پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

بوش در انتظار یک معجزه


بوش در انتظار یک معجزه
برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند که برای اولین بار یک رئیس جمهور آمریکا پیش از موعد، مشروعیت خود را از دست خواهد داد. علی رغم استدلال این تحلیلگران شواهد امر نشان می دهد که بوش آخرین اسطرلاب خود را در عرصه سیاست انداخته تا بتواند از آتش افروزی که در منطقه راه انداخته رهایی یابد.
«کارل دوو »مغز متفکر دولت بوش، یکی دیگر از شخصیت های برجسته و از همراهان کلیدی بوش است که از سمت خود کناره گیری کرده و کاخ سفید را ترک کرده است.
در طی یک سال و اندی شاهد استعفاها و کناره گیری های ممتد و بسیاری در کاخ سفید بوده ایم. در طی این مدت مهم ترین شخصیت های نافذ نومحافظه کار دولت بوش از این دولت استعفا دادند. شخصیت هایی که طراحان فکری سیاست خارجی جرج دبلیوبوش و عمدتا مجریان آن را تشکیل می دادند. همچنین افرادی که در متقاعدکردن آمریکایی ها برای آغاز جنگ عراق نقش کلیدی ایفا کرده اند.
رامسفلد وزیر دفاع آمریکا یکی از این افراد بود که بر اثر فشارهای سنگین داخلی که ناشی از شکست های پی درپی راهبردهای نظامی آمریکا در عراق می شد، از سمت وزارت دفاع کناره گیری کرد.
جان بولتون، سفیر آمریکا در سازمان ملل و معاون سابق وزارت امور خارجه در امور کنترل تسلیحات به جهت دیدگاه های افراطی اش مجبور به استعفا شد.
داگلاس فیث سمت معاونت وزیر دفاع در امور سیاستگذاری داشت که با سقوط رامسفلد نتوانست جایگاه خود را حفظ نماید.
لویس لیبی مشاور امنیت ملی دیک چنی فردی که پست های متنوعی در دولت اول بوش داشته و یکی از بنیانگذاران پروژه قرن جدید آمریکایی (Pnak) است قربانی دروغ های بوش پیرامون انتقال اورانیوم از نیجریه به عراق شد.
ریچارد پرل که مشاور وزیر دفاع و به خاطر پنهان کاری هایش معروف به شاهزاده تاریکی بود، از صف بوش خارج شده و جزء منتقدان وی گردید. پرل کسی است که در طراحی جنگ عراق نقش قابل توجهی داشته و غالبا وی را طراح جنگ برق آسا می دانستند.
دیوید فروم یکی دیگر از نومحافظه کاران و نویسنده متن معروف بوش پیرامون محور شرارت نیز از کاخ سفید فاصله گرفته و جبهه منتقدین وی را تشکیل می دهد.
علاوه بر افراد فوق یک سری از شخصیت های ایدئولوگ مانند هانتینکتون و فوکویاما که در ابتدا پس از ۱۱ سپتامبر سیاست های اتخاذ شده بوش را ستودند و زمینه های اعلامیه ۵۰ نفری صاحب نظران و اندیشمندان آمریکایی را در حمایت از سیاست های بوش فراهم ساختند، اکنون در جبهه نومحافظه کاران رادیکال و دولت بوش دیده نمی شوند.
▪ وضعیت فوق بیانگر چند نکته مهم است:
۱) ناتوانی ایده های نومحافظه کاری در حفظ و توسعه منافع آمریکا
۲) پایان نومحافظه کاری رادیکال در کاخ سفید و تبدیل شدن نومحافظه کاران به عناصری خسته کننده، دردسرساز و با ایده های مأیوس کننده
۳) کاهش کلیدی ترین حامیان یک جانبه گرایی در کاخ سفید
۴) تنها شدن بوش در کاخ سفید و زنگ نزدیک شدن بوش به پایان خط
با توجه به نکات فوق و لاینحل ماندن چالش های آمریکا در خاورمیانه به ویژه در عراق آیا باید در انتظار تغییر و دگرگونی بنیادین در کاخ سفید بود؟ تغییراتی که در تاریخ دویست ساله آمریکا بی سابقه باشد؟ برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند که برای اولین بار یک رئیس جمهور آمریکا پیش از موعد، مشروعیت خود را از دست خواهد داد. علی رغم استدلال این تحلیلگران شواهد امر نشان می دهد که بوش آخرین اسطرلاب خود را در عرصه سیاست انداخته تا بتواند از آتش افروزی که در منطقه راه انداخته رهایی یابد.
نویسنده: سیامک باقری
منبع:سایت بصیرت
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید