند صبر و شکیبایی بسیار می باشد. با توجه به جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری٬ رشد درآمد ناخالص داخلی ۹ تا ۱۰ درصدی و همچنین اجرای پروژه بازسازی و احداث تاسیسات زیرساختی چین٬ آینده بسیار روشنی برای تولید کنندگان قابل پیش بینی است.
▪ فوربس : مسئولیت های شما در شرکت ولوو چیست ؟
ـ در قراردادهای همکاری بین ولوو و نیسان دیزل٬ من نماینده تام الاختیار شرکت سوئدی بودم. سرپرستی گروه مذاکره با دونگ فنگ چین نیز بر عهده من می باشد. البته فعالیت های دیگری نیز داشته ام. لینگانگ یکی از بزرگترین شرکت های جاده سازی چین است. در قراردادی که طی آن ۷۰ درصد بخش حفاری این شرکت به ولوو واگذار شد٬ من نماینده طرف سوئدی بودم. از دیگر فعالیت های من٬ به امضا رساندن قرارداد همکاری با جایکو هند می باشد. طی این قرارداد ولوو در هند٬ با همکاری جایکو بدنه اتوبوس تولید می کند. البته فعالیت های ما در آسیای دور به همینجا ختم نمی شود و ما همچنان به دنبال گسترش و توسعه همکاری در منطقه هستیم.
سازمان های زیست محیطی در تنظیم استانداردها٬ تاچه حد به خواسته های تولید کنندگان توجه می کنند ؟
آنها می گویند : لطفا" با ما در تماس بوده و پیشنهادات و انتقادات خود را با ما درمیان بگذارید. بنظر من برای همکاری با ناظران محیط زیست هیچ محدودیتی وجود ندارد. بزرگترین مشکل ما و این سازمان ها عدم تشابه
استانداردها در مناطق مختلف می باشد. سازندگان ژاپنی٬ اروپایی و آمریکایی هیچ توجهی به استانداردهای یکدیگر ندارند واین امر مسبب مشکلات بسیاری شده است. البته قراردادهای همکاری فرا منطقه ای که این روزها به ثبت رسیده اند٬ باعث کاهش این مشکلات شده اند. واگذاری کامل ماک آمریکا به ولوو٬ همکاری ولوو با نیسان دیزل٬ فروش سهام داف اروپا به پاکار و اقدام مشترک دایملر کریسلر و میتزوبیشی فوسو جهت احداث خط تولید در ژاپن٬ از جمله این اقدامات می باشند. با ادامه این روند تقریبا" همه تولید کنندگان به این نتیجه رسیده اند که وجود یک استاندارد جهانی می تواند موجب کاهش بسیاری از هزینه ها گردد.
در نشست سالانه انجمن OEMs که هر ساله در سپتامبر برگذار می شود٬ تولیدکنندگان عمده و ناظران محیط زیست می کوشند تا به یک استاندارد جهانی دست یابند. البته با توجه به شرائط کنونی٬ امکان اعمال چنین قانونی تا قبل از سال ۲۰۱۲ یا ۲۰۱۳ امکان پذیر نیست.
▪ فوربس : آیا ساختار قیمت گذاری شرکت ولوو برای رویاروئی با نوسانات گسترده بازار از انعطاف پذیری کافی برخوردار می باشد ؟
ـ خیر. بعنوان مثال٬ اگر در ایالات متحده قیمت ها ۲۵ الی ۴۰ درصد کاهش یابد٬ شما ملزم به توقف فعالیت خود هستید.در این موضوع هیچ شکی نمی باشد. شرائط در اروپا قدری بهتر است٬ چراکه نوسانات در طول سال بین ۱۰ تا ۱۵ درصد می باشد. ما برای قیمت گذاری های خود در اروپا٬ تغییرات ۱۲ الی ۱۵ درصدی پیش بینی و اعمال کرده ایم. باید بگویم در اروپا بسیار موفقیم. بازار ایالات متحده فریب دهنده است. تداوم و انعطاف پذیری در بازاری که کاهش ۴۰ درصدی دارد٬ بسیار مشکل و سخت می باشد.
▪ فوربس : آیا برنامه ای برای تولید محصولاتی با سوخت جایگزین دارید ؟
ـ با توجه به آیین نامه های زیست محیطی ابلاغ شده و نیز افزایش بهای نفت تا مرز ۷۰ دلار٬ سوخت های جایگزین در کانون توجه تولید کنندگان قرار گرفته. ما نیز بی شک بدنبال سوخت های جایگزین هستیم. گاز طبیعی همینک در اتوبوس های شهری استفاده می شود. اتانول نیز چنین شراوطی دارد. اما هیچ کدام از آنها برای ماشین های باری مناسب نمی باشند.
هیبریدها مهمترین سوخت های جایگزین در صنعت کامیون سازی بشمار می آیند. سال گذشته شرکت ماک اولین نسل کامیون های هیبرید سوز را در اختیار نیروی هوایی ایالات متحده قرار داد. وظیفه این کامیون ها رساندن سوخت به هواپیماها می باشد. با توجه به استانداردهای سخت گیرانه نیویورک٬ همینک شاهد افزایش تقاضای وسائل نقلیه هیبرید سوز در این شهر می باشیم.
باید توجه داشت که قیمت انواع سوخت های هیبریدی وابسته به تقاضای بازار می باشد. اگر تقاضا اندک باشد
قیمت برای مصرف کننده بسیار زیاد خواهد بود. از طرفی بکارگیری موتورهای هیبریدسوز مصرف سوخت را تا مرز ۳۵ درصد کاهش می دهد که این امر به تولید کننده اجازه می دهد تا محصول هیبریدسوز خود را با قیمت بالائی بفروش رساند. در واقع با یک معادله ریاضی روبرو هستیم. ما از بابت در اختیار داشتن سهام عمده نیسان دیزل بسیار خوشحالیم چراکه این شرکت سالها قبل از ولوو به تحقیق در زمینه سوخت هیبریدی پرداخته است.
هیبریدها موجب روشن شدن سریع موتور خودرو می شوند و زمانی که ترمز می کنیم٬ از آنها انرژی دریافت می کنیم. از آنجا که اتوبوس های داخل شهری به کرات متوقف می گردند٬ از سوخت هیبریدی مقدار زیادی
انرژی می توان گرفت. در حالی که انرژی دریافتی از آن در ماشین های باری بین شهری بسیار ناچیز است.
به اعتقاد ما٬ در صنعت ماشین آلات سنگین و باری٬ حداقل تا ۱۵ سال آینده موتورهای دیزلی حرف اول را خواهند زد.
سجاد ولدی
منبع : خبرگزاری موج


همچنین مشاهده کنید