شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


فعالیتهای فرهنگ سازی آمریکا جهت گسترش خودروهای گازسوز


فعالیتهای فرهنگ سازی آمریکا جهت گسترش خودروهای گازسوز
تغییر هر شیوه متداول که در زندگی مردم به‌صورت عادت درآمده باشد، نیازمند فرهنگ‌سازی و فعالیت‌های تبلیغاتی و آگاه‌کننده می‌باشد. به خصوص در مورد بهره‌گیری از گاز طبیعی به عنوان سوخت، با توجه به سخت‌تر بودن استفاده از آن، مقایسه میان فرهنگ‌سازی و فعالیت‌های تبلیغاتی ایران و کشورهای موفق در این زمینه بسیار تامل‌برانگیز می‌باشد. در حالیکه کشورهایی نظیر آمریکا فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام داده‌اند، تهیه تنها چند پوستر تبلیغاتی غیرحرفه‌ای و یک سایت تازه‌تاسیس در کشور، نشان از کم‌توجهی مسئولین به این امر می‌باشد. در مطلب زیر به معرفی فعالیت‌های انجمن خودروهای گازسوز آمریکا در این زمینه پرداخته‌ایم:
انجمن خودروهای گازسوز آمریکا (NGVC) که نهاد اصلی فعال در زمینه گازسوز کردن خودروها در آمریکا می‌باشد، فرهنگسازی به منظور ترویج استفاده از این خودروها را یکی از ضرورت‌های طرح جایگزینی سوختهای فسیلی با گاز طبیعی می‌داند.
اعضای انجمن بر این عقیده‌اند که عامل اصلی روی‌آوردن مردم به خودروهای گازسوز با توجه به برخی محدودیت‌های این خودروها، آشنایی با امتیازات و منافع ملی و فردی استفاده از این وسائل نقلیه می‌باشد.
از این رو انجمن خودروهای گازسوز آمریکا، برای انجام این مهم اقدام به ایجاد بخشی بنام کمیته برنامه‌های ارتباطی نموده است. این کمیته در راستای اهداف خود، وجود یک برنامه جامع را برای گسترش فرهنگ استفاده از خودروهای گازسوز، ضروری تشخیص داده و فعالیت‌های مستمر و مقطعی ویژه‌ای را جهت رسیدن به اهداف تعیین‌شده تعریف نموده است:
الف) فعالیت‌های مستمر کمیته:
۱) ایجاد و توسعه وب‌سایت انجمن خودروهای گازسوز:
سایت اینترنتی، رسانه‌ای مهم و کم‌هزینه می‌باشد که از طریق آن می‌توان با مشتریان، دفاتر و مراکز دولتی، شرکت‌ها و بنگاههای فعال در زمینه گازسوزکردن، نشریات سراسری، تلویزیون و رسانه‌های عمومی و مراکز صنعتی بزرگ فعال در زمینه سوخت وسائل نقلیه، ارتباط برقرار نمود. این ویژگیها، سایت اینترنتی را به وسیله‌ای مناسب جهت تبادل اطلاعات و اخبار مربوط به گازسوز کردن خودروها تبدیل می‌نماید که می‌توان این اطلاعات را بصورت بروز و مستمر اصلاح نموده و در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار دارد.
پس از استقبالی که از سایت ابتدایی انجمن صورت گرفت، مدرنیزه کردن و توسعه وب‌سایت، به یکی از اولویت‌های اساسی انجمن در سال ۲۰۰۲ تبدیل شد. تعداد قابل توجهی از متخصصان این حوزه، به مدت حدود ۲ سال جهت برنامه‌ریزی، طراحی و توسعه سایت مذکور وقت صرف نمودند تا سایت‌های جدید را که حاصل مشارکت شرکت گاز کالیفرنیای جنوبی، انجمن خودروهای گازسوز کالیفرنیا و انجمن خودروهای گازسوز آمریکا بود به بهترین نحو ایجاد نموده و توسعه دهند. این سایتها تحت آدرس‌های www.ngv.org , www.cngvc.org و www.ngvc.org مورد استقبال بیش از پیش مراجعه‌کنندگان قرار گرفته است.
این حرکت، تاثیر چشمگیری بر ارتباط انجمن خودروهای گازسوز با مراجعه‌کنندگان خود داشته است؛ به نحوی که کلیه افراد مرتبط با حوزه صنعت خودروهای گازسوز را معتقد ساخته که این سایت، بزرگترین و متنوع‌ترین منبع اطلاعاتی در این حوزه می‌باشد.
یکی از ویژگیهای این سایت، سیستم هدایت‌کننده بانک اطلاعاتی است. این ویژگی موجب می‌شود ngvc تغییرات فوری مورد نظر را بدون هیچ‌گونه مشکل و پیچیدگی انجام دهد و بدین وسیله اطلاعات و دستاوردهای جدیدی را که حاصل می‌نماید، بدون وقفه به اطلاع مراجعه‌کنندگان برساند.
طراحان سایت، ابتکارات جالبی را در زمینه طراحی و توسعه آن، به کار برده‌اند که به برخی از آنها اشاره می‌شود:
▪ راه‌اندازی یک بخش فعال تحت نام مرکز قانونگذاری که به اعضا و کارشناسان و همچنین نشریات و رسانه‌ها اجازه می‌دهد با کلیک کردن بر روی یک نشان، با اعضای کنگره نمایندگان و مجلس سنای آمریکا که با طرح گازسوز کردن مرتبط هستند، بر سر مسائل مهمی چون بخشودگیهای مالیاتی و کمک‌های اعطایی دولت در این زمینه تبادل نظر نمایند.
▪ امکان کسب اطلاع در مورد مکان جایگاه‌های سوخت‌رسانی، به منظور سهولت دستیابی به سوخت مورد نظر در طول مسیر، یکی دیگر از خدمات این سایت می‌باشد.
▪ آگاهی از برنامه‌های آتی جهت احداث جایگاهها و کسب اطلاع در مورد مزایده‌ها و شرایط مشارکت در احداث جایگاهها و تامین تجهیزات مورد نیاز، در سایت جدید قابل حصول می‌باشد.
▪ در مورد مراکز ارائه‌دهنده خدمات و آدرس و نشانی آنها به همراه نوع خدمات و سرویس‌دهی به خودروهای گازسوز نیز در این سایت اطلاعاتی وجود دارد.
علاوه بر موارد فوق، حمایت‌کنندگان سایت، برنامه‌هایی را جهت دستیابی به اهداف والاتر تدوین نموده و بر این عقیده‌اند که توسعه سایت، آینده موفق‌تری را در زمینه فرهنگسازی رقم خواهد زد.
۲) گسترش برنامه‌های رسانه‌ای:
رسانه‌ها وسایل ضروری جهت ارائه اخبار و اطلاعات مورد نظر به دفاتر دولتی، مشتریان و نشریات عمومی می‌باشند. از این رو انجمن عزم جدی برای ایجاد ارتباطات قوی با خبرگزاریهای عمومی و اختصاصی و همچنین کانالهای مختلف رادیو و تلویزیون، به منظور تهیه گزارش و برنامه‌های متنوع جهت سوق دادن مردم به استفاده از خودروهای گازسوز و بیان ویژگیهای مصرف گاز طبیعی به‌عنوان سوخت دارد.
تهیه هر ماهه یک برنامه اختصاصی با هدف بیان دستاوردها و اطلاعات جدید، گام اول در این مسیر می‌باشد.
۳) سایر وسایل ارتباطی مورد استفاده انجمن خودروهای گازسوز آمریکا:
Ngvc از ابزارهای مختلفی جهت ارتباط با رسانه‌ها و اعضای خود استفاده می‌نماید. این ابزارها به انجمن کمک می‌کند تا با اعضا و مراجعین خود یک ارتباط مفید و منسجمی برقرار نماید:
▪ پخش جراید:
Ngvc از انتشار جراید برای ایجاد ارتباط با رسانه‌ها استفاده می‌نماید. انجمن تعداد محدودی ویژه‌نامه منتشر نموده که با توزیع آن، رسانه‌ها را در جهت اطلاع‌رسانی صحیح یاری می‌نماید. انجمن درسال ۲۰۰۲ تعداد ۹ مرتبه جراید مورد نظر خود را بین رسانه‌ها توزیع کرد تا از این طریق نقشی در آگاه‌سازی جامعه ایفا نماید. Ngvc درنظر دارد تا راههای دیگر ارتباط با رسانه‌ها را مورد ارزیابی قرارداده و ارتباطاتی مستمر با آنها برقرار سازد.
▪ انتشار مستقیم اخبار و مقالات:
انجمن خودرهای گازسوز آمریکا در برخی موارد به طور مستقیم به تولید مقاله و اخبار پرداخته و آنها را از طریق مطبوعات و رسانه‌های کثیرالانتشار در دسترس مردم قرار داده است. Ngvc در صدد است تا در سال ۲۰۰۳ مطالب و مقالات متنوع‌تر و بیشتری را در زمینه‌های گسترش بازار مصرف، امتیازات اقتصادی استفاده از موتورهای گازسوز و فرهنگسازی در شهرهای بزرگ کم رغبت به استفاده از این وسائل نقلیه، تولید و منتشر سازد.
▪ بولتن:
در کنار فعالیت‌های فوق Ngvc شش بولتن را بعنوان یک وسیله مستمر ارتباطی بیرون داده است. تولید و مصرف انرژی، آینده هیدورژن و ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی نمونه، موضوعاتی هستند که انجمن آنها را مورد بحث قرار داده و مواضع و نظرات خود را در این زمینه از طریق بولتن‌های مذکور به اطلاع مردم و رسانه‌ها رسانده است. این بولتن‌ها علاوه بر فرهنگ‌سازی، در ارتباط میان رسانه‌ها و بخش‌های مختلف دولتی و صنعتی با انجمن مفید خواهد بود.
▪ خبرنامه ویژه دفاتر حمل و نقل سنگین:
از آنجائی که وسائل نقلیه سنگین، یک بازار بسیار مطلوب و مهم برای موتورهای گازسوز در سالهای حاضر و موتورهای هیدروژنی در سالهای آتی محسوب می‌شوند، Ngvc قصد دارد تا در سال ۲۰۰۳ یک فصلنامه خبری_ تحلیلی برای مدیران منتخب دفاتر و بنگاههای حمل و نقل سنگین ارسال نماید. در کنار این حرکت پخش اخبار و اطلاعات مربوط به این حوزه درمواقع لزوم از طریق رسانه‌ها و نشریات نیز صورت خواهد گرفت.
ب) فعالیت‌های مقطعی ویژه
یکی از فعالیت‌های مقطعی ویژه کمیته ارتباطات، اهدای نشان‌ها و جوایز به فعالان برگزیده در طرح گازسوز کردن خودروها می‌باشد. این حرکت از طرفی قدردانی از تلاشها و ابتکارات این برگزید‌گان محسوب شده و از سوی دیگر عاملی جهت تشویق و ترغیب دیگران برای حضور فعال در عرصه سوخت‌های جایگزین و خودروهای گازسوز به شمار می‌آید.
همچنین برگزاری کنفرانس شامل همایش و نمایشگاه نیز از دیگر فعالیت‌های مقطعی ویژه انجمن می‌باشد. این حرکت علاوه بر ترویج استفاده از خودروهای گازسوز، به بیان مشکلات طرح و چاره‌جویی، آشنایی بیشتر مرتبطین طرح گازسوز کردن با یکدیگر و آگاهی از نظرات و پروژه‌های افراد خارج طرح می‌انجامد.
برگزاری یک کنفرانس بنام شهرهای پاک و دو همایش سالانه، اقداماتی است که انجمن خودروهای گازسوز آمریکا به منظور رسیدن به دستاوردهای فوق انجام داده است.
در حال حاضر، این انجمن درصدد دستیابی به منابع مالی و معنوی جدید به منظور برگزاری هرچه بیشتر و فعال‌تر این کنفرانس می‌باشد.
● نتیجه
مطالعه و بررسی راه‌های رساندن اطلاعات و اخبار به صورت سریع، مفید و مختصر به مشتریان و کلیه حوزه‌هایی که به نحوی با مساله خودروهای گازسوز در ارتباط هستند، یکی از ضروریات فرهنگ‌سازی جهت ترویج استفاده از این خودروها می‌باشد. فعالیت‌هایی که به‌عنوان حرکت‌های تبلیغی و ارتباطی توسط انجمن خودروهای گازسوز آمریکا انجام شده، می‌تواند به‌عنوان الگویی برای فرهنگ‌سازی توسط سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و سایر بخش‌های مرتبط دنبال شود. پیگیری این امر در صورتی ثمربخش خواهد بود که مسئولین کشور ما نیز همانند مسئولین Ngvc، تلاش هرچه بیشتر جهت فرهنگ‌سازی و آشنایی مردم با مزایای استفاده از گاز طبیعی بعنوان سوخت را یک سرمایه‌گذاری تلقی نمایند که با گسترش فرهنگ استفاده از خودروهای گازسوز ارتباطی مستقیم دارد.
مآخذ:
۱-http://www.ngvc.org/ngv/ngvc.nsf/attached/Accomplishments+and+Goals+۲۰۰۲-۲۰۰۳.pdf/$FILE/Accomplishments+and+Goals+۲۰۰۲-۲۰۰۳.pdf
۲-www.ngvc.org
۳-www.ngv.org
منبع : شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران


همچنین مشاهده کنید