پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

جیانی ریورا و انزو فرانچسکولی


جیانی ریورا و انزو فرانچسکولی
● جیانی ریورا
▪ تولد: ۱۸ آگوست ۱۹۴۳
▪ محل تولد:
آلساندریا- ایتالیا
▪ باشگاه ها:
۱) آلساندریا
۲) میلان
▪ افتخارات:
نایب قهرمانی جام جهانی ،۱۹۷۰ قهرمانی،جام ملت های اروپا ۱۹۶۸ ، ۲ بار قهرمانی جام باشگاه های اروپا ۱۹۶۳ و ۱۹۶۹ ، ۲ بار قهرمانی جام برندگان جام اروپا ۱۹۶۸ و ،۱۹۷۲ قهرمانی جام بین قاره ای ۱۹۶۹ ، ۳ بار قهرمانی سری A در ۱۹۶۲ ، ۱۹۶۸ و ۱۹۷۹ ، ۴ بار قهرمانی
کوپا ایتالیا ۱۹۵۷ ، ۱۹۷۲ ، ۱۹۷۳ ، ۱۹۷۷و مرد سال فوتبال اروپا ۱۹۶۹ تیم ملی ایتالیا: ۶۰ بازی، ۱۴ گل
جیانی ریورا که پسر یک کارگر راه آهن بود، پس از پیوستن به تیم آلساندریا اولین بازی خود را در سری A در ۱۶ سالگی انجام داد. او از همان زمان یک بازیکن قابل محسوب شده و مورد توجه روزنامه نگاران کشورش قرار گرفت.
سال ۱۹۶۰ یعنی یک سال بعد از اولین حضور در سری A، ریورا در ازای ۶۵ هزار پوند به میلان پیوست. از همان زمان بود که به او لقب «آباتینو» یا پسر طلایی دادند. در سال ۱۹۶۳ در فینال جام باشگاه های اروپا در ومبلی لندن مقابل بنفیکا هر ۲ گل پیروزی بخش میلان را «آلتافینی» روی فرصت هایی که ریورا مهیا کرد، به ثمر رساند. اوجگیری ریورا در اواخر دهه ۶۰ اتفاق افتاد. وی در سال ۱۹۶۸ قهرمانی سری A و جام برندگان جام اروپا را تجربه کرد. در سال ۱۹۶۹ ستاره میلان در راه فتح دومین جام قهرمانی باشگاه های اروپا بود. در فینال این مسابقات در شهر مادرید، وی ۲ گل از ۴ گل تیمش را به آژاکس تحمیل کرد. در پایان این سال ریورا به عنوان اولین بازیکن ایتالیایی، توپ طلایی اروپا را از آن خود کرد. در دهه ۷۰ ریورا همچنان در میلان که البته قدرت سابق را نداشت، باقی ماند. در سال ،۱۹۷۳ میلان با ارائه یک مسابقه ضعیف و بحث انگیز توانست لیدزیونایتد را شکست دهد و به قهرمانی جام برندگان جام اروپا برسد. جیانی در سال ۱۹۷۹ پس از کسب یک اسکودتوی دیگر به دوران بازیگری خود در میلان پایان داد. آخرین بازی ملی جیانی در جام جهانی ۱۹۷۴ اتفاق افتاد. وی در جام جهانی هرگز شانس خوبی نداشت چون در این جام هم مانند جام ۱۹۶۶ ایتالیا در دور اول حذف شد. البته جیانی یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در نایب قهرمانی ایتالیا در جام جهانی ۱۹۷۰ بود. در این جام با درخشش ریورا، تیم ایتالیا توانست آلمان غربی را در دیدار نیمه نهایی شکست دهد.
● انزو فرانچسکولی
ـ تولد۱۲:
نوامبر ۱۹۶۱
▪ محل تولد:
مونته ویدئو - اروگوئه
▪ باشگاه ها:
۱) واندرز (اروگوئه)،
۲) ریور پلاته،
۳) راسینگ کلاب
۴) المپیک مارسی ،
۵) کالیاری،
۶) تورینو و ریورپلاته
▪ افتخارات:
قهرمان کوپا آمه ریکا ۱۹۸۳ ، ۱۹۸۷ و ،۱۹۹۵ قهرمان جوانانآمریکای جنوبی ،۱۹۸۱ قهرمان جام لیبرتادورس ،۱۹۹۶ قهرمان لیگ آرژانتین ۱۹۸۶ ، ۱۹۹۴ ، ۱۹۹۶ و ،۱۹۹۷ قهرمان لیگ فرانسه ۱۹۹۰و مرد سال فوتبال آمریکای جنوبی ۱۹۸۴
▪ تیم ملی اروگوئه: ۷۳ بازی، ۱۷ گل
آخرین اسطوره فوتبال اروگوئه در سال ۱۹۶۱ در مونته ویدئو به دنیا آمد.انزو فرانچسکولی که در دوران فوتبال خود به EL principe (پرنس) معروف بود، فوتبال حرفه ای را از سال ۱۹۸۰ و در باشگاه واندرز اروگوئه آغاز نمود. یک سال بعد او به همراه تیم جوانان اروگوئه قهرمان آمریکای جنوبی شد و ستاره مسابقات لقب گرفت. در سال ۱۹۸۲ به تیم ریورپلاته آرژانتین پیوست و تا سال ۱۹۸۶ برای این تیم ۱۱۳ بار به میدان رفت و ۶۸ گل به ثمر رساند و در آخرین سال حضورش به مقام قهرمانی لیگ آرژانتین دست یافت. او در سال ۱۹۸۳ به همراه تیم اروگوئه به مقام قهرمانی جام ملت های آمریکای جنوبی (کوپا آمه ریکا) دست یافت و این افتخار را در سال های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۵ هم تکرار نمود. فرانچسکولی در جام جهانی ۱۹۸۶ به همراه تیم ملی کشورش حضور یافت. اروگوئه در دور مقدماتی با تساوی یک بر یک مقابل آلمان غربی رقابت ها را آغاز کرد اما در دیدار دوم اسیر درخشش بازیکنان دانمارک بخصوص پربن الکجائر لارسن شد و ۶ بر یک بازی را واگذار کرد.
تک گل اروگوئه در این دیدار توسط فرانچسکولی از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید.
هرچند تیم اروگوئه از گروه خود صعود نمود اما در مرحله یک هشتم نهایی به رقیب دیرینه خود آرژانتین باخت و حذف شد. انزو در سال ۱۹۸۹ به تیم المپیک مارسی که در آن زمان در اوج اقتدار قرار داشت، پیوست و با این تیم قهرمان فرانسه شد. وی در جام جهانی ۱۹۹۰ به عنوان کاپیتان تیم ملیاروگوئه دومین حضور خود در این رقابت ها را تجربه نمود اما این بار هم شانس با او یار نبود چرا که در مرحله یک هشتم نهایی، تیم ایتالیا با پیروزی ۲ بر صفر مقابل اروگوئه این تیم را حذف کرد. پس از جام جهانی، انزو به سری A ایتالیا رفت و به عضویت تیم کالیاری درآمد و در ۳ فصل حضور خود برای این تیم ۱۷ گل به ثمر رساند. او یک فصل هم در تورینو بازی کرد و در سال ۱۹۹۴ به ریور پلاته بازگشت و ضمن کسب ۳ عنوان قهرمانی در لیگ آرژانتین بههمراه این تیم در سال ۱۹۹۶ قهرمان جام باشگاه های آمریکای جنوبی (لیبرتادورس) شد. فرانچسکولی در سال ۱۹۹۷ برای همیشه کفش ها را آویخت. او در آغاز قرن بیستم به آمریکا مهاجرت کرد و در حال حاضر مدیر اجرایی شبکه تلویزیونی گل در این کشور است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید