پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کافری که شهید شد!!


کافری که شهید شد!!
حسن خلق چنان که پیامبر بزرگ اسلام فرموده‌اند: اخلاق اعظم خداست. این اخلاق یا رشته‌هایی از آن، در هرکس باشد مایه‌ی نجات دنیا و آخرت او و سبب رهایی‌اش از مشکلات و رنج‌ها و عامل آزادی‌اش از دوزخ است.
تحمل حسنات اخلاقی و بویژه در برخورد با مردم و به کارگرفتن آن حقایق عالی نسبت به دوست و دشمن، روحی گسترده و حوصله‌ای وسیع و شرح صدری عظیم می‌طلبد، که همه‌ی این امور جزء به جزء و قدم به قدمش، حرکت به سوی حق و هماهنگی با اخلاق خدا و عبادتی باارزش و روزنه ای است برای ورود به رحمت واسعه‌ی الهی و جلب رضایت و خشنودی پروردگار؛ و در نتیجه سبب رهایی از خزی دنیا و عذاب آخرت و زمینه‌ی به دست آوردن سعادت امروز و فرداست .
جبرئیل از جانب خدای "عزّ و جلّ" به من خبر داد که تو دارای پنج خصلتی که خداوند و رسولش آنها را دوست دارد.
آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام نشان می‌دهد که چه بسیار مردمی که محروم از عباداتی چون نماز و روزه و حج و زکات بودند ولی به خاطر دارا بودن برخی از حسنات اخلاقی توفیق خدا رفیقشان شد، و آنان را از گمراهی و انحراف و سردرگمی و خلاف نجات داد، و به گردونه‌ی عبادت و بندگی حق وارد کرد، و سبب نجات آنان از زندان هوای نفس و اسارت شیطان شد، تا جایی که به جبران گذشته برخاستند، و توبه‌ی نصوح به جای آوردند، و عبادات از دست رفته را قضا کردند، و خود را به آمرزش و مغفرت حق رساندند، و در دریای رحمت واسعه‌ی الهی غرق شدند .
و چه بسیار مردمی که اهل نماز و روزه بودند و گاهی بر سجاده ی تهجّد شبانه می نشستند و جمعه و جماعات را ترک نمی کردند، ولی به خاطر آلوده بودن به رذایل اخلاقی از سعادت ابدی و خوشبختی دایمی محروم شدند، و عباداتشان به قول قرآن تباه و بی اثر و ضایع شد، و چون غباری در برابر باد به هوا پراکنده گشت، و مورد خشم حق قرار گرفتند، و رضا و خشنودی دوست را از دست نهادند ، و قدم به قدم از خدا دور شدند، و نهایتاً عذاب الهی را برای خود خریدند ، و به کنج ذلت و خواری و بیچارگی و بدبختی خزیدند!
حضرت امام صادق علیه السلام می‌فرماید: روزی گروهی از اسیران جنگی از کفار را به محضر پیامبر اسلام آوردند، و حضرت به کشتن همه‌ی آنان جز یکی فرمان داد.
اسیر به حضرت گفت: پدر و مادرم فدایت، از میان اینان چه شد مرا آزاد کردی؟
حضرت فرمود: جبرئیل از جانب خدای "عزّ و جلّ" به من خبر داد که تو دارای پنج خصلتی که خداوند و رسولش آنها را دوست دارد:
۱) نسبت به ناموست دارای غیرت هستی .
۲) اهل جود و سخایی و بخششی .
۳ ) آراسته به حسن خلقی .
۴ ) زبانی راستگو داری .
۵ ) و اهل شجاعتی .
هنگامی که اسیر این حقایق را شنید مسلمان شد، و بعدها در جهادی در رکاب پیامبر بعد از دلاوری‌های بسیار به شرف شهادت نایل آمد
راستی شگفت آور است کافری بر ضد پیامبر به جنگ برمی‌خیزد ، در میدان جنگ به دست سپاه اسلام با دیگر یارانش اسیر می‌شود، همه به اعدام محکوم می‌گردند، ولی خدای مهربان به وسیله‌ی امین وحی به خاطر حسنات اخلاقی‌اش که محبوب خدا و پیامبر است فرمان آزادی‌اش را صادر می‌کند ، و از گناه او که جنگ بر ضد پیامبر بود درمی‌گذرد، سپس به سبب آن حسنات مسلمان می‌شود و به اوج کمال که کمالی فوق آن نیست یعنی شهادت پر می‌کشد.
هرکه را عشق تو در سر می‌شود
از زمین بر آسمان بر می‌شود
تن مثال هیمه و عشق آذر است
هیمه در آذر نه آذر می‌شود
نی که چون در کوره افتد مسّ دون
در گداز از کیمیا زر می‌شود
مس چو نگذارد در آتش هم چو شمع
کی چو شمع آن مس منور می‌شود
نفس را قربان کن و سرباز خوش
زان که بی سر مرد سرور می‌شود
نیست شو زین هست تا وصلت رسد
چون که وصل این سان میسّر می‌شود
وان که ماند اندر خودی او از خدا
گر مسلمان بود کافر می‌شود
حلقه‌ی در گرچه اوّل می‌زند او
اندر آخر دور از آن در می‌شود
۱- الکافی: ج ۸ ؛ ص ۱۶
ر.ک : زیبایـیهای اخلاق، حسین انصاریان
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید