سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

فرار از تار و پود دامی خودساخته


فرار از تار و پود دامی خودساخته
اجلا‌س همسایگان عراق در حالی آغاز می‌شود که گذشته از ۸ کشور صنعتی جهان، همسایگان عراق و نماینده سازمان ملل در امور این کشور هم گردهم آمده‌اند تا شاید از میان انبوه مباحث، راهی برای پایان دادن به چرخه ظاهرا تمام‌ناشدنی خشونت بیابند.
حضور نمایندگان ارشد جهان در این اجلا‌س به همان میزان که نشان می‌دهد برقراری آرامش در عراق تا چه حد برای همگان مهم است، نمادی از ناتوانی آمریکاییان و همراهان کاخ سفید در انجام وظیفه‌ای است که بنابر تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی بر عهده آنهاست.کاخ سفید که در آستانه گزارش ژنرال پترائوس به کنگره در موقعیتی تدافعی در برابر انبوه دموکرات‌های مخالف جنگ قرار گرفته، در این میان ترجیح می‌دهد تا از هر راهی خود را از شر فشار افکار عمومی رها کند. نشست بغداد هم در این میان بیش از آنکه بتواند راهی موثر و واقعی پیش روی دولت عراق برای پایان دادن به خشونت‌ها قرار دهد، تلا‌شی است برای آرام کردن افکار عمومی. واقعیت عراق پیش از این بارها به صورت عریان برای سران کاخ سفید بازگویی شده است.
کافی است بوش و همراهانش نگاهی دوباره به گزارش گروه مطالعاتی عراق بیندازند تا دریابند چگونه متحدان منطقه‌ای آنان در زمره اصلی‌ترین حامیان گروه‌های ناراضی قرار دارند. محافظه‌کاران آمریکایی اما در این میان ظاهرا ترجیح می‌دهند تا از ناامنی‌های عراق برای متهم کردن تهران بهره برده و چشمانشان را روی اقدامات متحدان خود در متشنج کردن اوضاع ببندند. اجلا‌س بغداد در شرایطی که آمریکایی‌ها با تصمیم ناگهانی بریتانیا، نزدیک‌ترین متحد خود در واگذاری روند امور به عراقی‌ها و عقب‌نشینی از بصره - مهم‌ترین شهر تحت کنترل خود - تحت فشار مضاعفی قرار دارند، نمایشی است که در جریان آن دولتمردان ساکن کاخ سفید قصد دارند به جهانیان نشان دهند که جبهه واحدی که به تصور آنان برای مبارزه با تروریسم و سرنگونی صدام تشکیل شده، هنوز پابرجاست. اثبات این موضوع در شرایطی که چند‌پاره‌شدن این ائتلا‌ف در برابر چشمان همگان قرار دارد، کار ساده‌ای نیست.
واشنگتن گذشته از خروج متوالی همراهان خود از عراق، بیش از هر زمان دیگری نگران نتایج انتخابات آتی ریاست‌جمهوری است. از دو سال پیش، نظرسنجی‌ها نشان داده که آمریکایی‌ها دیگر میان تجاوز به عراق و نبرد علیه تروریسم‌ (به بهانه جلوگیری از حملا‌ت مشابه ۱۱ سپتامبر) هیچ ارتباطی قائل نیستند. در چنین شرایطی طبیعی است کاخ سفید که احساس می‌کند امکان گره زدن هزینه‌های گزاف مادی و معنوی این نبرد را به بهانه دفاع از ارزش‌های آمریکایی، آزادی، امنیت و... را ندارد، در آستانه یازدهم سپتامبر به‌دنبال راهی باشد که بر شکست‌های خود سرپوش بگذارد. سفر غیرمترقبه بوش به عراق و تاکید وی بر اینکه <‌اگر تروریست‌ها را در عراق متوقف نکنیم، در آمریکا به سراغ ما خواهند آمد> و نشست بغداد - که از هم‌اکنون می‌توان آن را بی‌حاصل دانست- هم در این میان بخشی از همان تلا‌ش‌های ناامیدانه برای رها کردن جمهوریخواهان از تار و پود دامی است که خود پیش پای خود گسترانده‌اند.
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید