جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

راه های تهاجمی جدید فراروی منچستر


راه های تهاجمی جدید فراروی منچستر
«لوییس ساها»ی فرانسوی که تک گل پیروزی ساز منچستریونایتد را در مسابقه اخیر این تیم با ساندرلند در لیگ برتر فوتبال انگلیس به ثمر رساند، قول داده است که به کارها و روندهایی از همین دست ادامه بدهد و احتمال عود مجدد مصدومیت اش نیز وی را از این مهم دور نسازد.
ساها از زمان انتقال ۱۲‎/۸ میلیون پوندی اش از باشگاه فولام به یونایتد که در سال ۲۰۰۴ روی داد، در مجموع دورانی به موفقیت زمان اقامتش در لندن را سپری نکرده و هرچند در اوایل زمان حضورش در اولدترافورد و همچنین فصل پیش گل های حساسی را برای منچستر زد اما آسیب دیدگی های مزمن و مکرر سبب شده است وی کمتر در میدان حاضر باشد و در نتیجه قابلیت هایش کمتر مجالی برای ظهور بیابد.
با این حال بازگشت او به ترکیب یونایتد در دیدار با ساندرلند پس از ماه ها مصدومیت و دوری از میدان رجعت پرسروصدایی بود. او که در نیمه دوم به جای اندرسون مهاجم جدید و برزیلی شیاطین سرخ به میدان آمده بود، تک گل تیمش را با ضربه سر و روی یک کرنر زد و در شرایطی که منچستر شروع بدی در این فصل داشته است، ۳ امتیاز ارزشمند را که به احیای این تیم یاری خواهد رساند، نصیبش ساخت.
● دورانی سخت
ساها به خاطر ناراحتی های دیرپای کشاله ران و زانو در کل سال ۲۰۰۷ تنها در ۸ مسابقه لیگی منچستر را همراهی کرده است و همین مسأله نیز به ما می گوید که او دوران سخت و پرانتظاری را در پشت خط گذرانده است.
ساها در آخرین روزهای تابستان ۲۰۰۷ می گوید: «می دانم چه بکنم تا آسیب نبینم. یک راه این است که نصف و نیمه بازی کنم و همه توانم را ارائه نکنم اما این چیزها در عادات من نیست و قادر به انجام آن نیستم. همه بازیگران یونایتد باید هرچه دارند، رو کنند و اگر هم اتفاقی افتاد و دوباره مصدوم شدم، چیزی است که رخ داده و از توان من خارج و مسأله ای است که امکان دارد برای هر فوتبالیستی روی بدهد.»
با این حال ساها نیز مانند «آری ین روبن» مهاجم مشهور هلندی که پس از ۳ سال حضور در چلسی به رئال مادرید رفته به خاطر کثرت و تعدد مصدومیت هایش «مرد شیشه ای» نامگذاری شده تا از این طریق شکننده بودن وی در قبال مسائل و اتفاقات مختلف و آسیب های متعددی که می بیند، مشخص و بیان شود. حتی خود ساها نیز معترف است که این گونه مسائل و لقب ها که به وی تعلق گرفته، آن قدرها هم دور از واقعیت نیست.
گل او در برابر ساندرلند نخستین گلی بود که ساها در یک مسابقه لیگ انگلیس از اواخر آذرماه سال پیش به این سو به ثمر می رساند. خود وی که ۲۹ سال دارد، می گوید: «حتی حضور صرف من در میدان پس از این غیبت طولانی هم یک مسأله ارزشمند بوده و گلزنی و کسب پیروزی برای تیمم چیزی به مراتب ارزشمندتر و بالاتر از حد توصیف و اندازه گیری است. دوران دوری ام از میدان بسیار طولانی و آزاردهنده بود و انتقادهای زیادی از من شد که فکر می کنم آن قدرها بی انصافانه نبوده باشد.»
● کاری غیر ممکن
حضور مجدد و گلزنی ساها به الکس فرگوسن مربی منچستر یونایتد افکار جدیدی را بخشیده و گزینه ها و راه های تازه ای را به روی او گشوده است. او در ابتدای فصل می خواست از مثلث نامدار کریستیانو رونالدو، وین رونی و کارلوس ته وز تازه وارد در خط حمله تیمش سود جوید، اما رونی دچار شکستگی استخوان پا و حاشیه نشین شد.
رونالدو ۳ جلسه محروم گشت و ته وز که از وستهام صید شده است با وجود انجام چند بازی متوالی هنوز نتوانسته است جای پایش را در منچستر بیابد و همان باشد که از وی انتظار می رفته است. به این ترتیب برای فرگوسن استفاده از ترکیب فوق و گسیل هر ۳ بازیکن فوق به زمین به طور همزمان در عمل ممکن نشده است.
با این حال ساها چیزی را به تیمش ارزانی می دارد که دیگر نفرات خط حمله منچستر از آن بی بهره اند و آن، یک نوع بازی مستقیم و مؤثر رو به جلو و چیزی است که رقبا برای مهار آن مشکل دارند و حرکات غریزی و فن او همیشه برای رقبا مسأله ساز و دردسرآور بوده است. فرگی می گوید: «ساها با آمدنش به میدان تفاوت های محسوسی را در تقابل ما با مدافعان ساندرلند و در کل میدان به وجودآورد.
او معمولاً فاکتورهای سرعت و فن را در خط حمله ما بالا می برد و با مهارت های فنی اش می تواند هر معادله ای را در حول و حوش ۱۸ قدم به نفع ما سازد. در دیدار با ساندرلند نیز به محض این که ساها آمد، حریف در بررسی و برآورد کار او و به دنبال آن تخمین زدن روش بازی تهاجمی ما دچار مشکل و دردسر شد.
او استراحت و سپس تمرینات خوبی را پشت سر گذاشته است و در نتیجه سر حال نشان می دهد. با ورود مجدد وی به عرصه راه های جدیدی به روی ما در خط حمله گشوده شده و باید آنها را نیز امتحان و اجرا کنیم. من چند روز دیگر وقت دارم که راجع به این مسأله فکر و در این باره تصمیم گیری کنم و ترکیب های متفاوت ممکن در خط حمله تیم را ارزیابی نمایم و ببینم کدام یک بهتر است و همان را اجرا کنم.»
● به آرامی
بازی بعدی منچستر در برابر اورتون و در روز ۲۴ شهریور است و احتمال دارد در آن تاریخ رونی نیز پس از بهبودی شکستگی پایش در اختیار تیم باشد و در آن صورت فرگی برای انتخاب از میان او، رونالدو، گیگز، ساها و ته وز و نشاندن یکی دو نفرشان روی نیمکت و حفظ رضایت همه آنها مشکل خواهد داشت. با این حال مربی ۶۶ ساله و اسکاتلندی یونایتد مطمئن است که همه چیز روبه راه خواهد شد و بازیکنان به آرامی شروع به ارائه بهترین نمایش خود خواهند کرد.
منبع: Daily Telegraph
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید