پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


تکنیک‌هایی در مدیریت برتر


تکنیک‌هایی در مدیریت برتر
در سال‌ها اخیر، به طور بی‌سابقه‌ای شاهد برکناری مدیران عامل شرکت‌های بزرگی نظیر زیراکس، کداک، کوکاکولا و غیره بوده‌ایم. آمار نشان می‌دهد از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ حدود ۳۴ درصد از مدیران عامل یکصد شرکت اول دنیا اخراج شده‌اند یکی از مدیران اخراج شده می‌گوید: من کوچک نشده‌ام، دنیا بزرگ‌تر شده است.
چه چیزی مردم را وا می‌دارد که مدیریت کسی را بپذیرند؟ پاسخ را باید در خصوصیات شخصیتی اشخاص جستجو کرد آیا برای مدیریت سازمان‌ها در این دنیای بزرگ آمادگی داریم؟
از جمله مواردی که در لیست مدیران خبره به چشم می‌خورد عبارتند از:
۱) تمرکز :)Focus(
چگونه می‌توان هوش و هواس خود را روی یک نقطه متمرکز کرد و مدیری کارآمد و موثر شد؟
الف) تعیین اولویت
ب) تمرکز
وقت و انرژی خود را چگونه صرف می‌کنید؟
- ۷۰ درصد بر نقاط قوت خود تکیه کنید (مثبت اندیشی)
- ۲۵ درصد به دنبال چیزهای نو باشید (رشد یعنی تغییر)
- ۵ درصد مراقب ضعف‌های خود باشید (از آن آگاه باشید و پیامدهای آن را به حداقل برسانید)
۲) گوش دادن :)Listening(
مدیر خوب، زیردستان خود را تشویق می‌کند تا چیزی را به او بگویند که نیاز به داشتن آن دارد نه چیزی که خوشایند است. پیتر دراکر، پدر مدیریت آمریکا معتقد است ۶۰ درصد مسائل مدیران ناشی از ارتباطات غلط است این در حالی است که بیشتر مسائل ارتباطی، ناشی از گوش ندادن است.
در گوش دادن دو منظور دارید:
الف) ارتباط با مردم
ب) با خبر شدن از چیزیی که از آن خبر ندارید
گوش خود را در برابر این اشخاص باز کنید: زیردستان، مشتریان،‌ رقبا
۳) شور و شوق :)Passion(
در بین عواملی که راز کامیابی آدم‌های موفق را به خود اختصاص داده‌اند، نقش شور و شوق و عشق از چیزهای دیگر بیشتر است، چه چیز باعث می‌شود آدم‌های به ظاهر معمولی به توفیق‌های بزرگ دست یابند؟ پاسخ شور و شوق و عشق.
اگر زندگیتان با عشق و علاقه آمیخته نباشد، کار مدیریتان دشوار می‌شود. حقیقت این است که نمی‌توانید کاری را که به آن عشق و علاقه ندارید به سر منزل مقصود برسانید.
۴) نگرش مثبت :)Positive Attitude(
انسان موفق کسی است که با آجرهایی که به سوی او پرتاب کرده‌اند بنای محکمی بسازد. نگرش شما دست خود شماست آخرین آزادی ما انسان‌ها این است که نگرش خود را در هر شرایطی خود انتخاب کنیم.
- نگرشتان حاکم بر اعمال شماست: ابزار برنده، نگرش شماست نه استعدادتان.
- آدم‌های شما آئینه‌ نگرش شما هستند؟ به خودشما بستگی دارد که چه کسی را جذب کنید.
۵) مشکل‌گشایی :)Problem Solving(
مدیرانی که در حل مشکلات کفایت و درایت دارند از پنج صفت برخوردارند:
- مشکلات را پیش‌بینی می‌کنند.
- حقیقت را می‌پذیرند.
- تصویر بزرگ را می‌بینند: بیشتر افراد موانع را می‌بینند کسانی هم هستند که اهداف را می‌بینند.
- هربار با یک مسئله روبرو می‌شوند:اگر با مسائل فراوانی روبرو شدید آنها را یک به یک حل کنید
- از اهداف اصلی خود دست نمی‌کشند.
۶) روابط :)Relation ships(
مردم وقتی به دانایی شما اهمیت می‌دهند که بدانند به آنها اهمیت می‌دهید. توانایی کارکردن با مردم و برقراری ارتباط، پایه اساسی مدیری موفق و موثر است.
چه می‌توان کرد که حسن ارتباط برقرار شود؟
- با هرکس باید به اقتضای خصوصیات او رفتار شود نه اینکه تفاوت‌های اشخاص دیده نشود. (انعطاف‌پذیری مدیران)
- قلب مدیری داشته باشید و مردم را دوست بدارید.
- مدیر کسی نیست که ادعای مدیری داشته باشد، مدیران با دیگران احساس همدلی دارند و دلشان می‌خواهد قدرت‌های مردم را ببینند نه ضعف‌هایشان را
۷) امنیت خاطر :)Security(
مدیران متزلزل برای خود، زیردستان خود و سازمانی که هدایت آن به دست دارند خطرناکند، زیرا ضعف یا خطای دیگران را صد چندان می‌کند.
۸) بیاموزید :)Teach ability(
اگر به رشد سازمان خود علاقه‌مند هستید باید هر روز چیز تاز‌ه‌ای بیاموزید .
رشدتان می‌گوید که چه کسی هستید.
اینکه چه کسی هستید، تعیین می‌کند چه کسانی را جذب کنید
اینکه چه کسانی را جذب می‌کنید، توفیق سازمانتان را رقم می‌زند
۹) آینده‌بینی و قوه تشخیص :)Visioin(
آینده از آن کسانی است که امکانات را پیش از آنکه آشکار شوند می‌بینند.
آینده‌بینی برای مدیر همه چیز است زیرا راه را به او می‌نمایاند، هدف را ترسیم می‌کند، آتش درون را شعله‌ور می‌سازد و او را به جلو می‌برد.
۱۰) خدمتگزاری :)Serventhood(
مدیر واقعی به مردم خدمت می‌کند و در راه خدمت به مردم هر بهایی را می‌پردازد. قانون تفویض می‌دهند، این هم درست است که فقط مدیران برخوردار از احساس امنیت هستند که از در خدمتگزاری وارد می‌شوند.
۱۱) صداقت :)Honesty(
اقدام (نه فقط حرف) که نمایانگر صداقت، اعتماد، عدالت،‌ اخلاقیات و استانداردهای بالای اخلاقی و در واقع نشانه‌های حیاتی یک مدیر خوب است. توماس جفرسون می‌گوید؛ زمانی که کاری انجام می‌دهید گرچه ممکن است جز برای خودتان آشکار نشود، از خود بپرسید اگر همه نگاه‌ها، به سمت کار من باشد چگونه عمل می‌کنم، کارکنان همیشه در حال نگاه کردنند و مدیران واقعی کار درست را نجام می‌دهند.
۱۲) توانایی و قابلیت :)Competence(
این ویژگی مواردی از قبیل هوش و ذکاوت، دانش، آموزش‌های رسمی، حتی تجربه را در بر دارد. عملکرد و نتایج مطلوب در موقعیت‌های مختلف و با تیم‌های مختلف، نمایانگر وجود توانایی و ناشایستگی است.
۱۳) پاداش و شناخت )Recognition Rewards(
یک مدیر باید نشان دهد که در پی شناخت افراد با استعداد و محترم شمردن آنهایی است که در هنرهای خاص،‌ عالی‌ترینند. یک مدیر واقعی در عملکرد، عالی‌ترین است یک مدیر می‌تواند پاداش پرسنل را با سوال کردن از خود آنها تعیین کند این امر اثربخشی بالایی دارد.
۱۴) مسئولیت :)Responsibillity(
هر توفیق بزرگی ایجاب می‌کند که مسئولیت بپذیرند در تحلیل نهایی نقطه مشترک همه آدم‌های موفق توانایی آنها در قبول مسئولیت است. نگاهی می‌اندازیم به صفات اشخاص که مسئولیت را می‌پذیرند اگر خواهان توفیق بیشتر و برانگیختن حس احترام پیروان خود هستید کار را از خود بدانید. خواهید دید که تا کجا پیش خواهید رفت.
- آدم‌های مسئول، لب به اعتراض نمی‌گشایند، نمی‌گویند این کار، کار من نیست. آنها هرکاری را که پیش آید انجام می‌دهند تا کارسازمان راه بیفتد.
- اگر کمتر از توان خودکار کنید دچار فشار روحی می‌شوید. هدف خود را متعالی بگیرید، احساس مسئولیت خود به خود ایجاد خواهد شد.
- در هر شرایطی کار خود را به نتیجه برسانید اگر سودای مدیری در سر دارید باید عملکرد خوبی نشان دهید.
▪ پیام مدیریتی:
“اگر به انسان‌ها شخصیت و فرصت ابراز عقیده بدهید، پاداش وامکان مشارکت بدهید، رشد خواهند کرد و اندیشه‌های ناب خود را بیرون خواهند ریخت”. “رابرت اسلاتر”
سمیرا میرزایی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید