شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


معاملات انتقالی وضعیت بازار ارز را تغییر داده است...


معاملات انتقالی وضعیت بازار ارز را تغییر داده است...
با سقوط بازارهای سهام اروپا و آمریکا و تغییر مسیر جریان سرمایه، نرخهای مبادله ارز در انتهای ماه ژولای و آگوست تغییرات زیادی را تجربه نمودند و به طور کلی مسیر حرکت ین و فرانک سوئیس تغییر کرد.
از اوایل سال میلادی جاری دلار در برابر دو ارز ین و فرانک در حال تقویت بود، اما در پی انتظار کاهش نرخ بهره آمریکا در ماههای آینده، دلار ایالات متحده به طور پیوسته در بازارهای مالی به فروش رفت. انتظار می­رود در سال ۲۰۰۷ اقتصاد ایالات متحده در پی ضربه­های ناشی از نرخهای وامهای غیراصلی و مشکلات بازپرداخت تسهیلات از سوی بنگاههای اقتصادی از رشد مناسبی برخوردار نشود.
همچنین بازار مسکن با توجه به نرخهای تنزیل جاری در رکود به سر می­برد و کاهش آمارهای مربوط به آغاز خانه­سازی و فروش مسکن به همراه گزارشهای ضعیف بخشهای کارخانه ای و صنعتی مقامات پولی آمریکا را تحت فشار قرار داده تا با کاهش نرخ بهره رونق جدیدی را به بازار مسکن و بنگاههای اقتصادی بازگردانند.
بانک مرکزی آمریکا با توجه به پایین آمدن میانگین میزان اشتغال نسبت به سال گذشته مجبور خواهد شد که نرخ وجوه فدرال را کاهش دهد. اما چه عاملی سبب شده که بانک مرکزی آمریکا پس از ماهها سیاست تثبیت نرخ بهره در برابر کاهش آن مقاومت کند؟ این موضوع به عزم جدی بانک فدرال نسبت به تثبیت قیمتها بازمی­گردد. افزایش قیمت انرژی و فشارهای تورمی ناشی از افزایش قیمت مواد خام مانعی در برابر تصمیم کاهش نرخ بهره توسط شورای سیاستگذاری پولی بانک فدرال آمریکا است.
سرمایه­گذاران در بازارهای مالی ریسک کاهش نرخ بهره آمریکا را به طور جدی دنبال می­کنند. سقوط شاخصهای بورس اوراق بهادار آمریکا و جابجایی حرکت سرمایه سبب گریده که ین در بازارهای ارز به طور جدی خرید شود و معاملات انتقالی نه تنها دلار را تحت فشار قرار دهد، بلکه ارزهای اصلی یورو، پوند، دلار استرالیا، دلار کانادا و دلار نیوزیلند را با افت قیمت روبرو ساخته است. پیش­بینی می­شود که خرید ین در بازارهای مالی در طی ماه آگوست ادامه یابد و بدین ترتیب از تقویت یورو و پوند تا حد زیادی کاسته شود.
با این وجود با توجه به چشم­اندازهای مختلف اقتصادی، معاملات انتقالی نمی­تواند تاثیر بلندمدتی بر روند درازمدت ارزهای اصلی داشته باشد. اینکه چشم­انداز قیمت انرژی و کالاهای خام افزایشی است و بانکهای مرکزی اروپا، انگلستان و استرالیا همچنان در اندیشه افزایش نرخهای بهره خود هستند، شانس صعود و تقویت ارزهای این کشورها را در برابر دلار آمریکا برای ماههای آتی افزایش می­دهد.
بدین ترتیب هرچند ممکن است وقفه­ای به طور کوتاه­مدت در افزایش نرخ یورو، پوند، دلار کانادا و دلار استرالیا در برابر دلار یا ریال ایران ایجاد شود، اما با توجه به بنیادهای اقتصادی روند آنها در طی ماههای آتی افزایشی برآورد می­شود.
نویسنده: محمد مساح
منبع : رهنمون سرمایه


همچنین مشاهده کنید