جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


موبایل‌های بانکدار نوید زندگی شهری


موبایل‌های بانکدار نوید زندگی شهری
تلفن همراه وسیله‌ای است که مزایایی بیش از تصورهای اولیه را به عرصهء ظهور رسانیده و با سرعت غیرقابل انکار محبوب همگان شده است، چرا که بسیاری از نیازهای اداری و ارتباطی فرد را در روز بدون نیاز به اقدامات پیچیده برآورده می‌کند. این وسیله که در ابتدا وسیلهء ساده‌ای برای برقراری ارتباطات میان فردی از طریق گفت و شنود صوتی به حساب می‌آمد با ابداع سیستم‌هایی نظیر (خدمات پیام کوتاه SMS واینترنت بی‌سیم WAP انقلابی را در ارایهء خدمات اطلاع‌رسانی و حتی امور بانکی به وجود آورد. از ابتدا این خدمات به هر منظوری که لازم بوده به کار رفته است از انتقال پیام‌های ساده و عکس گرفته تا جابجای وجوه بانکی آن هم با یک پیام کوتاه مشتری.
تلفن همراه در ابتدا یک وسیلهء کاملا تخصصی و با کاربری تجاری و نظامی‌ بود اما بعدها که کم کم وارد لوازم شخصی افراد شد و استفاده‌های عمومی‌ پیدا کرد بانک‌ها نیز به استفاده از آن ترغیب شدند و گفته می‌شود از عمر استفاده از تلفن‌های همراه برای انجام کارهای بانکی بیش از هشت سال نمی‌گذرد اما در همین مدت کوتاه پیشرفت‌های مهمی‌ در این زمینهء رخ داده که نویددهندهء گسترش بسیار روزافزون‌تر این رشتهء جدید از بانکداری الکترونیک است.
آنچه در این میان جالب توجه است پیشتازی اروپا، آسیاو منطقه خاورمیانه در برابر آمریکا و اقیانوسیه است. به گونه‌ای که شماری از بانک‌های منطقه از جمله در هند و کویت بخش بزرگی از خدمات خود را بر این سرویس متمرکز کرده‌اند و بعضی از بانک‌های آمریکا سیستمی ‌را راه‌اندازی کردند که مشتری در مقابل بانک توقف کرده و از داخل خودرو با استفاده از سیستم WAP درخواست پول نقد می‌کند که پس از انجام مراحل اداری کارمند بانک پول نقد را در خیابان تحویل مشتری می‌دهد.
● پیام کوتاه یا بی‌سیم
از یک جنبه می‌توان گفت با توجه به راحتی کار و جا افتادن فرهنگ پیام کوتاه در بین مردم، خدمت جدید بانک‌ها در قالب سرویس پیام کوتاه با استقبال بیش‌تری نسبت به سرویس اینترنتی بی‌سیم مواجه شده است. اکنون انتخاب اول بانک‌ها در اروپا در ارایهء خدمات بانکی از طریق تلفن همراه تاکید بر پیام‌کوتاه است. چرا که برای استفاده از خدمت «بانکداری از طریق سرویس پیام کوتاه تلفن‌همراه» کافی است سرویس پیام کوتاه کاربر فعال باشد و برخلاف سیستم اینترنت بی‌سیم مشتری نیازی به شماره‌گیری، اتصال به اینترنت، فعال کردن دیتا و استفاده از نوع گوشی به خصوص و از همه سخت‌تر تنظیم آن ندارد.
پس مزیت مهم بانکداری از طریق پیام کوتاه SMS Banking که نباید آن را فراموش کرد: «امکان استفاده از هر نوع تلفن همراه» بوده و فقط لازم است که مشتری امکان ارسال پیام کوتاه را داشته باشد. این نکته را نیز فراموش نکنید که نداشتن امکان استفاده از خدمات اینترنت نقطه‌ضعفی برای مخابرات به حساب می‌آید. چرا که این امکان از نیازهای رونق بخشی به تجارت الکترونیک است.
● بانکداری از طریق پیام کوتاه
در بسیاری از موارد بانک را مکانی برای مبادلهء پول می‌دانیم در حالی که امکان اطلاع از هر نوع حساب کاربری را می‌توان نوعی بانکداری دانست مانند اطلاع از وضعیت کارکرد تلفن همراه که می‌توانید یک پیام با مضمون سال و دورهء کارکرد ارسال کنید و در اسرع وقت پیامی‌ حاوی اطلاعات و‌ضعیت هزینه‌های تلفن همراه خود را دریافت کنید و اگر مضمون پیام شما نامفهوم بود برای شما یک پیام راهنمایی ارسال می‌گردد. این یک نمونهء ساده از کنترل حساب به وسیلهء پیام کوتاه است. «بانکداری از طریق پیام کوتاه» یا SMS BANKING این قابلیت را دارد که به محض دریافت پیام کوتاه از طریق تلفن همراه مشتری، خدمات بانکی مورد انتظار او را انجام دهد. خدمات بانکی که براساس سرویس پیام کوتاه تلفن همراه ارایه می‌شود اغلب شامل: دریافت و مشاهده موجودی، انواع حساب‌های ارزی و ریالی در هر لحظه و به درخواست مشتری، پرداخت قبض خدمات شهری، انتقال وجه و همچنین دریافت نرخ روزانهء ارز است. وسعت و تنوع این خدمات بستگی به بانک مورد نظر و امکانات آن دارد.
روش کار SMS BANK در این سرویس به صورت یک‌طرفه )simplex( و دوطرفه )duplex( صورت می‌گیرد به این صورت که در روش «پیام کوتاه یک طرفه» با فعال کردن این سرویس از طریق سایت بانک مربوطه قادر خواهید بود به محض هر واریز یا برداشتی-که اصطلاحا به آن تراکنش )Transaction( می‌گویند- از وضعیت حسابتان بر روی گوشی تلفن همراه مطلع شوید.
اما در نوع «پیام کوتاه دو طرفه» به درخواست شما و از طریق ارسال پیام کوتاه، اطلاعات مورد نیاز برای شما ارسال می‌شود. برای استفاده از خدمات بانکی از طریق پیام کوتاه لازم است پس از درج کد مخصوص، پیامتان را به شماره تلفنی که بانک در اختیار شما می‌گذارد ارسال فرمایید. لحظاتی بعد از ارسال پیام، یک پیام کوتاه برای شما فرستاده می‌شود که حاوی اطلاعات مورد نظرتان است. (البته در بعضی مواقع تاخیر در دریافت پاسخ اجتناب‌ناپذیر است.) راهنمایی کامل برای استفاده از این خدمات بر عهدهء بانک شما است که البته در کشور ما کم‌تر بانکی برای این کارها به پرسنل خود آموزش داده و یا کم‌تر پرسنلی علاقه‌مند به پاسخگویی و راهنمایی مشتری است و سردرگمی ‌داخل بانک یک حس مشترک و تقریبا روزمره است. البته با راه‌اندازی بانک‌های الکترونیک این مشکلات نیز کم خواهد شد.
در آخر می‌توان گفت استفاده از شیوه‌های جدید بانکداری و دسترسی‌های جدید به بانک‌ها راه‌حلی برای مشکلات و نوید بخش اطمینان خاطر بیش‌تری است برای زندگی شهری و تجارت‌های نوین.
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید