جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

زمین بازی


زمین بازی
● اندازه ها
▪ زمین بازی باید به شکل مستطیل و درازای طول باید بزرگتر از دارازی خط دروازه باشد.
▪ طول حداقل ۹۰ متر و حداکثر ۱۱۰ متر.
▪ عرض حداقل ۴۵ متر و حداکثر ۹۰ متر.
مسابقات بین المللی
▪ طول حداقل ۱۰۰ متر و حداکثر ۱۱۰ متر.
▪ عرض حداقل ۶۴ متر و حداکثر ۷۵ متر.
● علامت گذاری زمین
علامت گذاری زمین بازی بوسیله خطوط مشخص می شود، ضخامت خطوط متعلق به محوطه مربوط می باشد. خطوط بلندتر را خطوط طولی و خطوط کوتاه تر را خطوط دروازه می نامند.
ضخامت کلیه خطوط نباید بیشتر از ۱۲ سانتی متر باشد.
زمین بازی بوسیله خط میانی به دو نیمه تقسیم می شود.
مرکز زمین بازی در وسط خط میانی مشخص میشود و یک دایره به شعاع ۹.۱۵ متر در اطراف آن رسم شده می شود.
● محوطه دروازه (گل)
محوطه دروازه در انتهای هر نیمه زمین به صورت زیر معین می شود:
دو خط به فاصله ۵.۵ متر از داخل تیرهای عمودی بر روی خط دروازه به طرف گوشه ها رسم می شود. این خطها به فاصله ۵.۵ متر به طرف داخل زمین بازی کشیده و بوسیله خطی موازی با خط دروازه، متصل می شود. محوطه محدود شده بوسیله این خطوط و خط دروازه را، محوطه دروازه یا همان گل می نامند.
● محوطه جریمه (پنالتی)
محوطه جریمه در انتهای هر نیمه زمین به صورت زیر معین می شود:
دو خط به فاصله ۱۶.۵ متر از داخل تیرهای دروازه در روی خط دروازه به طرف گوشه ها رسم می شود. این خطها به فاصله ۱۶.۵ متر به طرف زمین بازی کشیده و به وسیله خطی موازی با خط دروازه، متصل می شود. محوطه محدود شده بوسیله این خطوط و خط دروازه را، محوطه جریمه یا پنالتی می نامند.
● میله پرچم
میله پرچمی که ارتفاع آن کمتر از ۱.۵ متر نیست و نوک تیزی ندارد در گوشه های زمین بازی نصب می شود. چنین پرچمی را می توان در دو طرف خط مرکزی و به فاصله حداقل ۱ متر در خارج از خط طولی قرار داد.
● قوس کرنر
یک ربع دایره به شعاع ۱ متر از میله پرچم گوشه زمین، در داخل زمین بازی رسم می شود.
● دروازه ها
دروازه ها در وسط هر خط عرضی قرار دارند و شامل دو تیر عمودی اند که به یک اندازه از میله های گوشه فاصله داشته و در بالا بوسیله یک تیر افقی بهم متصل می شوند.
فاصله بین دو تیر عمودی، ۷.۳۲ متر و فاصله لبه پایین تیر افقی تا زمین ۲.۴۲ متر است.
تیرهای عمودی و افقی باید در عرض و عمق یکسان بوده و نباید بیشتر از ۱۲ سانتی متر باشند.
تور می تواند به تیرهای عمودی و افقی و زمین پشت دروازه متصل شود و برای دروازه بانها مجال حرکت در فضای وسیعی را بوجود آورد.
رنگ تیرهای عمودی و افقی دروازه باید سفید باشند.
●سالم بودن دروازه ها
دروازه ها باید بطور محکم برروی زمین نصب شوند.
دروازه های قابل حمل تنها موقعی می تواند مورد استفاده قرار گیرند که نیاز فوق را براورده کنند.
● تصمیمات برد بین المللی
▪ تصمیم ۱
اگر تیر افقی جدا شود یا بشکند، بازی میبایستی متوقف شده تا تیر دروازه تعمیر یا تعویض، و در موقعیت اصلی خود قرار گیرد. اگر تعمیر یا تعویض آن امکان پذیر نبود مسابقه تعطیل میگردد.
استفاده از طناب بجای تیر افقی مجاز نیست.
اگر تیر افقی تعمیر شد، بازی مجددا با رها کردن توپ از محلی که قبلا متوقف شده بود، ادامه می یابد.
▪ تصمیم ۲
تیرهای عمودی و افقی باید از چوب، آهن یا سایر موادی که مورد تایید باشد ساخته شوند. شکل تیرها ممکن است مربع، مستطیل، گرد، بیضی باشد و نباید برای بازیکنان خطرناک باشد.
▪ تصمیم ۳
از زمانی که تیمها وارد زمین مسابقه می شوند تا پایان نیمه اول و از شروع نیمه دوم تا پایان مسابقه، اجازه هیچ نوع تبلیغات برروی زمین بازی و وسایل مربوط به آن (شامل تور دروازه و محیط دروازه) داده نمی شود.
گذاشتن اجناس تبلیغاتی و نصب وسایل اضافی مانند: دوربین، میکروفون و ... برروی دروازه ها، تورها، میله های پرچم و پرچمها نیز ممنوع است.
▪ تصمیم ۴
هرگونه تبلیغات درون زمین محوطه فنی و یا تا فاصله ۱ متری خطوط طولی زمین و خارج از زمین بازی روی زمین، اجازه داده نمی شود. هم چنین انجام تبلیغات در محوطه بین خطوط دروازه اجازه داده نمی شود.
▪ تصمیم ۵
هرگونه آگهی تبلیغاتی یا استفاده از علایم و نشانه های فیفا، کنفدراسیون، فدراسیون ها و اتحادیه های ملی و باشگاه ها برروی زمین یا وسایل زمین (بانضمام تور دروازه و محیط دروازه) در جریان بازی همانطوریکه در تصمیم ۳ شرح داده شده است، ممنوع می باشد.
▪ تصمیم ۶
در خارج از زمین بازی، می توان علامتی به فاصله ۹.۱۵ متر از قوس مرکز روی خط دروازه رسم کرد، تا داور در موقع اجرای ضربه کرنر، از رعایت فاصله مجاز، مطمین شود.
منبع : ایرفو


همچنین مشاهده کنید