پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سرویس مدارس، دغدغه تازه خانواده‌ها


سرویس مدارس، دغدغه تازه خانواده‌ها
تهیه روپوش، کیف و کفش مدرسه، کتاب و لوازم‌التحریر، دغدغه هر ساله اغلب خانواده‌ها در آستانه بازگشایی مدارس است، البته باید به این موارد، سرویس آمد و شد دانش‌آموزان را نیز اضافه کرد.مورد آخری که در سال‌های گذشته معمولاً به نخستین روزهای شروع به کار مدارس موکول می‌شد، امسال باتوجه به سهمیه‌بندی بنزین به یک چالش جدی والدین تبدیل شده است.
هر ساله در کلانشهرها تعداد زیادی از دانش‌آموزان از سرویس استفاده می‌کنند که با اعمال سهمیه‌بندی بنزین قطعاً به این میزان اضافه می‌شود. به هر روی موضوع سرویس مدارس که در نزد خانواده‌ها جزو آخرین اولویت‌ها بود، امسال به اولویت نخست تبدیل شده است و تهیه سرویس مناسب برای دانش‌آموزان از حساسیت بالایی برخوردار شده است.
افزایش میزان جمعیت دانش‌آموزی متقاضی استفاده از سرویس آمد و شد موجب شده مسئولان برای کاستن از دغدغه والدین به فکر راهکارهای عملی باشند که از آن جمله می‌توان به تمهیداتی که سازما‌ن‌های خدماتی مانند اتوبوسرانی و تاکسیرانی اندیشیده‌اند اشاره کرد.
نشست‌هایی نیز در این زمینه با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های کشور، راه وترابری، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، سازمان‌های حمل‌ونقل و ترافیک، دادگستری، نیروی انتظامی و برخی سازمان‌های ذیربط در وزارت کشور برگزار و مقرر شده است تصمیمات نهایی این نشست‌ها برای تایید و اجرا به کمیسیون زیربنایی دولت فرستاده شود. البته آنچه بدیهی به نظر می‌رسد اینکه سال تحصیلی در آستانه آغاز است و تصمیمات این کمیته در سال تحصیلی ۸۷-۸۶ امکان اجرا نخواهد داشت.
این در حالی است که مسئولان امور شهری برای کمک به سر و سامان دادن این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند و مسئولان ذی‌نفع در مجموعه آموزش و پرورش نیز به این نتیجه رسیده‌اند که در کوتاه مدت باید با هماهنگی و کمک نسبت به حل این موضوع اقدام کنند.
● بررسی آئین‌نامه سرویس مدارس در وزارت کشور
در حالی که چندی پیش قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان از بررسی و تدوین آیین‌نامه جامع سرویس مدارس دانش‌آموزان در کمیسیون زیربنایی دولت حداکثر تا ۲هفته خبر داد، اما پس از گذشت ۲ هفته در عمل چنین نشد و هنوز بررسی موادی از این آیین نامه در کارگروه مربوطه در وزارت کشور باقی مانده است.
مدیرکل دفتر جذب و مشارکت‌های انجمن مرکزی اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در این باره به گفت: دومین نشست بررسی آئین‌نامه سرویس‌های حمل‌و‌نقل مدارس سوم شهریور در وزارت کشور برگزار و بررسی موادی از این آیین‌نامه به نشست هفته آینده موکول شد تا پس از تایید نهایی در این کارگروه، برای تصویب و ابلاغ به کمیسیون امور زیربنایی هیات دولت ارسال شود.
محمدعلی لقایی گفت: بر اساس این آئین‌نامه که در دومین جلسه دفتر حمل‌و‌نقل وزارت کشور برگزار شد ویژگی‌های حوزه سرویس‌رسانی به مدارس شامل شرکت‌ها، پیمانکارها، سازمان‌های تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی بررسی شد و در نهایت برخی از این امور ساماندهی و اصلاح می‌شوند.وی افزود: در این آئین‌نامه ویژگی رانندگان تعیین می‌شود و سازمان‌های آموزش و پرورش مراقبانی را که از سوی پیمانکاران معرفی می‌شوند، تایید می‌کنند.
مدیر کل جذب مشارکت‌های انجمن مرکزی اولیا و مربیان با اشاره به اینکه این آئین‌نامه پس از نهایی شدن سه سال به شکل آزمایشی و با رویکردی جدید اجرا خواهد شد، اظهار داشت: ویژگی‌های فنی خودرو، نوع خودرو، علائمی که نشانگر سرویس مدرسه باشد، صلاحیت رانندگان و ضوابطی که مدارس و خانواده‌ها باید در این زمینه رعایت کنند، از جمله مواردی است که در این آئین‌نامه پیش‌بینی شده است.
لقایی خاطر نشان کرد: تعداد سرویس مدارس طی سال‌های اخیر و امسال هنوز مشخص نیست و به منظور جمع‌آوری این اطلاعات از مسئولان استان‌ها خواستار ارائه آمار شده‌ایم که در صورت دریافت اعلام خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که در آستانه بازگشایی مدارس قرار داریم و بررسی آئین‌نامه سرویس‌های حمل‌و‌نقل مدارس در کمیسیون زیربنایی دولت نیز زمانبر است چه راهکاری در نظر دارید، گفت: پیش‌بینی می‌شود برای امسال در این زمینه به ویژه در کلانشهرها با سازمان‌های تاکسیرانی توافقنامه‌ای تنظیم و اجرا شود.
لقایی تصریح کرد: در صورت توافق با سازمان‌های تاکسیرانی، نرخ مصوب شورای شهر در این زمینه اعمال خواهد شد.
● تاخیر در به کارگیری سرویس‌ها
از سوی دیگر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خواستار چاره‌اندیشی اساسی آموزش‌وپرورش برای سرویس مدارس شد.
تشکری هاشمی با اشاره به این که متاسفانه آموزش و پرورش نقشی در سرویس‌های مدارس ایفا نمی‌کند، گفت: تأخیر در عملیاتی شدن و به کارگیری سرویس‌های مدارس موجب مختل شدن ترافیک در نیمه اول مهر ماه می‌شود.
وی افزود: تاکسیرانی و اتوبوسرانی آمادگی دارند سرویس‌های مورد نیاز مدارس را در اختیار آنها بگذارند تا از هم اکنون بار ترافیکی روزهای اولیه بازگشایی مدارس کاهش یابد.
معاون ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: در صورت موافقت شهردار تهران در هفته اول مهر ماه اتوبوس و مترو برای دانش‌آموزان و دانشجویان سرویس رایگان ارائه می‌کند.
● ضرورت ساماندهی سرویس‌ها
رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز از طولانی شدن ساماندهی سرویس‌های مدارس انتقاد کرد.
سردار هاشمی با اشاره به این که آموزش و پرورش باید برای سرویس‌های مدارس فکری اساسی کند، گفت: متاسفانه ساماندهی سرویس‌های مدارس همه ساله تا ۲۰ مهر ماه به طول می‌انجامد.
وی اظهار داشت: راهنمایی و رانندگی برنامه‌های ویژه‌ای برای کنترل هوایی ترافیک مهرماه دارد و طرح ویژه انضباط ترافیکی نیز در مهر ماه اجرا می‌شود.
● ۱۵شهریور آخرین فرصت اعلام نیاز برای سرویس مدارس
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران از آمادگی این سازمان برای تامین سرویس‌های مدارس خبر داد و گفت: آمادگی داریم تا از خودروهای ون و مسافربرهای شخصی برای سرویس‌های مدارس استفاده کنیم.
حسین تیموری تصریح کرد: مدیران آموزشگاه‌ها برای دریافت سرویس مدارس تنها تا نیمه شهریور ماه فرصت دارند.
وی افزود: تاخیر مراجعه مدیران مدارس و مناطق آموزش و پرورش در این امر برنامه‌های سازمان تاکسیرانی را دچار اختلال می‌کند، از این رو مسئولان باید هر چه سریع‌تر درخواست‌های خود را به سازمان تاکسیرانی اعلام کنند.
تیموری تاکید کرد: نرخ سرویس مدارس بر اساس مصوبه امسال شورای شهر است.
بیژنی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران نیز در این باره گفت: برای ایستگاه‌های اطراف مدارس اتوبوس‌های مستقل در نظر گرفته‌ایم که همزمان با بازگشایی مدارس به کارگرفته می‌شوند.
به هرحال امید است با تدابیری که در این زمینه اندیشیده می‌شود، از دغدغه خانواده‌ها در مورد وضعیت سرویس دانش‌آ‌موزان مدارس هرچه بیشتر کاسته شود.
علی‌اصغر محمدی
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید