جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

روبینیـو معجـزه بـرزیل


روبینیـو معجـزه بـرزیل
هر ساله در برزیل یک «پله» جدید کشف می‌شود. خبرنگاران ورزشی اغلب این لقب را خیلی راحت به بازیکنان می‌دهند ولی به تازگی برزیل این شانس را داشته است که شاهد تولد معجزه جدیدی در فوتبال خود باشد. «رابسون دوسوزا» متولد ۲۵ ژانویه ۱۹۸۴ در «سائو ویچنته» که به نام «روبینیو» معروف است، یک مهاجم برزیلی است که از نظر بسیاری از منتقدان و کارشناسان فوتبال یکی از بهترین فوتبالیست‌های کشور برزیل محسوب می‌شود. او یکی از خوش‌آتیه‌ترین بازیکنان تیم ملی نیز هست. بازی‌های زیبا و جذاب او از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۰۴ توجه مربیان اروپایی را به خود معطوف داشته و در این بین، این باشگاه رئال مادرید بود که توانست رضایت او را از باشگاه سانتوس جلب کند.
● پله جدید
خود «پله» بود که این معجزه را کشف کرد. در سال ۱۹۹۹ این معلم بزرگ به باشگاه «سانتوس» رفت تا وضعیت جوانان آن را بررسی کند. در اولین روز، توجهش به جوان پانزده ساله‌ای به نام «روبینیو» جلب شد. «پله» بعد از تدریس به سراغ جوان رفت و گفت که او را به یاد خودش می‌اندازد، زمانی که هنوز کاملا جوان بود. در واقع این دو نفر از نظر ظاهری کاملا شبیه به یکدیگر هستند. هر دو سیاهپوست، لاغراندام و با خنده‌هایی مشابه هم. «پله» از این ثروت بادآورده خیلی شادمان بود. این پسر نوجوان خیلی عالی با توپ کار می‌کرد. «پله» از او خواست در تمرین بعدی، پدرش را همراه خود بیاورد. او نگران بود که مبادا محیط بازی این جوان، استعداد شگرفش را حرام کند. برزیل بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشت، شکر، قهوه... و فوتبالیست حرفه‌ای در دنیاست. در تمام شهرهای کوچک و بزرگ این کشور جوانان می‌خواهند فوتبالیست شوند و این رویا، آرزوی همه نوجوانان و جوانان برزیل است. استعداد در بازی فوتبال یکی از نشانه‌های ملی آنهاست و روبینیو هم یکی از نمونه‌های برجسته این ادعاست.
یک هفته بعد پدر روبینیو به همراه پسرش به باشگاه رفت. «پله» از او درباره وضعیت تحصیل و اخلاق او در خانه سوال کرد و خیلی با پدر صحبت کرد، سلطان فوتبال کار دیگری نکرد.
سه سال بعد وقتی روبینیو هجده سال داشت در اولین بازی خود در تیم اول سانتوس حاضر شد در آن فصل او و دوستش «دیه‌گو» ستاره باشگاه خود بودند. در سال ۲۰۰۲ این دو در کنار هم باشگاه سانتوس را بعد از بیست سال به قهرمانی کشور رساندند. دیگر دیه‌گو هافبک قابلی شده بود ولی روبینیو همه را متحیر ساخته بود. این فوروارد جوان در ۲۹ بازی ۹۱ گل به ثمر رساند. او با دریبل‌های جذاب خود رقبا را گیج می‌کرد و حتی حقه‌ای مخصوص خود به نام «والادا» داشت. روبینیو بسیار فرز، چابک و سرزنده بود و در زمین خلق و خویی کاملا برزیلی را به نمایش می‌گذاشت. کم‌کم روزنامه‌ها او را نابغه نامیدند، استعدادی که در هر نسل فقط یک‌بار ظهور می‌کند و روبینیو بهترین گلزن برزیل لقب گرفت.
در سال ۲۰۰۴ روبینیو در ۳۶ بازی ۲۱ گل به ثمر رساند. او در آن سال به اوج شهرت و محبوبیت رسید و در همان زمان بود که اتفاق تلخی برایش افتاد. اتفاقی که در آستانه انتقالش به رئال مادرید رخ داد.
● مادرش ربوده شد
روبینیو در تدارک حرکت به سوی رئال مادرید، غول فوتبال اسپانیا بود که آدم‌رباهای برزیل مادرش «مارینا داسیلوا سوزا» را دزدیدند. پلیس موافقت کرد برای جلوگیری از خشونت‌های احتمالی هیچ دخالتی در مذاکرات خانواده روبینیو با ربایندگان برای بازپس‌گیری این زن ۴۳ ساله نکند. روبینیو در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت: «امیدوارم با این روش همه چیز به خوبی و خوشی تمام شود و آسیبی به مادرم نرسد. او به سلامت برگردد و من هم فوتبالم را بازی کنم. من از شما می‌خواهم که وضعیت مرا درک کنید و بیش از حد درباره این موضوع کنجکاوی نکنید و ما را راحت بگذارید تا بتوانیم این مشکل را به بهترین راه ممکن حل کنیم.»
فقط چند روز از انتشار خبر مذاکرات باشگاه رئال مادرید برای خرید این بازیکن بیست ساله می‌گذشت که ربایندگان با این سرعت نقشه ربودن مادر او را کشیده بودند و یک شب که از یک مهمانی خانوادگی در نزدیکی «سائوپائولو» به خانه برمی‌گشت او را دزدیدند.
دو ماه بعد مارینا پیدا شد و بالاخره آنها موفق شدند او را در ازای پول پس بگیرند. این هم بهای تلخ شهرت در برزیل است. بهایی که برای روبینیو بسیار سنگین بود. در روزنامه‌ها نوشته شده بود که رئال مادرید برای خرید روبینیو ۲۳ میلیون دلار پول پرداخته است و همین موضوع ربایندگان را ترغیب به این کار کرد. روبینیو در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت بیشتر چیزهایی که مطبوعات می‌نویسند اشتباه است و فقط باعث می‌شود افراد سودجو فکرهایی به سرشان بزند.
● شوستر عاشق روبینیو
«برند شوستر» مربی جدید رئال مادرید «روبینیو» را «دست نیافتنی» می‌داند. شوستر مدت کوتاهی است که مربیگری این تیم را به عهده گرفته است یکی از اولین تصمیمات او در این باشگاه این بود که روبینیو را غیرقابل انتقال اعلام کند و اجازه ندهد او رئال مادرید را ترک کند. «روبینیو» فصل شگفت‌انگیزی را در رئال پشت سرگذاشته و خیلی خوب خود را به همگان نشان داده است به همین خاطر باشگاه‌های زیادی علاقه‌مند به خرید او هستند. ولی شوستر او را دست‌نیافتنی می‌داند. یکی از مسئولان رئال مادرید می‌گوید: «شوستر از نقطه‌نظر فوتبالی عاشق روبینیو است و می‌خواهد او را بازیگر اول رئال مادرید کند. او معتقد است اگر بهترین موقعیت در زمین برای روبینیو انتخاب شود او گل سرسبد تیم می‌شود. شوستر با چشم بسته او را قبول دارد ولی بعضی از اعضای باشگاه مثل او فکر نمی‌کنند. در حال حاضر خبرهای ماه ژانویه خیلی دور و عجیب به نظر می‌رسد. در آن زمان باشگاه رئال مادرید آنقدر از هافبک برزیلی‌اش ناراضی بود که می‌خواست او را بفروشد ولی شوستر آنها را از این تصمیم پشیمان کرد. از آن زمان تاکنون عملکرد و بازی روبینیو به طرز چشمگیری تغییر کرده است. او در بازی‌های لالیگا چندین گل برای تیمش به ارمغان ‌آورد و همه را سرمست از پیروزی کرد. ظاهرا این بازیکن هم از نظر اخلاقی و هم از لحاظ ورزشی و توانایی بدنی خودش را ساخته است.
● خصوصیات اخلاقی
روبینیو انسانی محافظه‌کار و ساکت می‌باشد، برای دیگران مشکل است که شخصیت درونی او را خوب بشناسند زیرا او خود واقعی‌اش را تنها به افراد معدودی نشان می‌دهد. احساسات روبینیو شدید است. اگر از کسی یا چیزی خوشش بیاید نهایت عشق و علاقه را به آن خواهد داشت ولی اگر از کسی یا چیزی بدش بیاید، نفرت و انزجار زیادی در دل نسبت به آن احساس می‌کند. او نسبت به دوستانش بسیار وفادار است به همین دلیل دوستانش به او اهمیت زیادی می‌دهند و او را دوست دارند. روبینیو احساس می‌کند همیشه باید چیزی بیاموزد و فعال باشد. اگر در برهه‌ای از زمان فعالیت کمتری داشته باشد یا بیکار بماند احساس بیهودگی می‌کند. او برای هر آنچه که می‌خواهد می‌جنگد و تلاش می‌کند تا به آن برسد به همین دلیل زندگی بسیار پویایی دارد. او برای زندگی آینده‌اش هم تصمیماتی دارد و برای ازدواج به دنبال کسی می‌گردد که با او دوست بوده و مثل او فعال و سرزنده باشد و حس ماجراجویی در نگاهش موج بزند. روبینیو نسبت به پول و ثروت و علایقش دقیق است و انسانی بخشنده می‌باشد.
● کوتاه از روبینیو
▪ روبینیو به معنای «رابسون کوچک» است.
▪ در سال ۱۹۹۳ یعنی در نه سالگی برای تیم نایب قهرمان «سائوپائولو» هفتاد و سه گل زد.
▪ در سال ۲۰۰۲ فوتبال را به صورت حرفه‌ای آغاز کرد.
▪ در ۳۱ جولای ۲۰۰۵ قرارداد سی میلیون دلاری خود را با باشگاه رئال مادرید به امضا رساند.
▪ سانتوس اصلا مایل نبود روبینیو را از دست بدهد ولی رئال مادرید آن‌قدر قیمتش را بالا برد تا این باشگاه را راضی کرد.
▪ قد او ۱۷۰ سانتیمتر و وزنش ۶۰ کیلوگرم است.
▪ او یکی از بهترین تغییردهندگان مسیر توپ است.
▪ «پله» اسطوره فوتبال برزیل روبینیو را جانشین خود می‌داند.
▪ روبینیو در فصل بازی‌های ۲۰۰۶-۲۰۰۵ هشت گل برای رئال مادرید راهی تور دروازه کرد.
▪ روبینیو قصد دارد در آینده در اسپانیا ازدواج کند، بچه‌دار شود، به این ترتیب بیش از پیش به مادرید وابسته است.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید