پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

توپولوژی در شبکه


توپولوژی در شبکه
مبحث توپولوژی در شبکه درباره نحوه ی چیدن و مرتب کردن فیزیکی کامپیوترها ، کابل ها و دیگر اجزای شبکه میباشد و قسمت پایه ای و اصلی طراحی هر شبکه توپولوژی آن می باشد .
قبل از اینکه کامپیوتر ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند باید به هم وصل شوند و معولا اکثر شبکه ها به وسیله سیم به هم متصل میشوند و وبا وجود کابل های مختلف ، کارت ها شبکه مختلف و اختلاف در دیگر اجزای شبکه ، ما نیز به چند نوع مختلف از سازماندهی احتیاج داریم .
توپولوژی همچنین چگونگی ارتباط کامپیوتر ها را نیز تعیین می کنند . هر توپولوژی دارای توع خاصی ارتباط (communication methods ) است و این ارتباطات تمام شبکه را تحت تاثیر میگذارد.
Standard Topologies
همه شبکه در چهار حالت اصلی طراحی میشوند :
ـ Bus (خطی )
ـ Star ( ستاره ای )
ـ Ring
ـ Mesh
هر کدام توپولوژی ها بالا دارای نوع خاصی اجزای شبکه هستند که بررسی هرکدام به صورت مجزا می پردازیم
البته با ارتباط این توپولوژی میتوان توپولوژی ترکیبی ( hybrid topologies ) به وجود آورد که بعدا به معرفی چند نوع معمول آن می پردازیم .
Bus ( Linear Bus ) :
شبکه ها Bus همچنین به شبکه های linear bus معروفند علت این نام گذاری به این علت است که کامپیوتر ها در یک خط راست قرار می گیرند . Bus جز شبکه های ساده و رایج است شامل یک کابل منفرد است که Trunk ( البتهbackbone وsegment نیز نامیده میشود ) نامیده میشود و تمام کامپیوتر ها به متصل میشوند
● Bus topology network
▪ ارتباط در( bus (Communication on the Bus :
ارتباط در bus به وسیله آدرس دهی اطلاعات برای کامپیوتری خاص وانتفال دادها از طریق ارسال سیگنال الکتریکی در طول کابل می باشد برای فهمیدن مبحث ارتباط شبکه های bus میبایست قبل از آن با چند اصطلاح آشنا شویم :
ـ Sending the signal
ـ Signal bounce
ـ Terminator
▪ Sending the signal :
داده ها شبکه که از سیگنال الکتریکی تشکیل شده به تمام کامپیوتر ها ارسال میشود وتنها کامپیوتر هایی که آدرسشان با آدرس ارسالی برابر بوده اطلاعات را قبول میکنند در یک زمان فقط یک کامپیوتر میتواند به ارسال اطلاعات بپردازد.
اطلاعات به تمام کامپیوتر ها ارسال می شود ولی تنها کامپیوتر مقصد اطلاعات را می گیرد.
تعداد کامپیوتر در بازدهی و راندمان شبکه نقش مهمی دارد زیرا در یک زمان فقط یک کامپیوتر می تواند اطلاعات ارسال کند. در اکثر کامپیوتر هایی که در bus وجود دارند برای گذاشتن داده ها در شبکه باید منتظر بمانند به همین دلیل سرعت کاهش پیدا میکند.
البته استاندارد خاصی برای اندازه گیری فشار حاصل از افزایش تعداد کامپیوتر در شبکه وجود ندارد و عوامل دیگری نیز بر بازدهی شبکه تاثیر دارد :
ـ سازگاری اجزای سخت افزاری شبکه
ـ ترافیک شبکه ( مجموع انتقال اطلاعات در شبکه )
ـ نوع برنامه های اجرایی درشبکه
ـ نوع کابل
ـ فاصله کامپیوتر ها
کامپیوتر ها در bus یا یا گیرنده اطلاعات هستند یا فرستنده و هیچ کامپیوتری مسئول انتقال اطلاعات از کامپیوتری به کامپیوتربعدی نیست به همین علت خراب شدن کامپیوتر در شبکه هیچ تاثیری نخواهد داشت
▪ انعکاس سیگنال( Signal Bounce) : سیگنال در تمام طول شبکه ارسال میشود و از آنجایی که در دو انتهای شبکه دریافت کننده ای وجود ندارد سیگنال ها انعکاس پیدا می کنند .
▪ Terminator:
برای جلوگیری از عمل bounce از قطعه ای به نام terminator در دو انتهای کابل برای جذب سیگنال های آزاد استفاده میشود و با جذب سیگنال کابل را تمیز میکند و کامپیوتر ها می توانند اطلاعات خود را در شبکه قرار دهند .
اگر سیمی قطع گردد کل شبکه از کار می افتد علت این امر عدم وجود terminator در انتهای قطعی میباشدگاهی اوقات ما مجبور به توسعه شبکه هستیم . سیم ها در bus می توانند به دو روش توسعه پیدا می کنند :
ـ برای ارتباط دو تکه کابل از قطعه ای به نام BNC barrel connector ، استفاده می شود البته استفاده از این رابط ها( Connector ) باعث تضعیف سیگنال ها میشوند به همین دلیل باید تا حد امکان کم استفاده شود و استفاده از یک کابل پیوسته بهتر از استفاده از چند کابل کوچک که به هم مرتبط شده میباشند در حقیقت تعداد زیاد رابط ها می توانند از دریافت صحیح سیگنال جلوگیری کنند
ـ وسیله دیگری که برای ارتباط دو سیم استفاده میشود repeater نام دارد . repeater در حقیقت قبل از ارسال اطلاعات آنها را تقویت می کند . در استفاده از کابل ها بلند یا connector بهتر است از repeater استفاد شودزیرا یه سیگنال ها اجازه میدهد که مسافت طولانیتری را طی کنند و سالم دریافت شوند .
داودی
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید