جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


چرا بورس سهام ایران پس از یک دوره رکود کانون توجهات سرمایه گذاران قرار گرفت؟


چرا بورس سهام ایران پس از یک دوره رکود کانون توجهات سرمایه گذاران قرار گرفت؟
از تابستان ۸۶ چرخشی در روند بورس اوراق بهادار ایران پدید آمد. یکی از عمده دلایلی که باعث گردید سرمایه گذاران توجهی دوباره به بورس داشته باشند عرضه سهام شرکتهای اصل ۴۴ قانون اساسی بود. این حرکت با عرضه اولیه سهام ملی مس ایران آغاز شد و در پی آن حمایتهای شرکتهای بزرگ و سهامداران عمده از این دسته سبب دلگرمی سرمایه گذاران جزء گردید. روند رونق بورس با عرضه فولاد مبارکه، آلومینیوم ایران و فولاد خوزستان ادامه یافت. در این میان رشد قیمت جهانی فلزات اثر مثبتی بر نگرش مشارکت کنندگان در بازار داشته است. برخی از تفسیرها حاکی از آن است که جو آرام سیاسی و بازگشت آرامش به پرونده هسته ای شرایط کلان را برای روند رو به رشد سهام شرکتها مهیا نموده است. به نظر می رسد که گزارشها و اخبار چندانی در ارتباط با پرونده هسته ای در کوتاه مدت انتشار نیابد و موضع خریداری همچنان بر بازار استوار باشد. بر این اساس پیش بینی می شود بازدهی بازار همچون ماههای تیر و مرداد ادامه یابد، به طوری که در شهریور و مهر سودآوری سرمایه گذاری در سطح مناسبی جریان داشته باشد. موضوع رونق بورس در نمودارهای شاخص های کلان بازار از جمله شاخص بازده نقدی و قیمت و همچنین شاخص قیمت (کل) مشهود است. از تجزیه و تحلیل آنها چنین بر می آید که موانع جدی در کوتاه مدت پیش روی آنها قرار ندارد.
موضوع دیگری که در ارتباط با رونق بورس می توان عنوان نمود مربوط به رشد سودآوری صنعت فلزات اساسی و کانیهای فلزی است. انتظار سهامداران برای افزایش عایدی برخی شرکتها از جمله سنگ آهن گل گهر،سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات، چادرملو، فولاد مبارکه فولاد خوزستان و... باعث تقاضای بسیار زیاد برای این دسته از شرکتها گردید.
در اوایل سال جاری گزارشها و تفسیرهایی در ارتباط با رشد نقدینگی انتشار می یافت و برآوردها حاکی از آن بود که سطح عمومی قیمتها رشد خواهد یافت. در این شرایط می توان انتظار داشت برخی از سرمایه ها به سوی بورس حرکت نماید.
● فضای رشد تا چه زمانی ادامه میابد...
برپایه شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی نمی توان انتظار چندانی برای رشد همگانی صنایع متصور شد، با این وجود افزایش حجم معاملات و ایجاد آرامش در حوزه سیاسی کشور می تواند رشد کنونی را تداوم بخشد. انتظار می رود دست کم شاخص کل قیمت در کوتاه مدت به سطح ۹۷۰۰ دست یابد و پس از آن با شکست سطح ۱۰ هزار واحد دستیابی به سطح ۱۱ هزار واحد امکانپذیر گردد. بدین ترتیب بازدهی کنونی در فصل پاییز نیز می تواند تکرار شود.
● چه صنایعی در نیمه دوم سال ۸۶ خواهند درخشید؟
رهبری بازار در نیمه نخست سال در دست صنعت فلزات اساسی، کانی های فلزی و داروسازی بود. انتظار می رود در شش ماهه دوم سال همچنان گروه فلزات اساسی و تولیدکنندگان سنگ آهن مورد توجه بازار باشند. این احتمال وجود دارد که با کاهش نرخ ارزهای اصلی از جمله یورو و نشانه هایی از روند افزایش عایدات در گروه تجهیزات تحولات مثبتی رخ دهد. در این میان صنعت پتروشیمی در انتظار تصمیم دولت در خصوص آزاد سازی نرخ محصولات پتروشیمی بماند.
شرکتهای بزرگ پیش رو در آغاز شهریور ماه در تله حجم مبنا از رشد قیمتی اندکی برخوردار شدند...
در روزهای اخیر سهام چادرملو،فولاد مبارکه و فولاد خوزستان در تله حجم مبنا گرفتار شده اند و با اندک رشد قیمت حرکت افزایشی را ادامه می دهند. به نظر می رسد بازار به این نتیجه رسیده که قیمت چنین شرکتهایی با توجه به سطح عایدات آینده آنها مناسب است و سرمایه گذاران تمایل کمی به عرضه سهام خود در قیمتهای کنونی دارند.
نویسنده: محمد رضوی
منبع : رهنمون سرمایه


همچنین مشاهده کنید