سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


لایحه مصرف منابع حاصل از صرفه جویی بنزین، گامی موثر در موفقیت این طرح ملی


لایحه مصرف منابع حاصل از صرفه جویی بنزین، گامی موثر در موفقیت این طرح ملی
طرح سهمیه‌بندی بنزین به عنوان یک طرح ملی به مرحله اجرا درآمده و بر همین اساس همکاری تمامی افراد، دستگاهها و مجموعه‌های موثر در این طرح نقش پررنگی در تحقق اهداف مهم این بخش در پی دارد. آسیب‌شناسی روند اجرای طرح سهمیه بندی بنزین نشان می‌دهد که یکی از مسایلی که در این بین موجب شده بود تا نگاه برخی از اقشار مردم به این طرح نگاه مثبت نباشد آن بود که مشخص نبود که دولت برای جبران کاستیهای موجود در اقتصاد چگونه از منابع بدست آمده در نتیجه اجرای طرح سهمیه بندی بنزین استفاده خواهد کرد.
در حقیقت این نگاه در میان برخی از اقشار مردم وجود داشت که این طرح فقط هزینه‌هایی برای مردم در پی دارد و به تعبیری بار ناشی از این طرح بر دوش مردم سنگینی خواهد کرد اما گذشت زمان و برنامه‌های دولت نشان داد که دولت برای جبران کاستیهای اقتصادی کشور از محل صرفه جوییهای بدست آمده برنامه‌های دقیقی طراحی کرده است. یکی از این برنامه‌های مهم، ارائه پیشنهاد لایحه نحوه استفاده از منابع مالی بدست آمده از این محل می باشد که اخیرا از طرف سخنگوی محترم هیات دولت ابعاد این لایحه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی مشخص شده است.
در واقع دولت با ارائه یک لایحه دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی، پیشنهادهایی جامعی در مورد نحوه هزینه کرد منابع ناشی از صرفه جویی مصرف بنزین مطرح کرده است که راهگشای مشکلات متعددی خواهد بود.
اجرای طرح سهمیه بندی بنزین باعث شده تا علاوه بر توقف رشد مصرف بنزین در کشور، شاهدک اهش مصرف نیز باشیم بطوری که با کاهش روزانه ۲۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین انتظار می‌رود سالانه حدود ۴ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی حاصل گردد.
در این بین بر اساس لایحه پیشنهادی دولت اجرای ۴ طرح ملی از محل صرفه‌جوییهای صورت گرفته مورد نظر می باشد که اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال جهت توسعه ظرفیت و بهینه سازی پالایشگاههای موجود و ساخت پالایشگاههای جدید، اختصاص ۲۳ هزار میلیاردریال برای توسعه راه آهن، پرداخت ۱۰ هزار میلیارد ریال برای کمک به طرح بیمه بیکاری و حمایت از زنان سرپرست خانوار و همچنین اختصاص دو هزار میلیارد ریال برای توسعه فناوری و ارائه خدمات دستگاهها بصورت الکترونیکی از جمله طرحهایی است که مورد توجه برنامه ریزان می باشد.
هزینه کرد منابع ناشی از صرفه جویی در مصرف بنزین در راستای طرح‌های مهم و ملی این حسن را در پی دارد که باعث می شود همکاری و همیاری مردم با این طرح مهم و ملی بیش از پیش افزایش یابد چرا که مشخص شدن نحوه هزینه کردن منابع بصورت شفاف در واقع موجب تغییر نگاه افرادی خواهد شد که با سهمیه بندی بنزین دچار مشکلات مقطعی شده‌اند. مثلا بررسی‌ها نشان می دهد که با مبلغ ۲۳ هزار میلیارد ریالی اختصاص یافته به بخش راه آهن تا مدت ۳ سال هر سال حداقل ۷۰۰ کیلومتر خط جدید و پس از سه سال سالانه ۱۲۰۰ کیلومتر خط آهن جدید ساخته خواهد شد که تحقق این هدف اساسی نقش بسزایی در تسهیل شرایط حمل و نقل در اقتصاد خواهد داشت.
همکاری و همیاری مردم و مجموعه دستگاههای دخیل در طرح سهمیه بندی بنزین عاملی اساسی در موفقیت این طرح ملی، تاثیرگذار و استراتژیک می باشد. در مقابل اگر مردم،‌ منافع اقتصادی ناشی از این طرح را به درستی لمس کنند، ضریب همکاری برای موفقیت این طرح افزایش خواهد یافت.
بیماری مصرف بی رویه بنزین معضلی بود که در صورت عدم جراحی دولت باعث متاثر شدن بخش‌های گوناگون اقتصاد کشور طی سالهای آتی می شد بر همین اساس اقدام جسورانه دولت اقدامی شایسته تحسین است و ضرورت دارد همه افراد، گروهها و مجموعه‌های اقتصادی همکاری لازم را برای موفقیت آن داشته باشند.
منبع : اقتصاد پنهان


همچنین مشاهده کنید