پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نسل آینده وبلاگ‌ها؛ دور از ذهن و دست‌یافتنی


نسل آینده وبلاگ‌ها؛ دور از ذهن و دست‌یافتنی
وبلاگ جزو اولین رویدادهای تاریخ وب است. جایی که هیچ کس فکرش را نمی‌کرد تا این حد ارتقا پیدا کند. اولین سیستم وبلاگ در سال ‌١٩٨٣ ایجاد شد. در آن زمان سیستم ارسال بر روی وب نبود بلکه شما باید عضویت یک گروه خبری را داشته و مطلب خود را به آدرس آنها ایمیل می کردید. این سیستم هم اکنون نیز وجود دارد.
پیشرفت و علاقه سبب شد که وبلاگ به سرعت پیشرفت کند. اولین وبلاگ مدرن دنیا توسط آنلاین دیاری ساخته شد. کاربران این سایت به سادگی بعد از عضویت می توانستند مطالب روزانه و یا چیزهای دیگری را بر روی وب منتشر کنند. اغلب کاربران آن نیز روزنامه نگاران بودند.
اما بعد از گذشت آن زمان در بین سالهای ‌١٩٩٤ تا ‌٢٠٠١ پروتکل دیگر توسط یک برنامه نویس گیم (بازی) ایجاد شد که می‌توانست در صفحه‌ای اخبار جدید را بر طبق تاریخ مرتب کند. اما به زودی این سیستم توانست بسیار مورد استقبال شرکت ها قرار بگیرد. بسیاری از شرکت‌ها سیستم هایی نظیر آن را برای سیستم اخبار خود انتخاب کردند. اما کلمه وبلاگ برای اولین بار در ‌١٧ دسامبر ‌١٩٩٧ (‌٢٦ آذر ‌١٣٧٦) توسط جورن بارگر ابداع شد. اما کلمه بلاگ (Blog) اولین بار توسط پیتر مرهولز ابداع شد. وی در کنار وب سایت خودش و وبلاگش نوشته بود (We blog) که این امر در می ‌١٩٩٩ منجر به پیدایش کلمه بلاگ گشت. سرعت رشد بسیار بالا بود. سیستم وبلاگ زانگا در سال ‌١٩٩٦ شکل گرفت و تنها صد کاربر داشت اما تا پایان سال ‌٢٠٠٥ از مرز ‌٢٠ میلیون کاربر گذشت. اما در این سال‌ها انواع وبلاگ نویسی تغییر کرد و سایتها دسته بندی شدند:
▪ خاطرات روزانه باز (Open diary):
یکی از اولین وب سایت‌ها بود که سیستم کامنت گذاری را برای نوشته‌ها ابداع کرد.
▪ برد فیتز پاتریک:
یکی از اولین نویسندگان لایوژورنال
اوان ویلیامس و مگ هوریهان که مخترعان بلاگر دات کام هستند در سال ‌١٩٩٩
اما در همین سالها ابزارهای وبلاگ نویسی رشد کرد. این ابزار ها شامل بلاگ رولز (Blog Rolls) و لینک‌های ثابت نوشته‌ها (Permalink) و همچنین سیستم ترک بک (Trackback) بودند. و همچنین موتورهایی که در وبلاگ جستجو می کردند.
اما از سال ‌٢٠٠٠ به بعد یکی از سیستم‌های خبری دنیا وبلاگها بودند، آنها قابلیت انتشار اخبار، تصاویر و فیلمها را داشتند. به زودی اخبارهای روزانه آنها تیر مجلات می‌شد. نوشته‌های آنها تحلیل و حتی در مورد نوشته‌ها در تلویزیون‌ها صحبت می‌شد. اما امروز و سال ‌٢٠٠٧ میلادی، بیش از ‌١٢ و نیم میلیون وبلاگ تنها روی لایو ژورنال قرار دارد. این در حالیست که تنها ‌٧ بازدید به طور متوسط از وبلاگ‌ها صورت می گیرد. یک برنامه نویس دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آمریکا می‌گوید که من فقط می‌خواهم دوستانم وبلاگ من را بخوانند و فکر می‌کنم وبلاگم تنها ‌٥ بازدید کننده در روز داشته باشد.
او در مورد چیزهای عجیب و غریبی مطلب می نویسد. یکی از مدیران بلاگر می‌گوید وبلاگ‌هایی که کاربران زیادی دارند بسیار کم‌اند. او در عین حال می‌گوید: چیزی که ما به عنوان وبلاگ نویسی می شناسیم در حال حذف شدن است. چرا که مردم روش‌های جدیدی برای ارسال و به اشتراک گذاشتن موضوعات ابداع می کنند. شرکت سیکس پارت نرم افزاری را برای موبایل برای سیستم‌های وبلاگ ابداع کرد که از سری نرم افزارهای تویتر است. این سیستم به کاربران موبایل امکان می‌دهد که مطالب خود را به کمک موبایل بر روی وب انتشار دهند اما صفحه کلید موبایل کوچک و سخت است پس چگونه این کار عملی شود؟
مدیر سیسک پارت می گوید: کاربران به کمک این نرم افزار می توانند صحبت‌های خود را به تکست (متن )تبدیل و آنها را به بر روی وبلاگ خود به اشتراک بگذارند. دقت این نرم افزار تا ‌٩٧ درصد است. یکی از مدیران سیستم سیکس پارت می‌گوید اندیشه من این است که اگر روزی من در گوشه ای چیزی به ذهنم رسید بتوانم آن را در همان لحظه با دیگران به اشتراک بگذارم. این معنای وبلاگ نویسی در پنج سال آینده است.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید