سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا


دو کتاب برای مردی که بیش از صد کتاب نوشت


دو کتاب برای مردی که بیش از صد کتاب نوشت
نادر ابراهیمی را شاید بتوان پرکار‌ترین نویسنده تاریخ ادبیات ایران نامید. او در حدود ۴۰ سال نویسندگی خود بیش از صد کتاب به چاپ رسانده‌ است و شاید بیش از صد کتاب دیگر در ذهن دارد، که هنوز ننوشته است.
برای نادر ابراهیمی دو کتاب نوشته شده است. دو کتابی که به طور اختصاصی به او پرداخته. یکی کتابی است در بلژیک که به زبان فرانسه نوشته شده و ظاهرا پایان‌ نامه‌ای بوده که با موضوع «بررسی جامعه شناختی آثار نادر ابراهیمی» پرداخته. و در ایران ترجمه نشده است. و دیگر کتابی که سید علی کاشفی خوانساری و بزرگمهر شرف‌الدین نوری زیر عنوان چهره‌های ادبیات کودک و نوجوان ـ ۱۶ به نادر ابراهیمی اختصاص داده‌اند.
د راین کتاب زندگی‌نامه مختصری از ابراهیمی نوشته شده است و گرد آوران با فهرست آثار، مصا حبه، نمونه آثار، نگاهی به آثار کتاب را به پایان رسانده‌اند. این کتاب همانگونه که از نامش پیداست به چهره‌های ادبیات کودک پرداخته است و آثار مربوط به کودک و نوجوان ابراهیمی را بررسی کرده است.
این کتاب در سال ۱۳۷۹ و توسط نشر روزگار منتشر شده است.
از ویژگی‌های این کتاب فهرست آثار منتشر نشده ابراهیمی است که به این شرح آمده است :
۱) حضور حکومت در قلمرو ادبیات کودکان / تهران؛ آگاه
۲) مقمه‌یی بر بررسی، نقد و تحلیل ادبیات ک.دکان (۲ جلد) / تهران؛ آگاه.
۳) مقدمه‌ای بر حکایت و ادبیات کودکان / تهران؛ آگاه
۴) قصه چیست؟ داستان چیست؟ / تهران؛ آگاه
۵) ویژگی‌های شعر کودک/ تهران؛ آگاه
۶) ضرباهنگ موسیقی در ادبیات کودک/ تهران؛ آگاه
۷) نمایش برای کودکان/ تهران؛ آگاه
ناگفته پیداست که آثار منتشر نشده نادر ابراهیمی که در این کتاب نام برده شده است؛ کتابهای مخصوص کودک و نوجوان هستند. و می‌دانیم که او کتابهای بسیار دیگری آماده چاپ دارد که یا توقیف هستند و یا به دست ناشر سپرده نشده‌اند.
امیر حسین پندار
منبع : مجله اینترنتی هفت سنگ


همچنین مشاهده کنید