چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

عدم استقبال مردم یا ضعف مدیریت؟


عدم استقبال مردم یا ضعف مدیریت؟
به راستی دلیل زیان ده بودن برخی از شرکت های مخابرات و سود دهی بیش ازحد سایرشرکت ها چیست ؟
آیا این موضوع به فرهنگ مردم منطقه و عدم نیاز و استقبال آنان از فناوری های روز برمی گردد ؟
یا شرایط جغرافیایی و منطقه ای موجب عدم توسعه و درآمد زایی شرکت های دسته ی نخست می شود ؟
و یا شاید کم کاری وعدم صرفه جویی کارکنان ، موجبات زیان ده شدن و عقب ماندگی این شرکت ها را فراهم نموده است ؟
و یا در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات ، در یک فضای غیر رقابتی ، عدم دسترسی مسوولان این شرکت ها به آمار و ارقام قابل توجه دیگر شرکت های غیر رقیب ، موجب این ورشکستگی ها شده است ؟
و شاید اصحاب رسانه ها در ارتباط با پوشش خبری مناسب این آمار و ارقام ، حرکت در خور توجهی نکرده اند ؟
کدام پاسخ درست است ؟
● فناوری ارتباطات فارغ از هویت فردی
فناوری ارتباطات و اطلاعات یک ضرورت و یک نیاز عصر جامعه اطلاعاتی است ؛ مرد وزن ، پیر و جوان ، خرد و کلان ، با هر سلیقه و نگرش و در هر زمان و مکان و با هرآیین و فرهنگ ، برای برقراری ارتباط دو یا چند نفره ، تسهیل در امور ، کاهش هزینه ها ، کاهش ترافیک ، دسترسی آسان و سریع به منابع اطلاعاتی ، کاهش بوروکراسی اداری ، آموزش ، تجارت ، بانکداری از راه دور ، نظارت و حراست غیر فیزیکی ، به آن نیاز دارند .
● جغرافیا و توسعه یافتگی
شرایط جغرافیایی ، جوی و منطقه ای نیز هیچگونه دخالتی در توسعه یافتگی و یا عقب ماندگی جامعه خواهان فناوری ارتباطات ، ندارد . همانطور که واضح و آشکار است ، کشور های اسکاندیناوی ، با وجود سردسیری و دارا بودن زمستان چهار فصل ، بالاترین ضریب نفوذ تلفن همراه ، ثابت و اینترنت را دارا است . در همین رابطه مسوولان شرکت مخابرات ایران نیز در برنامه ریزی های خود اقدامات هد فمندی انجام داده اند . به عنوان مثال در سفری که برای افتتاح یکی از پروژه های ماهواره ای مخابراتی در یکی از صعب العبور ترین مناطق کشور یعنی بشاگرد به این منطقه جذاب وبکر اما محروم داشته ام ، از اینکه یکی از خدمتگزاران این مجموعه ی توانمند و کم نظیر هستم به خود بالیدم .
● نیروی انسانی و توسعه
در زمینه ی توان بالای کارکنان و احساس مسوولیت آنان نیز باید گفت مجموعه ی شرکت مخابرات ایران وشرکت های وابسته از پتانسیل بسیار بالا و قابل توجهی برخوردار است که دامنه ی آن - از دکل بندهای بی نظیرو جان برکف تا کارشناسان متخصص صنعت مخابرات ، که بدون شک هر کدامشان به تنهایی می توانند زمینه ساز حرکت های ماندگار در فناوری ارتباطات در ایران و جهان باشند – به وسعت مجموعه ای با بیش از ۴۷ هزار نیروی متعهد و کارا است .
● نقش رسانه ها در پیشبرد جامعه
دقت نظر خبرنگاران این عرصه که همگی از جوانان پر تلاش و آگاه ، متخصص و به روز جامعه ی اطلاعاتی هستند را نمی توان از یاد برد که به واسطه ی تعهداتی که به شغل و حرفه ی خود دارند ، تمامی حرکت های مدبرانه و گاه غیر کارشناسانه ی این حوزه را رصد می کنند و با اطلاع رسانی وپوشش خبری مناسب ، دامنه ی نفوذ بسیار بالایی در جامعه به دست آورده اند، که نه تنها در روز خبرنگاربل همیشه و در همه جا باید از تلاش های آنان قدردانی نمود .
● نقش و جایگاه مدیریت سازمان
آنچه که می ماند ، تحقیق و پژوهش و برنامه ریزی مسوولان امر ، در زمینه تغیر نگرش مدیریتی در بخش های زیان ده است که این مهم از طریق الگو برداری و تدوین شیوه شناسی مدیران پر آوازه ، موفق و کم ادعا و با کارنامه ای درخشان امکان پذیر خواهد شد و تا فرصت باقی است باید به این موضوع پرداخته شود . که شاید در این واپسین دقایق عمر مخابرات دولتی ، فرصتی برای سود آوری و تجدید حیات این پیکره ی بزرگ و صاحب نام بوجود آید .
● اصل ۴۴ و دیگر هیچ
همزمان ویا کمی پس از اجرای خصوصی سازی در برخی از کشور های توسعه یافته و یا در حال توسعه ، مسوولان امر پس از یک دهه در حاشیه بودن بحث خصوصی سازی ، در یک اجماع کم نظیر، تنها راه خروج از بن بست موجود در حوزه ی ICT را اجرای ضرب العجلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تبصره های آن دانسته و تحقق تجارت جهانی را منوط به واگذاری شرکت های مخابراتی به بخش خصوصی ارزیابی کرده اند . که در پی برگزاری جلسات متعدد و انجام کار کارشناسی بر روی این پروژه تصمیم بر آن شد که به دلیل زیان ده بودن برخی از شرکت ها ، تک تک شرکت ها به تنهایی وارد بورس نشوند و به ناچار تمامی شرکت ها در قالب شرکت مخابرات ایران با سرمایه ای بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان وارد بورس شود .
● کمی دور تر و گزارش مخابرات در سال ۱۴۲۰
شرکت مخابرات ایران در ۳ ماهه نخست سال جاری ، با داشتن ۴۷ هزار نیروی متخصص و کار آمد مستقر در ۴۰ کشور جهان ، با درآمدی بالغ بر ۴ هزار میلیارد دلار بیش از ۴۰۰ پروژه ی مخابراتی را به اجرا رسانیده است :
۱) طراحی و اجرا ی ۵ هزار کیلومتر فیبر نوری بین لندن – مسکو
۲) طراحی ، نصب و نگهداری ۲۴ سایت ماهواره ای در کشور های ترکیه ، عربستان سعودی ، کویت ، هندوستان ، پاکستان ، مراکش ، تایوان ، چین ، عراق ، گرجستان ، آذربایجان ، ایتالیا ، بلغارستان
۳) طراحی و نصب ۱۲۰ سوییچ پر ظرفیت دیتا برای ۵۰ کشور آسیایی و اروپایی
۴) طراحی ، ساخت و پرتاب ۳۰ ماهواره به فضا برای ۲۰ کشور
۵) راه اندازی ۲۵۷ دانشگاه مجازی برای ۱۴۰ کشور
۶) استفاده از فناوری نانو در کنترل ماهواره ای پروتز قلب مصنوعی در ایران
۷) برای نخستین بار طراحی و ساخت دوربین های رد یاب امواج مغناطیسی مغز در دانشگاه مجازی مخابرات ایران
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید